معرفی بازی‌ها

معرفی بازی Just Cause 3

بازگشت قهرمان عدالت طلب

سبک Open World را شاید بتوان جزو پرطرفدارترین سبک‌های حال حاضر معرفی کرد و دلیل محبوبیت آن بی‌شک دادن آزادی عمل به مخاطب است، اما هر وقت صحبت از آزادی عمل به میان می‌آید قطعاً یاد بازی‌هایی همچون (Just Cause (JC می‌افتیم که در آن بدون هیچ محدودیتی می‌توانید هرج‌ومرج واقعی به پا کنید؛ نابود کنید، و تا مرز جنون آتش‌بازی را ادامه دهید. نسخه‌ی اول از سری بازی‌های JC در سال 2006 عرضه شد اما نتوانست آن‌طور که باید و شاید انتظارات را برآورده کند و با متای 73 به کار خود پایان داد. ولی سرنوشت نسخه‌ی دوم کمی با نسخه‌ی اول تفاوت داشت. این بازی که در سال 2010 عرضه شد توانست کمبودهای نسخه‌ی اول را جبران کند و با متای 84 به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند. اکنون Avalanche Studios دست به ساخت نسخه‌ی جدیدی از این بازی زده است و به نظر می‌رسد آنها سعی دارند با دادن آزادی عمل بیشتر و برطرف کردن مشکلات نسخه‌ی قبل به موفقیت‌هایی که مدنظر داشتند دست پیدا کنند. اما باید ببینیم JC3 می‌تواند این امر را محقق کند یا خیر.

داستان این سری را شاید بتوان نوعی جنگ حق علیه باطل دانست و درگیری مداوم کشورها با انقلاب و جنگ علیه سیاست‌مداران زورگو محوریت اصلی داستان این سری است. داستان نسخه‌ی دوم نیز دقیقاً ابعاد سیاسی و شورشی را در خود داشت و شما باید با «ریکو» (Rico) که شخصیت اصلی این بازی بود فردی مستبد با نام Panay را سرنگون می‌کردید. و در نسخه‌ی سوم نیز اوضاع از همین قرار است. ریکو باز هم به دنبال انقلاب و سرنگون کردن قدرت‌های زورگو است و این بار نوبت انقلاب در Medici است، جایی که مردمانش از دست فردی با نام Di Ravello به ستوه آمده‌اند. مأموریت ریکو سرنگون کردن حکومت فعلی است و Di Ravello است. داستان کلی بازی شاید چیزی مانند نسخه‌های قبلی به نظر برسد، داستانی نه چندان عمیق اما در عین حال زیبا و جذاب.
همان‌طور که اشاره شد گیم پلی JC یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های بازی است. در دو نسخه‌ی گذشته گیم پلی همواره یکی از برگ‌های برنده‌ی JC بوده است و در این نسخه نیز گویا با یک گیم پلی وسیع و بی‌اشکال طرف هستیم. گیم پلی JC به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش مبارزات بازی با توجه به وسایلی که ریکو از آن‌ها برای به دام انداختن دشمنان استفاده می‌کند بسیار جذاب و سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد. شما می‌توانید با اسلحه‌های متداول دشمنان را از سر راه خود بردارید یا می‌توانید به روش‌های غیرمعمول راه را برای خود باز کنید. برای مثال وقتی یک سرباز و یا یک گروه سرباز را مقابل خود می‌بینید، انتخاب‌های متعددی برای شما وجود دارد. می‌توانید با سلاح‌های گرم آن‌ها را نابود کنید و یا می‌توانید از چنگک معروف ریکو یا به‌ اصطلاح Grapple Cable استفاده کنید. این وسیله باز هم قرار است نقش به سزایی در بازی داشته باشد و شما علاوه بر نبردهای تن به تن، می‌توانید در حین استفاده از وسایل نقلیه و یا برای تخریب مکان‌های مختلف از آن استفاده کنید. ابزاری که سازندگان با برداشتن محدودیت‌های گذشته توانسته‌اند آن را به یک وسیله و سلاحی غیرقابل‌مهار تبدیل کنند.

یکی از مواردی که باعث می‌شود JC3 خسته‌کننده نباشد، تخریب‌پذیری فوق‌العاده بالای آن است و شما در بازی می‌توانید هر چقدر که می‌خواهید خراب‌کاری کنید و شورش به پا کنید. همان‌طور که سازندگان بازی نیز اشاره کردند JC3 قرار است یک عنوان اغراق آمیز باشد، پس در آن به دنبال اتفاقات واقع‌گرایانه نباشید چون قرار است بی‌رحمانه همه‌جا را با خاک یکسان کنید!
وسایل نقلیه که در نسخه‌های گذشته بخش اعظمی از گیم‌پلی را تشکیل می‌دادند، در این نسخه نیز حضور فعالی خواهند داشت و یکی از ارکان اصلی گیم‌پلی خواهند بود. در این بخش نیز JC3 دارای گستردگی فراوانی است و شما علاوه بر موتور و ماشین‌های عادی می‌توانید از نفربرها، جیپ‌های نظامی، و هلی‌کوپترها و هواپیماهای مختلفی استفاده کنید. همچنین می‌توانید این وسایل نقلیه را با آیتم‌هایی مانند Grapple Cable تلفیق کنید و کارهای خارق‌العاده‌ای انجام دهید.

اما در سوی دیگر Grapple Cable هنوز هم یک وسیله‌ی بسیار سریع برای انتقال شما محسوب می‌شود و می‌توانید با استفاده از آن در کمترین زمان از جایی به جای دیگر بروید. JC3 علاوه بر Grapple Cable و چترهای نجات که در دو نسخه‌ی قبلی نیز بودند، یک آیتم دیگر به نام Wing Suit را به بازی اضافه کرده است که شما با استفاده از آن می‌توانید به‌راحتی در هوا پرواز کنید. اما یکی از مواردی که شاید در گیم‌پلی بازی اثر منفی بگذارد، نداشتن بخش مولتی‌پلیر است. البته سازندگان به احتمال زیاد می‌خواهند تمام تمرکزشان را بر روی خلق یک گیم‌پلی خلاقانه و لذت‌بخش در قسمت تک‌نفره بگذارند تا ساخت یک بخش مولتی‌پلیر ضعیف. در مجموع گیم‌پلی JC3 به نظر می‌رسد باز هم بتواند یک اثر سرگرم‌کننده و جذاب را فراهم کند و سازندگان سعی می‌کنند با استفاده از همان الگوی موفق قبل و کامل‌تر کردن آن عنوانی موفق را در این زمینه عرضه کنند.

طراحی محیط‌ها در JC3 با توجه به نمایش‌هایی که از آن شاهد بودیم، به نظر دقیق و پر جزئیات می‌رسد و همان‌طور که در نسخه‌ی دوم شاهد محیط‌های متنوع بودیم؛ JC3 نیز به همان اندازه و شاید در ابعاد گسترده‌تر این محیط‌ها را در بازی به تصویر بکشد. در سوی دیگر گرافیک بازی به واسطه‌ی ورود به نسل هشتم پیشرفت‌های بسیار زیادی را نسبت به نسخه دوم کرده است و همچنین طراحی شخصیت‌های بازی و نورپردازی از نکات مثبت این قسمت به شمار می‌رود. نکته‌ی دیگر طراحی فوق‌العاده زیبای انفجارها است و شاید به جرئت بتوان گفت کمتر بازی‌ای با این دقت و جزئیات انفجارها را ترسیم کرده است. البته با توجه به هدف کلی بازی که در آن شما اکثر اوقات باید پایگاه‌های مختلف و یا پمپ بنزین‌ها را نابود کنید این دقت در طراحی انفجارها قابل پیش‌بینی بود.

در مورد قسمت صداگذاری و موسیقی بازی با توجه به اطلاعات کمی که از آن در اختیار است نمی‌توان اظهارنظر خاصی کرد، اما آن‌طور که به نظر می‌رسد صداگذاری ریکو باز هم بسیار خوب و جذاب کار شده، ولی باید دید آیا مشکلی که در دو نسخه‌ی قبلی وجود داشت یعنی کم‌کاری در صداگذاری دیگر شخصیت‌ها در این نسخه برطرف شده است یا خیر. از دیگر مواردی که Avalanche Studios باید به آن توجه داشته باشد مشکلات Lip Movement یا همان عدم تطبیق صدا با لب شخصیت است که در JC2 بسیار مشهود بود. همچنین صداگذاری سلاح‌ها و محیط‌های بازی نظیر آبشارها بسیار دقیق و جالب کار شده‌اند.

از بخش موسیقی بازی همان‌طور که گفته شد اطلاعات زیادی در دسترس نیست، اما با توجه به سابقه‌ی خوب JC در این زمینه می‌توان انتظار موسیقی‌های دل‌نشین و مهیج را داشت.

درمجموع JC3 از آن دست بازی‌هایی است که شما در آن هیچ قیدوبندی ندارید و می‌توانید بسیاری از کارهایی که آرزویش را دارید در آن به انجام برسانید، ولی باید دید که سازندگان JC3 می‌توانند از پس منتقدان بربیایند و یک عنوان کم اشکال و جذاب را عرضه کنند یا خیر! Just Cause 3 در تاریخ 1 دسامبر سال 2015 میلادی برای کنسول‌های XO و PS4 و همچنین PC عرضه خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا