معرفی بازی‌ها

پیشنهادی که نمی توان رد کرد!

1944- نامه ای به مادر

سلام مادر. امیدوارم هرجا که هستی خوب باشی. نمیدانی چقدر دلم برای تو و خواهرم تنگ است. این روزها خیلی سخت شده ، الان بزرگ ترین آرزوی هر سرباز پایان یافتن این جنگ لعنتی هست. امروز عملیات بزرگی داشتیم ، یکی از دوستانم در آغوشم مرد و من حتی نتوانستم خاکش کنم. تیرها از همه طرف شلیک می شدند ، دود سیاه خمپاره ها جلو نور خورشید را گرفته و هیچ کس برای آخرین بار آفتاب را نمی بیند. اولین بار احساس ترس می کردم ، دستها و سرها به هوا پرت می شدند و گلوله ، گلوی دوستانم را می شکافت ، اما حالا به این ها عادت کرده ام. حالا دیگر حس غرور و وطن پرستی به جای ترس در بدنم جان می گیرد و فریاد کشان به سمت دشمن می روم. مهم نیست که اصلیتم آمریکایی نیست ، ولی مهم این است که مطمئن باشم جای شما و هر زن و بچه ای از دست نازی ها در امان باشد. دیروز زخمی شدم و قرار است برای استراحت و درمان مرا به شهر بازگردانم ، خیلی خوشحالم که بالاخره شما را خواهم دید.
تنها پسرتان ویتو… دوستتان دارم.

پایان

Mafia I قطعا یکی از برترین Open-World های تاریخ است که با داستان بزرگسالانه و جذاب خود طرفداران زیادی به دست آورد. Illusion Softworks پس از عرضه Mafia I قصد ادامه دادن نسخه دوم را داشت ، ولی این بار آنها می خواستند بسیار فراتر از اثر قبلی کار کنند ، به همین دلیل Daniel Vavra نویسنده قسمت اول درست پس از پایان یافتن Mafia شروع به نوشتن دنباله ی آن کرد. IS در طی این مدت مشغول کارهای دیگر بود و کار ساخت Mafia II صرفا به نوشتن سناریو آن توسط دنیل واورا ختم شده بود. پس از به دست آمدن یک خط مش کلی از داستان IS با Take-Two وارد مذاکره شد. قسمت اول توسط Gathering Of Developers منتشر شد که یکی از زیر مجموع های Take-Two بود. پس از بسته شدن GOD ، Take-Two کار نشر بازی را به 2K سپرد. از همان ابتدا 2K میدانست Mafia II عنوانی بلند پروازانه و خلاق خواهد شد و این دو دلیل کافی بود تا 2K حساب ویژه ای روی این عنوان باز کند ، به همین دلیل آنها تصمیم گرفتند سرمایه بزرگی برای ساخت دنباله ی این بازی در نظر بگیرند. این طور بود که 2K Games به IS پیشنهاد پیوستن به 2K را داد و از آنجا بود که IS به 2K Czech تغییر نام داد. بوجه ای عظیم برای این بازی در نظر گرفته شد و تمام تیم قبلی دور هم جمع شدن تا ادامه ی Mafia  را بسازند. داستان بسیار پیچیده  با گرافیک خیره کننده باعث شد که Mafia II به یکی از بزرگترین بازی های سال 2010 تبدیل شود .

4891513

استعاره ای بر تمدن آمریکایی

به جرات می توان داستان Mafia II را یکی از غنی ترین داستان های تاریخ بازی سازی نام برد. نسخه اول این عنوان در 400 صفحه نوشته شده بود ، دنیل واورا نویسنده ی داستان هفت سال کامل مشغول نوشتن سناریو Mafia II بوده و هر چند ماه یک بار با همکار خود یک بررسی کامل بر داستان انجام می داده اند که نتیجه کار 800 صفحه سناریو شد که بسیار بیشتر از یک فیلم سینمایی 3 ساعته است. از آنجایی داستان بازی ها همانند فیلم ها کم کم به سینمای معنا گرا نزدیک می شوند ، Mafia II همانند Heavy Rain در بطن داستان خود پیام هایی دارد که می توان کارکرد آنها را با شاهکار کاپولا ، یعنی The Godfather مقایسه کرد.

داستان Mafia II در مورد پسری به نام Vito Scaletta است ( اسم Vito نام مارلون برندو در The Godfather هم بود) . ویتو تنها پسر خانواده ی Scaletta است که از سیسیل به آمریکا سفر کرده اند و تنها امیدشان فرار از وضع نا به سامان سیسیل آن زمان بوده . شهر سیسیل در آن زمان درگیر نبردهای خانواده های مافیایی ایتالیایی بود که هر روز چندین نفر قربانی این فساد می شدند. پدرخوانده های قدرتمند سیسیلی تمام سیاست کلی شهر را در دست داشتند و با زندگی مردم بازی می کردند. پسر ها دو راه در پیش داشتند ، یا به یک تبهکار تبدیل می شدند و یا در جبهه اصلاح طلبان می جنگیدند که مسلما راه دوم به مرگ ختم می شد.

خانواده ی اسکالتا همراه با ویتو و خواهرش به Empire City می آیند. شهری که دور از جنگ جهانی دوم است و تمدن و پیشرفت در آن موج می زند. ویتو کم کم در کوچه های شهر بزرگ می شود و خود را فرزندی از آمریکا می داند . او با Joe که اتفاقا خانواده ی او هم سیسیلی هستند آشنا می شود و با او بزرگ می شود. جو نقش برادر بزرگ تر ویتو را دارد و همیشه از او مواظبت می کند ، زور بازوی جو و فکر ویتو آن دو را به دوستانی جدایی نا پذیر تبدیل می کند.

در ادامه ویتو تصمیم می گیرد به جبهه ی متحدین بپیوندد و با نازی ها مبارزه کند. در واقع او برای کشور خود و آزادی مبارزه می کند و هدفی جز متوقف کردن ظلم و فساد ندارد. در یکی از ماموریت ها ویتو مجروح می شود و ارتش او را موقتی برای مداوا و ترمیم به Empire City باز می گرداند. ویتو به شهر باز می گردد و متوجه می شود طی این چند سالی که نبوده EC چقدر تغییر کرده. جو برای ملاقات ویتو به ایستگاه قطار می آید و دوست خود را به یک فنجان قهوه دعوت می کنند. جو متوجه می شود که ویتو پس از ترمیم شدن دوباره باید به جنگ باز گردد ، او از این بابت ناراحت است که دوباره دوست خود را از دست بدهد و به همین دلیل ، فقط با یک تلفن زدن کاری می کند که ویتو از جنگ مرخص شود . ویتو ابتدا با این کار موافق نیست و از طرفی گیج شده که جو چطور توانسته این کار را بکند . ویتو تنها در خیابانهای شهر در حالی که برف شدیدی می بارد قدم می زند و پی می برد جو وارد کار خلاف شده .

ویتو سرانجام با خانواده خود ملاقات می کند. مادر او به وی می گوید که پدر آنها از کسی پول قرض کرده و آنها توان بازگرداندنش را ندارند. ویتو از این بابت متاسف می شود ، او از جنگ بازگشته و خانواده خود را فقیر و بی پول می بیند. راه چاره ای نیست جز این که به جو زنگ بزند و از او بخواهد که کاری برایش پیدا کند.

جو با ویتو قرار می گذارد و آنها با مکانیکی به نام Mikey آشنا می شوند. مایکی دوست جو است و یک ماشین خاص می خواهد که پلیس رد آن را نگرفته باشد و در ازای این کار 400$ پول می دهد. لحظه ی وسوسه کننده ای است ، ویتو باید برخلاف تمام ارزش هایش کار خلاف انجام دهد ، ولی از طرفی پول بزرگی رو به روی او است و این در حالی است که خانواده اش به پول نیازمند هستند. ویتو سرانجام کار را قبول می کند و به بهترین نحو آن را پایان می دهد. جو که از کار ویتو خوشش آمده او را به یکی از کله گنده های خانواده ی مافیایی Clemente به نام Eddie Scarpa معرفی می کند و این جا است که ویتو به طور رسمی عضوی از خانواده ی مافیایی Clemente می شود. به غیر از جو رفیق قدیمی خود ، شخصی جدی و خشن به نام Henry هم به این گروه سه نفره وارد می شود و از این پس دنیای ویتو به دنیای خشن تبهکارها تغییر می کند و این سه وارد جنگ سه خانواده بزرگ مافیایی شهر به نامهای Vinci ، Falcone و Clemente می شوند. خانواده کلمنته که شما در آن هستید قوی ترین گروه مافیایی شهر است.

داستان Mafia II بر مبنای روابط و شخصیت های آن پیش می رود. در سراسر داستان باید حواستان کاملا به پشت خود باشد چون ممکن است از بهترین دوستانتان نارو بخورید و یا کسی که فکر می کردید آدم بدی است در واقع خلاف فکرهای شما باشد. روابط پیچیده خانواده های مافیایی دهه 40 و 50 به زیبایی در داستان بازی نهفته شده. اگر کاری به شما سپرده می شود شما دو راه پیش رو دارید : یا آن را قبول کرده و به خوبی انجام می دهید و یا اینکه خواهید مرد. در واقع Tagline معروف The Godfather که می گفت ” پیشنهادی که نمیتونی رد کنی” دقیقا در این بازی وجود دارد و حتی در یکی از ویدئو ها یکی از شخصیت های داستان به ویتو می گوید :” وقتی من پیشنهادی به تو می دهم باید قبول کنی” ویتو در وجواب می گوید:” اگر قبول نکردم چطور؟” مرد جواب می دهد” خواهی مرد” . در واقع امنیت خانواده تان (مادر ، خواهر و پدر) به شما بستگی دارد.

ویتو شخصی پایبند به انسانیت است که در جبهه صلح طلب جنگیده و هیچ وقت با آدمکشی و تجاوز موافق نبوده. پس از بازگشتن او از جنگ همانند Mafia I ناخواسته وارد زندگی جدیدی می شود که به طور کلی ارزش های قبلی خود را پای مال می کند. وسوسه ی پول و قدرت در مقابل انسانیت او قرار می گیرد . داستان Mafia II درباره غرق شدن در مدرنیته و رویای امریکایی است ، چیزی که درون مایه بازی هایی مثل GTA IV بوده . با پیشرفت شما هر سال تمدن امریکا پرشکوه تر می شود ، آسمان خراش های بلند ساخته می شود و زندگی بیشتر به مدرنیزه می گراید ، با گذشت این روند گم شدن انسانیت ویتو را هم می بینیم و حتی ممکن است در پایان بازی او را همانند ال پاچینو در فیلم The Godfather III یک هیولایی ببینیم که بر سر حکومت و جامعه قرار گرفته.

6928631

دنیل واورا کسی است که سواد سینمایی بالایی دارد و چندی پیش هم گفته بود از فیلم هایی مثل The Departed ، Goodfellas  و Sopranoes الهام گرفته.

Mafia II یک Open-World ای است که به گفته خود 2K Czech می تواند این سبک را بسیار ارتقا دهد. شهر Empire City بسیار بزرگ است و از مناطق مختلف تشکیل شده ، محله های فقیر نشین به خوبی قابل شناسایی هستند چون لباس ها ، ماشین ها حتی لحن حرف زدن مردمشان بسیار فقیرانه است و در عوض مناطق اعیانی لوکس ترین ماشین ها را دارند و خانه های آنها هر کدام به اندازه یک محله است.  به طور کلی Empire City نمادی از امریکا است که مناطق آن از شهر هایی مثل San Francisco  ، New York ، Chicago و Detroit شبیه سازی شده. مغازه های زیادی در شهر وجود دارند که کیفیت کالاهایشان هم مبنی بر منطقه آنها (فقیر/ثروتمند) متفاوت است. می توانید از لباس فروشی ها انواع اقسام لباس ها رو بخرید . سازندگان گفته اند تمام لباس های موجود در Mafia II از مدل واقعی آنها در زمان گذشته ساخته شده و حتی قیمت هر کدام هم شبیه ساز آن زمان است. نمایشگاههای ماشین فروشی بهترین وسایل نقلیه شهر را دارند که می توانید هر خودرویی که دوست دارید خریده و آن را به هر شکلی که دوست دارید رنگ بزنید و یا اسپرت کنید ، این ماشین همیشه در پارکینگ خانه شما خواهد بود. هیچ یک از خودرو های بازی لایسنس شده نیستند ولی از روی نمونه های واقعی طراحی شده که نهایتا نبود لوگوی سازنده و یا تغییرات کوچکی را در آن می بینیم.

2K Czech سعی کرده شما را هر بیشتر محتاج به پول کند. زیور آلات و کالاهای خریدنی متفاوت شما را ترقیب به هر کاری برای به دست آوردن پول می کند. از مجلات Play*0y گرفته که طی یک قرار داد 2K حق حقوق تمام شماره های این مجله را در دهه 40 . 50 خرید ، تا زن ها و خانه های ویلایی شما را وسوسه می کند که به هر کاری دست بزنید.

اما به دست آوردن پول در دنیای سیاه خلافکارها کار ساده ای نیست و برای این کار باید شرافت را زمین گذاشت و اسلحه را به دست بگیرید. ماموریت های بازی احمقانه و غیر واقعی نیستند. تمام مراحل تحت سلطه ی داستان بازی پیش می رود. تنها 2 ساعت Cut-Scene وجود خواهد داشت و بقیه داستان در دیالوگ های هم زمان گفته خواهد شد. از مراحل سر بسته مانند هتل ها و کازینو ها گرفته تا مناطق بزرگ مثل خیابانها و اتوبانها همه باعث شده ماموریت ها تنوع زیادی داشته باشند.

همانطور که متوجه شدید داستان بازی در دهه 40 و 50 اتفاق می افتد که همین موضوع باعث شده Mafia II به عنوانی دو قسمتی تبدیل شود. در دهه 40 بیشتر مواقع هوا برفی است و سازندگان سعی کردن با این موضوع نوعی جو تاریک آن زمان را القا کنند (هوا و روز شب در بازی Dynamic نیست ) . خورشید کمتر می تابد و مردم غم زده تر هستند. ما با رفتن به دهه 50 که عصر شکوفایی تمدن آمریکا بود همه را متفاوت تر می بینیم. هوا بیشتر حالت بهار و پاییز می گیرد و درختان سرسبز می شود رنگ بندی عوض شده و ممکن است ساختمانها و خیابانهایی را ببینید که در دهه 40 وجود نداشته. در کنار این عوامل ماشین ها و اسلحه ها هم پیشرفته تر می شود و به طور کلی تغییرات زیادی را بین این دو دهه احساس می کنید که کمی شبیه به تغییر زمان در Driver: Parallel Lines است.

2

 اگر به خاطر داشته باشید ماشین ها در Mafia I کاملا شبیه سازی بودند بنابراین سرعت آنها خیلی کم بود و کنترل آنها در سرعتی بیش از 60 تا بسیار سخت می شد. در این شماره که از یک دهه بعد از تاریخ Mafia I اتفاق می افتد ماشین ها بسیار نرم و روان حرکت می کنند و سرعت مناسبی هم دارند. دیگر پلیس شما را به خاطر سرعت زیاد و یا رد شدن از چراغ قرمز نخواهد گرفت و رانندگی یکی از لذت بخش ترین قسمت ها خواهد بود ، هرچند اگر پلیس ماشین شما را نگه دارد می توانید پیاده شده و خود رو تسلیم کنید و یا اینکه آنها را گول زده و سریعا به ماشین برگشته و فرار کنید. بیش از 60 نوع وسیله نقلیه متفاوت و البته شبیه به نمونه واقعی در بازی وجود خواهد داشت.

در Mafia II تمام اسلحه ها از نمونه واقعی ساخته شده و حتی صدای آنها هم ضبط شده. سلاح های معمول گنگسترهای آن زمان مثل Thompson M1928 ، Colt 1911 ، MP40  و MG42 با همان شباهت از لحاظ لگد زدن و برد طراحی شده اند. کنترل ویتو در زمان تیراندازی همانند بازی های امروزی از روی شانه است و قطعا سیستم کاور گیری هم به این نسخه اضافه شده که کمی متفاوت تر است. وقتی پشت یک سنگر پناه گرفته اید برای رفتن به سنگر بعد همانند Gears Of War نمی توانید با زدن یک دکمه به طور اتوماتیک سویچ کنید. باید ابتدا با زدن دکمه A در نسخه X360 از سنگر خارج شده و با حرکت به سمت سنگر بعد دوباره A را بزنید. سازندگان گفته اند این کار برای هرچه درگیر کردن و هیجانی تر شدن ساخته شده.

گرافیک Mafia II یکی از درخشان ترین ها در بین بازیهای هم سبک خود است. سازندگان زمان زیادی را صرف ساخت موتور The Illusion Engine کردن که نتیجه آن بسیار درخشان بوده. از نقاط قوت این موتور می توان به توانایی بالای آن در رنگ آمیزی اشاره کرد ، به طوری که سازندگان استفاده ی هنری زیادی از آن کرده اند. بازی در دهه 40 بسیار تیره تر است و ما یک ف.ی.ل-تر خاکستری روی آن می بینیم ، آفتاب کم سو تر و بازتاب ها ضعیف تر است. رنگ ها تیره هستند و شما واقعا حس جنگ زده ی آن زمان را درک می کنید. با رفتن به دهه 50 همه چیز رنگ بیشتری به خود می گیرد و فضا شاد تر می شود. ماشین ها و شخصیت ها بسیار با جزئیات طراحی شده اند و بازی در زمینه گرافیک بیشتر در زمینه هنری خود موفق تر است و از تریلرهای عرضه شده استفاده به جا از نور و منبع نوری برای خلق صحنه های سینمایی قابل مشاهده است. کمی افت فریم و Pop up در تریلر ها دیده شده که پیش بینی می شود تا زمان عرضه تمام این مشکلات حل شود ، Jack Scalici کارگردان Mafia II می گوید علت اصلی تاخیر های بازی پلیش کردن و ارتقای بخش AI بوده است.

فیزیک بازی به لطف استفاده از PhysX Engine بسیار طبیعی و تخریب پذیر است. ماشین ها نهایت جزئیات را از لحاظ تخریب پذیری دارند. اگر تریلرهای عرضه شده را به هنگام انفجار یک ماشین متوقف کنید به عظمت آن پی می برید. محیط ها هم توسط مواد منفجره بسیار تاثیر پذیر هستند و ممکن است یک ساختمان کاملا با خاک یکسان شود.

مسلما تمام کسانی که Mafia I را بازی کرده اند اعتقاد دارند این بازی در زمینه موسیقی یکی از بهترین ها بود. این بار 2K Czech به سراغ گروه ارکستر FILMharmonic  رفته که یکی از بزرگترین گروهای ارکستر هستند که فیلم های زیادی را آهنگ سازی کرده اند. استفاده از از انواع اقسام سازها حس غم انگیز دهه 40 و شاد وهیجانی سالهای بعد را به خوبی القا می کند. تم اصلی موسیقی شباهت زیادی به تم Mafia I دارد که واقعا جو تبهکارانه آن زمان را زنده می کند.

گذشته از موسیقی های ساخته شده توسط سازندگان ، در این شماره با تعداد زیادی موسیقی لایسنس شده از دهه 30 تا 50 هستیم (البته چند موسیقی دهه 60 یا 70 ای هم در آهنگ ها شنیده شده) که 2K Czech تلاش زیادی برای لایسنس کردن و جمع آوری آن کرده.

در کل Mafia II توسط همان تیمی ساخته می شود که عنوان درخشان Mafia I را در کارنامه داشته. فروش دو میلیونی نسخه اول 2K را ترغیب کرده که حساب ویژه ای روی این بازی باز کند. Mafia II در زمینه داستان بسیار غنی است و حرف های زیادی برای گفتن دارد.

1958- نامه ای از مادر به پسر

ویتو … نمیدانی قلب یک مادر چقدر سریع می شکند. انگار همین دیروز بود که نامه ات را راجع به رشادت هایت در جنگ می خواندم. با این که چیزی نداشتیم ولی جلوی همه سربلند بودم که پسرم در جبهه برای کشورش می جنگد. من و پدرت از سیسیل فرار کردیم تا تو زندگی بهتری داشته باشی و پیشرفت کنی ، اما امروز که به گذشته نگاه می کنم می بینیم چقدر اشتباه می کردم. پسر من ویتو اسکالتا به یکی از خطر ناکترین خلافکارهای شهر تبدیل شده که روز و شب با خون و اسلحه سرو کار دارد. آیا این بود تمام ارزش ها و آرمانهایت برای زندگی ؟ آیا این تو نبودی که اعتقاد داشتی باید به سمت ناتزی ها تیراندازی کرد تا شرف و حرمت را بازگرداند ؟ آیا این تو هستی که که برای پول آدم می کشی ؟ آیا این تو هستی که یکی از بزرگترین سران مافیا شده ای ؟

پایان

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا