معرفی بازی‌ها

صف فرشتگان در پشت درهای جهنم

خواندن ادامه پیشنمایش,وقتی این سوال به میان می آید که مهم ترین شاخصه یک بازی کامپیوتری چیست به تعداد اشخاص جوابهای مختلفی میشنویم!
از گرافیک بالا، داستان قوی، کیفیت تکنیکی بگیرد تا و… ولی احتمالا در آخر باید قبول کنیم که لذت بخشی و سرگرم کننده بودن به راحتی مهمترین ویژگی یک بازیست و تمام موارد ذکر شده و بیشتر همگی برای رسیدن به این لازمه اند.
حال با پیروی از همین منطق میتوان گفت Saints Row: The Third بزرگترین نسخه سری و حتی شاید یکی از بزرگترین تجربه های امسال است.
این شماره دیوانگی را که همیشه یکی از پایه و اساس های اصلی بازی بوده را حتی چند قدمی جلوتر برده و به نوعی تبدیل به بزرگترین کابوس والدین و هرچیزی که در بازی از آنها میترسند شده است!!

یک روز عادی در Steelport شهر خیالی داستان ما چیزی شبیه به این است: به سمت غرب درحال حرکتیم و خورشید از پشت شانه هایمان نوید یک روز پر از موقعیت و احتمالات مختلف را میدهد. گروهی از شهروندان دوست داشتنی را در سمت دیگر خیابان میبینیم و شروع به دویدن میکنیم، انتخاب اول ما انجام چند حرکت نوآورانه رزمی که احتمالا مخلوطی از کشتی کج و جودو میباشد بر روی آنهاست؛ ولی اگر شما لذت کار خود را در انواع و اقسام سلاح های سردو گرم میبینید دریغ نکنید! کمی جلوتر دسته ای از نوچه های باند حریف درحال وقت گذرانی اند و باز هم انتخاب با شماست؛ میتوانید از نیروی هوایی Saint ها کمک بگیرید و یکجا با خاک یکسانشان کنید یا به کمک چند نفر از دوستان به جانشان بیافتید. به طور خلاصه پیام Volition استودیو سازنده این است: مطلقا هرچیزی در این بازی ممکن است.,,اگر به یاد داشته باشید Saint ها تمامی گَنگ های حریف را در پایان شماره قبلی بر انداختند و همینطور با مقابله و پیروزی بر Ultor Corporation حالا تبدیل به نمادهای کشوری شده اند. آنها برَند مخصوص خود را در انواع مدل های مختلف لباس، نوشیدنی های انرژی زا و … دارند و بر خلاف 2 شماره قبلی که باید مسیر را از صفر شروع میکردند و به بالا میرسیدند حالا درواقع قلدرهای کل شهرند.
بازی با سرقت از یک بانک بزرگ شروع میشود. Saints ها در نظر دارند به طور هوایی و با کمترین دردسر کلیت صندوق و گنجینه ی بانک را بدزدند، ماموریتی که به هیچ وجه طبق برنامه پیش نمیرود و با به صدا درآمدن آژیر بانک و باخبر شدن پلیس به گیر افتادن و زندانی شدن اعضای گروه می انجامد. حالا بعد از مدتی و تازه در زندان است که Saints ها متوجه میشوند بانکی که قصد دست برد زدن به آنرا داشتند متعلق به یک سازمان مافیایی عظیم بین المللی با نام Syndicate و تحت رهبری Phillipe Loren است. بعد از رشوه ای سنگین و تبانی با پلیس Syndicate که به فکر انجام معامله با Saint هاست رهبر گروه، Johnny Gat و Shaundi را میگیرد. در هواپیمای شخصی خود Phillipe Loren به گروه میگوید تنها راه زنده برگشتنشان بر روی زمین تسلیم ـه 2سوم از اراضی Stilwater به سیندکت است، معامله ای که طبیعتا توسط گروه رد، و با یک در گیری مسلحانه در هواپیما دنبال میشود. با وضعیت پیش آمده Johnny Gat سعی میکند برای رهبر گروه و Shaundi زمان بخرد و در هواپیما باقی مانده و به آنها ملحق نمیشود.

همان طور که بالاتر هم اشاره شد با به دست گرفتن قدرت توسط سیندیکت در ستیل واتر Saint ها مجبور میشوند به Steelport شهری صنعتی و درحال دست و پا زدن در باتلاق بحران اقتصادی در مجاورت Stillwater نقل مکان کنند.
حالا از این جاست که درگیری اصلی شروع میشود. هرچند سیندیکت هنوز موفق به بدست گرفتن کلی Steelport نشده بخش اعظمی از تجارت کالا و قمار شهر را کنترل میکند. کسب و کار هایی که احتمالا هدف اول ما در این شهر خواهند بود.
3 دسته اصلی که با آنها در بازی دست و پنجه نرم خواهیم کرد عبارتند از The Morning Star، گروهی که به طور مستقیم توسط خود Phillipe Loren کنترل میشود و معمولا شامل اعضای اروپایی با تجهیزات گران قیمت و درجه 1 با تمرکز بر روی خرید و فروش اسلحه اند. Luchadores که توسط کُشتی گیر مکزیکی Killbane کنترل میشوند و توجه خود را بر روی قمار و فاچاق مواد گذاشته اند؛ و در اخر The Deckers که تحت فرمان هکتیویست -کاری که تقریبا معادل قانونی هکر است. وظیفه اصلی یک هکتیویست تبلیغات در سطح وسیع و شکل دادن اذهان عمومی بوده و به نوعی نقشی معادل یک مبلغ سیاسی از راه مدرن را ایفا میکند- نابغه Matt Miller اند و تمرکزشان بر روی پول شویی، و انجام وظایف الکترونیکی سیندیکت است.
کمی جلوتر در مسیر و بعد از بالا گرفتن درگیری های خیابانی بین saint ها و این 3 دسته مختلف STAG نیروی ویژه ضد شورش و مافیایی از طرف دولت برای متوقف کردن درگیری ها و سرکوب اختلال گران اعم از افراد سیندکیت و سینت ها نیز وارد ماجرا میشود و این بار باید شاهد یک جنگ جانانه ی 3 طرفه در بازی باشیم.,,حالا برسیم به گیمپلی، منحصر بفرد و هیجان انگیز ترین بخش بازی.
یکی از اولین تفاوت هایی که متوجه آن میشویم فرق های اساسی The Third در مدل کارآمدی و استفاده از Respect credits است. اگر به یاد داشته باشید با انجام ماموریت های فرعی و مینی گیم ها در گوشه و کنار بازی در 2 شماره قبلی رسپکت یا احترام بدست می آوردید که میتوانستید با این روش ماموریت های بعدی را در سیر اصلی و داستانی بازی آزاد کنید. ایده ی بسیار جالبی که ماموریت های فرعی را هم بخشی جدا ناپذیر و حیاتی از بازی میکرد. حال با توجه به این که در این شماره یکی از رؤسای کل گروه، و از ابتدا یکی از کله گنده ها هستید روش کارکرد Respect credit ها نیز عوض شده است و اینبار باید از آنها به عنوان XP استفاده کنید. ویژگی که به آلمان های RPG بازی هم می افزاید؛ و هرچند درحال حاضر لیست کاملی از انواع این Upgrade ها در دسترس نیست میدانیم که افزایش کنترل و قدرت در رانندگی، تکنیک های مختلف در جنگ های تن به تن و سلاح های گرم و سرد بخشی از آن خواهند بود. و البته طبیعتا مثل شماره های قبلی این Respect credit ها انواع و اقسام لباس ها و عمل های جراحی جدید، آیتم های برای customise کردن اسلحه ها، وسایل نقلیه و حتی پایگاه های مختلف Saint ها را آزاد میکند که برای خریدشان به پول و آن هم مقدار زیادی از پول نیاز دارید!

The Third پیش زمینه ذهنی و انتظارات کلی که از وسایل نقلیه در بازی داریم را نیز کاملا تغییر داده است. یکی از جالب ترین سلاح های جدید در بازی RC gun نام دارد. وسیله ای که به کمک آن میتوانید از راه دور هر وسیله نقلیه ای که در مسیرتان میابید را کنترل کنید. اسلحه ای که با یاری قوه تخیل شما میتواند صحنه های بسیار بیاد ماندنی ای از انفجار های سهمگین و بدون توقف گرفته تا به سکته دادن سر نشینان داخل ماشین و بیشتر را رقم بزند. از جمله دیگر ابداعات و گسترش های Volition در این شماره میتوان به Human Cannonball ها و جت های VTOL اشاره کرد. Human Cannonball ها اسلحه هایی با قابلیت نصب بروی تمام وسایل نقلیه شما هستند که کارایی خود را مخصوصا زمانی که ارزش انسان ها از گلوله کمتر میشود نشان میدهند!! جت های Vertical Take Off & Landing یا به اختصار VTOL که یکی از چندین وسیله نقلیه هوایی، از دیگر خصیصه های جدید the third میباشد و قدرت نظامی جت های جنگی را با راحتی در کنترل و فرود هلیکوپتر های 2 سر نشینه همراه میکند.,,و حالا بزرگ ترین تغییر در سری و اینبار در ساختار ماموریت ها! در 2 شماره قبلی Saints Row یا درواقع تمامی بازی های open world هم سبک چند سری ماموریت مختلف محیا بود که قادر بودید به انتخاب خود هر کدام را که مربوط به یک دسته مافیایی و کارفرما میشد را به جلو ببرید تا در نهایت به یک خاتمه کلی در پایان مسیر برسید. در Saints Row: the third همه خط های داستانی در بازی به طور تنگاتنگ به یکدیگر متصل هستند و تصمیماتی که در مورد یک گروه میگیرید چه به طور مثبت و منفی در ادامه مسیر و در رفتار و عکس العمل بقیه گنگ ها و ماموریت ها تاثیرگذار خواهد بود. Volition در این مورد تضمین میکند که وقت زیادی را صرف باز بودن تک تک مراحل بازی کرده و تصمیمات ریز و درشتی که در هر ماموریت میگیرید عواقب و پایان های کاملا متفاوتی را به دنبال خواهد داشت. به طور مثال در پایان یک مرحله وظیفه شما منهدم کردن یکی از قایق های متعلق به سیندیکت و کشتن تمام افراد داخلش است ولی در عوض میتوانید کارگران درون قایق را به عنوان اسیر و گروگان به پایگاه Saint ها بفرستید و قایق را هم برای خود بگذارید. انتخابی که احتمالا به مذاق خیلی ها خوش نخواهد آمد. یا در انتخابی بزرگ تر، ماموریت شما منفجر کردن یکی از بزرگ ترین آسمان خراش های کل شهر است. هرچند با انجام این کار اعتماد خیلی ها را جلب میکنید و در شهر محبوبیت بسیار زیادی پیدا میکنید ولی این ساختمان به طور کلی نابود خواهد شد و دیگر در ادامه بازی قابل دسترسی نخواهد بود که راه حل آن نجات ساختمان و استفاده از آن به عنوان یک پایگاه عظیم برای گروه است. تصمیمی که قدرت نظامی و اقتصادیتان را شدیدا افزایش میدهد ولی قطعا دردسر های بزرگی را به همراه خواهد داشت.,,نهایتا باید گفت Saints Row: The Third عصاره ی تمام چیزهای است که هر گیمری با کمی حس شوخ طبعی و خواستار تفاوت در سر از بازی ها میپروراند. بازی که با حفظ بزرگ ترین نقطه قوت سری یعنی لذت بخش بودن و به همراه ابداعات کوچک و بزرگ و میزان زیادی content و محتوا نه تنها قادر به راضی کردن تمامی طرفدارن قدیمی و گیمرهای جدید، بلکه پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بزرگ ترین های سبک open world را نیز دارد. ,صف فرشتگان در پشت درهای جهنم,صف فرشتگان در پشت درهای جهنم,

وقتی این سوال به میان می آید که مهم ترین شاخصه یک بازی کامپیوتری چیست به تعداد اشخاص جوابهای مختلفی میشنویم!
از گرافیک بالا، داستان قوی، کیفیت تکنیکی بگیرد تا و… ولی احتمالا در آخر باید قبول کنیم که لذت بخشی و سرگرم کننده بودن به راحتی مهمترین ویژگی یک بازیست و تمام موارد ذکر شده و بیشتر همگی برای رسیدن به این لازمه اند.
حال با پیروی از همین منطق میتوان گفت Saints Row: The Third بزرگترین نسخه سری و حتی شاید یکی از بزرگترین تجربه های امسال است.
این شماره دیوانگی را که همیشه یکی از پایه و اساس های اصلی بازی بوده را حتی چند قدمی جلوتر برده و به نوعی تبدیل به بزرگترین کابوس والدین و هرچیزی که در بازی از آنها میترسند شده است!!

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا