معرفی بازی‌ها

بررسی بازی Disgaea

سری بازی‌های «دیسگایا» (Disgaea) را می‌توان براحتی جزو بهترین و جذاب‌ترین بازی‌های سبک استراتژی-نقش‌آفرینی (SRPG) دانست که از نسل ششم و دوران حکومت «پی‌اس2» با داشتن داستانی ساده و کمدی، شخصیت‌های جالب و گیم‌پلی بسیار غنی و عمیق خود توانست کم‌کم‌ تبدیل به دوست‌داشتنی‌ترین و اعتیاد‌آورترین بازی این سبک در کنسول‌های خانواده سونی شود.
طبق روال گذشته با عرضه کنسول نسل هشتمی سونی تمامی طرفداران مجموعه منتظر معرفی شماره جدیدی از بازی بودند تا اینکه بالاخره در نمایشگاه TGS سال 2014 بازی Disgaea 5: Alliance of Vengeance به صورت اختصاصی برای کنسول PS4 معرفی شد.

 src=

موضوع اصلی داستان بازی اینبار حول محور انتقام می‌گردد. «ووید دارک» (Void Dark) نام امپراطور شیطانی بسیار قدرتمندی است که یکی پس از دیگری «جهنم‌های» مختلف را فتح کرده و کنترل آن‌ها را به کمک ارتش قدرتمند و خشن خود که به «گمشدگان» معروف هستند به دست می‌گیرد، شایعات حاکی از آن است که اعضای ارتش گمشدگان به بیش از 10 میلیارد نفر می‌رسد.
قدرت بی‌ حد و حصر ووید دارک باعث شده که کسی جرات مخالفت و مبارزه با او را به ذهن خود راه ندهد، اما «دنیای مردگان» به بزرگی کهکشان بوده و سرزمین‌های مختلفی در آن وجود داشته و خشم و نفرت عمومی نسبت به ووید دارک روز به روز بیشتر و بیشتر شده و کم‌کم اربابان شیطانی که قدرت خود را از دست داده‌اند و از تخت پادشاهی عزل شده‌اند به کمک شیطانی جوان بنام «کیلیا» دور هم جمع شده تا برای اولین‌بار با تشکیل اتحاد به مبارزه با ارتش گمشدگان رفته و دنیا و تاج و تخت خود را به هر شکلی که شده از چنگال ووید دارک در بیاورند.

با هم نگاهی کوتاه می‌اندازیم به چند تن از شخصیت‌های مهم داستان:

Kilia

 src=

شخصیت اصلی داستان، شیطانی به نام «کیلیا» که تنها یک هدف در زندگی خود داشته و آن‌ هم نابودی ووید دارک و گرفتن انتقام از اوست، انتقامی که دلیل اصلی آن هنوز مشخص نیست. کیلیا کسی است که رهبری گروه شورشیان را به عهده داشته و به گفته نزدیکان او اصلی‌ترین دلیل برای تشکیل اتحاد بین اربابان شیطانی، نفرت و حس انتقام تمام نشدنی کیلیا نسبت به ووید دارک است.

Seraphine

 src=

حاکم سرزمینی بنام سرزمین «دلربا» که شخصیت خود شیفته‌ای داشته و فکر می‌کند که تمامی مردان جهان عاشق و شیدای او هستند. سرافین دختری اشرافی است که علاقه بسیار زیادی به کیلیا دارد هرچند تمام تلاش خود را می‌کند تا نشان دهد این کیلیا است که عاشق اوست نه سرافین. سرافین از اعضای اصلی گروه متحدین بحساب می‌آید.

Usalia

 src=

حاکم سرزمین «خرگوش، خرگوش» و یکی از اعضای اصلی گروه متحدین که همیشه سوار بر یک «پرینی» زرد رنگ مشاهده می‌شود. اوسالیا در صورت نخوردن «کاری» به اندازه کافی، هر چند ساعت یکبار دچار جنون شده و تصمیم به کشتن و از بین بردن همه چیز و همه کس می‌گیرد.

Christo

 src=

حاکم دنیای مردگانی معروف به «میمون غول پیکر». کریستو بعد از دیدن توانایی و پتانسیل کیلیا در استفاده از جادو تصمیم می‌گیرد تا با او همراه شده و از قدرت‌های کیلیا برای رسیدن به هدف خود یعنی کشتن ووید دارک استفاده کند. کریستو یک متخصص تاکتیک‌های نظامی بوده و برای رسیدن به هدف خود از انجام هیچ کاری روی گردان نیست.

Zeroken

 src=

«زیروکن» ارباب شیطانی کوچکی که ادعا دارد شاگرد «گولدن افسانه‌ای» است. کسی که حتی در اجرای ساده‌ترین فنون ویژه مشکل داشته و دلیل آن را کامل نبودن تمرینات خود می‌داند. زیروکن با وجود قدرت‌ شیطانی نه چندان زیادی که دارد تصمیم به مبارزه با ارتش گمشدگان گرفته و پس از ملاقات با کیلیا و سایر متحدین و مشاهده مبارزه آن‌ها با ارتش گمشدگان به گروه آن‌ها اضافه می‌شود تا تکنیک‌های نصفه و نیمه خود را تکمیل کرده و ثابت کند که واقعاً شاگرد گولدن افسانه‌ای است.

Void Dark

 src=

دشمن اصلی داستان، امپراطور شیطانی و سنگدل دنیای مردگان که تسلط تمامی سرزمین‌ها را بدست گرفته و به هیچ‌ چیز و هیچ‌کس رحم نمی‌کند حتی زیردستان، یاران و همراهان خود.

Bloodis

 src=

دست راست ووید دارک، ژنرالی بسیار قدرتمند و فرمانده ارتش گمشدگان که گفته می‌شود قدرت‌های شیطانی او فقط از یکنفر کمتر است و آن کسی نیست جز ووید دارک.

Majolita

 src=

یکی از ژنرال‌های وفادار گروه ووید دارک. ماجولیتا در صورت سودمند نبودن افراد، چه دوست و چه دشمن آن‌ها را به قتل رسانده و با استفاده از قدرت‌های جادویی خود بدن مرده آن‌ها را دوباره زنده کرده و راهی برای استفاده از آن‌ پیدا می‌کند.

از بخش داستانی بازی که بگذریم می‌رسیم به مهمترین و اصلی‌ترین عامل موفقیت سری دیسگایا، یعنی گیم‌پلی.
با توجه به نمایش‌های بازی، عرضه آن در ژاپن و بازخورد خوب طرفداران می‌توان گفت که این‌بار هم همانند عناوین گذشته با گیم‌پلی جذاب و فوق‌العاده‌ای روبرو هستیم که با اضافه شدن قابلیت‌ها و بخش‌های جدید سعی دارد تا در بُعد گیم‌پلی به غنی‌ترین عنوان سری تبدیل شود.
اولین بخش اضافه شده به سیستم مبارزات بازی قابلیتی بنام «انتقام» است. در کنار تصویر هر یک از افراد حاضر در میدان مبارزه، درجه‌ای بنام درجه انتقام وجود دارد که در اثر صدمه دیدن و کشته شدن یاران شروع به پر شدن کرده و اجازه می‌دهد تا بازیکن وارد حالت انتقام شود. حالتی که برای چند نوبت تمامی قدرت‌های شخصیت تحت کنترل را اضافه کرده و اجازه استفاده از تکنیک ویژه‌ و بسیار قدرتمندی را به او خواهد داد.
لازم به ذکر است که هم بازیکن و هم دشمنان هر دو توانایی استفاده از قابلیت انتقام را داشته و این مسئله می‌تواند لایه جدیدی به بخش استراتژی بازی اضافه کند چرا که در صورت بی‌توجهی، حتی چند پرینی ضعیف با وارد شدن به حالت انتقام می‌توانند تهدیدی جدی برای شما به حساب آمده و برعکس این مسئله نیز صادق است. دیگر با دیدن میزان سلامتی اندک خود در برابر لشگری از دشمنان باقی‌مانده مبارزه را از ابتدا شروع نکرده و می‌توانید با یک استراتژی خوب و وارد شدن به حالت انتقام آخرین شانس خود برای برگرداندن نتیجه را امتحان کنید.

 src=

از دیگر بخش‌های جدید بازی می‌توان به «Character Worlds» اشاره کرد. مطمئناً تمامی طرفداران دیسگایا با بخش معروف و بی‌انتهای «Item Worlds» آشنا هستند، جایی که با وارد شدن به دنیای هر کدام از آیتم‌های بازی و از بین بردن دشمنان و پیشروی در آن اجازه بالا بردن مرتبه و قابلیت‌های آیتم مربوطه را به شما می‌داد تا جایی که توانایی تبدیل یک شمشیر ساده را به سلاحی افسانه‌ای داشتید. «کاراکتر ورد» نیز چیزی شبیه به همان آیتم ورد بوده با این تفاوت که با وارد شدن به دنیای هر کدام از اعضای گروه خود و پیشروی در آن توانایی بالا بردن مرتبه و قابلیت‌های آن‌ها را بدست می‌آورید.
چندین و چند کلاس‌ جدید نیز به لیست بلند بالای کلاس‌های قبلی اضافه شده است، از کلاس «دزدان دریایی» گرفته تا «خدمتکاران زامبی» و «کشتی‌گیران جهنمی» و چندین و چند کلاس عجیب و غریب دیگر. دشمنان جدید با قابلیت‌های بسیار جالبی نیز به بازی اضافه شده‌اند که توصیف و توضیح قابلیت‌های دیوانه‌وار آن‌ها از حوصله این مطلب خارج است و به همین نکته بسنده می‌کنیم که تا بدین‌جا نمایش‌های بازی در رابطه با کلاس‌بندی، دشمنان جدید، سلا‌ح‌ها، آرمور‌ها و تکنیک‌های ویژه مثل همیشه بسیار متنوع و عالی بوده.

 src=

دیسگایا 5 از لحاظ بصری استایل گرافیکی معروف سری را حفظ کرده و باز هم با اسپرایت‌های بامزه و جذاب شخصیت‌ها در داخل میدان مبارزه و خارج از آن روبرو هستیم که این‌بار با کیفیت بهتر، انیمیشن‌های روان‌تر و افکت‌های چشم‌نوازتر کیفیت بصری بازی را بیش از پیش بهبود بخشیده‌اند. البته لازم به ذکر است که مدل شخصیت‌های بازی (اسپرایت‌ها) این‌بار مقداری تغییر در نسبت اندازه سر به بدن داشته و اندکی از استایل چیبی (سرهای بزرگ، بدن‌های کوچک) در شماره‌های پیشین خود فاصله گرفته‌اند، هرچند این تغییر بسیار ناچیز بوده و هسته اصلی طراحی ظاهر شخصیت‌های بازی همچون عناوین گذشته یکی از نقاط قوت آن به شمار می‌آید.
چندی پیش آقای «نیکاوا» مدیر «نیپون ایچی» نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد که دلیل اصلی انتشار بازی به صورت اختصاصی برای کنسول پلی‌استیشن 4، قدرت بسیار بیش‌تر این کنسول نسبت به همتای پیشین خود یعنی پلی‌استیشن3 بوده که دست آن‌ها را برای اجرای ایده‌های جدید و ساخت نقشه‌های طبقاتی پیچیده‌تر و وسیع‌تر با حضور بیش از 100 کاراکتر به صورت همزمان در میدان مبارزه باز می‌گذارد نه فقط بالا بردن گرافیک بصری.

 src=

در پایان می‌توان گفت براساس نمایش‌های بازی، عرضه موفق و بازخورد خوب طرفداران در ژاپن، تغییرات و اضافه شدن بخش‌های جدید‌تر و محتوای فوق‌العاده زیاد بازی بنظر می‌رسد فرنچایز دیسگایا اولین قدم خود برای ورود به نسل هشتم را بسیار محکم و قدرتمند برداشته و انتظار می‌رود تا دیسگایا 5 موفقیتی نزدیک به شماره اول یا چهارم سری را کسب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا