معرفی بازی‌ها

مرد زرین پوست

مرد زرین پوست,مرد زرین پوست, 

شاهکار را چه کسانی به وجود می آورند؟ کسانی که توان پردازش بالایی دارند یا آنانی که از توان و خلاقیت بیشتری برخوردارند؟ قطعاً برای این دو سوال، جواب و دلایل بسیاری می توان ذکر کرد. ولی شاید نظر اکثر بازیبازان جواب درست، توان و خلاقیت بالا باشد که نتیجه ای بسیار قابل قبول تری ارائه می کند. ساختن بازی های ویدئویی همانند و شاید سخت تر از خلق عناوین سینمایی باشد؛ زیرا برای هر دو باید زمان و هزینه بسیاری صرف کرد، با این تفاوت که این دو صنعت دارای نیاز های مختلفی هستند که هر دو به نتیجه ای متفاوت منتهی می شوند و آنهم بازیبازان و تماشاگران هستند. اکثر مواقع عناوینی که برای آثار سینمایی خلق می شوند، برای غالب تماشاگران یا واقعاً عنوانی زیبا و قابل تقدیر شناخته می شوند یا اینکه به اثری تبدیل می شوند که جز تاسف برای سازندگان نتیجه ای دیگر در بر ندارد. این مسئله برای بازی های رایانه ای متفاوت از آثار سینمایی است. زیرا طیف بازیبازان و ارتباطی که آنان با عنوان ویدئویی برقرار می کنند بسیار زیادتر و نزدیک تر است، همانند جمله مشهور که؛" بازیبازان خود در نقش شخصیت ها قرار می گیرند، به گونه ای که آنها خود را در کالبد شخصیت محوری قرار می دهند و تجربیات متفاوتی کسب می کنند". شاید برای بسیاری از بازیبازها نتیجه و تجربه ای که عنوانی همانند infamous به وجود می آورد، چندگانگی منحصر بفردی ایجاد کند. عده ای به طور کامل خود را قهرمانی شکست ناپذیر تصور بکنند که توان انجام کارهای شگفت انگیز دارند در حالی که ممکن است عده معدودی هم خود را در کالبد فردی جانی و خطرناک تصور کنند که فقط برای موقعیت و موفقیت خود، دست به اقدامات مختلف می زند که بازیباز را مجبور می کند تا با او همکاری کند.

 

 src=/files/2(27).jpg /></p><p> </p><p>بازی دقیقاً 7 سال پس از آخرین وقایع دنیای Conduitها (انسان هایی با قدرت مافوق بشری) را بیان می کند، در infamous 2 شاهد رشادت ها و شاید حماقت های Cole MacGrath بودیم که برای نابود کردن تنها دشمنش دست به هر کاری زد. البته برای طرفداران این سری پایان in2 شاید دارای ابعاد مختلفی باشد، ولی از نظر بازیبازی بی طرف، می توان گفت؛ Cole برای نابود کردن دشمن انسان ها و صد البته دیگر Conduit ها دست به مقابله و مبارزه زد. او خود را برای از بین بردن The Beast آماده کرده بود، John White فردیست که Cole را به چالش کشاند که نتیجه ای جز نابودی برایش به ارمغان نیاورد. البته Cole با نابود کردن John و فعال کردن RFI(Ray Field Inhibitor) باعث ایجاد واکنش های دیگری در محیط پیرامون خود شد که دارای اثر پروانه ای ! بود. علت این نام گذاری بدین دلیل است که Cole با فعال کردن RFI علاوه بر شکست دادن The Beast باعث کشته شدن دیگر Conduit ها هم شد. حال با توجه به اینکه هر قانونی برای خود دارای استثنائاتیست می توان گفت که اثر RFI باعث شد تا اکثریت Conduit ها کشته شوند نه تمام آنها! بعد از نابود شدن بیشتر Conduit ها و ویرانی Empire City، شهر در دستان قدرت واحدی به نام Department Of Unified Protection(DUP) قرار گرفته که قدرت مطلق برای چندین سال(7سال) در این شهر بوده است. از جایی که Conduit ها برای ایالات متحده خطرات فراوانی به وجود می آورند( با وجود آنکه اکثر آنها کشته شدند)، سازمان DUP برنامه ای تحت نام مبارزه با خطرات Bio-Tettorists تدارک دیده است که در این برنامه به صورت مخصوص بر روی مبارزه با Conduit های باقی مانده متمرکز شده اند. حوادث بازی در Seattle,Washington در جریان خواهد بود و بازیباز نقش قهرمان یا در حقیقت ضد قهرمان جدیدی به نام Delsin Rowe را ایفا می کند که درگیر مبارزات خونین شده است. وی که شغل خود را نقاشی های گرافیتی مد نظر قرار داده است با استفاده از آن به مبارزه با سازمان های دولتی بخصوص DUP می پردازد، او در شورش ها و تظاهرات بسیاری دخیل بوده که در یکی از همین درگیری ها متوجه مسئله ای بسیار مهم و پیچیده می شود!<br/> Delsin در یکی از درگیری ها با تصادف اتوبوسی رو به رو می شود، او برای نجات بازماندگان تصادف تلاش می کند، در همین حین متوجه حالت خاصی می شود که مخصوص Conduit هاست، وی توانایی خاصی دارد که به او قابلیت کنترل و در اختیار گرفتن دود و آتش را می دهد. حالا و بعد از اتفاقاتی که رخ داده است، Delsin دو راه در پیش دارد، اولین راه، کمک به دیگر Conduit ها برای شکست دادن برنامه شکار Conduit ها توسط DUP و دیگری فرار و مخفی شدن است. با این حال بازیباز قبل از آنکه بخواهد، مسیر حرکت خود را انتخاب می کند؛ آنهم کمک به دیگران برای نابود کردن DUP.</p><p> </p><p style= src=/files/3(29).jpg /></p><p> برای عنوانی که قرار است برای کنسولی عرضه شود که از قدرت و حجم پردازش بیشتری برخوردار است، می توان تصور مکررات داشت؟</p><p>بعد از نمایش های بازی، شاهد مسئله ای بودیم که واقعاً تعجب برانگیز بود، تکرار المان های موفق نسل پیشین برای به بازی گرفتن بازیبازانی که اشتیاق وصف ناپذیری برای نابود کردن تمام ساختار بازی دارند؛ در توضیح بند مذکور باید اشاره کنم که به شخصه بعد از تجربه عناوینی پیشین و تجربه هایی که داشته ام(امکان از بین بردن دشمنان به شکل و شمایل مختلف، با استفاده از محیط و ایتم های موجود) تکرار همین روند در نسخه جدید کمی ناامید کننده است و از بین بردن تمام ساختار بازی کنایه ای بود از کشتار تمام دشمنان با استفاده از روش های مختلف که در جای جای بازی آن را مشاهده می کنیم، هرچند منکر پیشرفت المان های مذکور نیستیم و می توان گفت همان اصول و روش در بهترین حالت ممکن خود در این بازی هم به کار گرفته شده اند. اصول کلی گیم پلی یا همان کلیت گیم پلی میراث نسخه های پیشینی است. همانند گذشته با چندین المان خاص و منحصر بفرد که باعث تمایز بازیبا از دیگران می شوند رو به رو هستیم با این تفاوت که همین المان ها تغییرات و چالش های مخصوص به خود را دارند. بازی به صورت کامل دنیای باز(Open World) ساخته شده است، از این رو می توان به هر نقطه از نقشه و شهر(Seattle) که مایل هستید سفر کنید. قدرت های Delsin در ابتدا تنها به قابلیت کنترل محدود دو و آتش خلاصه می شود و همین محدودیت باعث ایجاد کنش های مختلف در ساختار گیم پلی خواهد شد. استفاده از گلوله های آتشین برای نابود کردن دشمنان از عناصر جدایی ناپذیر بازیست. البته برای آنکه Delsin از نظر قدرت و قابلیت ها همانند Cole توانا به نظرآید برای وی مهارت های مختلفی در نظر گرفته شده است که با آموختن تک تک آنها، می توان Delsin را به روباتی جنگی با مهماتی از دود و آتش که بوی خون می دهد، تجهیز کرد. تغییرات مختلفی در نحوی استفاده از ضد قهرمان جدید رخ داده است که از آنها می توان به نحوی مبارزه کردن وی اشاره کرد، دیگر نیازی به نگه داشتن L1 برای آماده سازی حملات نیستید و با فشار دادن تنها یک دکمه می توان Delsin را آماده مبارزه کرد. بعد از نمایش های ابتدایی، نگرانی های در مورد حذف برخی المان های موفق نسخه های پیشین مطرح شده بود که همین عامل باعث ناامید شدن طرفداران از سازنده شد، ولی بعد از مدتی و با نمایش های بیشتر از گیم پلی، می توان گفت که علاوه بر المان های موفق نسخه های پیشین که در این نسخه تقویت شده اند، شاهد المان های جدید و کارآمدی خواهیم بود. از المان هایی که به این بازی بازگشته اند می توان به قابلیت و انجام حرکات پارکور(Parkour) اشاره کرد. انجام حرکات پارکور در بازی، در بخش های مختلفی از آن تاثیر گذار است، به طور مثال می توان با استفاده از حرکات مخصوصی که از همین ورزش نشات گرفته اند از دیوار ها و موانع عبور کرد. Delsin به صورت اتوماتیک از برآمدگی های موجود بر روی موانع استفاده می کند( همانند الطیر در Asassins Creed) تا به راحتی از موانع عبور کند. در مورد Second Son جزئیات متفاوت و مختلفی وجود دارد، از آنها می توان به روانی حرکات و انعطاف پذیر بودن آنها اشاره کرد. توجه به جزئیات در SS به مراتب بیشتر و جالب تر از دیگر نسخه های InFamous است. به طور مثال می توان حرکات پارکور را خاطرنشان شد که در infamous 1,2 بسیار عالی کار شده بودند، در این بازی شاهد گسترده تر و صد البته واقعی تر شدن آنها هستیم، جابه جایی به وسیله دود از قابلیت های بسیار کارآمد دلسین است که در دل گیم پلی جا خشک کرده. در برخی از بازی های H&S شاهد این مسئله هستیم که بازیباز با استفاده از برآمدگی های موجود بر روی موانع از آنها برای نگه داشتن خود استفاده می کند و با دست دیگر که شمشیر یا اسلحه را در دست دارد به شکار دشمنانش می پردازد، در Second Son هم شاهد چنین المانی هستیم، Delsin می تواند با گرفتن برآمدگی ها، همچنان به شکار و نابود کردن دشمنانش بپردازد. همان طور که قبلاً هم اشاره شده بود، دلسین می تواند برای نیرومند تر شدن از توان و نیرو دیگر Canduit ها استفاده کند، برای آنکه هنگام مبارزات از نظر قدرت و توان کمبودی احساس نکنید بهترین فرآیند برای آماده سازی این است که خودتان را ابتدا با استفاده از نیرو دیگر سوپر انسان ها تغذیه کنید، سپس به جنگ دشمنانتان بروید. تاکنون به سه قدرت Delsin در بازی اشاره شده است، دود ،آتش و نئون است. این سه به عنوان قدرت های پایه ای در نظر گرفته شده و بر اساس همین دو قدرت، Delsin می تواند طیف وسیعی از حرکات مختلف با قدرت تخریب متنوعی را پیاده کند.</p><p> </p><p style= src=/files/4(23).jpg /></p><p>دود، آتش و هیجان<br/> دلسین، یک متقلد؟<br/> قابلیت و توانایی دلسین به نحوی از قدرت دیگر Canduit ها جذب می شود، در حقیقت این دیگر conduit ها هستند که قدرت و توان ابتدایی مورد نیاز دلسین را فراهم می کنند. دلسین در هر لحظه می تواند قدرت و نیرو بیشتری را از دیگران بگیرد که همین عامل او را به نحوی غیر قابل باور، قدرتمند می کند. اولین و پایه ای ترین قدرت دلسین به دود و خاکسترسرخ مربوط می شود، چیزی همانند Nix. این قابلیت یا در حقیقت قدرت به دلسین توانایی پرتاب کردن گلوله های آتشین و در عین حال توان پیمودن مسافت های مختلفی را با سرعت زیاد می دهد. البته به صورت محدود هم دلسین می تواند با استفاده از این قابلیت در هوا معلق بماند. البته وی می تواند از قابلیت پایه ای خود استفاده کرده و مهارت های جدید به دست آورد، به طور مثال می تواند گلوله های آتشین خود را به نحوی ترکیب و سازماندهی کند که همانند نارنجک عمل کرده و طیف بیشتری از دشمنان را نابود کند. Rowe از قابلیت دیگری هم به نام Chain برخوردار است که وسیله ای زنجیر مانند است و به عنوان سلاحی با کاربرد نزدیک(Melee Weapon) مورد استفاده قرار می گیرد. دلسین همانند Cole می تواند از این قابلیت و ترکیب آن با دود و خاکستر سلسله حرکات سنگینی بر روی دشمنان اجرا کند و آنها را با زنجیر هایی از طعم فلفل و خون مهمان کند. همان طور که اشاره شد، دلسین می تواند به صورت محدود، فقط برای مسافت های نزدیک و نه خیلی زیاد از قابلیت پرواز خود که چیزی شبیه به Shadow Swarm که در infamous :Festival Of Blood مورد استفاده قرار گرفته بود، استفاده کند. Karma Bomb هم از دیگر توانایی های Rowe برای نابود کردن دشمنان است که با غافل گیر کردن و نابود کردن آنها در طیف گسترده، نقش موثری در پیروزی های وی ایفا می کند، این قابلیت هم تشابه زیادی به Thunder Drop دارد که از ویژگی های منحصربفرد Cole بود. در طول نمایش بازی در Gamescom 2013 شاهد قابلیت جدید Rowe به نام Neon بودیم که از Abigial Walker به وی منتقل شده است. این قابلیت تقریباً شباهت هایی به قابلیت اصلی وی، یعنی دود دارد، هرچند تفاوت هایی هم مابین این دو وجود دارد. این مهارت باعث می شود تا او قدرت نابودگری بیشتری داشته باشد و از حرکات سنگین تری برای نابود کردن دشمنانش استفاده کند. دلیسن برای شارژ کردن دوباره این قابلیت ها نیازمند استفاده از منابع ای است که در محیط وجود دارند، البته با بیشتر شدن میزان خسارتی که دلسین به دشمنان می زند، می تواند این قابلیت شارژ شدن را سریع تر انجام دهد. دلسین از نظر جسمانی هم توانایی بالایی دارد، در حقیقت او از نظر قدرت جسمانی در وضعیت مطلوبی قرار دارد که همین عامل باعث می شود تا در مبارزات نزدیک، عملکرد مناسبی داشته باشد. بی مورد نیست که دلسین را متقلد می نامنند؛ زیرا وی همانند Cole می تواند از دیوار ها بالارفته و از آنها به عنوان منبع نیرو برای پرش های بلند استفاده کند. </p><p>"لعنتی، من واقعاً عاشق ملاقات با مردم جدید هستم"….Delsin Rowe<br/> همان طور که از مقدمه مقاله متوجه شدید، Delsin Rowe مهم ترین کاراکتر و در حقیقت کاراکتر محوری Second Son) SS) است، او همانند دیگر انسان هایی که دارای قدرت ماورایی هستند تحت پیگرد نیروهای ویژه ای تحت نام DUP است. دلسین 24 سال سن دارد، و از عقاید مخصوصی بهرمند است، Rowe خود را انتخاب شده برای ایجاد تغییرات بزرگ می پندارد، با این تفاوت که مسیر موفقیت او پر از فراز و نشیب های غیر قابل تحملیست. دلسین هنرمند خیابانیست که با کار های هنری خود مردم را به شورش بر علیه DUP فرا می خواند، البته او در این مسیر هدف دیگری هم در پیش گرفته و آنهم کمک به Canduitهاست. دلسین از جمله Canduit هاییست که از قدرت خود آگاهی ندارد ولی این روند بعد از حوادث مختلف منجمله تصادف اتوبوس و تلاش وی برای نجات بازماندگان، نمایان می شود. توانایی دلسین در این است که می تواند با استفاده از دود و آتش از مکانی به مکان دیگر منتقل شود، یا اینکه گلوله های آتشین به سمت دشمنانش پرتاب کند. همین مسئله باعث می شود تا وی به عنوان یکی دیگر از اهداف DUP(Department Of Unified Protection) شناخته شود. این سازمان در کنار دیگر سازمان های دولتی برنامه ای برای جمع آوری و نابود کردن Canduit ها در نظر گرفته اند تا اتفاقات تلخ و خسارت بار Empire City و New Marais دوباره تکرار نشود. حربه سازمان های دولتی( در حقیقت همان دولت) برای نابود کردن Canduit ها معرفی آنان به عنوان خطرات بین المللی تحت نام تروریست هاست که زمینه را برای قتل عام آنها فراهم می کند، تا با خشم و شورش مردمان عادی برای حمایت از این انتخاب شدگان رو به رو نشوند. دلسین بعد از آنکه متوجه قدرت های خود می شود، برای زنده ماندن تصمیم می گیرندتا فعلاً از رو به رو شدن با سازمان های دولتی خودداری کرده و به دنبال دیگر همنوعان خود که تحت تعقیب هستند برود، تا با همکاری هم در مقابل این تهدید دست به قیام بزنند.</p><p style=  src=/files/1(38).jpg /></p><p> </p><p>دلسین در این راه، سختی های زیادی خواهد داشت، زیرا اغلب Canduitها کشته شده اند و تعداد اندکی از آنها باقی مانده اند که به صورت مخفیانه و در مناطق خاصی زندگی می کنند. او از روحیه ای خشن و پر تنشی برخوردار است و این مورد را می توان با توجه به آثار هنری و خلاقیتی که در خیابان ها از خود نشان می دهد، متوجه شد. از جایی که در حالت عادی دلسین به عنوان فردی خلافکار شناخته می شود(بدلیل هنر گرافیتی خود) در مقابل برادر پلیسش قرار می گیرد که تقابل این دو را بسیار پیچیده تر و قابل تامل تر می کند، با وجود اینکه دلسین همکنون به عنوان فردی تحت تعقیب DUP شناخته می شود باید منتظر ماند و دید که این دو برادر چگونه با این مسئله کنار می آیند.</p><p>Abigial Walker"شیطان می آید و ما، آماده هستیم".<br/> در Second Son افراد مختلفی حضور دارند که هر کدام بسته به موقعیت و جایگاهی که مابین Canduit ها دارند، نقش متفاوتی برای دلسین و نقشه رویایی او بازی می کنند. از افرادی که در این نقشه جایگاه مهمی دارد Walker را می توان نام برد که از توانایی منحصر به فردی برخوردار است. او در طول عمر خود که از قابلیت های مافوق بشری برخوردار بوده و از آنها استفاده می کرده، به انسانی بی گناه آسیب نرسانده که همین عامل باعث می شود Walker از روحیه نسبتاً لطیف تری( در مقایسه با دیگر Canduit ها) برخوردار باشد. قدرت walker کمک بسیار زیادی به دلسین در نابود کردن دشمنان می کند، این قدرت از Neon ناشی می شود که قابلیت های فراوانی برای دارنده آن به وجود می آورد.<br/> Reggie Rowe<br/> Reggie بردار بزرگ تر دلسین و عضو نیرو پلیس Seattle است. بعد از مرگ والدین دلسین و reggie، بردار بزرگ تر تلاش می کند تا در مقابل برادر کوچک تر بایستد و او را از خراب کاری هایی که بیشتر حول محوریت نقاشی های هنری در معابر و شرکت در شورش در گردش است، بگیرد. ولی اقدامات وی کارساز نبوده و دلسین همانند گذشته به فعالیت های خرابکارانه خود ادامه می دهد. همین عوامل باعث می شود تا رابطه دو بردار به تیرگی کشیده شود که زمینه دوری این دو را فراهم می کند. در رویارویی بین دو برادر و کمک دلسین به Walker برای مبارزه در مقابل DUP، زمینه برای درگیری دو برادر بیشتر می شود. در یکی از اولین برخورد های Walker و Reggie کشمکشی بین این دو به وجود می آید که در نهایت به درگیری دو بردار ختم می شود.<br/> با توجه به نمایش هایی که از گیم پلی بازی شاهد بودیم، می توان گفت که Second Son از نظر گیم پلی حرفی برای گفتن دارد، هرچند برخی از المان های آن بسیار آشناست. در مورد داستان و شیوع روایتی که سازندگان در پیش گرفته اند نمی توان نظر دقیقی داد، هرچند می توان منتظر سورپرایز های جالبی از سوی SukerPunch بود.</p><p>” alt=””/></p><div class=

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا