معرفی بازی‌ها

پیش به سوی فوتبال واقعی

پیش به سوی فوتبال واقعی,پیش به سوی فوتبال واقعی, باز هم سالی دیگر و باز هم عنوانی دیگر از سری بازی های محبوب سبک فوتبال، یعنی FIFA. همه ی علاقمندان به این ورزش هر سال به عرضه شدن نسخه ای جدید از سری بازی های پرطرفدار FIFA حول ماه سپتامبر عادت کرده اند و اینبار نیز قرار است در تاریخ 27 سپتامبر سال جاری عنوانی دیگر از آن روانه ی بازارهای جهانی شود. شاید این سری فوتبالی، جزء معدود سری بازی هایی باشد که تمام کنسول های نسل حاضر و حتی نسل گذشته را ساپورت می کند و برای تمامی آنها به عرضه می رسد. زمانی که در ماه سپتامبر سال 2011 عنوان FIFA 12 از سوی کمپانی EA Sports منتشر شد، همه فکر کردند که دیگر فوتبالی طبیعی تر و نزدیک به واقعیت تر از آن عرضه نمی گردد ولی هیچ یک از آنها از تصورات ذهنی مغز خلاق David Rutter (تهیه کننده ی اجرایی این عنوان و سری FIFA) آگاهی نداشتند و نمی دانستند که وی هنوز هم به آن چیزی که می خواهد نرسیده است. وقتی برای اولین بار تریلری از گیم پلی FIFA 13 مشاهده کردیم، بسیار شگفت زده شدیم. اینبار فوتبالی را مشاهده کردیم که یک سر و گردن بهتر از نسخه ی قبلی خود به نظر می رسید و از آن پس طوری شد که برخی گیمران از FIFA 12 تنها برای دست گرمی و تمرین استفاده کردند تا برای مسابقه های پر شور در FIFA 13 آماده شوند! هر روز به زمان انتشار بیستمین نسخه از سری FIFA نزدیک تر می شویم و صبر طرفداران آن نیز رو به پایان است. همانند گذشته وظیفه ی نشر بازی بر دوش EA Sports می باشد و تهیه و تولید آنرا یکی از بهترین تیم های ساخت در کمپانی Electronic Arts عهده دار است. به هر حال زمان اندکی تا تاریخ 27 سپتامبر باقی مانده و با توجه به تریلرهای بازی و اطلاعات بسیاری که از آن در دسترس بود، تیم تحریریه ی بازی سنتر برآن شد تا شما علاقمندان به این ورزش محبوب و این سری پرطرفدار را با پیش نمایش یکی دیگر از عناوین این سری، یعنی FIFA 13 همراهی کند. با ما باشید.

 

 src=/files/664911_20120515_640screen006.jpg /></p><p style=  

مهمترین بخش در یک بازی ورزشی قطعاً گیم پلی آن است که FIFA 13 نیز همانند عناوین گذشته ی این سری از این قاعده مستثنا نیست. شاید در نگاه اول، گیم پلی آن تغییرات اندکی نسبت به FIFA 12 داشته باشد ولی وقتی کمی دیدمان را به آن گسترش می دهیم و به بررسی ریزترین مسائل در آن می پردازیم، قطعاً طیف تغییرات گیم پلی این عنوان نسبت به FIFA 12 بسیار افزایش می یابد. برخی از سیستم هایی که در عنوان قبلی این سری وجود داشت، در FIFA 13 نیز قابل مشاهده است. البته شایان ذکر است که برخی از این سیستم ها بهبود یافته اند و ایرادهایشان برطرف گردیده است. اولین سیستمی که قصد داریم به معرفی ویژگی های مختلف آن بپردازیم، Player Impact Engine نام دارد. اولین بار این سیستم فوق العاده هوشمند و پرکاربرد را در FIFA 12 مشاهده نمودیم و قطعاً یکی از علل پیروزی FIFA 12 نیز همین سیستم بود. Player Impact Engine در این عنوان به روز رسانی شده و آیتم های بیشتری به آن اضافه شده است. از مهمترین ویژگی های این سیستم، درگیری و تنش بین دو بازیکن برای دست یابی و یا حفظ توپ می باشد که با دکمه ی مخصوصی بر روی کنترلر کنسول و یا کیبورد انجام می گردد. البته وظیفه ی بازیکنی که توپ را در دست دارد با بازیکنی که قصد دارد توپ را دریافت کند متفاوت است. دیگر قابلیت این سیستم، Battle For Possession می باشد. برای مثال مدافعی که قصد دارد توپ را از مهاجم حریف تصاحب کند، با استفاده از آن می تواند وی را شارژ کند و دور از چشم داور شیطنت هایی را انجام دهد. البته این عمل را باید در مواقعی خاص انجام دهید، چرا که اگر در محوطه ی جریمه اعمال شود، به سادگی تمام یک پنالتی به تیم حریف داده می شود. قابلیت های بسیار دیگری نیز در این سیستم اعمال شده است که هر یک از آنها را در زمان عرضه ی FIFA 13 و در اولین مسابقه ای که انجام می دهید، به خوبی حس خواهید کرد.

 

 src=/files/664911_20120515_640screen007.jpg /></p><p style=  

اولین ویژگی جدیدی که به این عنوان افزوده شده و قبلاً در دیگر عناوین سری FIFA آنرا مشاهده نکرده ایم، 1st Touch Control می باشد. این سیستم باعث شده تا برخی مشکلات در کنترل توپ و دریافت آن بهبود یابد. برای مثال اگر در عنوان FIFA 12 به راحتی پاس هوایی و یا پاس در عمق را بازیکن تیم شما از بین چند مدافع تیم حریف دریافت می کرد و از تله ی آفساید می گریخت، در این عناون دیگر چنین چیزهایی دیده نمی شود و توپ به راحتی به پای بازیکنتان نمی رسد. در واقع باید گفت سطح کیفی بازی و درجه های سختی آن بالاتر رفته و بازیکنان آماتور، برای انجام مسابقه در FIFA 13 به مشکلات زیادی برخورد خواهند کرد و تا عرضه ی 14 FIFA به اجبار باید همیشه با درجه ی سختی اماتور بازی کنند! البته قابلیت های این سیستم تازه به دوران رسیده به همین جا محدود نمی رسد. سخت تر شدن دادن پاس های هوایی قطعاً کار مدافعان تیم حریف را هم دچار مشکل می کند و موجب می شود اگر در یک لحظه بازیکن خود را تنها دیدید سریعاً نتوانید با استفاده از پاس هوایی تیمتان را در موقعیت تک به تک با دروازه بان و یا گل صد درصد قرار دهید. نبود این سیستم در FIFA 12 باعث می شد تا حتی در بالاترین درجه ی سختی بازی، یعنی Legendary هم بتوانید با یک پاس هوایی و با کمترین زحمتی به گل برسید. اما این مشکل به لطف 1st Touch Control در FIFA 13 برطرف شده است. همچنین به لطف این ویژگی، بازیکنان قادرند به نحوه های دلخواه خود توپ را کنترل کنند. برای مثال می توانید پاس هوایی که به سمتتان می آید را با سینه و یا با زانو کنترل نمایید. دیگر سیستم گیم پلی این عنوان، Complete Dribbling می باشد. این سیستم نیز در FIFA 12 وجود داشت و اینبار نیز با استفاده از گرفتن دو دکمه ی مخصوص بر روی کنترلر و یا کیبورد انجام می شود. تعداد دریبل های بازی زیادتر از گذشته شده و مهمتر از آن، اینست که این دریبل ها شخصی سازی شده اند یعنی بازیکنان در بازی دریبل های مخصوص به خود را می زنند. مثلاً بازیکنی با تکنیکی همانند لیونل مسی، با استفاده از این دو دکمه، دریبل های ریز و اختصاصی خود را در بازی اعمال می کند و یا کریستیانو رونالدو دریبل های خود را انجام می دهد. این سیستم در بازی فوق العاده عمل کرده و بسیاری از بازیکنان در تیم های باشگاهی و یا تیم های ملی مختلف از آن استفاده می کنند. البته کار با آن، به این سادگی ها هم نیست! باید بدانید که چگونه دکمه را بزنید تا بتوانید بازیکن مقابلتان را رد کنید. اگر بازیکن مبتدی باشید، دریبلی را در زمین اعمال می کنید که اصلاً ربطی به موقعیتی که درون آن می باشید ندارد و همین عمل باعث می شود تا توپ را همانند آب خوردن به تیم تقدیم نمایید! دریبل های 360 درجه ای هم به بازی افزوده شده است. باید گفت این نوع از دریبل های بازی، ساده تر از دیگر دریبل ها می باشند و آسان تر می توان آنها را اعمال کرد.

 

 src=/files/664912_20120604_640screen010.jpg /></p><p style=  

دیگر مبحثی که در این پیش نمایش قصد داریم راجع به آن توضیح دهیم، سیستم بهبود یافته ضربه ایستگاهی های بازی یا همان Free Kicks می باشد. در نمایشگاه E3 2012 از این سیستم جدید، با نام Tactical Free Kicks یاد شد. این سیستم نیز همانند Player Impact Engine نقش اساسی را در گیم پلی ایفا می کند. به لطف این قابلیت، کار دیوار دفاعی و کسی که به توپ ضربه می زند تغییرات گسترده ای را به خود دیده است. ابتدا در مورد کسی که به توپ ضربه می زند صحبت می کنیم. اولاً باید گفت هر بازیکنی با فرم مخصوص به خود هنگام زدن ضربه آزاد توپ را شلیک می کند. البته این شخصی سازی در FIFA 12 نیز دیده می شد ولی در این عنوان بازیکنان بیشتری شخصی سازی شده اند و فرم ضربه زدن بازیکنان به توپ نسبت به حالت واقعی شان طبیعی تر شده است. سه نوع آیتم هنگام زدن ضربه آزاد پیش روی شماست. در حالت اول می توانید خود به تنهایی اقدام به شلیک توپ نمایید که این ضربه آزاد زدن، حالت استاندارد نام دارد. در حالت دوم قادرید بازیکنی را برای کمک، کنار توپ نگه دارید و ابتدا او به شما پاس دهد و سپس شما با دور خیز به توپ ضربه بزنید. این حالت بیشتر پیشنهاد می شود، چرا که ابتدا دیوار دفاعی تیم مقابل را به هم می ریزید و راه برای توپ شما باز می شود و آسان تر می توانید به گل برسید. حالت سوم را بهتر است حالت رد گم کنی بنامیم. در این حالت یک الی دو بازیکن کنار توپ ایستاده اند. ابتدا یکی از آنها از روی توپ می پرد و سپس بازیکن دیگری مرتکب به انجام همین عمل می شود و پس از آن، این شمایید که باید بدون وقفه به توپ ضربه بزنید. این حالت جدید است و بسیار واقع گرایانه طراحی شده است. دیوارهای دفاعی نیز که در این مواقع تنها امید تیمشان بعد از گلر برای جلوگیری از گل شدن توپ می باشند، می توانند چند کار را انجام دهند. اولاً می توانند جابه جا شوند، یعنی بسته به نوع زاویه ای که تیم مقابل قصد دارد ضربه کاشته بزند، خود را جابه جا نمایند. دوم می توانید بازیکنان دیوار دفاعی را تغییر دهید. البته این کار را یکبار می توانید انجام دهید. برای مثال اگر بازیکنی همانند پیتر کروچ در تیمتان باشد، عقلانی ترین کار اینست که وی را در دیوار دفاعی قرار دهید. سومین عملی که بازیکنان دیوار دفاعی می توانند انجام دهند، نشان دادن عکس العمل هنگام زدن ضربه به توپ توسط بازیکن حریف است. این عکس العمل ها می تواند به صورت پریدن و یا چرخش بازیکنان انجام شود. انسجام دیوار دفاعی نیز بسیار مهم است و باید آگاه باشید چه زمانی بپرید و یا چه زمانی جابه جا شوید. سیستم دفاعی بازی نیز بهبودهای فراوانی داشته است و اینبار با Tactical Defending فوق العاده تری نسبت به گذشته رو به رو خواهیم بود. با استفاده از این سیستم، مدافعان هر دو تیم قادر به انجام کارهایی در زمین هستند که هر یک از آنها به نوعی مانع از باز شدن دروازه ی تیمشان می گردد. مثلاً مدافع می تواند خود را عقب بکشد و مهاجم تیم حریف را در موقعیت آفساید قرار دهد، یا با استفاده از دکمه ی های مخصوص کنترلر و یا کیبورد مانعی برای مهاجم ایجاد کند که گذر از آن برای مهاجم تیم مقابل کار دشواری گردد. و مهمترین بخش این سیستم، تکل های آن است. مهمترین ایرادی که در تکل های FIFA 12 بازی باز را آزار می داد، قطعاً طولانی شدن تکل ها بود. مثلاً هنگامی که شما تکل می کردید، بازیکن کاملاً نقش بر زمین می شد و همانند یک پیرمرد نود ساله از روی زمین بلند می شد! خوشبختانه این مشکل کاملاً در این عنوان برطرف شده است. می توان گفت این سیستم بسیار طبیعی تر شده و به لطف آن، در FIFA 13 گاهاً برخی از صحنه ها را مشاهده می کنیم که با فوتبال واقعی هیچ تناقضی ندارد.

 

 src=/files/664911_20120528_640screen004.jpg /></p><p style=  

حال می رسیم به معرفی لیگ ها، Tournamentها و نوع مسابقه های بازی. همانند گذشته مسابقه ی معمولی (Exhibition Match) در بازی وجود دارد تا بتوانید با انتخاب دو تیم به مسابقه ای معمولی بپردازید که در ازای پیروزی به تیمتان هیچگونه کاپ و یا پاداشی تعلق نمی گیرد. ابتدا به بخش Career می پردازیم که همواره مهمترین قسمت بازی است. به این بخش قابلیت ها و آیتم های بسیاری اضافه شده و در واقع اینبار بر خلاف گذشته بار بیشتری بر روی دوش بازی باز قرار می گیرد. همچنین سیستمی جدید به نام Matchdays به آن افزوده شده که با استفاده از آن می توانید اخبار مربوط به مصدومیت ها، محرومیت ها، و شایعات رسانه های گروهی بر روی تیمتان و بسیاری دیگر از موارد را دنبال کنید. مثلاً اگر بازیکنی از تیمتان مصدوم یا محروم می شود، سیستم Matchdays هر روز به شما یادآوری می کند و زمان باقی مانده تا پایان محرومیت یا مصدومیت را در یک جدول تحت اختیار شما قرار می دهد. در واقع Matchdays نوعی طبقه بندی منظم در این مود می باشد تا کارها را برای مربی یا بازیکن آسان تر سازد. لیگ های بسیاری از کشورها در این عنوان حضور دارند که یکی از لیگ های جدیدی که به لیست لیگ های FIFA 13 افزوده شده، لیگ فوتبال عربستان صعودی می باشد و مابقی آنها را در عنوان FIFA 12 مشاهده نموده ایم. در واقع 31 لیگ معتبر جهان از 26 کشور مختلف در بازی حضور دارند. همچنین در قسمت تیم های ملی، اینبار شاهد 45 تیم ملی مختلف از 5 قاره جهان می باشیم که تیم های ملی هند، جمهوری چک، بولیوی، پاراگوئه و ونزوئلا در میان اسامی آنها جدید می باشند. اگر بخواهیم نگاهی هم به جام های درون بازی بیندازیم، چشممان به تورنومنت ها و جام های جدید و معروفی همانند جام جهانی، جام کنفدراسیون فیفا، جام ملت های اروپا و کوپای آمریکا می خورد که در قسمت Career هم وجود دارد. به نظر می رسد اینبار EA Sports قصد دارد از عرضه ی نسخه های مخصوص به جام جهانی و جام ملت های اروپا خودداری نماید! به هر حال باید صبر کرد تا ببینیم EA چه تصمیمی می گیرد.

 

 src=/files/664911_20120723_640screen002.jpg /></p><p style=  

در مورد گرافیک بازی نیز باید گفت که در نگاه اول اکثر موارد شبیه به FIFA 12 به نظر می رسید. البته همین نگاه اول تا هفتاد درصد درست بود و تنها در برخی موارد تفاوت داشت. بافت چهره ی بازیکنان بهبود یافته و سعی شده تا چهره های طبیعی تر در این عنوان برای بازیکنان طراحی شود. در یک مصاحبه دیوید روتر اذعان داشت: در FIFA 13 دیگر خبری از آن چهره های خشک و بی روح گذشته ی بازیکنان نیست و از معروف ترین بازیکن گرفته تا کم نقش ترین بازیکن، سعی شده برایشان چهره های طبیعی تری ساخته گردد. با توجه به چند تریلری که از بازی دیده ایم باید گفت این ادعای روتر تا حدودی درست از آب درآمده و چهره ی بازیکنان بهبودهای بسیاری یافته اند و بافت های آنها بسیار بهتر از بافت های گذشته است. مطلب دیگر در مورد انیمیشن بازیکنان می باشد که انصافاً باید گفت فوق العاده طراحی شده اند. تنش و برخورد و زد و خورد میان بازیکنان در این عنوان عالی کار شده و بسیار واقع گرایانه طراحی شده است. اینبار همه چیز محیاست تا بتوانید یک مسابقه ی واقعی را میان دو تیم مورد علاقه ی خودتان انجام دهید! فیزیک بدنی بازیکنان نیز خوب ساخته شده و البته در هر بازیکن تفاوت دارد. مسلماً قدرت بدنی و فیزیک بدنی بازیکنی همانند ابراهیم اوویچ بسیار بالاتر از قدرت بدنی بازیکنی همانند فیلیپ لام است. بیش از این نمی توان در مورد گرافیک بازی نظری را ارائه داد چرا که تا عرضه ی بازی باید صبر کرد و قطعاً نظر نهایی در مورد گرافیک بازی را نقد و بررسی بازی مشاهده خواهید کرد. اینبار اسپانسر اصلی این عنوان یکی از بهترین بازیکنان جهان یعنی لیونل مسی است و تصویر وی بر روی جلد اصلی بازی نیز دیده می شود. در بکگراند این جلد نیز ورزشگاه رسمی باشگاه نیوکاسل انگلستان یعنی سنت جیمر پارک به چشم می خورد که می توان پی برد اسپانسر دوم FIFA 13 نیز همین باشگاه است. طبق گفته ی دیوید روتر، در این عنوان طراحان بازی تمام سعی خود را کرده اند تا بتوانند فرم و تبلیغ پیراهن های تمامی باشگاه ها و تیم های ملی را ساپورت نمایند. البته این ساپورت بزرگ در دیگر عناوین این سری نیز دیده شده بود و از این حیث، FIFA همیشه یک سر و گردن از رقیب دیرینه ی خود یعنی PES بالاتر بوده است. در مورد استادیوم های بازی هم باید گفت بار دیگر نیز FIFA عالی عمل کرده و 60 استادیوم از تیم های مختلف و لیگ های مختلف در بازی وجود دارد که از میان آنها 27 استادیوم کاملاً شبیه طرح واقعی آنها ساخته شده اند.

 

 src=/files/664911_20120719_640screen001.jpg /></p><p style=  

قسمت آخر این پیش نمایش در رابطه با سوندتراک های بازی است. این سوندتراک ها که تعداد آنها به بیش از 50 قطعه می رسد، آثار هنری برخی از بزرگترین هنرمندان جهان می باشد که همه و همه در این عنوان گنجانده شده اند. این سوندتراک های فوق العاده در تمام اقسام بازی بصورت اتفاقی پراکنده شده اند. یعنی اینگونه نیست که مثلاً در منوی Career بازی همیشه یک سوندتراک پخش شود و قطعاً هرگاه که وارد بخشی از بازی می شویم یک موزیک متفاوت را می شنویم.

در آخر باید گفت FIFA 13 اینبار گام بلندتری را در راستای تحقق رویای دیرینه ی دیوید روتر، یعنی رسیدن به اوج قله ی ساخت یک فوتبال طبیعی شبیه سازی شده برداشته است. همه چیز اینبار دست بر دست یکدیگر داده اند تا مردم بتوانند در یک دنیای مجازی به انجام مسابقه ی فوتبال بپردازند. همچنین با استفاده از EA Sports Footbal Club می توانید بر روی کنسول و یا کامپیوتر شخصی خود با هر کس که دلتان می خواهد، مسابقه دهید. ناگفته نماند که اینبار پس از دو سال شاهد پشتیبانی سری FIFA از کینکت و PSMove هستیم و نسخه ی Wii U نیز ساخته می گردد. همه چیز که عالی به نظر می رسد، ولی باید صبر کرد و دید …

” alt=””/>

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا