معرفی بازی‌ها

شبگرد Hands-On

شبگرد Hands-On,شبگرد Hands-On, src=

 

قبل از اینکه پای سیستم بنشینم و شروع به بازی کردن کنم، آقای عبداللهی قصد داشت کمی از کنترل بازی و دکمه‌های روی کیبورد به من بگوید؛ بازی اگر کنترلش استاندارد باشد، 10 ثانیه کافی است تا چم و خم کنترل بازی دستمان بیاید! ما هم همین را به ایشان گفتیم و او هم قبول کرد. فقط تنها نکته‌ای که گوشزد کردند این بود که سعی کنم از سیستم کاورگیری بازی استفاده کنم. اولین مرحله‌ای که موفق به تجربه آن شدم، مرحله پارکینک، یکی از مراحل انتهایی بازی بود. بدون اینکه ثانیه‌ای از کات سین‌های بازی را تماشا کنم، کنترل شبگرد را در دست گرفتم. در ذهنم، چیزی شبیه به سایر بازی‌های ایرانی در نظر داشتم؛ خشک، بی روح، شوتر نچسب و هوش مصنوعی افتضاح! ولی در همان 30 ثانیه ابتدایی، نظرم در مورد تمام این موارد ذکر شده، 180 درجه تغییر کرد! بازی به طرز تعجب آوری روان و خوش دست بود. دشمنان عکس‌العمل‌های خوبی نسبت به حرکات شما نشان می‌دادند و هدف‌های آسانی برای شما نبودند. بعد از کشتن دشمنان، به مسیر خود در پارکینگ ادامه دادم تا به دسته بعدی دشمنان رسیدم. همانطور که علایم و راهنمایی‌های بازی نشان می‌داد، تمرکز اصلی گیم‌پلی بازی روی استفاده از کاور است. حتی تیم سازنده یک سیستم جذاب حرکت بین کاور هم برای بازی ترتیب داده است که کمک شایانی به حفظ جریان بازی می‌کند و گیم‌پلی را از یک نواختی دور می‌سازد. تمرکز روی کاورگیری به قدری مهم است که عملا در درجات سختی متوسط به بالا، امکان پیشروی بدون استفاده از کاور میسر نیست و به سرعت جان شما تمام شده و خواهید مرد. در پایان مسیر ما در رسیدن به انتهای پارکینگ نیز، یک وَن بزرگ با سربازی زره پوش پشت یک اسلحه اتوماتیک، انتظار ما را می‌کشید که بعد از از پا در آوردن او، یک کات‌سین پخش شد و ادامه مسیر در روی پشت بام‌ها. 

 

 src=

 

یکی از امکانات جالب بازی، نوعی Point Shooting System نظیر آنچه در Hitman: Absolution شاهد آن بودیم است. وقتی نوار شارژ آن پر شد، با فشردن یک کلید، وارد حالت آهسته شده و فرصت دارید تا دشمنان را یکی پس از دیگری تگ کرده و سپس شلیک‌های شبگرد و کشته شدن دشمنان را مشاهده کنید. فقط قبل از استفاده از این قدرت، حتما از پُر بودن خشاب اسلحه اطمینان حاصل کنید زیرا اگر خشاب اسلحه خالی باشد، وقتی وارد این حالت شدید، با اولین شلیک، شبگرد اقدام به Reload اسلحه می‌کند و این یعنی از دست دادن تقریبا تمام زمانی که برای تگ کردن دارید.

همانطور که بالاتر ذکر شد، شبگرد از هوش مصنوعی خوبی بین بازی‌های ایرانی برخوردار است. دشمنان به خوبی سنگر می‌گیرند و از تیررس اسلحه شما فرار می‌کنند. دیگر مانند سایر بازی‌های ایرانی، دشمنان حکم کیسه شن‌های ساکن را ندارند که آماده دریافت گلوله از سوی بازیکن باشند! حرف از کیسه شن شد! یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بازی‌های ایرانی، اجرای انیمیشن‌های برخورد گلوله به افراد است. خوشبختانه تیم پردیس گیم به خوبی روی این موضوع کار کرده است و شاهد عروسک‌های خیمه شب بازی به عنوان دشمن در بازی نیستیم. سربازان، بعد از برخورد گلوله، عکس‌العمل‌های طبیعی از خود نشان داده و آن حس توخالی بودن دشمن به بازیکن دست نمی‌دهد. انیمیشن‌های خود شبگرد نیز به نرمی صورت می‌گیرد و توجه به جزییات در حرکات او، بیشتر از حد تصور است.

 

 src=

 

بعد از اتمام مرحله پارکینگ، مرحله دیگری را انجام دادیم. مرحله بعدی، مرحله مترو بود که اندکی با چیزی که در نمایشگاه تهران دیدیم فرق می‌کرد. طبق معمول شروع کار با یک کات‌سین داستانی بود که ما باز هم برای جلوگیری از اسپویل نشدن داستان، نگاه نکردیم! اینجا نیز مانند مرحله پارکینگ، همان ابتدا یک چیز توجه ما را به خودش جلب کرد که آن چیز، دوبله بسیار خوب شخصیت‌های بازی بود. هرچند ما کات‌سین‌ها را ندیدیم ولی با شنیدن صحبت‌های کاراکترها در ابتدای مرحله، به جرات می‌توان گفت بازی بهترین دوبلاژ را بین تمام بازی‌های داخلی دارد و این مورد به علاوه موسیقی‌های شنیدنی، برای بازی که تمرکز زیادی روی داستان دارد، از نکات حیاتی به شمار می‌رود که خوشبختانه تیم پردیس گیم، ناامیدمان نکرد. همچنین جا دارد از گرافیک نوول‌هایی که برای تک تک Villainهای بازی ساخته شده نیز نام ببریم که از نظر اتمسفر بسیار سنگین و خوب طراحی شده‌اند و بار احساسی خوبی در مورد شخصیت‌های منفی ایجاد می‌کنند. نکته بعدی که در این مرحله بسیار خوب به نظر می‌رسید، توجه بسیار خوب به جزییات محیط و تعامل جالب با آبجکت‌ها بود. مثلا در هنگام تیراندازی، می‌توانید به بشکه‌های حاوی مواد قابل آشتعال شلیک کنید یا وقتی به تابلوهای تبلیغاتی درون مترو شلیک می‌کنید، شکسته و خرد می‌شوند. در مجموع بازی دارای فیزیک بسیار خوبی است که بازیکن را کاملا راضی نگه می‌دارد.

این مرحله در مجموع کمی جذاب‌تر از مرحله پارکینگ به نظر می‌رسید. در انتهای این مرحله نیز توانسیتم با Boss این مرحله بجنگیم و هرچند با مشکل تکنیکی کوچکی مواجه شدیم (به خاطر آماده نبودن کامل بازی) ولی توانستیم از آن قسمت عبور کنیم. تنوع سلاح‌ها تا جایی که ما پیش رفتیم مناسب بود ولی سازنده قول سلاح‌های بیشتری از جمله نارنجک در بازی نهایی را داد که کمک می‌کند بازی کمتر خسته کننده و یک نواخت شود. همچنین هر از چند گاهی، شاهد QTEهایی نیز خواهیم بود که به هرچه جذاب‌تر شدن مراحل کمک شایانی می‌کند. بد نیست از سیستم مبارزه تن به تن هم یادی کنیم که با فشردن کلید F، شاهد خواهیم بود شبگرد با سلاح سرد، دشمن خود را از پا در می‌آورد. همه این موارد با انیمیشن‌های روان و جذابی همراه خواهد بود.

 

 src=

 

شبگرد در حال ساخت با UDK است و این یعنی باید انتظار گرافیک درخور توجهی از آن داشت که با توجه به مراحلی که من تجربه کردم و گشت و گذاری که به عنوان Admin در مراحل بازی زدیم، به نظر می‌آید توانسته است انتظارات را برآورده کند، حتی بیشتر. مراحل انتهایی بازی از نظر وسعت شاید حتی از برخی نمونه‌های غربی نیز بزرگ‌تر باشد! نقطه قوت بزرگ شبگرد این است که هنگام بازی کردن، حس بازی کردن یک بازی عقب افتاده با مشکلات تکنیکی ریز و درشت که فقط بازی کردن آن شما را عذاب می‌دهد به شما دست نمی‌دهد بلکه کاملا احساس بازی کردن یک شوتر خوش ساخت و استاندارد را دارید که نیمی از آن به خاطر گیم‌پلی روان و استاندارد آن است و نیمی دیگر، به خاطر گرافیک خوش رنگ و لعاب و زیبا از نظر هنری است. مرحله تئاتر بازی، یکی از بهترین مدل‌سازی‌های ساخته شده در داخل کشور را دارا است که با رنگ بندی خاصی شبیه به Bioshcok، به هرچه تاثیرگذارتر شدن محیط انجامیده است. در طول تجربه تقریبا 2 ساعته ما از شبگرد، با هیج باگی مواجه نشدیم (مشکل Boss مرحله مترو به دلایل تکنیکی دیگری بود)، هرچند بعید است که نسخه نهایی عاری از باگ باشد ولی جای امیدواری است که با یک بازی پر ایراد طرف نخواهیم بود.

شبگرد به نظر دارای پتانسیل بسیار بالایی است که می‌تواند به بهترین بازی ساخته شده در داخل کشور تبدیل شود. یک گیم‌پلی بسیار روان و استاندارد که تمامی اصول اولیه شوترهای سوم شخص را به خوبی رعایت کرده و بازیکن از بازی کردن آن لذت می‌برد در کنار گرافیک زیبا و داستانی جذاب و نفس گیر، می‌تواند موفقیت شبگرد در بین بازی‌های داخلی را تضمین کند. باید تا اوایل تابستان و عرضه بازی بر روی PC صبر کرد و دید استقبال عمومی از آن به چه صورت است. امیدوارانه، با استقبال عموم گیمرها از این بازی، در ادامه شاهد عرضه بازی‌های با کیفیت‌تر و نزدیک‌تر به استانداردهای جهانی خواهیم بود؛ تا اینجای کار شبگرد نشان داد که این امر در آینده‌ای نزدیک امکان پذیر است.

” alt=”” />

برچسب ها

پاسخی بگذارید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن