معرفی بازی‌ها

اولین نگاه به Skyrim

بعد از شایعاتی که از تابستان امسال مبنی بر ساخته شدن قسمت بعدی از سری بزرگ و محبوب The Elder Scrolls به گوش می رسید، بالاخره در VGA 2010 بود که Todd Howard ، طراح شرکت Bethesda به طور رسمی از پنجمین شماره این سری با نام Skyrim پرده برداری کرد.اسکایریم نام سرزمینی در شمال دنیای Tamriel و همینطور شمال سرزمین Cyrodiil (دنیای Oblivion) است.

اسکایریم که با نام The Old Kingdom of the Fatherland نیز شناخته می شود، اولین مکانی در Tamriel بود که توسط انسان ها برای اقامت برگزیده شد. انسان هایی که از دنیای Atmora در شمال (به علت جنگ داخلی که در Atmora وجود داشت) به آنجا مهاجرت کردند. صدها سال پیش، شخصی با نام Ysgramor که به همراه یاران خود از جنگ داخلی Atmora فرار کرده بود به اسکایریم رسیدند. Elf ها که در Skyrim حکمرانی می کردند ابتدا با انسان ها کاری نداشتند، اما وقتی پیشرفت ها و قدرت گرفتن آن ها را دیدند به انسان ها حمله کرده و آن ها را قتل عام کردند. تنها Ysgramor و دو پسرش توانستند از آن مهلکه بگریزند و به Atmora بازگردند. حال که بعد از سالها Atmora اتحاد و یکپارچگی خود را به دست آورده بود، فرصتی برای Ysgramor به وجود آورد تا از این اتحاد استفاده کرده و Elf ها را از اسکایریم بیرون کند. او با ارتشی 500 نفره که از بهترین قهرمانان Atmora تشکیل شده بود به Syrim هجوم آورد و Elf ها را شکست داد تا اولین امپراطوری انسان ها در Tamriel را تشکیل دهد.

داستان بازی حدود 200 سال بعد از Oblivion اتفاق می افتد، زمانی که Skyrim به هرج و مرج و کشت و کشتار گرفتار شده است. با مرگ آخرین پادشاه Skyrim ، ـ Elf ها دوباره قدرت گرفته، جنگجویان شجاع Blade از بین رفته و Nord ها به خون هم تشنه اند. جنگی داخلی در شرف وقوع است و از طرف دیگر سر و کله اژدهای بزرگی که از زمان های دور پیش گویی شده بود نیز پیدا شده است. شما آخرین بازمانده از نسل اژدها زاده ها هستید، یک اژدهاکش مسح شده توسط خدایان که برای مبارزه و دفع این خطر به سرزمین Skyrim آمده اید. راهنما و همراه شما یکی از آخرین بازماندگان Blade با نام Esbern است.

از لحاظ جغرافیایی، اسکایریم ناهموارترین قسمت در دنیای Tamriel است. 5 تا از بلندترین قله های تمام Tamriel در اسکایریم قرار دارد. علاوه بر این، Skyrim سرزمینی به شدت سرد و برفی است و گرگ نماهای زیادی (اکثرا در شمال آن) زندگی میکنند. تنها قسمت غربی Skyrim ، صاف و هموارتر است که باعث شده جمعیت بیشتری نیز در آن قسمت ساکن باشد. بقیه قسمت های اسکایریم را کوهستان های بلند یا دره های عمیق تشکیل داده اند. محصولات مختلفی، از گندم گرفته تا توت فرنگی در Skyrim کشت می شود. اما به علت آب و هوای سرد، Skyrim تنها مکانی در Tamriel است (به جز بعضی قسمت ها در شمال Morrowind و High Rock) که در آن شراب الکلی معروف Nord ها با نام Rotgut ساخته می شود. زیرا علاوه بر ترکیبات مورد نیاز خاص آن که اکثرا در اسکایریم کشت می شود، در هنگام عصاره گیری باید چندین بار در هوای فوق العاده سرد منجمد شود. با وجود ممنوع بودن این نوشیدنی برخی افراد به صورت مخفیانه از آن استفاده می کنند. پنج شهر بزرگ در Skyrim وجود دارد، از مناطق قطبی و یخ زده گرفته تا کوه ها و صخره های عظیم سنگی. حیات وحش اسکایریم نیز متنوع تر از Oblivion است و گونه های جدید جانوری مانند ماموت های بزرگ و ببرهای دندان شمشیری نیز اضافه شده است. غارها و مناطق زیر زمینی همچنان بخش های قابل توجهی از بازی را تشکیل داده و این بار بسیار متنوع تر شده اند.

TES V: Skyrim از موتوری کاملا جدید استفاده می کند. وضوح تکستچرها بالاتر رفته و جزئیات بسیار بیشتر شده اند، تمام اشیاء دارای سایه خواهند بود و فاصله دید (Draw Distance) و چشم اندازها ارتقا یافته، زیباتر شده و به طور کلی دنیای بازی زنده تر از Oblivion شده است. طراحی کاراکتر ها و انیمیشن آن ها به شدت ارتقا یافته و طبیعی تر شده اند. علاوه بر این زاویه اول شخص بدون HUD اضافه شده و زاویه سوم شخص نیز بهبود یافته است.

مبارزات بازی بهبود زیادی یافته اند. شما می توانید هر دو دست خود را همزمان با سلاح ها و جادوهای مختلف مسلح کنید (حتی به صورت ترکیبی) و علاوه بر این دو عدد از یک سلاح را به صورت Dual Wield استفاده کنید. منوی جدید و قابل شخصی سازی بازی، عوض کردن و استفاده کردن از سلاح های مختلف را آسان تر کرده است و شما می توانید در هنگام نبرد سلاح خود را عوض کنید.

Bethesda سیستم کلاس ها و مکانیزم Level گیری را دوباره طراحی کرده است. تعداد Skill ها از 21 عدد که در Oblivion بود، به 18 عدد کاهش پیدا کرده است. Skill های بازیکنان هر چقدر بیشتر استفاده شوند، بیشتر هم ارتقا میابند. همچنین Level گیری نیز با میزان Skill شما رابطه مستقیم دارد. Todd Howard ، طراح بازی می گوید: “ارتقای یک Skill از 34 به 35 لول شما را بیشتر ارتقا می دهد تا اینکه همان Skill از 11 به 12 ارتقا یابد.” بازیکنان همچنین می توانند از Level 50 نیز فراتر بروند، اما از آنجا به بعد لول گیری بسیار سخت تر و آهسته تر می شود.

بزرگترین تغییر، در سیستم Class هاست. سیستم Class (که در ابتدای بازی یک Class انتخاب می کردید) به طور کامل برداشته شده و به جای آن Bethesda سیستم Perk های Fallout 3 را در بازی پیاده کرده است. در این سیستم با گرفتن هر Level قابلیت های جدیدی به کاراکتر خود می توانید اضافه کنید. مثلا افزایش قدرت ضربات خنجر که مخفیانه به دشمن وارد می کنید (Stealth Attack) یا توانایی شکستن زره دشمن با استفاده از ضربه گرز.
Quest (ماموریت) های بازی بسیار Dynamic تر شده اند. در واقع ماموریت هایی که با آن ها در طول بازی روبرو می شوید کاملا بستگی به نوع بازی کردن شما دارد. به عنوان مثال، اگر شما در طول بازی به استفاده از جادو تمایل بیشتری نشان دهید، بعضی جادوگران ممکن است با شما آشنا شده و ماموریتی به شما بدهند، در صورتی که اگر به استفاده از شمشیر تمایل داشتید با شما کاری نداشتند. یا اگر مغازه داری را کشتید که قرار بود به شما ماموریتی بدهد، خواهر او مغازه را به ارث می گیرد و قبل از اینکه او ماموریت را بدهد، به شما اظهار تنفر می کند!
قابلیت های جدیدی با نام Dragon Shouts به بازی اضافه شده است. وقتی اژدهایی را بکشید این قابلیت ها را به دست خواهید آورد. Dragon Shout ها شامل  Teleport کردن، آهسته کردن زمان و احضار اژدهایی که برای شما بجنگد، خواهد بود. تقریبا 20 عدد Dragon Shout وجود دارد که می توانید در طول بازی بگیرید و با کشتن هر اژدها این Dragon Shout ها قدرتمندتر می شوند. تعداد کمی از افراد دیگر هم در بازی وجود دارند که می توانند از Dragon Shout استفاده کنند.
همانند Oblivion بخش قابل توجهی از بازی را صحبت کردن با NPC ها و مردم تشکیل می دهد. در Oblivion وقتی با کسی صحبت می کردید، همه چیز می ایستاد و دوربین روی صورت شخص زوم میشد! اما Bethesda در اسکایریم این بخش را فوق العاده طبیعی تر ساخته است. این بار NPC ها در هنگام صحبت کردن می توانند راه رفته و فعالیت روزمره خود را نیز انجام بدهند. کارهای بیشتری هم در شهرها قابل انجام است از جمله کشاورزی، معدن کاری، چوب بری و آشپزی.
Bethesda سیستم منوی بازی را نیز کاملا دوباره طراحی کرده است. Howard از Apple iTunes به عنوان منبع الهام خود در این زمینه نام برده است. منوی قطب نما شکل بازی از چهار قسمت Skill, Inventory, Map و Magic تشکیل شده است. سلاح ها و جادوها می توانند در جهت های دلخواه D-Pad دسته قرار داده بشوند و با فشردن هر جهت سلاح مورد نظر در دستان کاراکتر مجهز شود. تمام آیتم ها نیز به صورت کامل و سه بعدی طراحی شده و می توان آن ها را در منو نگاه و بررسی کرد. همه چیز حکایت از یک Elder Scrolls بزرگ دیگر دارد و تا 11 نوامبر 2011 باید منتظر بمانید تا به سرزمین اسکایریم وارد شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا