معرفی بازی‌ها

ماموریت غیر ممکن ؟!

خواندن ادامه ی پیش نمایش,بی شک سال 2009 از خاطر دوست داران سبک نقش آفرینی پاک نخواهد شد. یکی از تغییراتی که در نسل فعلی بازی های رایانه ای رقم خورد، مخاطب محوری این صنعت عظیم بود. دلیل آن هم هزینه های سنگینی بود که شرکت ها جهت ساخت بازی ها و تبلیغات آنها متحمل می شدند. یکی از معایب این وضعیت آن بود که خلاقیت به شکل قابل توجهی از سازندگان گرفته میشد و آنها سعی می کردند عناوینی با کمترین میزان ریسک را پدید آورند. همین عامل باعث شد تا در این نسل، شاهد انبوهی از عناوین کلیشه ای باشیم. به هر صورت در راستای این سیاست، عناوین بزرگی همچون Fallout نیز تحت تاثیر قرار گرفتند. با پدیدار شدن چنین خط مشی ای، حمایت ها و مخالفت هایی صورت پذیرفت. به عنوان مثال بازیکنانی که چند صد ساعت از وقت خود را صرف ماجراجویی در دنیای Fallout 1,2 کرده بودند نمی توانستند تغییرات صورت گرفته در نسخه سوم را تحمل کنند از طرفی، مخاطبان جدیدی که علاقه مند بودند مجموعه را تجربه کنند نمی توانستند گیم پلی پیچیده و لذت بخش عناوین کلاسیک را تحمل کنند بنابراین خواستار ساده تر شدن گیم پلی بازی بودند. از زمان مطرح شدن این سیاست مدام شاهد بروز چالش هایی میان مخاطبان بودیم ولی به خاطر داشته باشید در شرایط فعلی، قدرت دلار از هر چیزی بیشتر است بنابراین پر واضح می باشد که طی این سالها، کفه ترازو به سمت کدام دسته از مخاطبان سنگینی می کرده است.
وضع به همین منوال ادامه داشت تا اینکه در سال 2009 شرکت From Software با عرضه انحصاری Demon’s Souls بر روی کنسول PS3 ، باری دیگر ارزش ها و زیبایی های عناوین کلاسیک را یادآور شد . این بازی دقیقا همان چیزی بود که هر یک از بازیکنان Old-School انتظار آن را می کشیدند. هیچ ارفاق و امتیازی در کار نبود. آنچکه به بازیکنان جهت پیشبرد بازی تا به انتها کمک می کرد، فقط و فقط تکیه بر استراتژی های جنگی و مهارت های شخصیشان بود. هر کسی که این عنوان را تجربه کرده باشد می داند این بازی جزو عناوین عامه پسند نبود. در حالی که بسیاری از شرکت ها بنا به معیارهای بازیکنان عناوینشان را خلق می کنند، From Software بنا به استانداردهای خود Demon’s Souls را خلق کرد و سپس بازیکنان را به چالش دعوت کرد. در مورد Demon’s Souls یک عبارت میتوان ذکر کرد: ” Demon’s Souls عنوانی نیست که شما آن را بازی می کنید بلکه عنوانیست که شما در آن بازی داده می شوید! ” و این دقیقا همان تعریفی است که شدت چالش در Demon’s Souls را نمایان میسازد.,,به هر حال جدای از درجه سختی بالای بازی که با واکنش های مختلفی رو به رو شد، Demon’s Souls ویژگی های قابل ذکر دیگری نیز داشت؛ داشتن داستانی غنی که در قرون وسطی جریان داشت، گرافیکی چشم نواز، موسیقی های همانگ با حال و هوای بازی، دشمنان و آیتم های متنوع، باس فایت های نفسگیر، اتمسفر عالی، قابلیت های جالب و کاربردی چندنفره بازی و …. تنها برخی از آنها می باشند. در نهایت این عنوان توانست با شایستگی عنوان GoTY سایت Gamespot را کسب کند. تحسین منتقدین و استقبال مخاطبان باعث شد شرکت سازنده به فکر ساخت ادامه ای بر آن بیافتد.
Dark Souls بازی می باشد که تحت عنوان “ادامه ی معنوی” بازی تحسین شده Demon’s Souls عرضه می گردد. شاید مفهوم ” ادامه ی معنوی ” برای شما گنگ باشد. علت این نام گذاری آن است که آی پی Demon’s Souls متعلق به شرکت سونی بود و از طرفی From Software قصد داشت جهت فروش بیشتر، بازی را مولتی پلتفرم کند. بنابراین آنها حق نداشتند بازی ای تحت عنوان Demon’s Souls عرضه کنند. این موضوع باعث شد تا مدیران From Software نام جدیدی را ثبت کنند ولی در رسانه ها اعلام کردند که Dark Souls در واقع همان ادامه Demon’s Souls محسوب می شود. مسلما این موضوع برای هواداران Demon’s Souls اهمیت آنچنانی ندارد زیرا این نام بازی نیست که قرار است آنها را سرگرم کند مهم کیفیت آن است. ما هم به تبعیت از طرفداران به Dark Souls خوشبین خواهیم بود زیرا From Software پیش تر مهارت خود را به رخ همگان کشیده است.
با استناد به صحبت های سازندگان، Dark Souls نیز چالش برانگیز خواهد بود. از همان لحظات ابتدایی Dark Souls خاطرات Demon’s Souls را برای شما تداعی می کند. مرگ های متعدد، اژدها های غول پیکر، بنا های فرو ریخته، Undead های پرسه زن و همه و همه باعث می شوند جهت پیشبرد بازی استراتژی حساب شده ای را طرح ریزی کنید. این دقیقا همان چیزی است که تهیه کننده بازی آقای Kajii بر آن تاکید دارد. هوش مصنوعی به زیبایی خود نمایی می کند. به عنوان مثال زمانی که از سپر خود جهت دفاع استفاده میکنید یا قصد فرار دارید، مورد هدف کوکتل مولوتوف و یا تیرهای دشمنان قرار می گیرید. همچنین اگر بیش از اندازه گرد و خاک بپا کنید توجه موجودات سرسخت تر را به خود جلب می کنید. پیش از مواجه شدن با چنین شرایط توصیه ای برایتان دارم : ” سری که درد نمیکند دستمال نمیبندند ” پس عاقلانه به نظر نمی رسد که از همان ابتدا خود را هرکول فرض کرده و به هیچ یک از دشمنان نه نگویید! این یعنی عدم استراتژی و در انتها با گفتن : ” عجب بازی مزخرفی بود. چه سازنده های عقده ای داره! ” دست از بازی بکشید. پس لطفا کمی صبر کنید تا بعدا با خونسردی کامل نزد اژدهای مهربان بازگردیم تا با سلاخی کردنش، آیتم ارزشمندی که در کنارش واقع شده است را به چنگ آوریم.,,Dark Souls از نظر آیتم ها هیچ کمبودی ندارد و هر بازیکن می تواند با توجه به سبک بازیش، آیتم ها و سلاح های متعددی را برگزیند. این بازی همچنین آزادی عمل قابل توجهی را در اختیار بازیکنان قرار می دهد ولی استفاده درست از آنها منوط به مهارت آنها است. به عنوان مثال در دمویی نشان داده شد که بازیکن بعد از گذراندن مسیری به یکی از باس ها برمی خورد و با او درگیر می شود. این باس کند به نظر می رسید ولی ضربات گرزش بسیار مهلک و کشنده بود. از طرفی حضور کمانداران در حاشیه رزمگاه تمرکز را از بازیکنان صلب می کرد. در این شرایط روش های مختلفی پیش روی بازیبازها قرار می گیرد ولی منطقی ترین آنها به نمایش گذاشته شد. در این روش ابتدا بازیکن با استفاده از نردبانی خود را به کمانداران رساند و بعد از نابودسازی آنها بر سر باس مذکور پرید و با فرود آوردن ضربه ای برق آسا، میزان قابل توجهی از جان او را کم کرد. نکته جالب این است که حتی نمایندگان From Software در حین برگزاری نمایشگاه ها، با وجود در اختیار داشتن کاراکترهایی قوی و تقویت شده، به دفعات شکست می خوردند! پس نتیجه می گیریم که From Software بازی ساخته است که انجام آن توسط خودشان هم چالش برانگیز است!
محیط بازی همچنان عالی، بزرگ و وسوسه کننده به نظر میرسد. هر آنچکه شما در دور دست مشاهده می کنید قابل دست یابی است و تحقق این مهم تنها به عزم و اراده شما بستگی دارد. شایان ذکر است که در کنار ویژگی های مذکور، تنوع محیط نیز کمک بسیاری به اغوا کردن بازیکنان جهت ماجراجویی در دنیای عظیم Dark Souls می کند. بناهای فرو ریخته، جنگل های انبوه، کوه های صعب و العبور، زندان های مخوف، قلعه های با شکوه، من جمله آنها است. به شخصه علاقه خاصی به سبک معماری قرون وسطی دارم و هیچ چیز برایم لذت بخش تر از این نیست که در این فضا به ماجراجویی بپردازم. مطمئنم بسیاری از افراد این تجربه ناب را از دست نمی دهند. همچنین هنگامی که در محیط جا به جا می شوید امکان دارد طعمه یکی از صدها تله ای شوید که انتظار شما را می کشند. بنابراین احتیاط شرط اول دنیای Dark Souls است.,,در راستای فراهم سازی آزادی عمل برای بازیکنان، سازندگان به مورد قابل تاملی اشاره کردند. بازیکنان می توانند کاراکتر خود را به 2 سلاح تجهیز کرده و در حین نبرد از آنها بهره ببرند. آنچکه میزان درجه سختی بازی بر روی آن تنظیم شده، یک سپر و یک شمشیر است. بازیکنان مختارند این ترکیب را تغییر داده و مطابق میل خود پا به میدان بگذارند اما، معادلات کمی بهم می خورد. به عنوان مثال در صورتی که کاراکتر خود را به 2 شمشیر مجهز کنید، بازی بسیار سخت تر می شود. تهیه کننده بازی می گوید که در واقع دوست دارد این کار توسط عده قلیلی صورت پذیرد و انجام آن توسط اکثریت، صورت خوشی ندارد. در واقع هدف او از قرار دادن این قابلیت آن بود تا عده قلیلی از قهرمانان پولادین دنیایی که خلق کرده است را شناسایی کند. پس مراقب باشید تا گول برق بیشتر شمشیرهای خود را نخورید زیرا در انتها، مرگی دردناک انتظار شما را می کشد ولی اگر فکر میکنید مرد این کارزار هستید کمی صبر کنید تا آن را به آقای Kajii اثبات کنید.
یکی از قابلیت هایی که باعث میشد بازیکنان معمولی هم بتوانند از Demon’s Souls لذت ببرند، قابلیت های جالب آن در بخش چند نفره بود. در این بخش بازیکنان می توانند به یکدیگر ملحق شوند یا در برابر هم قد علم کنند. Dark Souls هم به همان قوانین پایبند است. به نظر میرسد بخش Co-Op بازی متنوع تر شده ولی هدف همچنان اشتراک گذاری تجربه میان بازیکنان است. بنابراین همچنان خبری از پیشروی همراه دوستان و ارتباط صوتی در کار نخواهد بود. بنا به نظر سازندگان هر یک از بازیکنان نقش مستقل و منحصر به فرد خود را در دنیای Dark Souls ایفا می کنند بنابراین، جهت حفظ اتمسفر سنگین و بی رحم بازی انتظار نداشته باشید تا دست دوست خود را بگیرید و در محیط پرسه بزنید. البته در بازی روشی جهت ارتباط با دیگر بازیکنان وجود دارد. این روش بدین صورت است که هر یک از بازیکنان در طول گشت و گذارشان می توانند یادداشت هایی از خود به جای بگذارند. این یادداشت ها می تواند اطلاعات مفید برای باقی بازیکنان، هشدارها و یا اعلام موقعیت و شرایط فعلی بازیکنان باشند. سیستم آنلاین Dark Souls یکی از آن قابلیت های جالب و ناب محسوب میشود که در خدمت بخش تک نفره بازیست و لذت تجربه این بخش را دو چندان می کند. سیستم احیای بازی نیز دستخوش تغییراتی شده است. در Demon’s Souls پس از مرگ به ابتدای مرحله باز میگشتید ولی Dark Souls متفاوت می باشد. در بازی قابلیتی تعبیه شده که مانند چک پوینت عمل میکند و بازیکن از نقطه خاصی احیا می شود. البته این روش مطمئنا چالش های خاص خود را دارد زیرا سازندگان بیان کردند که Dark Souls حتی از Demon’s Souls هم سخت تر خواهد بود. البته طبق نظر تهیه کننده این افزایش درجه سختی ناعادلانه نیست و تنها بازیکنان را مجاب میکند که به شدت بر روی مبارزات تمرکز داشته باشند. همچنین بازیکنان در هنگام مرگ تمامی Soul های ( واحد پولی بازی ) خود از دست می دهند و جهت باز پس گیری آن بایست مجددا خود را به محل مرگ خود برسانند.,,Dark Souls مانند Demon’s Souls کلاس های متنوعی را در بر دارد. بازیکنان بایست در ابتدای بازی کلاس مدنظرشان را انتخاب کرده و ماجراجویی خود را آغاز کنند. کلاس های Dark Souls بیشتر شده و این می تواند خبر خوبی برای بازیکنان باشد. البته سازندگان عقیده دارند که هیچ کدام از این کلاس ها بر دیگری برتری ندارد و این بازیکنان هستند که با بهره گیری از توانایی های منحصر به فردشان، حداکثر بهره را از کلاس مورد علاقه شان می برند. بنابراین سعی کنید کلاسی را انتخاب کنید که در آن تبحر دارید. گرافیک بازی همچنان چشم نواز است و تجربه زیبایی را برای بازیکنان رقم میزند. سیستم نور پردازی به خوبی طراحی شده و جزییات در حد قابل توجهی می باشد. انیمیشن ها هم راضی کننده به نظر می رسند. در کل در این بخش ضعف خاصی دیده نمی شود و همه چیز در سطح مطلوبی قرار دارد.
دنیای بازی به اندازه قابل توجهی عظیم است. بازیکنان می توانند در این دنیای بزرگ گشت و گذار کنند و از سوپرایزهایی که برای آنها مهیا شده، لذت ببرند. Dark Souls می تواند موجبات ساعت ها ماجراجویی و گشت و گذار را برای ” ایندیانا جونز” های دنیای گیمینگ فراهم آورد. اطمینان خاطر داشته باشید که به اندازه کافی آیتم مخفی در دل نقشه نهفته است ولی، باز هم به شما اطمینان خاطر میدهم که بدست آوردن آنها کار آسانی نخواهد بود و گاهی اوقات باعث می شود بهای گزافی بابت طمع خود بپردازید. عنوان Dark Souls در 22 سپتامبر در ژاپن، 4 اکتبر در آمریکا و 7 اکتبر در اروپا برای کنسول های PS3 و Xbox 360 عرضه خواهد شد. البته این بازی در ژاپن به صورت انحصاری برای PS3 عرضه می گردد. به هر حال سعی شد در این پیش نمایش اطلاعاتی از بازی ارائه شود و امیدوارم آگاهانه نسبت به تهیه بازی اقدام کنید زیرا انجام آن نیاز به صبر و حوصله فراوانی دارد.
,ماموریت غیر ممکن ؟!,ماموریت غیر ممکن ؟!,

بی شک سال 2009 از خاطر دوست داران سبک نقش آفرینی پاک نخواهد شد. یکی از تغییراتی که در نسل فعلی بازی های رایانه ای رقم خورد، مخاطب محوری این صنعت عظیم بود. دلیل آن هم هزینه های سنگینی بود که شرکت ها جهت ساخت بازی ها و تبلیغات آنها متحمل می شدند. یکی از معایب این وضعیت آن بود که خلاقیت به شکل قابل توجهی از سازندگان گرفته میشد و آنها سعی می کردند عناوینی با کمترین میزان ریسک را پدید آورند. همین عامل باعث شد تا در این نسل، شاهد انبوهی از عناوین کلیشه ای باشیم. به هر صورت در راستای این سیاست، عناوین بزرگی همچون Fallout نیز تحت تاثیر قرار گرفتند. با پدیدار شدن چنین خط مشی ای، حمایت ها و مخالفت هایی صورت پذیرفت. به عنوان مثال بازیکنانی که چند صد ساعت از وقت خود را صرف ماجراجویی در دنیای Fallout 1,2 کرده بودند نمی توانستند تغییرات صورت گرفته در نسخه سوم را تحمل کنند از طرفی، مخاطبان جدیدی که علاقه مند بودند مجموعه را تجربه کنند نمی توانستند گیم پلی پیچیده و لذت بخش عناوین کلاسیک را تحمل کنند بنابراین خواستار ساده تر شدن گیم پلی بازی بودند. از زمان مطرح شدن این سیاست مدام شاهد بروز چالش هایی میان مخاطبان بودیم ولی به خاطر داشته باشید در شرایط فعلی، قدرت دلار از هر چیزی بیشتر است بنابراین پر واضح می باشد که طی این سالها، کفه ترازو به سمت کدام دسته از مخاطبان سنگینی می کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا