معرفی بازی‌ها

لذت رانندگی در انتهای نسل هفتم

لذت رانندگی در انتهای نسل هفتم,لذت رانندگی در انتهای نسل هفتم, data-src=

 

 سری GT همواره دارای گیم‌پلی با کیفیتی بوده و این بار نیز شاهد بهبودهای فراوانی در این زمینه خواهیم بود. مهم‌ترین تغییر در این زمینه به سیستم تعلیق یا فنربندی اتومبیل‌ها برمی‌گردد، سیستمی که بیشترین تأثیر آن را می‌توان در انتقال حرکات جاده به اتومبیل دانست و این بار PD با کمک کمپانی KM Automotive به جمع‌آوری اطلاعات در این زمینه پرداخته و در GT6 شاهد عکس‌العمل‌های طبیعی جاده بر اتومبیل خواهیم بود. مورد دیگر به مدل‌سازی تایرها مربوط می‌شود، موضوعی که در یک بازی ریسینگ از اهمیت بالایی برخوردار بوده و GT6 نیز با در اختیار داشتن بازه وسیعی از تایرها در بخش‌های مختلفی از تایرهای مخصوص به پیست‌های ریسینگ و خیابانی تا مسابقات رالی، توجه ویژه‌ای به این موضوع کرده است. در همین ارتباط PD با کمپانی معروف Yokohama Rubber همکاری کرده و سعی در بهبود این بخش در GT6 داشته است. توجه به حالات آیرودینامیک اتومبیل‌ها نیز بیش از گذشته بوده و هر اتومبیل نسبت به ابعاد و فرم ظاهری خود، به شکل خاصی شبیه‌سازی شده است و فیزیک به کار رفته در آن‌ها نیز با پیشرفت زیادی همراه بوده است، به گونه‌ای که بعد از تجربه GT5 و GT6 در کنار هم، به سادگی می‌توان متوجه تغییرات گسترده در گیم‌پلی و فیزیک بازی شد.
 یکی از نقاط قوت GT5، گرافیک فنی فوق‌العاده آن بود که در عین حال به یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های حاشیه‌ساز بازی نیز تبدیل شد. GT5 در بخش‌هایی که از پایه بر اساس سخت‌افزار PS3 طراحی شده بودند، گرافیکی چشم‌نواز و بسیار دیدنی داشت. اتومبیل‌های پریمیوم، پیست‌های زیبا و افکت‌های دود و گرد و خاک در کنار چرخه شبانه روز و افکت‌های مربوط به برف و باران باعث می‌شد با عنوانی تحسین‌برانگیز روبرو باشیم. ولی در سمت مقابل مواردی چون اتومبیل‌های استاندارد، بعضی پیست‌های بی‌کیفیت، مشکلاتی در سایه‌زنی و البته افت فریم دست به دست یکدیگر می‌دادند تا ارزش‌های بصری بازی زیر سوال برود. PD در GT6 قصد بهبود بسیاری از مشکلات بصری نسخه قبلی را داشته و تا حد زیادی موفق عمل کرده است. سایه‌ها نسبت به قبل افزایش کیفیت دارند، فریم ریت بازی مخصوصاً در حالت 720p کمتر دچار مشکل می‌شود، تعدادی از پیست‌های نه‌چندان زیبای نسخه قبل با بهبودهایی روبرو شده‌اند و در مجموع بازی زیباتر از گذشته به نظر می‌رسد. البته هنوز اتومبیل‌های استاندارد در بازی وجود دارند و تا عرضه نسخه نهایی نمی‌توان نظری در مورد آن‌ها داد. به گفته سازندگان بازی کیفیت این اتومبیل‌ها کمی بهتر از گذشته شده و مواردی که مشکلات زیادی داشتند نیز دستخوش تغییرات فراوان شده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین ایرادات نسخه قبلی نیز نبود زاویه دید از داخل (کاکپیت) در اتومبیل‌های استاندارد بود که متأسفانه این قضیه در این نسخه نیز به چشم می‌خورد و این اتومبیل‌ها یا با زاویه کاکپیت بسیار ساده که در آپدیت GT5 ارائه شد همراه می‌شوند، یا اصلاً از این زاویه پشتیبانی نخواهند کرد.
 یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بصری GT6 استفاده از تکنیک Adaptive Tessellation خواهد بود. تکنیکی که با مدل‌سازی سه بعدی سر و کار داشته و میزان چندضلعی‌ها را نسبت به شرایط مختلف تغییر می‌دهد. به این شکل که اتومبیلی که در نزدیکی شما قرار دارد، چندضلعی‌های بیشتری داشته و اتومبیل‌هایی که فاصله زیادی از شما دارند، با چندضلعی‌های کمتری همراه بوده و این موضوع پردازش بازی را سریع‌تر می‌کند. موتور رندر HDR نیز در GT6 بهبود قابل توجهی نسبت به قبل دارد و کیفیت نورپردازی و افکت‌هایی چون موشن بلور نیز تغییرات زیادی به خود دیده‌اند.

 

 data-src=

 

 یک بازی ریسینگ بدون اتومبیل‌های خود ارزشی نخواهد داشت و سری GT نیز همواره در این زمینه جزو بهترین‌ها بوده است. بازی در مجموع حدود 1200 اتومبیل را شامل می‌شود که حدوداً 400 عدد از آن‌ها پریمیوم بوده (کیفیت بالا و طراحی شده بر اساس سخت‌افزار PS3) و 800 عدد نیز استاندارد هستند که از نسل قبل به این بازی منتقل شده‌اند. همان‌طور که گفته شد اتومبیل‌های استاندارد یکی از بزرگ‌ترین نقص‌های نسخه قبلی بودند که این بار نیز همراه بازی هستند. البته این اتومبیل‌ها این بار جدا از سایر اتومبیل‌ها نبوده و همگی در یک دسته‌بندی قرار می‌گیرند و برای خرید اتومبیل مورد نظر، کافی است به کمپانی مربوطه رفته و همه اتومبیل‌های آن کمپانی را در کنار یکدیگر مشاهده کنیم. در سمت دیگر اتومبیل‌های پریمیوم با کیفیتی فوق‌العاده و جزییات کم‌نظیر خود در دسته‌بندی‌های مختلف پذیرای بازیکنان خواهند بود. اتومبیل‌هایی که از میان آن‌ها می‌توان به مواردی چون BMW 507 مدل 1957، Ferrari Dino مدل 1971، KTM X-Bow مدل 2012 و البته اتومبیل Jay Leno Oldsmobile Toronado مدل 1966 با قدرت 1070 اسب بخار اشاره کرد. در مجموع اتومبیل‌های متنوعی در بازی وجود دارند که هر سلیقه‌ای را پوشش می‌دهند و در این میان PD به فکر غافل‌گیر کردن طرفداران خود نیز بوده و یکی از مهم‌ترین ساخته‌های این صنعت را نیز در بازی خود قرار داده است. بدون شک یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای تاریخ برای انسان‌ها سفر به ماه بود و فضانوردان در این راه از وسیله نقلیه مخصوصی استفاده کردند که برای حرکت روی سطح ماه بهینه‌سازی شده بود. Lunar Roving Vehicle یا ماه‌نورد نام این وسیله نقلیه خاطره‌انگیز بود و اینک GT6 میزبان آن خواهد بود. البته هنوز مشخص نیست که رانندگی با ماه‌نورد نیز امکان‌پذیر است یا تنها برای بخش‌هایی چون Photo Travel Mode به کار‌ می‌رود.
 صحبت از Photo Travel Mode شد، این بخش که از GT4 وارد این سری شد و طرفداران زیادی نیز به‌دست آورد، این بار نیز با لوکیشن‌های زیبایی در بازی حضور دارد. بازیکنان می‌توانند در لوکیشن‌هایی چون Gemasolar (یک نیروگاه خورشیدی عظیم در سویا اسپانیا)، Piazza Duomo (مکانی تاریخی و دیدنی در سیسیل ایتالیا) و City of Arts and Sciences (شهر هنر و علوم که یکی از بزرگ‌ترین مراکز توریستی در والنسیا واقع در اسپانیا محسوب می‌شود) به عکاسی از اتومبیل‌های مورد نظر خود پرداخته و با امکانات فراوانی که دوربین بازی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، تصاویری زیبا و دیدنی خلق کنند. همچنین این بار توانایی قرار دادن دو اتومبیل در لوکیشن نیز وجود خواهد داشت.

 

 data-src=

 

 سری GT از سال‌ها پیش به استفاده از اتومبیل‌های مفهومی (Concept Cars) معروف بوده و حتی در فاصله بین GT3 و GT4، عنوانی مخصوص این گونه اتومبیل‌ها تحت عنوان Gran Turismo Concept ارائه شد. بعد از تجربه جالب اتومبیل‌هایی چون Nike ONE در GT4 و GT By Citroen در GT5، این بار PD به فکر گسترش لیست اتومبیل‌های مفهومی GT6 افتاده و به مناسبت پانزدهمین سالگرد تولد این سری، به حدود 20 کمپانی مختلف سفارش طراحی اتومبیل‌هایی مفهومی را داده که قرار است بعد از عرضه GT6 به صورت ماهانه ارائه شوند. این طرح که با نام Vision Gran Turismo شناخته می‌شود، میزبان کمپانی‌های بزرگی چون Audi، BMW، Aston Martin و Nissan و … بوده و در کنار این‌ها، کمپانی‌های طراحی مانند Zagato، Italdesign Giugiaro و البته شرکت Nike نیز دیده می‌شوند. اولین اتومبیل پروژه Vision Gran Turismo از کمپانی Mercedes Benz با نام کامل Mercedes Benz AMG Vision Gran Turismo خواهد بود که یک نمونه با ابعاد واقعی نیز از آن ساخته شده و قرار است به زودی در مرکز تحقیق و توسعه Mercedes Benz در آمریکا به نمایش درآید.
 GT6 از نظر پیست و مسیرهای مسابقه یکی از کامل‌ترین عناوین سبک ریسینگ خواهد بود و با در اختیار داشتن 37 پیست به خوبی سلایق مختلف را پوشش می‌دهد. پیست‌هایی که شامل موارد برگرفته از واقعیت، مسیرهای طراحی شده توسط خود PD و نمونه‌های خاکی و برفی هستند. 9 پیست جدید (در کنار 4 پیست از DLC های GT5) به GT6 اضافه شده که از میان آن‌ها می‌توان به نمونه‌های معروفی چون Silverstone، Brands Hatch، Mount Panorama و Goodwood Hillclimb اشاره کرد. پیست محبوب Apricot Hill نیز از نسخه‌های قدیمی GT بازگشته و تمام پیست‌های جدید دارای چرخه شبانه‌روز خواهند بود و باز همه آن‌ها به جز یک مورد، دارای آب و هوای بارانی نیز هستند. در مجموع 17 پیست دارای چرخه شبانه‌روز و 21 پیست دارای آب و هوای بارانی (و در یک مورد برفی) خواهند بود که این موضوع تنوع خیلی خوبی به مسابقات بازی می‌دهد.

 

 data-src=

 

 در کنار Career Mode که بخش اصلی بازی را تشکیل می‌دهد، Special Events نیز از GT5 به این نسخه پای گذاشته و بازیکنان می‌توانند لحظات جالب و زیبایی را در آن تجربه کنند. در کنار این‌ها Coffee Break نیز وجود دارد، بخشی که در GT4 شاهد آن بودیم و در GT5 غایب بود. بازیکنان در این بخش که حالتی سرگرم‌کننده داشته و به نوعی قصد رفع خستگی را دارد، به مواردی چون عبور از بین موانع در مدت زمان مشخص یا برخورد با تعداد خاصی مانع می‌پردازند. بخش Course Maker که نخستین بار در نسخه قبلی معرفی شد نیز به GT6 بازگشته، ولی در ابتدا در دسترس نخواهد بود و بعدها توسط آپدیت به بازی اضافه می‌شود. این بخش از ویژگی جالبی بهره می‌برد که به بازیکن امکان ایجاد مسیرهای دلخواه توسط رانندگی واقعی را می‌دهد. به این شکل که بازیکن با اتومبیل واقعی خود در مسیر مورد نظر رانندگی کرده و سپس اطلاعات ذخیره شده توسط GPS را وارد بازی می‌کند. GT6 نیز بر اساس این اطلاعات مسیری مجازی داخل بازی ایجاد می‌کند که مشابه مسیر واقعی پیموده شده توسط بازیکن خواهد بود. در کنار این قابلیت، ویژگی دیگری تحت عنوان GPS Data Logger نیز در بازی وجود خواهد داشت که البته کاربرد آن برای افرادی است که به پیست‌های واقعی دسترسی دارند. با استفاده از این قابلیت می‌توان با اتومبیل‌های مخصوصی چون Scion FR-S و در پیست‌های معتبری که در GT6 طراحی شده‌اند، به رانندگی پرداخته و سپس با منتقل کردن داده‌ها از اتومبیل به بازی، نمونه مجازی آن را ایجاد کرد. به این شکل که تمام حرکات راننده در پیست واقعی به داخل بازی منتقل شده و می‌توان از آن برای بهبود عملکرد و البته مقایسه مهارت واقعی بازیکنان استفاده کرد.
 طبق اطلاعات به‌دست آمده از بازی، بخش تیونینگ و تغییرات داخلی اتومبیل‌ها این بار بسیار کامل‌تر از گذشته شده و مواردی که در نسخه پنجم غایب بودند، بار دیگر به سری GT بازگشته‌اند. بازیکن می‌تواند انواع تغییرات را در بخش‌های مختلف اتومبیل داده و آن را متناسب با نوع مسابقه و رقبا آماده کند. در کنار این‌ها می‌توان تغییرات جزیی نیز در ظاهر اتومبیل ایجاد کرد که شامل مواردی چون تعویض چراغ‌ها، چرخ‌ها و اسپویلر می‌شود. همچنین مانند GT5 تعداد زیادی لباس و کلاه ایمنی در بازی وجود دارد (34 عدد کلاه ایمنی در 952 رنگ مختلف و 28 عدد لباس در 852 رنگ متنوع) در اختیار بازیکن خواهد بود تا بتوان راننده را مطابق با سلیقه خود شخصی‌سازی کرد.

 

 data-src=

 

 PD در GT5 دست به ابتکار جالبی زده بود و بخش‌های مخصوصی با حضور رانندگان معروفی چون Jeff Gordon، Sebastien Loeb و Sebastian Vettel را تدارک دیده بود. این بار آن‌ها به سراغ یکی از بزرگ‌ترین رانندگان Formula One رفته‌اند. Ayrton Senna راننده‌ای بود که در طول چند سال به بزرگ‌ترین افتخارات ممکن رسید، ولی متأسفانه در سن 34 سالگی و در اثر تصادفی در جریان یک مسابقه از دنیا رفت. اینک GT6 می‌خواهد مخاطبان خود را بیشتر از قبل با Ayrton Senna آشنا کرده و در این راه قراردادی با انستیتوی Ayrton Senna ثبت کرده‌اند. البته این بخش در ابتدا در دسترس نبوده و بعدها توسط آپدیت‌هایی به بازی اضافه خواهد شد.
 صداگذاری GT5 نتوانست آن طور که باید و شاید نظرات را به خود جلب کند و یکی از نکاتی که طرفداران GT منتظر بهبود آن در نسخه جدید هستند، همین موضوع است. البته سازندگان بازی مدتی پیش اعلام کردند که صداگذاری تغییر زیادی نداشته و احتمالاً در یک آپدیت بهینه‌تر خواهد شد، ولی بعضی افراد که به دموی بازی دسترسی داشته‌اند، صداگذاری آن را بهتر از گذشته می‌دانند. همین موضوع در مورد هوش مصنوعی نیز صدق می‌کند و به نظر می‌رسد هوش مصنوعی بازی نسبت به گذشته بهبودهایی داشته است. از دیگر مواردی که انتظار بهتر شدن آن می‌رفت، منوهای بازی بود که در نسخه قبلی مشکلات زیادی داشت. این بار با منوها و رابط کاربری به مراتب بهتری روبرو هستیم و سرعت و عملکرد آن‌ها جهش فوق‌العاده‌ای نسبت به قبل داشته است. به نظر می‌رسد همین موضوع در مورد بخش آنلاین نیز دیده می‌شود و این بخش پیشرفت زیادی نسبت به GT5 خواهد داشت.

 Gran Turismo 6 حدود 2 هفته دیگر عرضه خواهد شد. بازی‌ای که از یک طرف محبوب‌ترین عنوان سونی بوده و نامی بزرگ را یدک می‌کشد و از طرف دیگر در نسخه قبلی با مشکلات ریز و درشتی همراه بود. افراد زیادی انتظار داشتند که ششمین نسخه از سری GT برای کنسول نسل بعد سونی یعنی PlayStation 4 عرضه شود، ولی Polyphony Digital به سنت‌ عرضه 2 نسخه از GT در هر نسل پایبند ماند و GT6 نیز هم‌زمان با عرضه کنسول‌های جدید سونی و مایکروسافت برای PlayStation 3 منتشر خواهد شد. بازی‌ای که از خیلی جهات پیشرفت‌های خوبی داشته و ایرادات قبلی را برطرف کرده و البته در بعضی بخش‌ها نیز به نظر می‌رسد همچنان کاستی‌هایی در آن وجود دارد. امیدواریم این بار با تجربه‌ای کم‌نقص‌تر از قبل طرف بوده و بازی‌ای را تجربه کنیم که یادآور روزهای اوج Gran Turismo باشد.

” alt=””/>

مطالب پیشنهادی:

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
  • ثبت نام کنید
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد نمایید. شما یک لینک برای ایجاد رمز عبور جدید از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد.