معرفی بازی‌ها

صد روز مقاومت و تهاجم

صد روز مقاومت و تهاجم,در این بازار داغ بازی‌های شوتر فضایی و مدرن به سختی می‌توان بازی را پیدا کرد که ما را به دوران گذشته ببرد و باز هم مثل گذشته‌ها بتوانیم سری به جنگ‌جهانی بزنیم و از فضا و اتمسفر خاص آن زمان لذت ببریم. حتی در این چند سال اخیر به جرعت میتوان گفت هیچ بازی با کیفیتی در رابطه با این جنگ‌ها روانه بازار نشده است و هم اکنون من بازی‌ای به جز Sniper Elite را نمیتوان به یاد بیاورم که کیفیت مطلوبی داشته باشد و در دوران جنگ‌جهانی روایت شود. این موضوع تا جایی پیش ‌رفت است که سری های معروفی همچون « Call of Duty» جنگ‌های رباتیک در زمان آینده را به نبرد‌های کهنه جنگ‌جهانی ترجیح داده‌اند و هر روزه بازیکنان بیشتری به این شوترها جذب می‌شوند. پس اگر شما عاشق نبردهای ابتدایی و ساده جنگ‌جهانی بوده‌اید، حتما در این نسل نتوانستید به خواسته خود که یک بازی در این دوران است، برسید!

چند سالی است که خیلی از استودیو‌ها این روند را در پیش گرفتند و هر ساله تایتان‌فال ‌ها، ادونس وارفرهای بیشتری منتشر می‌شدند تا اینکه بالاخره استودیو «دایس» (DICE) با یک حرکت جسورانه یک نسخه فرعی جدید از سری محبوب و معروف «بتل‌فیلد» ((Battlefield معرفی کرد که در دوران جنگ‌جهانی اول اتفاق می‌افتد و پس مدت‌ها این روند یکنواخت و خسته‌کننده از سوی استودیویی بزرگ شکسته شد! Battlefield 1 قرار است بعد از مدت‌ها ما را به جنگ‌جهانی ببرد و تجربه‌ای ناب را با بخش چند‌نفره خود برای ما رقم بزند.

تا به حال بازی‌های زیادی درباره جنگ‌جهانی ساخته شده است اما باید به این نکته توجه کرد که بیشتر آن‌ها در دوران جنگ‌جهانی دوم جریان دارد و به نوعی می‌توان گفت که تا به همین الان نمی‌توانید یک شوتر درجه یک درباره جنگ‌جهانی اول پیدا کنید و ساخت چنین عنوانی در این بازه زمانی به علت محدودیت‌هایی که دارد یک حرکت شجاعانه به شمار می‌رود!
,,اگر چند نسخه اخر بتل‌فیلد را مورد بررسی قرار دهیم، به این نتیجه می‌رسیم که این سری همیشه از یک کمبود اساسی در بخش تک‌نفره خود رنج می‌برد. ایراداتی مثل روایت داستان کسل‌کننده، شخصیت پردازی خشک، مراحل کوتاه و بی‌نتیجه در این چند نسخه اخیر بیشتر از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کرد و به قول معروف لکه ننگی برای بازی محسوب می‌شد. امسال هم وعده‌های زیادی درباره بخش داستانی بازی داده شده است اما غیر منطقی است اگر بگوییم این بار هم دایس در بخش تک نفره با یک شکست مواجه خواهد شد.

متاسفانه اطلاعات زیادی درباره بخش داستانی بازی ارائه نشده است و دایس به انتشار مطالب کلی در این رابطه بسنده کرده است. با توجه به اطلاعات انتشار یافته، بخش داستانی بازی در برهه چهار ساله جنگ جهانی اول (1914 تا 1918) در رشته کوه‌های آلپ و بیابان‌های کشور عربستان روایت می‌شود و بازی داستان چندین سرباز مختلف در جبهه‌های گوناگون را تعریف می‌کند. طبق گفته‌های دایس هر کارکتر داستانی مجزا خواهد داشت و این بار بخش داستانی بازی گسترده‌تر از هر زمان دیگری است و انتخاب‌های زیادی مقابل شما قرار میگیرد. تا به امروز که این مطلب نوشته می‌شود، اطلاعات بیشتری درباره بخش تک نفره گفته نشده است و باید با توجه به همین چند خط آینده بخش داستانی بازی را پیش‌بینی کنیم!

نوبتی هم که باشد، نوبت بخش چندنفره یا مولتی‌پلیر بازی است که به جرات می‌توان گفت که شهرت و محبوبیت سری بتل‌فیلد را همین یک بخش رقم زده است. خوشبختانه مدتی پیش بتا بخش چندنفره بازی به صورت عمومی در دسترس بازیکنان قرار گرفت و به نوعی همه ما تا حدودی با بخش چندنفره این نسخه به واسطه بتا بازی آشنا شدیم. اگر بخواهم در یک جمله درباره بخش چندنفره بازی صحبت کنم، باید بگویم این نسخه هم خوشبختانه تمامی المان های نسخه قبلی خود را دارد و در کنار آن‌ها یکسری امکانات اضافه شده است. بگذارید اول با مهم‌ترین بخش چندنفره بازی، یعنی کلاس‌ها شروع کنیم که به هشت زیرمجموعه تقسیم می‌شوند:

1) Assault: کلاسی که ضد وسایل نقلیه عمل می‌کند. اسلحه اصلی آن‌ها SMG ها و شات‌گان‌ها هستند.

2) Medic: وظیفه اصلی این کلاس بازیابی سلامتی هم‌تیمی‌ها (Revive) است. افزایش سلامتی و تعمیر وسایل نقلیه از دیگر وظایف آن‌ها است. اسلحه اصلی این کلاس، سلاح‌های نیمه اتوماتیک است.

3) Support: این کلاس اسلحه‌های رگباری قابل حمل را در اختیار دارد. وظیفه اصلی آن‌ها دادن مهمات به سایر هم‌تیمی ها است.

4) Scout: کلاسی که از اسلحه تک تیر‌انداز استفاده می‌کند و می‌تواند دشمنان را از راه دور مارک کند.

5) Tanker: وقتی قبل از شروع بازی، وسیله تانک را برای ورود به میدان جنگ انتخاب می‌کنید، خودبه‌خود در این کلاس قرار می‌گیرد. ویژگی این کلاس یک چکش است که می‌تواند تانک را تعمیر کند.

6) Pilot : وقتی قبل از شروع بازی، هواپیما را برای ورود به میدان جنگ انتخاب می‌کنید، خودبه‌خود در این کلاس قرار می‌گیرید. خلبانان این کلاس در بیرون از هواپیما به تپانجه کالیبر مجهز هستند.

7) Cavalry: وقتی قبل از شروع بازی‌، اسب را برای ورود به میدان جنگ انتخاب می‌کنید، خود به خود در این کلاس قرار میگیرد.

8) Elite: مشابه این کلاس را در بازی «استاروارز بتل‌فرانت» مشاهده کرده بودیم. سربازان این کلاس از سلاح‌های قوی‌تر و پوشش و زره بهتری برخوردار هستند و به سه نوع تقسیم می‌شود که هر سرباز ویژگی های خاص خود را دارد.

الف) اولین سرباز دارای یک اسلحه شعله‌افکن است. لباس این سرباز ضدآتش بوده و همیشه با یک ماسک ضدگاز در میدان جنگ ظاهر می‌شود. این سرباز در بتا بازی هم حضور داشت.

ب)سرباز دیگر از اسلحه رگباری استفاده می‌کند که می‌تواند گروه زیادی از دشمنان را نابود کند همچنین این قهرمان از قدرت تدافعی بالایی برخوردار است.

ج)سومین سرباز به نوعی ضدتانک عمل می‌کند. او سلاح Tank Gewehr 1918 را به همراه خود دارد که می‌تواند آسیبی جدی به تانک وارد کند یا آن‌ها را کاملا از کار بیندازد.

در کنار این کلاس‌ها، مودهای همیشگی بازی از جمله TDM, Rush, Conquest, Operations, Domination و War Pigeons وجود دارد که انتظار می‌رود در طول سال با انتشار محتوای دانلودی، مود‌های بیشتری به بازی اضافه شود.
,,مورد بعدی که یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک بازی چندنفره به شمار می‌رود، سلاح‌ها است که نقش مهمی در تنوع بازی دارند. با توجه به دورانی که بازی در آن جریان دارد، نمی‌توان انتظار اسلحه‌هایی با لیزر و صدا خفه‌کن در بازی داشت! اما با این همه محدودیت دایس بازی را به گونه‌ای طراحی کرده است که این کمبود در طول بازی احساس نشود.

در بازی شش گروه سلاح وجود دارد که شامل شات‌گان‌ها، مسلسل‌های سنگین، مسلسل‌های سبک، کلت‌های کمری، اسلحه‌های نیمه اتوماتیک و اسلحه‌‌های تک‌تیرانداز هستند و مجموعا بیش از 30 اسلحه می‌شوند. در کنار این سلاح‌های گرم، اسلحه‌های سردی مثل سرنیره تفنگ، شمشیر، بیل و چماق های سنگین و سبک حضور دارند که طبق گفته‌ها قرار است نقش پررنگ‌تری نسبت به گذشته داشته باشند.

از بخش کلاس‌ها و سلاح‌ها بیرون بیاییم، به وسایل نقلیه(یا شایدم حیوانات‌نقلیه!!) می‌رسیم که همیشه و بدون استثنا نقطه قوتی برای بخش چندنفره بازی محسوب می‌شوند. در بخش چند‌نفره انواع مختلفی از وسایل از جمله هواپیماهای دوباله و سه باله، کشتی‌های نیروی دریایی، تانک‌های سنگین، کامیون‌های زرهی، موتور سیلکت و اسب وجود دارد که تمامی آن‌ها مشابه مدل واقعی آن‌ها در واقعیت هستند. همچنین گفتنی است که در تصاویر و ویدیوهای اولیه بازی یک بالون هوایی که با نام Zeppelin شناخته می‌شود، به چشم می‌خورد.

برای اولین بار در سری ما شاهد اسب در میدان جنگ خواهیم بود که اگر بتا عمومی بازی را تجربه کرده باشید، حتما با آن‌ها برخورد کرده‌اید. سیستم کنترل و حمله با اسب از مکانیزم جالبی پیروی می‌کند. وقتی سوار اسب می‌شوید طبیعتا دوربین به سوم شخص تغییر خواهد کرد و می‌توانید دشمنان نزدیک خود را با شمشیر یا با سُم‌های اسبتان نابود کنید، همچنین وقتی در فاصله دوری قرار دارید قادر خواهید بود از اسلحه‌ی دوربین‌دار استفاده کنید. در کنار همه این قابلیت‌ها نارنجک‌های ضد تانک هم در اختیار دارید که کار را برای شما بسیار راحت می‌کنند!

به صراحت می‌توان گفت بتل‌فیلد1 یکی از بهترین تجربه‌های مولتی پلیر شما خواهد بود. همانطور که پیش‌تر گفته شد، تمامی تجهیزات، ماشین‌ها، اسلحه‌ها و حتی محیط‌ها با الهام از جنگ‌جهانی اول ساخته شده‌اند که استفاده از هر کدام لذت‌بخش خواهد بود. در کنار همه این موارد، تنوع مراحل در بازی وجود دارد و جنگ‌ها فقط به نبرد‌های زمینی محدود نخواهند شد و نبرد‌های هوایی، دریایی و … در بازی حضور دارد که به تازگی بازی کمکی زیادی کرده است و می‌توانیم به راحتی خیالمان از بخش چندنفره راحت شود.,,با نگاه به نسخه قبلی، ما در بخش گرافیک شاهد تغییرات نسبتا گسترده‌ای هستیم و همانند گذشته بازی با موتور «فراست‌بایت» (Frostbite) توسعه یافته است. گرافیک محیطی، انیمیشین‌های دویدن کارکتر‌ها و … شباهت بسیاری زیادی به عنوان استاروارز بتل‌فرانت دارند که خوشبختانه همچنان به خوبی گذشته ساخته شده‌اند.

یکی از ویژگی‌ فوق‌العاده بازی آب و هوای پویا است. آب و هوای پویا در تمامی نقشه‌های بخش چندنفره وجود دارد و کاملا بر سبک بازی شما تاثیر خواهد گذاشت. مثلا در نسخه بتا بازی اگر توجه کرده باشید برای مدتی گرد و خاک تمام نقطه نقطه بازی را فرا گرفته است و شما مجبور هستید که به نبرد های نزدیک و تن به تن روی آورید! در بقیه نقشه‌ها این تغییرات آب و هوایی در نقش مه، باران، برف و … ظاهر خواهند شد و مجبور هستید با شرایط محیطی سازگار شوید و به جنگ خود ادامه دهید!

بتل‌فیلد1 قطعا نسبت به رقایب خود (حداقل در بحث محبوبیت) بسیار جلوتر است و همین می‌تواند تضمینی برای فروش خوب بازی و دریافت نمرات خوبی باشد. هنوز نمی‌دانیم که آیا بتل‌فیلد 1 در نسخه نهایی تا این حد موفق خواهد بود یا مثل گذشته در روز اول عرضه از مشکلات فنی و کمبود محتویات رنج می‌برد اما با توجه به بتا بازی و دوران دوست‌داشتنی جنگ‌جهانی می‌توان گفت این نسخه بسیار بهتر از گذشته ظاهر خواهد شد و این غیبت نسبتا طولانی را جبران خواهد کرد.,صد روز مقاومت و تهاجم

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا