معرفی بازی‌ها

خاله قزی Hands-On

خاله قزی Hands-On,خاله قزی Hands-On,

 

استودیوی «آنو گیم» یکی از همین استودیوهاست که تصمیم به ساخت یک بازی شاد و مفرح گرفته است. «آنو» در مجموع سه شعبه دارد که شعبه تهران آن از سال 87 شروع به کار کرده است و در کارنامه خود، عنوان ماجراجوییِ «قهرمان ما» را دارد. این استودیو از حدود دو سال پیش مشغول ساخت بازی به نام «خاله قزی» در سبک پلتفرمر دوبعدی است. چندی پیش فرصتی شد تا با هماهنگی آقای حمیدرضا نیکوفر، طراح ارشد بازی، سری به این استودیو بزنیم و بازی جدید آن‌ها را از نزدیک امتحان کنیم.

خاله قزی داستان پیرزنی محبوب در دهکده‌ای را بیان خواهد کرد که بچه‌های این دهکده به طرز مرموزی ناپدید شده‌اند. حالا خاله قزی باید چادرخود را محکم کرده و به دنبال دلیل ناپدید شدن بچه‌های دهکده باشد.

وقتی کنترل بازی را در دست می‌گیرید و می‌خواهید وارد بازی شوید، اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، طراحی هنری بسیار زیبای بازی است که شما را به یاد طراحی زیبا و حیرت آور ریمن می‌اندازد. بک گراندهای بازی بسیار خوش آب و رنگ و شاد از آب در آمده‌ و همه آن‌ها نیز با دست طراحی و رنگ‌آمیزی شده است. طراحی خود خاله قزی بسیار بامزه و دوست داشتنی است و به سادگی می‌توان ذوق سازندگان را در طراحی آن دید. با اینکه در طول بازی حرف نمی‌زند ولی چهره او یک دنیا حرف دارد. علاوه بر خود خاله قزی، سایر ساکنین دهکده نیز کاملا حس فرهنگ ایرانی را به مخاطب القا می‌کند که بسیار حرکت خوبی است. 

 

 src=https://www.uplooder.net/img/image/41/4e88cb01d26525aafe7a99af899ec94d/1232131_(1_of_1)-56.jpg style=

 

قبل از توضیح در مورد گیم‌پلی و کنترل بازی، باید این نکته را متذکر شویم که نسخه‌ای که ما تجربه کردیم، نسخه نهایی نبود، به همین دلیل بازی فاقد افکت‌های صوتی و موسیقی بوده و کنترل آن نیز بهینه سازی نشده بود. ولی با این حال این‌ها لطمه‌ای به تجربه ما از گیم‌پلی نزد. با اینکه کنترل بازی هنوز جای کار داشت و کاملا بهینه سازی نشده بود ولی همان هم زیاد مشکلی ایجاد نکرد. کنترل و گیم‌پلی بازی، تلفیقی از سونیک‌های کلاسیک کنسول سگا و سری جدید ریمن بود. محیط بازی دوبعدی بود و گیم‌پلی در عبور از موانع و دشمنان با استفاده از سرعت و قدرت مانور کاراکتر بازی خلاصه می‌شد. اما همه چیز به همین آسانی که فکر می‌کنید نیست! عبور کردن از موانع واقعا به سرعت عمل و زمان‌بندی دقیقی احتیاج داشت. کافی است به یکی از روباه‌ها که حکم دشمنان بازی را دارند برخورد کنید یا در زمان بندی خود برای عبور از تله‌ها و موانع ثابت و یا متحرک بازی اشتباه کنید، آن وقت است که باید دوباره از ابتدای مرحله (یا از آخرین سیو) کار خود را آغاز کنید. در نسخه‌ای که ما تجربه کردیم هنوز هوش مصنوعی دشمنان بازی اجرایی نشده بود و دشمنان فقط در سر جای خود ایستاده بودند و خاله قزی با پریدن روی سر آن‌ها می‌توانست آن‌ها را نابود کند ولی طبق صحبت‌های سازنده، دشمنان بازی توانایی حرکت و حمله کردن به سمت شما را خواهند داشت و به نوعی از این حالت تک بعدی خارج خواهند شد.

در استودیو موفق به تجربه دو تیپ از مراحل بازی شدیم. شکل اول، همانند پلتفرمرهای دوبعدی استاندارد بود که توضیح دادیم. اما شکل دیگر مراحل، مرحله‌های Speed Run است که در اینجا، تمرکز روی سرعت عمل خواهد بود و باید به سرعت قبل از اینکه موج به شما برسد و مجبور شوید مرحله را از ابتدا شروع کنید، از موانع عبور کنید. با این تیپ مراحل هر سه یا چهار مرحله یک بار روبرو خواهید شد که باعث می‌شود روند بازی از یکنواختی خارج شود. 

 

 src=https://www.uplooder.net/img/image/67/6f897ae5b4e28903d0adcc7c741db028/agent2.jpg style=

 

همچنین به گفته آقای نیکوفر، در طول مراحل، صندوقچه‌های مخفی قرار دارد که با پیدا کردن آن‌ها، داستان‌هایی خیالی ولی با طنز و کنایه به سایر بازی‌های رایانه‌ای روایت می‌شود که بعضی از آن‌ها بسیار جالب و خنده‌دار است و مطمئنا برای افرادی که با حاشیه‌های صنعت بازی آشنا هستند، بسیار جذاب خواهد بود.

خاله قزی اکنون در مراحل پایانی ساخت خود قرار دارد. هر چند تجربه‌ای که ما از این عنوان داشتیم، تجربه‌ای جامع و کامل نبود ولی می‌شد نشانه‌های یک عنوان موفق را در آن دید. باید مدتی بیشتر صبر کنیم تا پکیج کامل بازی را تجربه کنیم؛ اگر عنوان نهایی همان چیزی از کار در بیاید که ما تجربه کردیم و کمبودهای فعلی‌اش به نحوی احسن رفع و رجوع شود، می‌توان گفت با یکی از بهترین و مفرح‌ترین عناوین پلتفرمر داخلی طرف هستیم. 

” alt=””/>

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا