معرفی بازی‌ها

بازگشت باشکوه فرنچایزی محبوب ؟

2_3_1

” دراکولا ” . واژه ای که برای هریک از ما معنای خاصی دارد . بعضی ها به سرعت به یاد فیلم های ترسناک میافتند عده ای دیگر از آن به عنوان هیولای خیالی دوران کودکیشان یاد می کنند اما , برای بازیکنان این واژه معنا و مفهوم دیگری دارد . کمی فکر کنید ؟ درسته ! حتما شما هم مثل بنده به یاد شاهکار کونامی Castlevania افتادید . فرنچایزی که طول عمرش از سن بسیاری از بازیکنان بیشتر است . اولین نسخه از این سری در سال 1986 عرضه شد . بازیکنان در نقش Simon Belmont , یکی از افراد خانواده Belmont قرار می گرفتند . افراد این خانواده به عنوان شکارچیان خوناشام ها شناخته می شدند . این عنوان دو بعدی زیبا در ژاپن طرفداران بسیاری پیدا کرد و نظر منتقدین را به سوی خود جلب کرد . بعد از گذشت مدتی نسخه ای از بازی در اروپا عرضه شد ولی آنطور که باید و شاید مورد استقبال قرار نگرفت . یکی از ویژگی های مهم این عنوان داستان بسیار زیبا و سرراست آن بود . شما برای نابودی دراکولا مجبور بودید تا به قلعه اش , Castlevania بروید و بعد از نابودی موجودات شیطانی , در نهایت خود او را از بین ببرید . سلاح اصلی کاراکتر بازی شلاقی به نام Vampire Killer بود . در کنار سلاح ذکر شده می توانستید از خنجر , ” آب مقدس ” و تبر نیز استفاده کنید . بعد از عرضه نسخه اول شاهد عرضه نسخه های دیگری بودیم . در طی این سالها بازی با فراز و نشیب های مختلفی رو به رو شد اما در نهایت , در سال 1997 Castlevania با عنوان Symphony of the Night  مجددا به عصر طلایی خود بازگشت .  این عنوان بر روی کنسول محبوب پلی استیشن 1 عرضه شد .در این نسخه  مکانیزم جدیدی از گیم پلی به بازیکنان معرفی شد . به علت شباهت زیاد این مکانیزم به گیم پلی سری Metroid آن را ” Metroidvania ” یا ” Castleroid ” می نامیدند همچنین بازی دارای المان های سبک RPG بود . این نسخه توانست با کسب میانگین امتیازات 9.3 , بالاترین رتبه را بین نسخه های بازی بدست آورد . به علت موفقیت چشمگیر Symphony of the Night , تا مدت ها از المان های آن استفاده میشد .

موفقیت های Castlevania همینطور ادامه داشت تا اینکه در نهایت باعث شد شاهد 7 رکورد از این فرنچایز در کتاب گینس باشیم . رکوردهایی مانند : ” فرنچایزی با بیشترین تعداد نسخه در سبک اکشن ادونچر ” , ” پوشش بیشترین تعداد پلتفرم در یک سری ” و غیره . تا به کنون شاهد 34 اثر ( بازی , کتاب , فیلم , … ) از این سری بوده ایم که واقعا رقمی بسیار عجیب است و از آن عجیب تر این است که این فرنچایز هیچگاه دچار افت نشده است ( به غیر از 2 یا 3 مورد ) . با وجود اینکه هنوز هم Castlevania در دل هر بازیکنی که آن را تجربه کرده جای دارد ولی , اکثر خاطرات آنها با عناوین دو بعدی این سری است . تا به حال چندین نسخه سه بعدی از بازی عرضه شده است ولی هیچ کدام از این نسخه ها حتی ذره ای از حس عناوین کلاسیک فرنچایز را القا نمی کنند . بعد از اعلام خبر ساخت هر کدام از این عناوین سه بعدی طرفداران سری به شدت خوشحال و امیدوار می شدند ولی بعد از آنکه بازی بدستشان میرسید احساسی جز یاس و ناامیدی وجودشان را فرا نمی گرفت . ولی گویا اینبار قضیه فرق می کند و مسئولین کونامی به شدت مستعد هستند تا این فرنچایز بزرگ را به جایگاه اصلیش بازگردانند . جدیدترین عنوان این سری Lords of Shadow نام دارد که توسط Mercury Steam ( سازنده عنوان Clive Barker’s Jericho  ) و با همکاری Kojima’s Productions در حال ساخت می باشد .

3_2_1

نکته قابل توجه راجع به این نسخه این است که سازندگان پیش تر این بازی را تنها با نام Lords of Shadow معرفی کردند ولی بعد از گذشت مدتی آن را Castlevania : Lords of Shadow تغییر نام دادند . تهیه کننده بازی Dave Cox داستان را اینگونه شرح می دهد : بازی در اروپای شرقی و در زمان قرون وسطا جریان دارد . ارتباط بین زمین و بهشت توسط نیروی عجیبی به نام Lords of Shadow تهدید می شود و این طلسم تاریک به ارواح اجازه ترک زمین را نمی دهد که در نتیجه باعث سرگردانی آنها شده است و از طرفی دیگر , موجوداتی اهریمنی در نقاط مختلف زمین پدیدار شده اند و شروع به قتل عام مردم می کنند . این بار بازیکنان در نقش Gabriel Belmont , یکی دیگر از افراد خانواده Belmont قرار خواهند گرفت . جنگوجویی که عضو گروه ” Brotherhood of Light ” می باشد . این گروه از شوالیه ها و جنگجویانی تشکیل شده است که هدفشان حفاظت از مردم بی گناه دربرابر نیروهای اهرمنیست . ماریا , همسر گابریل توسط یکی از همین موجودات اهریمنی کشته شده است و از آنجا که او هم سرگردان شده است در طول مراحل گابریل را راهنمایی و نکاتی را به او گوشزد می کند . گابریل از همه طرف تحت فشار است . مرگ همسرش از طرفی و کشته شدن انسان های بی گناه از طرفی دیگر او را آشفته و آشفته تر کرده است . بازی در محیط های مختلفی جریان خواهد داشت . از مبارزه در جنگل های سرسبز گرفته تا محیطی برفی و قلعه های مخوف . در طول این ماجراجویی افرادی همچون Zobek ( استاد گابریل ) , Claudia و Lady of Forrest او را همراهی می کنند . در بازی سه حزب از گروه و پیروان Lords of Shadow وجود دارند که گابریل برای نابودسازی آنها رهسپار می شود . اما قابل ملاحظه ترین نکته در مورد این نسخه وجود 2 ماسک God Mask و Devil Mask است . God Mask این قابلیت را دارد تا مردگان را به حیات بازگرداند .  به همین علت گابریل برای بدستش آوردنش سرازپا نمیشناسد تا بتواند به وسیله آن همسرش را احیا کند .

بازی توسط موتور اختصاصی Mercury Steam ساخته می شود . شاید برای خیلی ها حوضه فعالیت Kojima Productions در این پروژه مبهم باشد . این استدیو Mercury Steam را راهنمایی می کند و نقاط ضعف بازی را به آنها اطلاع می دهد و به شخص کوجیما این اجازه داده شده است تا با تکیه به قدرت خلاقیتش تغییراتی در بازی ایجاد کند . به عنوان مثال کوجیما خواهان تغییر ظاهر گابریل بود و تصور می کرد که باید چهره او بیشتر از این شبیه قهرمانان باشد . چهره گابریل تا حدودی شبیه به Robert Carlyle , صداگذار این شخصیت می باشد . از نکات قابل توجه دیگر می توان به جو منحصر به فرد بازی اشاره کرد . هرگاه به تریلر های این عنوان نگاهی می اندازم جو متفاوت آن حسی تیره و غم افزا را به من القا می کند . سازندگان بازی قول داده اند تا این نسخه به نسبت نسخه های پیشین داستانی غنی تر و جذاب تر را به معرض نمایش بگذارد و بازیکنان را به شدت درگیر خود کند .

7_1_1

به نظر شما چه چیزی باعث شده طرفداران بازی تا این حد به این نسخه امیدوار باشند ؟ گرافیک عالی ؟ افکت های متنوع ؟ سیستم مبارزات یا جو سنگینش ؟ هیچ کدام از این موارد دلیل اصلی این همه هیجان و امیدواری نمی باشد . تنها ادعا سازندگان که اظهار کرده بودند این نسخه Reboot ی برای سری Castlevania محسوب می شود باعث اینهمه امیدواری شده است . سازندگان بازی قول داده اند تا حداکثر تلاش خود را بکنند تا هر آنچکه باعث محبوبیت Castlevania شده است را در این نسخه قرار دهند و علاوه بر این , ویژگی های بی نقصی را به آن اضافه کنند . به عنوان مثال باز هم می توانید انتظار این را داشته باشید مانند گذشته با استفاده از Combat Cross خود هم به مبارزات بپردازید و هم حرکات پلتفرمینگ انجام دهید . پایبندی به اصول سری Castlevania و تلقیق آن با ویژگی های جدید  باعث شده نام این بازی را در لیست ” بازی های برتر امسال ” اغلب سایت ها ببینیم . بازی مانند اکثر رقبای خود به صورت خطی است ولی آنطور که تهیه کننده بازی اشاره کرده , راه های متفاوتی برای انجام ماموریت ها وجود دارد . Lords of Shadow تقریبا دارای 50 ماموریت می باشد که سعی شده تا حد امکان متنوع باشند . از این عنوان توقع آزادی عملی همانند بازی های سبک Sandbox را نباید داشت ولی نهایت تلاش از سوی سازندگان صورت گرفته تا جایی که ممکن هست آزادی عملی مناسب با توجه به سبک و روند بازی در اختیار بازیکنان قرار گیرد  . در طول هر ماموریت گابریل با تعداد کثیری از دشمنان رو به رو می شود و نکته بارز در این قسمت , تنوع و گوناگونی آنها می باشد . بعد از کشتن هر یک از موجودات مقدار امتیاز کسب می کنید که می توانید با استفاده از آنها فنونی جدید را آزاد سازید یا اینکه سلاح های گابریل را تقویت کنید . هر چه دشمنان بزرگتر و سرسخت تر باشند مقدار امتیازی که بدست می آورید بیشتر خواهد بود . سازندگان بازی اعلام کرده اند که در بازی اشیا و مواردی نهفته است که با پیدا کردن آنها جوایزی بدست می آورید و یکسری از پس زمینه های داستانی برایتان روشن می شود . در بازی ,  بین قسمت های ” مبارزات ” , ” پلتفرمینگ ” و ” معما ” بالانس خاصی وجود دارد که باعث شده یک بعدی جلوه نکند , مشکلی که گریبانگیر اکثرا عناوین جدید شده است . قسمت هایی مشاهده شده است که گابریل توانایی سوارکاری یا پرواز بر پشت عقاب را داشته است . بازی طبق گفته سازندگان نزدیک به 15 ساعت گیم پلی دارد که این مقدار برای کسانی پیشبینی شده است که آشنایی خوبی با این سبک دارند و در سال حداقل چند بار چنین سبکی را تجربه می کنند . مسلما این مقدار زمان برای افراد خبره کمتر خواهد بود .

4_1_1

صداگذاری در Lords of Shadow بی شک یکی از نقاط قوتش محسوب می شود . استفاده از صداگذارانی عالی , ترک های کلاسیک و گروه ارکستری 120 نفره , گواهی بر این ادعا می باشند . به طور کل اگر نگاهی به عناوین شرکت کونامی بیاندازیم متوجه می شویم که حتی بدترین بازیهایش هم در این قسمت نمرات عالی کسب کرده اند . به طور کل موسیقی و صداگذاری تاثیر فراوانی در بیادماندنی شدن یک اثر دارد . مثلا سری SH حس ترس , سری MGS حس تنهایی را با صداگذاری های عالی خود به زیباترین نحو ممکن القا می کنند . با توجه به اینکه کونامی سرمایه گذاری فراوانی در این زمینه کرده است می توانیم اینطور برداشت کنیم که قصد دارد Castlevania را هم دنباله رو عناوین مذکور کند .

یکی دیگر از موارد قابل ذکر , گرافیک زیبای بازی هست که به گفته نویسندگان سایت های بزرگ که اخیرا آن را تجربه کرده اند , از همان ابتدا در مقام مقایسه با عنوان God of War III قد علم می کند . محیط های پر جزییات و متنوع , نور پردازی خوب , افکت های بی نظیر و انیمیشن های نرم تاثیر بسزایی در مقایسه این عنوان با God of War III  داشته اند .  Lords of Shadow در 30 فریم اجرا خواهد شد که برای بازی در این سبک قابل قبول می باشد . محیط های برفی زیبایی خاصی به بازی داده است . در بازی می توانید انتظار انواع و اقسام افکت ها را داشته باشید . افکت هایی مانند : باد , باران , رعد و برق , برف و بوران و غیره . همه و همه آنچکه ذکر شد باعث می شود جو بازی تیره و تیره تر جلوه کند . کیفیت بافتهای محیط خوب است و همچنین کاراکتر بازی دارای جزییات بالایی می باشد ولی آنچکه در گرافیک نقط ضعف به حساب می آید جزییات اندک NPC ها می باشد . طراحی باس ها و موجودات به نحو احسن صورت گرفته است . گابریل در طول بازی با باس های عظیم الجسته رو به رو می شود که هریک از آنها از قبلی بزرگ تر و سرسخت تر می باشد . با مشاهده این باس ها نا خودآگاه به یاد عنوان Shadow of Colossus خواهید افتاد . برای کشتن هر یک از این باس ها باید استراتژی خاصی را طراحی و بکار ببندید . انیمیشن های بازی بسیار نرم طراحی شده است و هنگام مبارزات این نکته مشهود است و لذت کشتن باس ها را دوچندان می کند .

5_1_1

در نهایت می توان گفت که خورشید Castlevania از پشت ابرهای تیره و تاریک بیرون آمده است .گرافیک عالی , صداگذاری خوب , داستانی با پتانسیل بالا , پایبندی به اصول سری , حضور شخصی با تدبیر و غیره , همه و همه این نوید را می دهند که باید منتظر عنوانی شایسته باشیم . PS3 لید پلتفرم بازی می باشد ولی Cox اظهار کرده است که بین نسخه ها تفاوتی نخواهد بود . بسیاری از سایت ها این بازی را رقیب جدی God of War III  می دانند ولی به عقیده خود Cox اگر هم صحبت از مقایسه باشد باید این بازی را با Prince of Persia مقایسه کرد چون بیشتر با هم همخوانی دارند . تا به اینجا Lords of Shadow نمایش امیدوارکننده ای داشته است و باعث شگفت زده شدن بازدید کنندگان شده است . با همه این وجود باز هم باید منتظر شد و دید که آیا می توانیم شاهد Castlevania سه بعدی زیبا باشیم یا خیر . بازی در انتهای سال جاری عرضه خواهد شد .

پایان

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا