معرفی بازی‌ها

جاسوسی بی سروصدا اما مرگبار !

بدون شک خیلی از شما با شرکت بازی سازی Obsidian آشنا هستید. شرکتی که ساخت بازی هایی همچون 2 Neverwinter Nights و Knights of the Old Republic را در کارنامه خود دارد و در حال حاظر در آستانه ی انتشار جدیدترین بازی خود یعنی Alpha Protocol قرار گرفته است. شاید نام Alpha Protocol خیلی ها را به این فکر وا دارد که با یک بازی ساده روبه رو هستند اما حقیقت این است که اشتباه می کنند.

ماهیت بازی Alpha Protocol از چند سبک مختلف تشکیل شده است. در این بازی که میتوان به آن یک بازی مدرن جاسوسی نیز گفت ما شاهد ترکیبی از سبک Role Playing یا همان نقش آفرینی و همچنین سبک Action Shooter هستیم که البته باید به آنها المانهای Stealth یا همان مخفی کاری را نیز اضافه کرد!

در آخرین ساخته Obsidian یعنی Alpha Protocol انتخاب ها نقش اساسی ایفا می کنند.
انتخاب های شما در طول بازی “حتی ساده ترین آنها” دارای عواقب گسترده ای هستند که سرتاسر بازی را فرا میگیرند. بدون شک این هدف بلند پروازانه ای برای این بازی است که امیدوار هستیم از این رو با بازی بزرگی طرف باشیم.
با استناد به سخن سازندگان بازی، Alpha Protocol دارای 20 ساعت گیم پلی است و بازیباز با طیف وسیعی از عواقبی که در بازی رخ می دهد روبه رو می شود.
در اینجا باید اشاره کرد که متاسفانه برای یک بازی این چنینی 20 ساعت زمانی کمی به حساب می آید و اغلب این گونه بازی ها در این سبک حداقل دارای 30 یا 40 ساعت گیم پلی میباشند!

در بازی Alpha Protocol بازیباز در نقش Michael Thornton که یک تازه کار سازمان CIA میباشد قرار می گیرد. Thornton پس از اینکه در یکی از ماموریت های خود شکست می خورد ارتباط خود با تمام کسانی که با او همکاری می کردند را از دست می دهد و مورد خیانت مافوق خود قرار می گیرد و  ناگهان به یک فراری بزرگ تحت تعقیب ایالات متحده تبدیل می شود.
در واقع Thornton کسی است که خود را در یک توطئه ی بزرگ و جهانی می بیند و هدف اون رهایی از این وضعیت دشوار است. او می داند که این خیانت به وی دلیل خاصی داشته است به همین منظور به دنبال فهمیدن حقیقت می رود و به همین خاطر از قرار داد Alpha استفاده می کند .
در واقع قرار داد Alpha به قراردادی گفته می شود که برای مامورین ارشد در نظر گرفته شده که از طریق آن، آنها می توانند شروع به فعالیت هایی کاملا مخفی کرده تا دسیسه و خیانتی که در حال انجام است را آشکار و فاش کنند.

AP_1

در طول بازی Thornton با کاراکتر های بسیار زیادی بر خورد میکند. چگونگی تعامل وی با این کاراکترها تعیین کننده ای چگونگی رفتار آنها با گیمر است.
در این بازی در حالی که Thornton در حال صحبت با کاراکتر مقابل است حق انتخاب در دیالوگها در زمان های معینی نمایش داده می شود که بازیباز می تواند گزینه مورد نظر خورد را با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارد انتخاب کند.

البته کلیت این انتخاب ها در سه حالت رخ می دهد :
به صورت پرخاشگرانه، حرفه ای و یا مودبانه !

شما در این بازی قادر به انجام واکنش های مختلف در روش های مختلف هستید. شما می توانید با میل خود به انجام یک کار جواب منفی دهید و یا آن کار را برگزینید. همه چیز در این بازی به خود شما بستگی دارد. البته نباید فراموش کرد که هر یک از این انتخابها چه آنها را رد کنید و چه قبول کنید باعث افزایش و یا کاهش اعتبار شما نزد کاراکتر مقابل می شود.
در حقیقت چگونگی فعل و انفعالات شما در طول بازی باعث افزایش و یا کاهش شهرت و اعتبار شما در طول بازی خواهد شد که در هر یک از کاراکترهای بازی منحصر به فرد به خودش است .
بنابراین همه چیز در این بازی به اعتبار و شهرتی که شما در طول بازی به دست میاورید بستگی دارد.
شهرت و اعتبار و پی آمد های آن در بازی Alpha Protocol به یک عنصر اصلی تبدیل شده است اما تمام ماجرا این نیست.

بگذارید برای درک بهتر این موضوع یک مثال بزنیم :

در طول بازی شما با کاراکتری به نام مدیسون آشنا می شوید. طریقه آشنایی شما با مدیسون ارتباط مستقیم با وضعیت اعتبار شما در بازی دارد!
بدین صورت که اگر اعتبار شما به گونه ای باشد که برای مدیسون غیره منتظره نباشد و مشکلی ایجاد نکند (اعتبار شما مثبت باشد) بدون هیچ درگیری با وی آشنا می شوید و به ادامه بازی می پردازید.
اما اگر اعتبار شما به گونه ی دیگر باشد طریقه آشنایی شما با مدیسون نیز پیچیده تر می شود. بدین صورت که وقتی شما وارد اتاقی می شوید که مدیسون در آن حضور دارد متوجه خواهید شد که او در گوشه ای از اتاق پنهان شده است و منتظر فرصتی است که به شما اسیب بزند و یا با ابزار جاسوسی خود به شما شُک الکتریکی وارد کند!
به طور خلاصه میتوان گفت همه چیز در این بازی ارتباط مستقیم و نزدیکی با یکدیگر دارند. شما با انتخاب های خود می توانید برای پیشبرد کار وارد درگیری با یک شخص یا یک گروه خاص شوید و یا بدون هیچ درگیری و با صلح کار خود را به اتمام برسانید. لازم به ذکر است که شما حتی می توانید گفتگوی خود با کاراکتر مقابل را Skip کرده و به ادامه بازی بپردازید.

AP_2

همانطور که از سبک بازی پیداست المان های اکشن در این بازی بر اساس سیستم RPG طرحی شده اند. شما می توانید اسلحه های متفاوتی در این بازی خریداری کنید و آن ها را با تجهیزات دیگری که تهیه می کنید، مجهز کنید. کاورگیری نیز در این بازی وجود دارد و شما برای آنکه در مبارازت جان سالم به در ببرید باید به نحو احسنت از آن استفاده کنید.

آپگرید کردن اسلحه ها با لوازم یا مهمات جدید یا از همه مهمتر وجود یک Skill System کارآمد که به شما اجازه می دهد مهارت های Thornton را آنگونه که خود می خواهید پرورش دهید از دیگر نکات مثبت این بازی به حساب می آیند. در این بازی برای کاراکتر شما نُه عدد Skill مختلف طراحی شده است که شما می توانید هر کدام را که خود علاقه دارید انتخاب کنید.
البته لازم به ذکر است که همانند دیگر بازی های این سبک هر Skill مزیا و یا معایب خودش را داراست که می توان به طور مثال به متفاوت بودن اسلحه ها از قبیل انواع مختلف هفت تیر ها، شات گان ها، مسلسل ها و … در هر Skill اشاره کرد.

در زیر مجموعه ی این Skill ها ما شاهد Skill های تخصصی نیز هستیم مانند مخفی کاری یا کشتن و وارد شدن و همچنین مهارت رزمی که با انتخاب هر کدام از آنها شما می توانید در طول بازی آنها را نیز آپگرید کنید. هنگامی که شما Skill کاراکتر خود را ارتقا می دهید مهارت های اضافی کسب خواهید کرد که این مهارت ها می توانند به معنای Unlock کردن یک اسلحه به خصوص یا توانایی ویژه ای برای کاراکتر شما باشد و اگر شما هر کدام از این قسمت ها را نیز به اندازه کافی ارتقا دهید یک مهارت کاملا جدید دیگر به دست خواهید اورد که می توانید در طول بازی از آن استفاده کنید.
به طور مثال اگر شما حالت مخفی کاری را انتخاب کنید و سپس آن را ارتقا دهید به شما یک مهارت کاملا جدید و مفید تعلق می گیرد که به وسیله آن میتوانید برای زمان کوتاهی از دید دشمن مخفی (یا به اصطلاح نامرئی) بمانید. درست است که در تمام طول بازی نمی توان از این مهارت استفاده کرد اما با این حال این مهارت، یک مهارت با ارزش برای کسانی است که قصد دارند Alpha Protocol را در حالت مخفی کاری بازی کنند. اگر شما به صورت مخفیانه کار را پیش ببرید می توانید بدون هیچ گونه شلیکی دشمنان خود را از پای در بیاورید و یا آنها را بی هوش کنید. سازندگان بازی اذعان کرده اند که شما می توانید بازی را بدون کشتن حتی یک نفر به اتمام برسانید!

برای این بازی ابزار زیادی طراحی شده است که شما را در طول بازی کمک خواهند کرد. ابزاری مانند نارنجک های الکترومغناطیسی و آتش افروز و البته جعبه کمک های اولیه و خیلی امکانات دیگر.
در طول بازی Safe House هایی برای Michael Thorton وجود دارد که به بوسیله آنها وی می تواند لوازم مورد نیاز خود را تهیه و یا حتی لباس و تیپ ظاهری خود را تغییر دهد. برای بازی مینی گیم هایی نیز طراحی شده است که از میان آنها می توان به هک کردن سیستم امنیتی یک در یا تلاش برای هک کردن یک کامپیوتر از طریق پیدا کردن فرم صحیح کدهای امنیتی اشاره کرد.

AP_3

موتوری که از آن برای ساخت بازی Alpha Protocol مورد استفاده قرار گرفته است Unreal Engine 3  میباشد اما با این حال با توجه به تریلر و عکس هایی که از این بازی موجود است متاسفانه باید گفت که گرافیک بازی ضعیف کار شده و به هیچ وجه در حد و شان یک بازی امروزی و جدید نیست. طراحی محیط و کاراکتر ها در وضعیت بدی قرار دارد و بازیباز را به یاد بازی های نسل قبل می اندازد.
موسیقی بازی توسط  Brian Wayne Transeau ساخته و پرداخته شده است که میتوان به همکاری قبلی ایشان در تعدادی بازی کامپیوتری مانند Burnout Revenge و Need for Speed: Most Wanted اشاره کرد.

Alpha Protocol با اینکه در بعضی از زمینه ها مانند گرافیک نه چندن جالب رنج میبرد اما با این حال این بازی نکات مثبت زیادی در خود میبیند که از این رو آن را به یک بازی مناسب، برای طرفداران سبک RPG تبدیل کرده است.
Alpha Protocol پس از تاخیرهای متعدد سرانجام در تاریخ 2010 1 June برای PC , Xbox 360 , PS3 توسط شرکت سگا عرضه جهانی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا