معرفی بازی‌ها

معرفی بازی God of War: Ghost of Sparta

میان عشق و نفرت

اگر فکر میکنید پرونده کریتوس و سری بازی های خدای جنگ بعد از به پایان رسیدن نسخه سوم بسته شده کاملا در اشتباهید زیرا شرکت سونی بدون شک برای این بازی پول ساز فقط به سه شماره و یک نسخه Spin Off اکتفا نخواهد کرد. در راستای همین امر به زودی و در تاریخ دوم نوامبر همین امسال (13 آذرماه) دومین Spin Off این سری با نام Ghost of Sparta ساخته شرکت Ready at Dawn (سازنده نسخه Chain of Olympus) پا به کنسول دستی سونی یعنی PSP خواهد گذاشت، بازی که تا کنون با توجه به محدودیت های این کنسول، فراتر از حد انتظار ظاهر شده است.
برای آشنایی بهتر با هم نیم نگاهی به تاریخچه این سری می اندازیم :

God of War
تاریخ عرضه: March 22, 2005
پلتفرم: PS2
خلاصه داستان: کریتوس، جنگجوی یونانی که خدمتگذار خدایان است، با خشمی که از آریس خدای جنگ دارد از طرف آتنا مامور میشود تا با پیدا کردن جعبه پاندورا که کلید شکست دادن آریس است، او را از پای در آورد. کریتوس در نهایت خدای جنگ را شکست داده و خود به این مقام نائل میشود.

God Of War II
تاریخ عرضه: March 13, 2007
پلتفرم: PS2
خلاصه داستان: زئوس، خدای خدایان، به کریتوس خیانت کرده و او را میکشد. اما گایا، مادر زمین کریتوس را نجات داده و به او میگوید تنها راه نجاتش شکست دادن خواهران سرنوشت (Sisters of Fate) است، کریتوس پس از شکست دادن آنان، از آینه زمان عبور کرده و از مرگ خود جلوگیری میکند ولی هنگامی که میخواهد زئوس را بکشد آتنا با فدا کردن جان خود از او دفاع میکند و در لحظات آخر به کریتوس میگوید که او پسر زئوس است. کریتوس با گایا متحد میشود و برای حمله راهی المپیوس میشوند.

God of War: Betrayal
تاریخ عرضه: June 20, 2007
پلتفرم: JAVA – Mobile
خلاصه داستان: داستان بازی قبل از GOW II اتفاق میافتد، کریتوس که به طور اشتباه به قتل محکوم میشود، در سرتاسر یونان به دنبال قاتل اصلی راهی میشود و سرانجام موفق میشود Ceryx پسر هرمس (یکی از خدایان یونان – خدای تجارت) را شکست داده و بکشد و با این کار خود را از تبعیت از خدایان جدا میکند.

God of War: Chains of Olympus
تاریخ عرضه: March 4, 2008
پلتفرم: PSP
خلاصه داستان: کریتوس پس از شکست دادن سربازان ایرانی ( با کمی تحریف در تاریخ)، متوجه میشود که دنیا به وسیله مورفیوس (Morpheus یکی از خدایان یونان) در حال فرو رفتن در تاریکی است و هلیوس، خدای خورشید ربوده شده و پس از تحقیق متوجه میشود که پرسفون (Persephone یکی از الهه های یونان) قصد دارد با استفاده از اطلس ( یکی از تایتان ها) المپیوس را نابود کند.

God of War III
تاریخ عرضه: March 16, 2010
پلتفرم: PS3
خلاصه داستان: داستان بازی دقیقا بعد از اتمام GOW II شروع میشود، کریتوس به همراه گایا به سمت المپیوس راهی میشود و بعد از شکست دادن تمام خدایان، موفق میشود زئوس زا شکست دهد. خود کریتوس بعد از شکست دادن زئوس ناپدید میشود.

God of War: Ghost of Sparta
تا کنون اشاره دقیقی به داستان بازی نشده است ولی طی محاصبه های سازندگان این بازی، با ذکر اینکه داستان 25 درصد بلند تر از Chain of Olympus خواهد بود زمان وقوع را بین شماره 1 و 2 و محور کلی داستان را طرز به تخت نشستن کریتوس بر کرسی و گرفتن عنوان خدای جنگ بیان کرده اند، که البته با این داستان مانند شماره قبل گره های داستانی بازی مانند نحوه و علت شکل گیری خالکوبی بدن کریتوس گشوده خواهد شد.
همچنین باید به این نکته توجه داشت که داستان GOS هم مانند بقیه داستان های سری GOW در عین پیچیدگی خاصی که دارد، کاملا برای مخاطب ساده بوده و او را دچار گمراهی نمیکند، داستانی زیبا که تا حدودی انتهای آن معلوم بوده و هر از چند گاهی توضیحی در مورد حوادثی که اتفاق افتاده یا اتفاق خواهد افتاد به طرز بسیار هنرمندانه ای بیان خواهد شد.
با وحود یک سبک بودن گیم پلی تمام بازیهای این سری زیبا، این شماره دارای قابلیت های ویژه ای منجمله وجود دشمنان، سلاح ها، حرکات، کمبوها و جادوهای جدید و ویژه ای هستند که برای کریتوس طراحی شده اند، در زیر به بررسی سلاحها و تکنیک های نمایش داده شده در دموی E3 میپردازیم؛

Blade of Chaos:
شمشیر معروف و همیشگی کریتوس که با زنجیر به دستان کریتوس مهر شده اند.

Hyperion Charge:
این حرکت که درست در ابتدای اولین تریلر گیم پلی بازی به نمایش در آمد، پرده از حرکتی زیبا به نام Hyperion Charge برداشته شد که با زدن دکمه L و سپس O کریتوس به سمت حریف هجوم برده و دشمن را از پا در میاورد یا او را به زمین پرت خواهد کرد که البته ناگفته نماند این حرکت در هوا نیز قابل احرا خواهد بود.

Army of Sparta:
سلاح پسیار پر کاربرد و جدید کریتوس (در تمامی تریلر های نمایش داده شده از این سلاح استفاده شده است) که با زدن D-Pad پایین فعال شده و ترکیبی از یک نیزه و یک سپر میباشد و برای حملات ترکیبی استفاده میگردد، قابل ذکر است که کریتوس هم از نیزه به عنوان سلاح نزدیک و هم با پرتاب آن، به عنوان یک سلاح دوربرد استفاده میکند.

Eye of Atlantis:
جادوی جدید کریتوس که با D-Pad سمت راست فعال شده و بوسیله تابش برق یه دشمنان و شک الکتریکی آنان را از پا در میاورد.

خشونت بازی نیز مانند نسخه های قبل تا حد زیادی بالاست و سازندگان این بازی به سبک بازیهای گذشته، خشونت را به خوبی در بازی نشان داده اند که به عنوان نمونه میتوان از پرت کردن با خشونت هر چه تمام تر شاه میداس ( او یک شخصیت اسطوره ای بوده و این قابلیت را داشته که فقط با تماس هر چیز، آن جسم را به طلا تبدیل کند) به درون گدازه های مذاب اشاره کرد.

البته هنوز متاسفانه مشکلات جزئی در بازی دیده میشود، این عنوان در چند صحنه از تریلر ها، هنگام باز کردن صندوق ها کاملا مشاهده میشود ( دکمه ها درست در جای خود نشان داده نمیشوند و یا در عمل و عکس العمل دکمه ها کمی تاخیر وجود دارد.) .
هوش مصنوعی بازی تا حد توان خوب کار شده، اما هنوز مانند قسمت قبل مشکلات اندکی که در تمام شماره های این سری، مانند گیر کردن دشمنان در کنار نرده ها و مزاحم شدن مردم عادی در مرحله های پلتفرمی ، وجود داشتند باز هم به چشم میخورد.

در زمینه گرافیک، تغییر محسوسی نسبت به نسخه COO تغییر محسوسی به چشم نمیخورد، اما در صحنه های نشان داده شده افکت باران و آب به خوبی طراحی و اجرا شده و نور پردازی، طراحی چهره ها و طراحی محیط همه و همه به بهترین نحو احسنت به نظر میرسند، البته خود سازندگان بازی چیزی فراتر از این را وعده داده اند به طوری که اریک لوین Eric Levine در مصاحبه های خود این نکته را خاطر نشان کرده که تیم Ready at Dawn، محدودیت های PSP را پشت سر گذاشته و با طراحی محیط هایی با رزولوشن و عمق بالاتر و بیشتر، انقلاب جدیدی در زمینه محدودیت های PSP بوجود آورده است.

در آخر میتوان اشاره کرد که بازی God Of War: Ghost Of Sparta با توجه به این نکته که بر روی یک کنسول دستی عرضه شده، مانند نسخه قبلی روی همین کنسول بسیار فراتر از حد تصور به چشم میخورد، شاید هنوز هم مشکلاتی به نظر بیاید، اما اگر همه نکات مثبت و منفی را با هم در نظر بگیریم میتوانیم این بازی را در نوع خود یک انقلاب کوچیک به حساب بیاوریم.
البته اینها فقط نظراتی هستند که از روی مشاهدات و گزارش ها حاصل شده و هنوز دو ماه وقت تا تاریخ عرضه بازی وقت مانده ، پس بهتر است کمی صبر کرده و برای اظهار نظر قطعی تا 11 آبان منتظر بمانیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا