معرفی بازی‌ها

در جست و جوی شکوه از دست رفته| پیش نمایش Final Fantasy XV

«این یک فانتزی بر پایه واقعیت است»

این جمله‌ای بود که ده سال پیش متفاوت‌ترین عنوان اصلی و شماره‌دار سری فاینال فانتزی با آن معرفی شد.
پس از جدایی «هیرونوبو ساکاگوچی» (پدر و مغز متفکر اصلی سری فاینال فانتزی) از اسکوئر انیکس و با آغاز نسل هفتم بازی‌های رایانه‌ای،این شرکت پروژه‌ای را برای احیاء دوباره این سری قدیمی و محبوب کلید زد.
در آن زمان این پروژه با نام Fabula Nova Chrystalis (قصه‌ای تازه از کریستال‌ها) شناخته می‌شد و شامل سه با عنوان Final Fantasy XIII، Final Fantasy Versus XIII و Final Fantasy Agito XIII می شد.. عناوینی که در زمان‌ها و مکان‌هایی کاملا متفاوت، اما در جهانی یکسان به وقوع می‌پیوستند.

متاسفانه اوضاع آن طور که اسکوئر پیش بینی می‌کرد پیش نرفت و این شرکت مجبور به تغییر برنامه‌های خود برای سری فاینال فانتزی شد.

بدین ترتیب پروژه Fabula Nova Chrystalis کنار گذاشته شده و عناوین زیر شاخه آن به عنوان‌هایی مستقل از یکدیگر تبدیل شدند. Agito XIII به Type-0 تغییر نام داد عرضه آن محدود به کنسول PSP شد. عنوانی که در نهایت فقط در ژاپن عرضه گشت و سال‌ها بعد و در قالب ریمستر برای پلتفرم‌های نسل هشتم نیز در دسترس قرار گرفت.

با وجود اینکه کارگردانی Versus XIII بر عهده تتسویا نومورا(مرد دوم سری فاینال فانتزی)بود، اما مراحل ساخت به خوبی پیش نمی‌رفت. تیم سازنده پیوسته ایده‌هایی را مطرح می‌کرد، اما این ایده‌ها به مرحله اجرا نمی‌رسیدند. بدین ترتیب تمرکز بر روی FF XIII قرار گرفت و به منظور جبران عرضه نشدن دو عنوان دیگر و همچنین بازگرداندن بخشی از هزینه ها،این عنوان تبدیل به یک سه‌گانه شد. سه گانه XIII با وجود کیفیت خوبش، آن چیزی نبود که طرفداران سری انتظار آن را داشتند. هر سه عنوان این سه گانه بازی‌هایی خوب با ایده‌ها و المان‌هایی بعضا شاخص بودند؛ اما موارد تحسین برانگیز این عناوین زیر سایه ایرادات عجیبی که داشتند قرار گرفت. روند بسیار خطی XIII، عدم وجود داستان قوی و در¬خور نام سری در XIII-2 و افت کیفیت محسوس سه گانه در آخرین اثر یعنی Lightning Returns، باعث شد تا دید طرفداران نسبت به این عناوین و همچنین آینده سری چندان خوش‌بینانه نباشد.

با علم بر عدم رضایت دوست‌داران سری از وضعیت موجود، در E3 2013 اسکوئر انیکسFinal Fantasy Versus XIII را بار دیگر و این بار با نام Final Fantasy XV همراه با تغییرات نسبتا زیاد در کنفرانس سونی معرفی کرد. دلیل این تغییر نام به گفته تتسویا نومورا، هزینه و وقت زیادی بود که صرف این عنوان شده بود و آن را تا حد عناوین اصلی سری بالا می‌برد. همچنین در سال 2014 و با تغییر سیاست‌های اسکوئر انیکس، تتسویا نومورا برای کار بر روی ریمیک فاینال فانتزی 7 و Kingdom Hearts 3 از سمت کارگردانی کنار رفت و هاجیمه تاباتا (کارگردان Final Fantasy Type-0 و Final Fantasy VII :Crisis Core) جایگزین وی شد.

قصه ای تازه از کریستال ها

داستان بازی در دنیایی بزرگ با نام Eos اتفاق می‌افتد. طبق افسانه های مردم سرزمین لوسیس،یکی از سرزمین های دنیای Eos و خاستگاه و سرزمین قهرمانان این نسخه ، Eos توسط موجوداتی از عالم بالا ساخته شده و Astral ها (موجوداتی بسیار قدرتمند و عظیم الجثه، با توانایی های خارق العاده که هدفشان محافظت از دنیای طبیعی است و هر کدام در قسمتی از دنیا حضور داشته و نگهبانی همان قسمت را عهده دار است.گفته می شود وجود آنها وابسته به خدایان دنیاست) نیز در این آفرینش نقش مهمی ایفا کردند. پس از آفرینش دنیا، موجودات عالم بالا به جایگاه اصلی خود عقب نشینی کردند اما آسترال‌ها ماندند و کم‌کم به عنوان نژادی جداگانه شناخته شدند; نژادی با زبان و خصوصیات مخصوص به خود. در زمان‌های بسیار دور، خدایان جهان کریستالی را به یکی از پادشاهان لوسیس هدیه دادند.

همچنین Ring of Lucii به خاندان سلطنتی Caelum اهدا شد تا با آن از قدرت کریستال استفاده کنند. همه ملت‌ها، کریستالی هدیه گرفتند اما این کریستال‌ها، این منابع قدرت، به مرور و در طی جنگ‌های مابین کشور‌ها از بین رفتند و این فقط لوسیس بود که توانست کریستال خود را حفظ کند. بدین ترتیب سایر ملت‌ها وقت و هزینه خود را صرف ارتقا تکنولوژی کردند تا بتوانند با قدرت جادو محور لوسیس برابری کنند. بدین ترتیب جنگ سردی بین لوسیس و سایر دنیا بر سر قدرت آخرین کریستال شکل گرفت و بدین وسیله امپراتوری نیفلهایم قدرت خود را افزایش داد و بسیاری از کشورها را تحت سلطه خود در آورد.

از زمانی نامعلوم(شاید از آغاز جهان)،پدیده ای جهانی که با نام «طاعون ستارگان» شناخته می شود در حال فرو بردن دنیا در شب هایی طولانیست و ادامه این روند به فرو رفتن دنیا در تاریکی مطلق می انجامد.

کسانی که با عنوان «غیبگو» (Oracle) شناخته می‌شوند، قرن‌هاست به محافظت از جهان در برابر این بلای آسمانی مشغول‌اند. سرزمین مادری پیشگو‌ها «تنابرای» به خاطر پیشینه تاریخی و مذهبی زیادش و سبب احترامی که مردم جهان نسبت به آن قائل اند،پس از تصرف توسط نیفلهایم، خود مختاری بیشتری بدست آورد.

در سال.756M.E (هنوز مشخص نیست که M.E. در واقع مخفف چه کلمه‌ای است) و پس از سال‌ها جنگ میان دو ابر قدرت یعنی لوسیس و نیفلهایم، اینسومنیا، پایتخت پادشاهی لوسیس، توسط حیله‌ای، به تصرف نیفلهایم در آمد. یک قرارداد صلح که در واقع صرفا حیله‌ای برای نفوذ به درون دیوار کریستالی لوسیس (دیوار کریستالی،دیواری بود که بوسیله قدرت کریستال ساخته شده و تمام پایتخت را در بر گرفته بود و با وجود آن امکان نفوذ به درون اینسومنیا و تصرف آن وجود نداشت) بود،باعث شد تا جنگ طولانی بین امپراتوری و پادشاهی با سقوط پایتخت لوسیس خاتمه پیدا کند. (جریانات سقوط اینسومنیا در انیمیشن Kingsglaive:Final Fantasy XV به زیبایی به تصویر کشیده شده است) بود، باعث شد تا جنگ طولانی بین امپراتوری و پادشاهی با سقوط پایتخت لوسیس خاتمه پیدا کند(جریانات سقوط لوسیس در انیمیشن Kingsglaive:Final Fantasy XV به زیبایی به تصویر کشیده شده است).

اما هنوز همه چیز تمام نشده.

باید اشاره کنم که در قرار‌داد صلح آمده بود که شاهزاده نوکتیس از لوسیس موظف به ازدواج با بانو لونافریا، شاهدخت پیشین سرزمین به تصرف در آمده تنابرای، است. بدین ترتیب به فرمان شاه رجیس، نوکتیس و سه همراهش از از اینسومنیا خارج می‌شوند تا در مکانی امن مراسم ازدواج را انجام دهند. در بین راه اما، از طریق روزنامه و رادیو می‌شنوند که نیفلهایم پایتخت را تصرف کرده و شایعه شده که نوکتیس،لونافریا و شاه رجیس مرده‌اند. بدین ترتیب سفر نوکتیس و دوستانش برای بازپسگیری پادشاهی لوسیس آغاز می‌شود. سفری که مسلما فقط به مبارزه برای آزاد¬¬سازی لوسیس از چنگال نیفلهایم ختم نمی شود و در ادامه شاهد وقایع بزرگتر و مهم‌تری نیز خواهیم بود.

افسانه چهار برادر

در ادامه به معرفی شخصیت‌های بازی می‌پردازیم. لازم به ذکر است که روابط بین اعضای گروه اصلی و نحوه دوستیشان در انیمه‌ای 6 قسمتی به نام Brotherhood:Final Fantasy XV تشریح شده است. 5 قسمت از این انیمه تا کنون منتشر شده است و قسمت ششم نیز فقط متعلق به کسانی خواهد بود که Ultimate Collector Edition بازی را پیش خرید کرده‌اند!!!

Noctis Lucis Caelum
شاهزاده بیست ساله سرزمین لوسیس و پادشاه آینده آن؛ نامش به معنای «نور آسمان شب است» و خود نیز علاقه زیادی به مهتاب دارد.وی فردی نسبتا گوشه‌گیر است که خود واقعی¬اش را تنها به نزدیک‌ترین دوستانش نشان می‌دهد. در جمع دوستان به اختصار به او «نوکت» گفته می‌شود. در کودکی هیولایی به وی حمله کرد و او برای درمان به سرزمین تنابرای رفت. به نظر می‌رسد در اثر حمله هیولا،توانایی دیدن روح مردگان را داشته باشد(این مورد هنوز به طور کامل تشریح نشده است).
پس از تصرف اینسومنیا، ناکتیس به درخواست Cor Leonis به جست و جوی 13 «فانتوم سورد»که متعلق به اجدادش است می‌رود تا خود را به عنوان شاه جدید به ارواح حلقهLucii اثبات کند. دشمنانش از وی با نام شاه برگزیده (chosen king) یاد می کنند. او در مبارزات از انواع سلاح‌های سرد و گرم به همراه فانتوم سورد هااستفاده می‌کند. علاقه اصلی او (در کنار چرت زدن!)،ثبت رکوردهای مختلف در بازی های رایانه ای است!
لازم به ذکر است که شباهت بسیار میان نوکتیس و اندیمیون(Endymion/فردی در افسانه های یونان باستان که عاشق الهه مهتاب است)وجود دارد.

Gladiolus Amicitia
بزرگترین فرزند در خاندان Amicitia که از زمان‌های دور وظیفه محافظت از خاندان سلطنتی لوسیس را بر عهده داشته‌اند. گلادیلوس 24 ساله که دوستانش او را «گلادیو» خطاب می‌کنند، محافظ شخصی نوکتیس و کسی است که مهارت‌های ابتدایی مبارزه را به نوکتیس آموزش داده. او یکی از دوستان صمیمی و همراهان نوکتیس است که وی را در ماجرای پیش رویش همراهی می‌کند. به نظر می‌رسد که در طی بازی، او اختلافاتی با نوکتیس پیدا کند. در مبارزات بیشتر از شمشیر‌های سنگین استفاده می‌کند و علاقه زیادی به کمپ زدن در طبیعت دارد.

Ignis Scientia
دوست و همراه و مشاور نوکتیس. او از زمان کودکی با نوکتیس بزرگ شده است تا بتواند کنسول و مشاوری مناسب برای وی باشد. ایگنیس 23 ساله علاقه و مهارت خاصی نیز در آشپزی دارد و در طی سفر نوکتیس و دوستانش وظیفه پخت غذا را بر عهده گرفته است! در نبرد از انواع سلاح‌ها(بیشتر سلاح های سبک) استفاده می‌کند.

Prompto Argentum
دوست شاد و بعضا خرابکار نوکتیس. وی کسی بود که پس از آشنایی با نوکتیس در نوجوانی، به سرعت با او دوست شد. شاد ترین فرد گروه است و وظیفه شاد نگه داشتن دوستانش عملا بر عهده اوست. پرومتو بیست ساله و هم سن نوکتیس است. علاقه اصلی‌اش عکاسی است و در طی بازی مکرراً از خود و دوستانش عکس می‌گیرد! در مبارزات بیشتر از سلاح‌های گرم و به خصوص ریولور استفاده می‌کند.

Lunafreya Nox Fleuret
دوست، همبازی و عشق دوران کودکی نوکتیس و شاهدخت سابق سرزمین تنابرای.او دوران کودکی خوبی را به همراه نوکتیس داشته است و این دو با یکدیگر بسیار صمیمی بوده‌اند. اما پس از تصرف تنابرای توسط نیرو‌های امپراتوری، دوران سخت زندگیش آغاز شد و کودکی و نوجوانی دشواری را زیر سلطه امپراتوری گذرانده است.
با این حال او توانسته تا راه گذشتگان خود را ادامه دهد و به جوان‌ترین غیبگو تاریخ تبدیل شود. بدست آوردن این موفقیت باعث احترام زیاد مردم جهان به او و در نتیجه آن آزادی و استقلال بیشتر تنابرای نسبت به سایر قلمرو‌های تحت سلطه امپراتوری شده است. در سراسر دنیا به عنوان رابط خدایان با مردم شناخته می‌شود و در سفر طولانی نوکتیس نیز یاورش خواهد بود. لونافریا نسبت به شاه رجیس (پدر نوکتیس) احترام بسیار زیادی قائل است و از طرف شاه مأموریت دارد تا شی‌ای باستانی که متعلق به خاندان لوسیس است را بدست نوکتیس بسپارد. لازم به ذکر است که او 24 ساله بوده و 4 سال از نوکتیس بزرگتر است و هم اکنون نامزد نوکتیس به شمار می‌رود.
لونا سال ها با اسم استلا(Stella) در میان طرفداران بازی شناخته می شد.اما در سال 2014 و درپی تغییر نقش وی در داستان،نام وی تغییر کرد.به نظر می¬رسد در بازطراحی وی از الهه سلین(الهه مهتاب در افسانه های یونان باستان) الهام گرفته شده باشد(از نکات جالب نام سلین در روم است.نام سلین در روم باستان،لونا گفته می شد).

Regis Lucis Caelum CXIII
صد و سیزدهمین پادشاه لوسیس و نگهبان فعلی کریستال. او سال‌ها با اقتدار از مردم سرزمینش در برابر تهاجم‌های نیفلهایم دفاع کرده است. با وجود سن نه چندان بالایش، استفاده مکرر از قدرت کریستال و محافظت از آن او را بسیار شکسته کرده است. به دلیل طولانی شدن جنگ با نیفلهایم، وی پیشنهاد صلح امپراتوری را می‌پذیرد. پیشنهاد صلحی که فریبی بیش نیست و باعث سقوط اینسومنیا بدست نیرو‌های نیفلهایم می‌شود. پس از سقوط پایتخت گفته می‌شود که او و پسرش کشته شده‌اند. اما حقیقت چیز دیگریست… (سرنوشت رجیس به طور کامل در انیمیشن Kingsglaive مشخص می‌شود.)

Cor Leonis
افسانه‌ای زنده در میان مردم لوسیس. وی یکی از سه شمشیر زن برتر پادشاهی و فرمانده گارد سلطنتی است. از او با عنوان «شوگان نامیرا» یاد می‌شود. نوکتیس و دوستانش به خاطر مقامش، به او مارشال می‌گویند. Cor در مبارزه از کاتانا استفاده می‌کند.

Ardyn Izunia
صدراعظم حیله‌گر و مکار امپراتوری نیفلهایم. وی در ظاهر مطیع اوامر امپراتور ایدولاس الدرکپت است اما در واقع این خود اوست که زمام امور را در دست دارد. طبق شواهد به نظر می‌رسد آنتیاگونیست اصلی بازی خود اوست.

Iedolas Eldercapt
امپراتور پلید نیفلهایم.وی در میان همتایان اش وجه چندان خوبی ندارد و از اون به عنوان پادشاهی بی رحم یاد می شود. به نظر می رسد که وی جانشینی برای خود نداشته باشد.

و اکنون پادشاه برگزیده در اینجا ایستاده، عاجز و ابلهانه

بازی بر خلاف عناوین اخیر سری و مشابه با برادران بزرگتر خود در نسل پنجم بازی‌های رایانه‌ای،کاملا جهان باز است. دنیای Eos بسیار بزرگ بوده (طبق محاسبات کل نقشه بازی 10 تا 15 برابر The Witcher 3 است) و در جای‌جای آن فعالیت‌های متنوعی برای انجام دادن وجود دارد. برای جابه‌جایی در این جهان بزرگ می‌توان از انواع وسایل نقلیه از جمله قطار، چوکوبو، کشتی و… استفاده کرد. با این حال، وسیله نقلیه اصلی تیم 4 نفره ما، Regalia (اتومبیل نوکتیس که پدرش آن را به او هدیه داده است. این اتومبیل برای نوکتیس بسیار ارزشمند و یادگار پدرش است) خواهد بود.

رگالیا به طور نسبی قابل شخصی سازی است و می‌توان با مراجعه به پمپ بنزین‌ها، بدنه و رینگ‌های آن را به طور دلخواه رنگ آمیزی کرد. همچنین رگالیا برای حرکت نیازمند سوخت است و باید در طی بازی با مراجعه به پمپ بنزین‌ها به آن سوخت رسانی کنید. همچنین می‌توانید خودتان کنترل رگالیا را بدست بگیرید و یا کنترل آن را بر عهده هوش مصنوعی بگذارید که در این صورت ایگنیس پشت فرمان خواهد نشست!

موجودات و هیولا‌های بزرگ و کوچکی در سر تا سر جهان بازی شده‌اند و گاها ممکن است به نوکتیس و دوستانش هجوم بیاورند. در هنگام شب نیز موجودات خطرناک‌تری پدیدار می‌شوند که مسلما نبرد با آنها دشوار‌تر خواهد بود.
در سراسر دنیای بازی علاوه بر ساید کوئست‌های متنوع و متعدد، شاهد مینی‌گیم‌های جالب زیادی خواهیم بود که نه تنها هر کدام می‌توانند به نوع خود در روند بازی تاثیرگذار باشند، بلکه دارای عمق بوده و می‌توان در آن‌ها پیشرفت کرد. برای مثال می‌توان به مینی‌گیم ماهیگیری اشاره کرد کرد که با انجام مکرر آن می‌توان در آن پیشرفت کرده و از وسایل بهتری برای ماهیگیری استفاده کنید. علاوه بر این ایگنیس می‌تواند با استفاده از ماهی‌های گرفته شده، غذای‌های متنوع با تاثیرات تازه‌ای درست کند (در ادامه متن به این مورد بیشتر خواهیم پرداخت).

مشابه با سایر عناوین نقش آفرینی، بازی دارای سیستم ارتقا کاراکتر‌ها است. با انجام ماموریت‌های اصلی و فرعی و با دریافت XP کاراکتر‌ها لول آپ می‌شوند.

ارتقا سطح کاراکتر‌ها از ملزومات بازیست و در صورت نرسیدن به کاراکتر‌ها به سطح لازم، بعضی از ماموریت‌ها بسیار دشوار و یا حتی غیر ممکن می‌شوند. هر کاراکتر دارای درخت ارتقا مخصوص به خود(با نام Ascension Grid )است و با دریافت XP می‌توان توانایی‌های هرکدام را آزاد کرد.

سیستم مبارزات بازی Active X Battle (به اختصارAXB) نام دارد و برخلاف سایر عناوین اصلی سری نه نوبتی، بلکه اکشن هم زمان است. این تغییر عظیم از زمان معرفی این عنوان در سال 2006 در نظر گرفته شده است.اگرچه این مورد می‌تواند باعث ناخرسندی طرفداران قدیمی سری شود، اما در عین حال روحی تازه به کالبد این سری دمیده و خیل عظیم طرفداران جدید را به آن جذب کرده‌ است.

در بازی، بازیکن کنترل نوکتیس را بر عهده دارد و کنترل سه عضو دیگر گروه بر عهده هوش مصنوعی است. با این حال می‌توان دستورات مختلفی را به اعضای گروه داد. همچنین در طی داستان افراد دیگری نیز به صورت موقت به تیم چهار نفره نوکتیس و دوستانش اضافه خواهد شد. در مبارزات بازی می‌توان از سلاح‌های مختلف استفاده کرد. طیف سلاح‌ها در بازی بسیار گسترده بوده و شامل انواع شمشیرهای سبک و سنگین، نیزه‌ها، خنجر‌ها، انواع سپر، انواع سلاح‌های گرم و… می‌شود. جادو‌ها نیز شاخه‌ای از سلاح‌ها محسوب می‌شوند که با هربار استفاده از آنها باید منتظر پر شدن دوباره نوار آنها بود.

هر سلاح دارای انیمیشن‌های مخصوص به خود است و با سوویچ کردن بین سلاح‌ها در میان مبارزه، می‌توان شاهد اجرا کمبوهای متفاوتی بود. همچنین در طی نبردها گاه به فراخور موقعیت می‌توان با سایر اعضای تیم، کومبو‌های ترکیبی اجرا کرد که این کومبو‌ها طبیعتا آسیب بیشتری به دشمان می‌رسانند. با گذشت زمان و انجام مبارزات بیشتر به همراه یارانتان می‌توان حرکات ترکیبی بیشتری را نیز آزاد کرد. همچنین می‌توان با حمله به قسمت‌های خاص بدن دشمنان مختلف، آنها را با سرعت بیشتری تضعیف کرد.
مشابه با عناوین قدیمی سری، بازی دارای Wait Mode است. با استفاده از Wait Mode می‌توان نبرد‌ها را متوقف و محیط و شرایط مبارزه را برای اتخاذ تصمیمات بهتر بررسی کرد.

از جمله قابلیت‌های جالب نوکتیس Warp Strike است که به وسیله آن می‌توان دشمنان را هدف گرفت و به سمت آنها تلپورت کرده و آسیب بیشتری به آنها وارد کرد و یا در شرایط اضطراری به نقاط امن و دور از دسترس دشمنان فرار کرد. همچنین ازWarp Strike می‌توان برای شروع ناگهانی مبارزات نیز استفاده کرد و بسته به زمان و شرایط محیط، می‌توان دشمنان را مخفیانه از پای در آورد.

زمانی که سلامتی هر یک از اعضای تیم به 0 برسد، آن کاراکتر وارد فاز “خطر” شده و دریافت آسیب بیشتر باعث کاهش میزان کل سلامتی آن کاراکتر می‌شود.

میزان سلامتی کاراکترها با کاور گرفتن درمیدان نبرد، پس از اندک زمانی، به صورت خودکار احیا خواهد شد. با این حال می‌توان در طی مبارزات از انواع معجون‌های سلامتی به منظور پر شدن سریع نوار سلامتی کاراکتر‌ها استفاده کرد.

استفاده از قابلیت‌ها و یا دفاع کردن، باعث خالی شدن نوار MP می‌شود که آن را نیز می‌توان با استفاده از معجون‌ها به سرعت پر کرده و یا صبر کرد تا خود به خود و به آرامی پر شود.

در هنگام شب نوکتیس و دوستانش نیازمند استراحت‌اند و به این منظور می بایست به هتل‌های موجود جای‌جای بازی مراجعه کرد و یا در طبیعت کمپ زد! کمپ زدن سبب افزایش لول کاراکتر‌ها و همچنین ریکاوری کامل آنها خواهد شد؛ برای مثال در صورت کاهش میزان کل سلامتی یک کاراکتر، می‌توان با کمپ زدن آن را به حالت عادی برگرداند. علاوه بر این غذاهایی که ایگنیس به انتخاب شما برای اعضای گروه تهیه خواهد کرد، تاثیر‌های مختلفی را بر روی توانایی اعضای گروه خواهد داشت.

همچنین نوکتیس دارای قابلیتی به اسم Armiger Arsenal است که با فعال شدن آن نوار MP کم‌کم خالی خواهد شد، اما قدرت ضربات افزایش خواهد یافت.در این زمان استفاده از هیچکدام از توانایی‌ها باعث مصرف MP نمی‌شود.علاوه بر این Phantom Sword ها اطراف نوکتیس را فرا خواهند گرفت و مانع آسیب دیدن وی می‌شوند. همچنین می‌توان در طیArmiger Arsenal ازPhantom Sword ها برای حمله نیز استفاده کرد و قدرت آنها به مراتب بیشتر از سلاح‌های عادی بوده و کومبو‌های متفاوتی نیز دارند.

گل سرسبد مبارزات بازی سامون‌ها (آسترال ها) هستند. آسترال‌ها نشانه‌ی قدرت ستارگان‌اند و تنها نوکتیس قادر به احضار کردن آنهاست. در این نسخه سامون‌ها دارای سیستم رنکینگ‌اند و با توجه به اندازه¬شان رنک بندی می‌شوند (برای مثال تایتان از جمله سامون‌های بزرگ جثه و بالتبع با رنک بالای بازی است). گاهی لازم است که در ابتدا استرالها را در نبرد شکست داد تا بتوان آنها را به عنوان سامون در اختیار گرفت. از نکات جالب مربوط به سامون‌ها رفتار متفاوت آنها با توجه به مکان و موقعیت است و حتی ممکن است شاهد تسلیم شدن و فرار آنها نیز باشیم!

آوای شیمومورا همگام با زیبایی لومینوس

پردازش گرافیک بازی بر عهده موتور نسل هشتمی، بسیار قدرتمند و اختصاصی اسکوئر انیکس یعنی Luminous Engine است. موتوری که یکی از دلایل اصلی ساخت آن، عدم توانایی موتور قبلی Final Fantasy XV یعنی Crystal Tools برای خلق دنیای مورد نظر سازندگان بود. قبل از انتقال کامل بازی به موتور لومینوس، نورپردازی بازی بر عهده این موتور قدرتمند بود.

همچنین برای نمایش معرفی دوباره بازی درE3 2013 موتوری اختصاصی با نامEbony Engine طراحی شد اما با گذشت زمان، بازی به طور کامل به انجین لومینوس انتقال یافت. در سال 2014 از ترکیبی از اجزای موتور Ebony و ورژن 1.4 Luminous استفاده می شد. در سال 2015 اولین دموی بازی با نام Episode Duscae بر روی ورژن لومینوس اجرا شد. برای بیلد نهایی بازی نیز از ورژن 2.0 این موتور استفاده می‌شود.

طبق نمایش‌ها، بازی از گرافیک بسیار خوبی برخوردار است و جزییات دنیای بزرگ بازی به خوبی به نمایش در آمده‌اند.همچنین بازی از PS4 Pro نیز پشتیبانی خواهد کرد؛ هر چند هنوز کم و کیف این پشتیبانی دقیقا مشخص نیست، اما پشتیبانی از صفحه نمایش‌های 4K و دارای HDR به صورت رسمی تایید شده است.

وظیفه ساخت موسیقی بازی بر عهده خانم یوکو شیمومورا (Yoko Shimomura) گذاشته شده است. این آهنگ ساز ژاپنی وظیفه ساخت موسیقی عناوین متعددی را بر عهده داشته است. از جمله کارهای وی می‌توان به Street Fighter 2, Parasite Eve ,Xenoblade Chronicles و عناوین مختلف از سری محبوب Kingdom Hearts اشاره کرد. لازم به ذکر است که وظیفه ساختن آهنگ‌های Kingdom Hearts 3 نیز بر عهده ایشان خواهد بود.

پایانی بر 10 سال انتظار

سرانجام پس از ده سال انتظاردر 29 نوامبر(9 آذر) سال جاری، شاهد عرضه Final Fantasy XV خواهیم بود. عنوانی با هزینه و مدت زمان ساخت بسیار زیاد که هم اکنون چشم تمام طرفدارن سری فاینال فانتزی به آن دوخته شده است. آیا نوکتیس و دوستانش می‌توانند علاوه بر بازپسگیری سرزمین و تخت پادشاهی خود، پس از سال‌ها، این سری محبوب را دوباره به جایگاه واقعی خود بازگردانند و اریکه سلطنت سبک نقش آفرینی را دوباره به آن ببخشند؟ بر روی کاغذ همه چیز برای دست یافتن به این مهم مهیاست، اما در عمل…

تنها زمان ثابت خواهد کرد.

محمد کیانی

We’ll make diamonds from their ashes, take them into battle with us... A shining light to our brothers in arms, even in death. We are Diamond Dogs.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا