معرفی بازی‌ها

یک فانتزی متفاوت

یک فانتزی متفاوت,یک فانتزی متفاوت, src=

داستان بازی در Orience پیگیری می‌شود، سرزمینی که بین 4 کشور مختلف تقسیم شده و هر کدام از این 4 کشور با در اختیار داشتن کریستالی بسیار قدرتمند براساس یکی از 4 نماد معروف چینی (علم نجوم) و استفاده از آن، توانایی‌های ویژه و روش زندگی مخصوص به خود را دارند.
حکومت روبروم از کریستال Vermilion Bird استفاده کرده و توانایی ویژه آن‌ها استفاده از قدرت جادو است. امپراطوری میلیتِسی با در دست داشتن کریستال White Tiger توانایی استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و ساخت سلاح‌های قدرتمندی را دارد. پادشاهی کُنکردیا با استفاده از کریستال Azure Dragon قدرت و کنترل اژدهایان را بدست گرفته و در آخر اتحاد لوریکان بوسیله کریستال Black Tortoise قدرتهای دفاعی و محافظتی بسیار بالایی را بدست آورده است.
داستان بازی از جایی آغاز می‌شود که Cid Aulstyne فرمانده نظامی امپراطوری میلیتِسی، با لشگرکشی به سمت سه کشور دیگر و شروع جنگی خونین سعی در بدست‌ آوردن کریستال و قدرت سایر کشورها را دارد. اولین کشوری که مورد حمله امپراطوری میلیتِسی قرار می‌گیرد، حکومت روبروم است. ارتش میلیتِسی با استفاده از یک سلاح مخصوص به صورت موقتی کریستال روبروم را غیر‌فعال کرده و براحتی وارد خاک این کشور می‌شود. این مسئله باعث تحریک اعضای کلاس صفر در آکادمی روبروم شده و اعضای این کلاس که متشکل از نوابغی هستند که بوسیله قدرت روح خود و بدون استفاده از قدرت کریستال توانایی استفاده از جادو را دارند، برای دفاع از مردم، کشور و پایان دادن به این جنگ وارد میدان مبارزه می‌شوند.

مثل همیشه داستان یکی از نقاط قوت بازی بشمار آمده و اینبار نیز با داستانی زیبا و پرپیچ‌و‌خم همراه با شخصیت‌های بیادماندنی و روایتی بمراتب تلخ‌تر و سیاه‌تر نسبت به عناوین پیشین سری روبرو هستیم.

 

 src=

کلاس صفر شامل 14 دانش‌آموز مختلف بوده که دوازده نفر از آنان قابل بازی هستند و هرکدام شخصیت‌پردازی، سلاح و سبک مبارزاتی مخصوص به خود را داشته و در ابتدای هر ماموریت باید 3 نفر از آنان را بعنوان مبارزان گروه انتخاب کرده و ماموریت خود را آغاز کنید.
مبارزات بازی به صورت همزمان پیگیری شده و سیستمی مشابه همان سیستم مبارزات بازی CrisisCore: FinalFantasy VII دارد. به شکلی که بازیکن می‌تواند آزادانه در محیط مبارزه حرکت کرده و به صورت ریل تایم به مبارزه با دشمنان پرداخته، ولی هر حرکت و اسکیل به میزان مشخصی از MP کاراکتر شما را مصرف کرده و در صورت اتمام MP توانایی استفاده از اسکیل‌های خود را از دست خواهید داد. برخی حرکات نیز پس از استفاده علاوه بر مصرف MP تا مدت زمان محدودی قابل استفاده نبوده و به نوعی هر حرکت به میزان مشخصی زمان برای شارژ دوباره احتیاج داشته و نمی‌توان بصورت نامحدود و پشت‌سر هم از یک حرکت استفاده کرد.
ماموریت‌های بازی به دو دسته ماموریت‌های داستانی (اصلی) و ماموریت‌های تمرینی که در واقع همان ماموریت‌های فرعی در بازی هستند دسته بندی شده‌اند که تنوع نسبتاً خوبی داشته و وجود برخی ماموریت‌های متفاوت همچون آزادسازی شهرها از دست نیروهای دشمن که حالتی استراتژیک داشته و یا کشتن اژدهایان بوسیله سلاح‌های کشتی هوایی، از تکراری شدن آن‌ها جلوگیری می‌کنند. پس از انتخاب ماموریت مورد نظر و انتخاب گروه 3 نفره خود برای انجام آن وارد نقشه بازی شده و مبارزه با دشمنان کوچک و بزرگ بازی را آغاز می‌کنید. یکی از نکات جالب توجه در مبارزات بازی سیستم سوییچ کردن بین اعضای گروه شماست، به گونه‌ای که بدون هیچ معطلی می‌توانید بین 3 نفر اعضای گروه خود سوییچ کرده و مبارزه را با فرد مورد‌نظر ادامه دهید همچنین در صورت صفر شدن میزان سلامتی هر کدام از شخصیت‌های گروهتان بلافاصله می‌توانید یکی دیگر از اعضای کلاس صفر را جایگزین او کرده و مبارزه را ادامه دهید.

 

 src=

همان‌طور که پیش‌تر نیز عنوان شد هر یک از شخصیت‌های قابل بازی، سلاح و سبک مخصوص به خود را دارند و به نوعی می‌توان گفت که هیچ دو شخصیتی استایل مبارزاتی شبیه بهم نداشته و همین مسئله باعث می‌شود انتخاب کاراکترهای مناسب برای انجام ماموریت‌ها و نیاز به سوییچ کردن بین اعضای گروه در مواجه با دشمنان مختلف به یکی از کلیدی‌ترین نکات بازی تبدیل شود، هر چند طبق تجربه شخصی نگارنده مطلب در نسخه PSP، شخصیت اِیس (Ace) با فاصله بسیار زیاد قدرتمندترین شخصیت بازی بوده و استفاده از او بالانس مبارزات را تا حدود زیادی برهم می‌زند ولی سایر شخصیت‌ها هر کدام نقاط قوت و ضعف بعضاً جالب و زیرکانه‌ای دارند که استفاده درست از این توانایی‌ها کلید اصلی برای پیروزی در مبارزات است.
برای مثال جک از یک کاتانا (شمشیر ژاپنی) در مبارزات استفاده کرده و بعنوان یکی از قدرتمندترین اعضای کلاس صفر شناخته می‌شود هرچند سرعت حرکت پایینی داشته و همین مسئله باعث می‌شود تا توانایی فرار از مبارزات را از دست داده و در مواجه با دشمنان سرعتی دچار مشکل شود ولی با یک استراتژی درست و قرار دادن او در کنار شخصیتی با سرعت بالا همچون سون (Seven)، می‌توان از پتانسیل واقعی جک در اجرای ضربات بسیار سهمگین و وحشتناک بهره برد و از به زانو در آمدن دشمنان بازی در مقابل این تیم دو نفره نهایت لذت را برد.
همچون جک و سون سایر شخصیت‌های بازی (بغیر از ایس) نقاط قوت و ضعف جالبی دارند و ترکیب تیم‌های مختلف نتایج جالبی را بهمراه داشته و یکی از اصلی‌ترین دلایلی که مبارزات بازی هیچ‌گاه خسته کننده نمی‌شود همین سبکهای مبارزاتی بسیار متفاوت اعضای کلاس صفر است.

 

 src=

یکی دیگر از المان‌های گیم‌پلی و سیستم مبارزات بازی سامون‌ها هستند. المانی که جزئی جدایی‌ناپذیر از سری بوده و این‌بار نیز همچون گذشته توانایی احضار کردن سامون‌های معروف سری همچون باهاموت، اُدین، ایفریت، شیوا و… را خواهید داشت.
سامون‌ها همچون گذشته بسیار قدرتمند ظاهر شده ولی برای احضار آن‌ها باید بهای گزافی را پرداخت کنید، جان خود را. هر کدام از شخصیت‌های گروه بعد از سامون کردن جان خود را از دست داده و تا پایان ماموریت توانایی استفاده از او را نخواهید داشت. سامون‌ها نیز برای مدت زمان محدودی در میدان مبارزه حضور داشته و پیدا کردن زمان و مکان مناسب برای احضار آنان مهم‌ترین نکته برای استفاده از قدرت بی‌حد و حصر آن‌هاست. همان‌طور که اشاره شد مکانی که در آن به مبارزه می‌پردازید بر روی انتخاب نوع سامون شما تاثیر گذار است. برای مثال سامون کردن باهاموت در یک محیط بسته کاری کاملاً غیر عقلانی است، برای اینکه اندازه بسیار بزرگ باهاموت اجازه حرکت در یک محیط بسته و کوچک را به او نخواهد داد ولی سامون کردن شیوا که به مراتب اندازه کوچکتری داشته و همچنین سرعت بسیار بالایی دارد در چنین محیط‌هایی بسیار پرکاربردتر است.

 

 src=

خارج از میدان مبارزات شما توانایی گشت و گذار در آکادمی حکومت روبروم و مناطق مختلف را خواهید داشت، توانایی سوار شدن بر چوکوبو و گشت و گذار در محیط بازی این‌بار به لطف گرافیک HD شده بازی بسیار زیباتر از گذشته و در مقام مقایسه با نسخه اصلی بازی بر روی PSP تاحدودی غیر قابل باور است. اینبار با تکسچرهای به مراتب با کیفیت‌تر بهمراه نورپردازی بهتر و کاراکتر مدل‌های باجزییات‌تر روبرو هستیم که تفاوت بسیار زیادی با نسخه اصلی داشته و زیبایی بصری بازی را دو چندان کرده است.
هرچند گرافیک کلی بازی مطمئناً درمقابل عناوین امروزی و نسل هشتمی حرفی برای گفتن ندارد ولی برای یک بازی HDشده که نسخه اصلی آن برروی کنسول دستی PSP منتشر شده بود کیفیت خیلی خوب و قابل‌قبولی داشته و نمی‌توان به آن خرده گرفت.
از دیگر ستون‌های موفقیت سری بازی فاینال فانتزی می‌توان به موسیقی همیشه عالی آن اشاره کرد و خوشبختانه اینبار نیز همچون عناوین گذشته با مجموعه‌ای فوق‌العاده از ترکهای زیبا و شنیدنی روبرو هستیم که توسط آقای تاکهارو ایشیموتو ساخته شده که پیشتر وظیفه آهنگسازی بازی‌هایی همچون CrisisCore را برعهده داشته و اینبار نیز موسیقی او همخوانی عجیبی با اتمسفر افسرده، جنگ‌زده و مبارزات حماسی بازی دارد. مجموعه موسیقی این بازی قبلاً در سال 2011 در قالب 3 دیسک شامل 57 ترک عرضه شده که با نقدهای مثبتی از طرف منتقدین و طرفداران روبرو شده است.

 

 src=

Final Fanyasy Type-0 را می‌توان یک فاینال فانتزی جدید و نو دانست که تفاوت‌های زیادی با پیشینیان خود دارد، از داستان زیبا و کمتر فانتزی و بیشتر تاریخی آن گرفته تا سیستم مبارزات و ماموریت‌ها و برخی اتفاقاته عجیب و غریبه بازی.
در پایان باید به سوال ابتدای پیش‌نمایش جواب دهیم که آیا این بازی بدون درنظر گرفتن دمو قابل‌بازی FinalFantasy XV هم ارزش این همه انتظار و خرج کردن 60 دلار را دارد یا خیر؟
هر چند تا قبل از عرضه بازی جواب قطعی این سوال مشخص نیست ولی از دید نگارنده این مطلب جواب مثبت بوده و با توجه به نسخه اصلی بازی، Type-0 ارزش این همه انتظار را خواهد داشت، انتظاری که کمتر از یک ماه دیگر به پایان می‌رسد.

” alt=”” />

برچسب ها

پاسخی بگذارید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن