معرفی بازی‌ها

مرگ کسب و کار من است.

مرگ کسب و کار من است.,مرگ کسب و کار من است.,هنگامی که «دیمنز سولز» (Demon's Souls) به طور انحصاری برای PS3 توسط استودیو «فرام سافتور» (FromSoftware) منتشر شد، کمتر کسی فکر می‌کرد که این بازی بتواند ساختارهای جدیدی را در صنعت بازیسازی و دقیق‌تر در سبک نقش‌آفرینی پایه‌گذاری کند. بازی‌ای به شدت سخت و چالش برانگیز، که اولین ویژگی مشهود آن دشواری بیش از حد و اندازه آن بود. دشواری‌ای که گیمر را با کوچکترین اشتباه به اشد مجازات می‌رساند. از سخت بودن بازی که بگذریم، ویژگی‌هایی نظیر باس‌فایت‌های عالی، اتمسفر گیرا و فضاسازی هنرمندانه، کاملا در بازی هویدا بود و تجربه‌ی نابی را در اختیار بازی‌کنندگان قرار می‌داد. بعد از عرضه دیمنز سولز و نظر بسیار مثبت منتقدین نسبت به بازی، کم‌کم نام شخص اول پشت پرده بازی بر سر زبان‌ها افتاد. «هیدتاکا میازاکی» (Hidetaka Miyazaki) که تا پیش از ساخت دیمنز سولز، در ساخت بازی Armored Core مشغول به کار بوده، با دیمنز سولز توانست شایستگی‌های خود را به عنوان کارگردان به نمایش بگذارد.حدود دو سال بعد از عرضه عنوان موفق این بازی، در مراسم گیمِ توکیو بود که خبر ساخت عنوان بعدی شرکت فرام سافتور، با اسم رمز Project Dark منتشر شد. حدس و گمان‌هایی در مورد عنوان بعدی میازاکی زده می‌شد، که بیشترین آن در مورد نسخه دوم دیمنز سولز بود. با این حال در E3 سال بعد بود که نام بازی و همچنین اخبار تکمیلی در مورد آن انتشار یافت. نسخه دومی در کار نبود و «دارک سولز» (Dark Souls) نام بازی بعدی میازاکی و فرام سافتور بود. شاید در نگاه اول این حس به بازی‌کنندگان القا می‌شد که دارک سولز تماما وام‌دار دیمنز سولز بوده و ما با یک بازی تکراری روبرو هستیم، اما علی‌رغم وجود شباهت‌هایی، تفاوت‌های فراوانی نیز بین دو بازی وجود داشت. به حدی که هنگامی که بازی عرضه شد، این حس در همان اوایل فروکش کرد. بازی همچنان سخت و نفس‌گیر بود. دنیایی بزرگ و پرجزییات با محیطی قرون وسطایی که تاریکی سراسر آن را فرا گرفته بود و مکان مناسبی برای شکنجه بازیکنان به نظر می‌رسید. دشمنان و باس‌ فایت‌ها نیز یکی از ارکان مهم بازی بودند. جزییات در دشمنان و به خصوص باس‌فایت‌ها در بهترین و بالاترین جایگاه قرار داشت. هر یک از آنان دارای ویژگی‌ها و نقاط ضعف منحصر به فرد بودند که برای مقابله با آنها باید این نقاط ضعف را در نظر گرفت و با استراتژیک به آنها حمله کرد، چرا که درگیری بدون فکر با آن‌ها، بی‌تردید مرگ شما را به همراه می‌داشت. در ادامه با پیش نمایش بازی دارک سولز 3 با ما همراه باشید.

 src=

بعد از موفقیت‌های دیمنز سولز و نسخه اول دارک سولز چه در عرصه تجاری و چه از نظر منتقدان، ادامه دادن این سری اصلا کاری بعید به نظر نمی‌رسید. دارک سولز 2 معرفی شد و تفاوت‌هایی نیز با نسخه اول خود داشت. اولین و مهمترین تفاوت که اعتراض بسیاری از طرفداران را نیز به همراه داشت، نبود میازاکی به عنوان کارگردان بود. میازاکی که به نحوی خالق و بنیانگذار سری سولز بود در ساخت بازی وظیفه چندانی نداشت و تنها به عنوان ناظر و مشاور در کنار تیم سازنده قرار داشت. نبود میازاکی به عنوان کارگردان در ساخت بازی، خود به خود بار سنگینی را بر دوش تیم جدید کارگردانی قرار می‌داد و کار را برای آنها سخت می‌کرد. اما دو کارگردان بازی Tomohiro Shibuya و Yui Tanimura به خوبی توانستند زیر این فشار دوام بیاورند و مسیر میازاکی را به خوبی ادامه دهند. بازی المان‌های جدیدی نسبت به گذشته داشت ولی همچنان یک دارک سولز سخت بود. بعد از ساخت نسخه دوم بدون میازاکی، حال باید خود او می‌آمد و بازی‌ای که در اوج شکوه آغاز کرده بود، خود به پایان می‌رساند. در ادامه با پیش‌نمایش آخرین نسخه سری، یعنی دارک سولز 3 همراه باشید. در E3 2015 و کنفرانس مایکروسافت بود که اولین نمایش و تیزر از بازی به نمایش گذاشته شد و ساخت آن رسما به هواداران اعلام شد. این در حالی است که تا قبل از کنفرانس نیز شایعات زیادی پیرامون ساخت بازی در سایت‌های مربوطه منتشر شده بود و تصاویری نیز از بازی به بیرون درز کرده بود. ساخت بازی در میانه سال 2013 و در حالی آغاز شد که دو تیم کاملا متفاوت در فرام سافتور به طور همزمان روی دو بازی «بلادبورن» (Bloodborne) و «دارک سولز 3» کار می‌کردند. ساخت همزمان بلادبورن و دارک سولز 3 در کنار دشواری‌هایی که برای میازاکی داشت، مزیت‌هایی نیز برای او به ارمغان آورد. در نمایش‌هایی که از بازی منتشر شده، تاثیرپذیری از بلادبورن بخصوص در سریع‌تر شدن ضرباتی که به دشمنان می‌زنید و همچنین دویدن در بازی تا حد زیادی مشهود بوده است. اما خود میازاکی نیز تاکید بسیاری در این مورد داشته است که سرعت بازی نسبت به دو دارک سولز قبلی افزایش یافته است، ولی بازیکنان نباید انتظار سرعتی همانند بلادبورن را داشته باشند. به خصوص با داشتن سپر و زره‌های سنگین، داشتن چنین انتظاری در قاموس بازی نمی‌گنجد. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که دشمنان در بازی نیز، سرعتشان نسبت به گذشته افزایش یافته و بازی‌کنندگان را در بازی به چالش‌های فراوانی خواهند کشید. 

 src=

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد سری سولز، که به زعم بسیاری جزو نقاط ضعف سری نیز به شمار می‌رود، نه داستان بازی، بلکه نوع روایت آن است. روایتی که بر خلاف اغلب بازی‌های روز که پلات داستانی خود را در میان‌پرده‌های طولانی و پرجزییات نشان می‌‌دهند، با بهره‌گیری از محیط و آیتم‌های متفاوتی که در نقاط مختلف بازی گنجانده شده‌اند، سعی در بیان داستان دارد. در دارک سولز 3 نیز، باید منتظر چنین روایتی از داستان در بازی باشیم. این در حالی است که خبر‌ها حاکی از این هستند که در بازی حدود یک ساعت میان‌پرده گنجانده شده است، که این نوید را به دوست‌داران سری می‌دهد که شاهد داستانی ملموس‌تر از گذشته خواهند بود. تاکنون نیز جزییات بسیار اندکی، آن‌ هم نه به طور دقیق و مشخص از داستان بازی، توسط میازاکی و دیگر سازندگان بازی منتشر شده است. موضوعی که سبب شده علاقمندان نظریه‌های کاملا متفاوتی در مورد زمان وقوع و اتفاقاتی که در بازی رخ می‌دهد داشته باشند. هر بار نیز که نمایش جدیدی از بازی منتشر می‌شود، مکان‌ها و یا اتفاقاتی را در آن نشان می‌دهد که نظریه‌های قبلی را کاملا رد می‌کند. برخی، اتفاقات بازی را پیش از نسخه اول بازی قلمداد می‌کنند و برخی نیز معتقدند که داستان بازی از بعد از نسخه دوم بازی ادامه خواهد یافت. اما چیزی که تاکنون مشخص شده است، این است که داستان پیرامون «Lords of Cinder» خواهد بود، و شخصیت اصلی بازی نیز که خود آن‌ را در ابتدای بازی شخصی‌سازی می‌کنیم ، «قهرمان تاریک» نام دارد. حال باید تا انتشار بازی منتظر بمانیم و ببینیم که چه داستانی در بازی رخ خواهد داد. کاری که پس از انتشار بازی نیز با توجه به روایت خاص بازی، کمی دشوار به نظر می‌آید.

 src=

با توجه به اینکه بازی، بیشتر شباهت‌هایی به دارک سولز 1 دارد تا 2، اما به نظر می‌رسد که نکات و ویژگی‌های مثبت دارک سولز 2 نیز در نسخه سوم قرار خواهند گرفت. مکانیسم گیم‌پلی، یکی از همین ویژگی‌هاست. گیم‌پلی در دارک سولز 2 یکی از نقاط قوت بازی بود و حالا قرار است در دارک سولز 3 نیز از همان مکانیسم استفاده شود. گیم‌پلی‌ای سنگین و وابسته به سپر با زره‌هایی سنگین که حس و حال یک جنگجوی قرون وسطایی را به بهترین شکل نشان می‌دهد. برای مثال هنگامی که شما ضربه‌ای به دشمن وارد می‌کنید، کاملا حس واقعی و طبیعی را شاهد هستید و این حس سنگینی به خوبی به بازی‌کننده القا می‌شود. دشمنان و باس‌فایت‌ها نیز که بخش اصلی گیم‌پلی را شامل می‌شوند، به حد کافی در بازی قرار دارند. حدود 15 باس‌فایت جدید در بازی حضور دارند که شما را به چالش‌هایی سخت و نفس‌گیر دعوت می‌کنند. باس‌فایت‌هایی منحصر به فرد، که نظیرشان را در بازی‌های دیگر هرگز پیدا نخواهید کرد. اسلحه‌ها نیز به وفور در بازی یافت خواهند شد. حدود 100 نوع سلاح جدید در بازی قرار داده شده است که نوید ایجاد مبارزه‌های متفاوت با هرکدام را خواهند داد. علاوه بر اسلحه‌ها، بمب‌های آتشین، و مواد منفجره نیز برای از بین بردن دشمنان به کمک شما خواهند شتافت. علاوه بر این، ضربه‌ها و کمبو‌های جدیدی نیز به بازی اضافه شده است که یکی از آنها حتی توانایی پرتاب دشمنان به آسمان را نیز دارد. بخش جدیدی نیز به عنوان «Weapon Arts» در بازی گنجانده شده است، که مجموعه‌ی جدیدی از حرکات خاص و قوی‌تر شدن سلاح‌ها است که می‌توان در شرایط خاص از آنها استفاده کرده و ضربات کشنده‌تری را به دشمنان وارد کرد. حدود 40 ست زره نیز در بازی وحود دارد که با توجه به وزن آن‌ها باید در طول بازی مورد استفاده قرار بگیرند. چرا که افزایش وزن زیاد، در اثر برداشتن سپر، و زره سنگین، به شدت شما را کند می‌کند که همین مورد سبب می‌شود در برابر دشمنان به مشکلات عدیده‌ای برخورد کنید. دارک سولز 3 یک بازی نقش‌آفرینی است و وجود کلاس‌هایی مختلف و متفاوت در بازی اهمیت بسیار مهمی دارد. تاکنون 10 کلاس مختلف در بازی تایید شده است که سبب می‌شود ارزش تکرار بازی، بیش از پیش افزایش یابد. جادو‌‌ها نیز همانند دو سولز قبلی، در بازی نقش مهمی خواهند داشت و در پیش‌برد بازی، به کمک شما می‌آیند. همچنین آیتم جدیدی به نام Ash Estus Flask به بازی اضافه شده که کارایی آن شباهت زیادی به Estus Flaskهای قبلی دارد، ولی برای پُر کردن خط جادوی بازیکن استفاده می‌شود. در کل از لحاظ گیم‌پلی ما شاهد انقلابی در سری نخواهیم بود، چرا که دو سولز قبلی به حد کافی به بلوغ رسیده بودند، به همین دلیل تیم سازنده فقط به بهبود همان گیم‌پلی گذشته روی آورده‌اند. اما در همین مبارزات، ما شاهد اضافه انیمیشن‌ها و حرکات جدید خواهیم بود. 

 src=

اگر گرافیک دو سولز قبلی را بخواهیم از دو بعد فنی و هنری در نظر بگیریم، کفه‌ی ترازو بیشتر به سمت گرافیک هنری سنگینی می‌کند تا گرافیک فنی بازی. البته این بدین معنی نیست که از بعد فنی، دارک سولز 1 و 2 مشکلات زیادی داشته‌اند، اما افت فریم و باگ‌هایی که علاوه بر سری سولز، بلادبورن نیز دچارش می‌شد، گاهی اوقات لذت بردن از بازی را کاهش ‌می‌داد. حال در دارک سولز 3 میازاکی و تیمش این وعده را دادند که بازی با نرخ فریم 30 بر روی کنسول‌ها اجرا خواهد شد و از لحاظ فنی نیز آن‌ها تمام سعی خود را خواهند کرد، که دیگر مشکلاتی تکنیکی را در بازی مشاهده نکنیم.
اوج هنرنمایی فرام‌سافتور در بخش بصری بازی را می‌توان در گرافیک هنری آن مشاهده کرد. گرافیک هنری، در سری دارک سولز همواره در بهترین سطح خود قرار داشته است و میازاکی با ساخت بلادبورن، توانست آن‌را به بالاترین سطح‌ خود برساند. طراحی‌های به شدت هنرمندانه، که در همه‌ی بخش‌های بازی می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. چه در باس‌فایت‌ها و دشمنان ساده‌ای که در سرتاسر بازی هستند و چه در محیط‌ها و مکان‌های مختلف بازی. همه و همه تماشایی و کاملا منحصر به فرد کار شده‌اند. نورپردازی نیز در سری همواره جزو نقاط قوت بازی به شمار می‌رفت و در این بخش نیز به نظر شاهد پیشرفت‌هایی در دارک سولز 3 خواهیم بود. همه‌ی این‌ها، چه محیط‌ها و چه دشمنان، طوری طراحی شده‌اند که کاملا در خدمت اتمسفر بازی هستند. اتمسفری که ممکن است با صدای ناله‌های زنی در دور دست، در یک قبرستان تاریک، هوش از سر شما ببرد. نمایش‌‌هایی نیز که از دارک سولز 3 منتشر شده، مژده‌ی این را می‌دهند که ما دوباره شاهد همین هنرنمایی‌ها خواهیم بود. در یکی از همین نمایش‌ها که مربوط به مبارزه با یکی از باس‌فایت‌های بازی بود، شاهد دورنمایی فوق‌العاده زیبا از یک کوهستان برفی، همراه با مبارزه با باس‌فایت در یک برکه کوچک بودیم که زیبایی آن را دو چندان می‌کرد. این تنها بخش کوچکی از بازی بود و با توجه به سابقه سازندگان بازی، می‌توان این انتظار را داشت که در سرتاسر بازی، شاهد چنین اتمسفر و چنین مکان‌هایی باشیم. در تست‌هایی نیز که افراد مختلف از بازی انجام داده‌اند، وجود میانبر‌هایی همانند آنچه که در بلادبورن مشاهده کرده بودیم، در بازی وجود دارد. این میانبر‌ها، شامل آسانسورها، نردبان‌ها و راه‌هایی مخفی خواهند بود که در اکثر نقاط بازی قرار دارند. محیط‌های قابل بازی نیز افزایش یافته است و وسیع‌تر از گذشته شده‌اند. 

 src=

اگر فکر می‌کنید که با اضافه شدن سرعت به بازی و همچنین مکانیسم‌های جدید در گیم‌پلی، بازی حتی کمی آسان‌تر از گذشته شده است، باید بگویم که سخت در اشتباهید. بازی همچنان راه نسخه‌های گذشته خود را خواهد پیمود و این نکته‌ای است که میازاکی و دیگر سازندگان بازی نیز تاکید بسیاری بر روی آن داشته‌اند. سخن گفتن از موسیقی متن در سری سولز به جز تعریف و تمجید از آن امکان‌پذیر نیست. هنگامی که در برابر یک غول بی‌شاخ و دم هستید، همین موسیقی است که می‌تواند این حس خشم و ترس را در شما چندین برابر کند. از لحاظ موسیقی متن نیز، تیم فرام‌سافتور در کار خود وارد هستند و بی‌شک در دارک سولز 3 نیز موسیقی در بالا‌ترین سطح قرار دارد. مود آنلاین نیز در بازی همانند گذشته حضور دارد و تا سقف 6 بازیکن در آن می‌توانند به بازی بپردازند، همچنین مود PVP نیز همانند گذشته در بازی قرار دارد.
سال 2016، سال بسیار پرباری برای بازیکن‌ها خواهد بود. بازی‌های بزرگی در سبک‌های مختلف عرضه می‌شوند که هر یک طرفداران خاص خود را خواهند داشت. اگر شما عاشق نقش‌آفرینی هستید، دوست دارید که همواره با دشمنانی سخت‌کوش و قوی‌تر از خود به مبارزه بپردازید، از مرگ‌های فراوان در بازی هراسی ندارید و محیط‌های آخرالزمانی و قرون وسطایی، همراه با موسیقی‌های شگفت‌انگیز شما را در خود غرق می‌کند، دارک سولز 3 برای شما ساخته شده است. عنوانی که در تاریخ 24 فروردین 1395 برای کنسول‌های نسل هشتم و کامپیوتر‌های شخصی توسط Bandai Namco منتشر خواهد شد.

” alt=”” />

برچسب ها

پاسخی بگذارید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن