معرفی بازی‌ها

هنگامی‌که در خواب بودیم

,بر کسی پوشیده نیست که فرنچایز «هیلو» (Halo) آن‌قدر گسترده‌است که استخراج چند عنوان فرعی از آن طبیعی به نظر می‌رسد تا در مجموع دنیای هیلو، شاخ‌وبرگ بیشتری پیدا کند. یکی از این عناوین «هیلو وارز» (Halo Wars) نام‌دارد که نه در سبک اصلی هیلو یعنی شوتر اول‌شخص بلکه در سبک RTS یا به عبارتی همان سبک استراتژی دنبال می‌شود. اولین نسخه‌ی هیلو وارز هشت‌ سال پیش عرضه‌ شد که به‌ دلیل برآورده نکردن انتظارات مالی ناشر، مایکروسافت، دیگر ادامه‌ای از آن ندیدیم اما در همین گیمزکام سال 2015 بود که استودیوی 343I از اهمیت و گستردگی دنیای هیلو سخن گفت و بلافاصله بعد از آن، ما را با نسخه‌ی جدید و دوم هیلو وارز آشنا کرد که با همکاری استودیوی Creative Assembly در دست ساخت است. همگی خوب می‌دانیم که سبک استراتژی با پلتفرم PC پیوند خاصی دارد و اکثراً آن را بر روی کنسول ترجیح نمی‌دهند و دلیل قابل قبولی هم دارد؛ در بازی استراتژی تمامی فرمان‌ها و حرکت‌ها بر روی یک یا دو دکمه خلاصه نمی‌شود و همین دلیل، کنترلر کنسول را برای اجرای این سبک ناتوان می‌کند با این حال در نسخه‌ی نخست هیلو وارز ما دیدیم که ‌سبک استراتژی با چند تمهید می‌تواند بر روی کنسول هم به‌ روانی اجرا شود و حال این انتظار را هم از نسخه‌ی دوم خواهیم‌داشت. خوشبختانه با در دسترس‌بودن بتای بازی و نمایش‌های مفصل، اطلاعات خوبی را قبل از عرضه‌ی بازی در دست داریم که با یکدیگر آن را مرور خواهیم‌کرد. با بازیسنتر همراه باشید.,,تأییدشده که برای شماره‌ی دوم هم بخش داستانی خواهیم‌ داشت که 343i آن را در ارتباط و موازات دنیای اصلی هیلو می‌داند. در پایان هیلو وارز 1، کشتی UNSC ما که Sprint Of Fire نام‌دارد به حالت خودکار درآمد و تمام خدمه‌ی آن به خواب رفتند، خوابی طولانی‌مدت که از آن بیست‌ و هشت سال می‌گذرد و در این مدت اتفاقاتی در کهکشان رخ می‌دهد که تمام اعضای کشتی از آن بی‌خبرند. اما به چه شکل اعضای کشتی از این خواب برمی‌خیزند؟ Sprint Of Fire در جریان حرکت خود به بالای سر تشکیلاتی بیگانه می‌رسد که طرفداران دنیای هیلو، آن را با نام ARK می‌شناسند. اگر شماره‌ی سوم هیلو را تجربه‌ کرده باشید، حتماً با ARK آشنایی دارید؛ تشکیلاتی عظیم و حیرت‌انگیز در خارج از کهکشان راه شیری که میلیون‌ها سال قبل توسط نژاد «فوررانر» برای خلق هیلوها، بوجود آمدند. این ARK همانی‌ست که در هیلو 3 دیدیم و پس از بیست‌وهشت سال، کشتی مذکور را با فرستادن سیگنالی از خواب، به بیداری هدایت می‌کنند. «کاپیتان کاتر»، ناخدای کشتی و شخصیت اصلی داستان وقتی این سیگنال را دریافت می‌کند، گروهی از اسپارتان‌ها را برای بررسی به محل ارسال‌شده‌ی سیگنال می‌فرستند. هوش مصنوعی کشتی که نامش «ایزابل» است، به کاپیتان کاتر هشدار می‌دهد که این سیگنال را نادیده بگیرد ولی این‌چنین نمی‌شود. خوب می‌دانیم که اسپارتان‌ها تا چه حد زبده‌اند ولی در جریان پیگیری سیگنال، اکثرشان کشته می‌شوند و آنان که برگشته‌اند، اعتراف می‌کنند که فقط توسط یک شخص از پای درآمده‌اند! آن شخص کسی نیست جز «ایتریاکس» (Atriox) که در تمام تبلیغات بازی و پوسترها، حضور آن چشم‌گیر است. ایتریاکس از نژاد «بروت» (Brute) است و خوب می‌دانیم که در هر نسخه‌ی هیلو، بروت‌ها از متحدان نژاد «کاوننت» بوده‌اند ولی در نمایش‌های بعدی، آشکار شد که ایتریاکس بر علیه کاوننت‌ها شوریده‌ است و سعی می‌کند نژاد خود را از سلطه‌ی آنان در بیاورد و در هیلو وارز 2، جنگی سه‌جانبه را خواهیم‌دید. بروت‌ها، انسان‌ها و کاوننت‌ها این سه‌ جبهه را تشکیل می‌دهند که داستان بازی از دید انسان‌ها روایت خواهدشد.
جدا از اینکه همیشه از هیلو انتظار داستانی استخوان‌دار و قوی داریم، از بازی‌های سبک استراتژی هم داستان‌های خوش‌پرداختی دیده‌ایم که باعث می‌شود بخش داستانی صرفاً یک بخش جانبی یا به اصطلاح وقت‌ پُر کُن نبینیم. این حقیقتی‌ست که «دن ایوب» (Dan Ayoub) از استودیوی 343i هم به آن اعتراف می‌کند: «ما سعی کرده‌ایم کاراکترهای جدید و داستانی بخصوص را معرفی کنیم و این در حالی‌ست که می‌دانیم بازیکنان سبک RTS، انتظارات بالایی از داستان دارند؛ پس این‌کار را باید به قوی‌ترین شکل ممکن انجام دهیم.» به همین سبب، اهمیت کاراکتر ایتریاکس بالاتر می‌رود چون بار اصلی داستان بر دوش اوست و به گفته‌ی 343i، موجودی‌ست که تا بحال در دنیای هیلو به مانند آن را ندیده‌ایم. هیلو وارز 2 قرار است داستانی پس از وقایع هیلو 5 داشته‌باشد و در سیزده مرحله روایت شود.,,در مولتی‌پلیر یا بخش رقابتی، ما شاهد پنج مد خواهیم‌ بود ولی بگذارید قبل از شرح و بسط آن، به اساس گیم‌پلی اشاره‌کنم. وقتی بتای هیلو وارز 2 را تجربه‌کردم، اولین چیزی که چشمم را گرفت، کنترل نرم و روان یک بازی استراتژی بر روی کنسول بود که زیرکانه المان‌های این سبک را پیاده‌سازی کرده‌ است. برای مثال، برای جابه‌جایی دوربین در نقشه می‌توانیم برای هر قسمت از آن، دکمه‌ای مشخص کنیم و به سرعت به آنجا منتقل شویم. می‌توانیم نیروهای مخصوصی را علامت‌گذاری کنیم و برای حرکت‌دادن آن‌ها تصمیم بگیریم و همه‌ی این‌ها، بر روی یک کنترلر بسیار خوش‌دست می‌آید؛ چیزی که تصور آن حداقل برای من دشوار بود. گذشته از این، هوش مصنوعی هم در سطح قابل قبولی سیر می‌کند و باید برای هر نوع از دشمن‌ها، استراتژی خاصی پیش بگیریم. مثلاً بروت‌های رده‌بالا، یعنی فرماندگان، اسلحه‌ای بدست دارند که حریف را به نزدیک خود می‌کشاند و باید از دور با آن‌ها مقابله‌کرد. اینگونه جزئیات با گرافیکی در سطح خوب، دیدنی‌ست و 343i قول میدان‌های نبردی شلوغ و پر جزئیات‌تر را هم داده‌ است.,,بالاتر اشاره‌کردم که بخش مولتی‌پلیر دارای پنج مد خواهدبود و سعی در بوجود آوردن تجربه‌های بیشتر برای بازیکن‌ها دارد. این پنج مد شامل: Skirmish، Strongholds، Domination، Deathmatch، Blitz که در بین تمامی آن‌ها مُد Blitz جدیدتر از بقیه‌است و سازندگان برای تجربه‌ی آن، بتایی محدود را عرضه‌کردند. در Blitz اولین نکته‌ی چشم‌گیر وجود کارت‌هاست. کارت‌هایی که به ما در ازای مقدار انرژی و قدرتی که جمع‌آوری کرده‌ایم، اجازه‌ی ساخت ارتش می‌دهد. این قدرت و انرژی با حمله به پایگاه‌های مشخصی بر روی نقشه تأمین می‌شود. هر چه انرژی بیشتری بدست آورید، می‌توانید دستورالعمل کارت‌های رده‌بالا را اجرا کنید که در این کارت‌ها، گزینه‌هایی همچون پیشرفته‌ترین تجهیزات هر ارتش را بدست می‌آورید. گفتم هر ارتش و تکمیل کنم که هنگام عرضه شش رهبر در بازی قابل دسترسی خواهد بود و هر کدام از آن‌ها نیروها و افراد مختلف خود را دارند که در بخش Blitz، با کارت‌ها از این افراد بهره می‌بریم. حدس می‌زنم که در نسخه‌ی نهایی برای کارت‌های مخصوص، پرداخت درون‌برنامه‌ای لازم باشد که تا آن موقع باید صبر کرد. وقتی که با استفاده از کارت‌ها ارتش خود را ساختیم، باید پایگاه‌های دیگر تصرف کنیم و تیم یا فردی پیروز میدان خواهد بود که مدت معینی، منابعی به حد نصاب استخراج‌کند. در بخش دیگری با نام Deathmatch بازیکنان باید پایگاه و ارتش خود را بسازند و سپس به تصرف پایگاه‌های دیگری مشغول شوند. پیروز این نبرد شخصی‌ست که نقشه را فتح کند و پایگاه و نیروی او سالم بماند. فرق این بخش با Domination این است که در دومی نیازی‌ نیست حتماً همه را حذف کنید و شخص برنده آن است که بتواند مقدار بیشتری از نقشه را تصرف‌ کند. در آخر، بخش Strongholds در زمانی محدود اجرا می‌شود و وقتی زمان به پایان رسید، مشخص می‌شود کدام بازیکن بیشتر نقشه را تصرف کرده‌ است و برنده‌ی بازی خواهدشد.
بازی قرار است که پس از عرضه با DLCهایی پشتیبانی شود که نیروها، کارت‌ها و رهبرهای بیشتری اضافه می‌کند و در همین ابتدای کار نسخه‌هایی ویژه هم وجود دارد که مضامین اختصاصی در اختیار خریداران قرار می‌دهد و با پشتیبانی از پلتفرم PC در کنار Xbox One، در تاریخ 3 اسفند سال جاری روانه‌ی بازار خواهد شد.,

برچسب ها

داود حسینی

Old, but I'm not that old Young, but I'm not that bold

پاسخی بگذارید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن