معرفی بازی‌ها

جهنم، خونین‌تر از همیشه

جهنم، خونین‌تر از همیشه,جهنم، خونین‌تر از همیشه,بیش از دو دهه از انتشار اثری می‌گذرد که نه‌تنها سبک شوتر اول شخص را متحول کرد، که به راحتی جزو بزرگترین بازی‌های تاریخ قرار گرفت. هرچند استودیو «اید سافت‌ور» (id Software) پیش از آن هم با عناوینی مثل Wolfenstein 3D در سبک اول شخص فعالیت کرده بود، ولی این «دوم» (Doom) بود که با بهره‌گیری از بالاترین تکنولوژی‌های زمان خود و استفاده از تجربیات قبلی اید سافت‌ور، تبدیل به معروف‌ترین اثر این استودیو شده و راه را برای ساخت عناوین اول شخص بعدی و کلون‌های مختلف دوم باز کرد. بعد از انتشار نسخه اول، به تدریج نسخه‌های فرعی و اصلی دیگری هم ساخته شد که هرکدام ویژگی‌های مخصوص خود را داشتند و در نهایت حدود یک دهه بعد از تولد این سری، دوم 3 منتشر شد که هرچند اثری با کیفیت و خوش‌ساخت بود، ولی نتوانست موفقیت عظیم نسخه‌های کلاسیک را تکرار کرده و با نقدهایی مواجه شد. مدتی بعد شاهد نسخه اضافه شونده این بازی بودیم و بعد از آن سری دوم به خاموشی طولانی‌مدتی فرو رفت.
سال 2007 بود که اولین صحبت‌ها در مورد دوم 4 شنیده شد و یک سال بعد بازی رسماً معرفی شد. عنوانی که قرار بود در کنار PC، برای کنسول‌های نسل قبل هم عرضه شود. ولی با مشکلات مختلفی که در آن سال‌ها برای اید سافت‌ور پیش آمد و تغییرات داخلی استودیو، ساخت بازی به کُندی جلو می‌رفت و سرانجام کنسل شد و بعدها تنها یک ویدئوی کوتاه از آن در اینترنت پخش شد که به هر چیزی شباهت داشت به جز دوم. مدت‌ها بعد و در سال 2014 بار دیگر اسم دوم رو شنیدیم و این بار بازی به عنوان یک ریبوت معرفی شد. ریبوتی که قرار است نام و آوازه این سری را بار دیگر مطرح کرده و آن را به دوران اوج خود بازگرداند. البته در این راه هیچ‌کدام از پدران اولین دوم با بازی همراه نیستند و بعد از جدایی «جان رومرو» از استودیو در دهه 90 که به عقیده بسیاری تأثیر منفی خود را در دوم 3 گذاشت، این بار «جان کارمک» هم در ساخت نسخه جدید سهمی نخواهد داشت و این یار قدیمی اید سافت‌ور دیگر همراه استودیو نخواهد بود.
در ادامه با پیش نمایش بازی همراه باشید.,,سال‌ها پیش و در دورانی که خیلی از بازیسازها در حد امروز به داستان آثار خود اهمیت نمی‌دادند، جان کارمک به عنوان یکی از بزرگان اید سافت‌ور از تشبیه عجیبی برای داستان بازی‌های کامپیوتری استفاده کرد. تشبیهی که همان روزها هم منتقدین زیادی داشت و در روزگار فعلی کاربرد چندانی ندارد و انتظار بازیکن‌ها از داستان در بازی‌ها به بیشترین حد ممکن رسیده است. البته طرفداران دوم را شاید بتوان جزو استثنائات قرار داد و آن‌ها معمولاً منتظر یک داستان پیچیده و حیرت‌انگیز از بازی‌های این سری نیستند. داستانی که در نسخه‌های کلاسیک بسیار ساده بود و هرچند در نسخه سوم رنگ و بوی کامل‌تری گرفت، ولی از نظر روایت با مشکلاتی همراه بود. گذشته از این صحبت‌ها، شاید همین که بار دیگر کنترل Doomguy (کاراکترهای بی نام و نشان این سری با نام«دوم‌گای» شناخته می‌شوند) را برعهده می‌گیریم و در تأسیسات UAC و اعماق جهنم به استقبال موجودات اهریمنی می‌رویم، برای طرفداران دوم کافی باشد. هرچند داستان جالب و روایت مناسب هم می‌تواند تجربه بازی را بهتر و کامل‌تر کرده و خاطره زیباتری از آن بسازد.
اولین نکته مهم در مورد دوم جدید، تفاوت گیم‌پلی این نسخه با دوم 3 است. اگر از افرادی بوده‌اید که از طریق سومین نسخه با این سری آشنا شده‌اید، احتمالاً از نسخه جدید هم انتظار اثری بسیار ترسناک با راهروهای تنگ و باریک و تاریک را داشته‌اید و شاید از نمایش‌های بازی دلسرد شده باشید. ولی نسخه‌های کلاسیک دوم شکل و شمایل متفاوتی نسبت به دوم 3 داشتند. در آن بازی‌ها هرچند المان‌های ترسناک به وفور دیده می‌شد و از طراحی هیولاها تا جلوه‌های خون و قطع شدن اعضای بدن و … حالتی دلهره‌آور و هولناک به بازی داده بودند، ولی از سرعت به مراتب بالاتری نسبت به نسخه سوم برخوردار بودند، اکشن سریع‌تر و مهیج‌تری داشتند و در کنار بعضی مکان‌های کوچک، محیط‌های بسیار بزرگ با طراحی‌های جالب را هم شاهد بودیم. حال در ریبوت، شاهد ترکیبی جالب از این دو مدل گیم‌پلی هستیم. از یک طرف سرعت بازی به شدت بالاتر از نسخه سوم خواهد بود و در هر لحظه انواع و اقسام هیولاها در گروه‌های پر تعداد از زمین و آسمان به سمت بازیکن هجوم می‌آورند، و از طرف دیگر حس و حال ترسناک نسخه سوم و راهروهای تو در تو هم در بعضی مراحل وجود خواهد داشت تا طرفداران دوم 3 هم از بازی ناراضی نباشند.,,سرعت بالای بازی در کنار بالا بردن هیجان و تنش موجود در نبردها، ویژگی‌های جدیدی هم برای آن به ارمغان آورده که جذابیت دو چندانی به بازی می‌دهند. برای مثال قابلیت پرش دوگانه (Double Jump) در بازی وجود خواهد داشت تا بازیکن با سرعت و شتاب بیشتری از دست دشمن فرار کرده یا به مکان مورد نظر دسترسی پیدا کند. همچنین آیتم‌های مربوط به سلامتی هم به شکل جالبی بعد از مرگ دشمنان پخش شده و تنها کافی است به سمت آن‌ها بروید تا به شکل اتوماتیک میزان سلامتی خود را بالا ببرید. یعنی نه نیازی به سنگر گرفتن برای افزایش سلامتی خواهد بود و نه احتیاجی به فشردن دکمه خاصی برای استفاده از این آیتم‌ها وجود دارد، موضوعی که سرعت بازی را حفظ کرده و از کُند شدن آن جلوگیری می‌کند. اگر با Brutal Doom آشنا باشید (یکی از محبوب‌ترین Modهای صنعت بازی که نسخه‌های کلاسیک دوم را تغییر می‌دهد)، پیش از این تجربه لذت‌بخش اجرای تمام‌کننده‌ها (Finishers) را روی هیولاها چشیده‌اید. در دوم جدید هم ویژگی مشابهی به کار رفته که بسیار جذاب و تماشایی به نظر می‌رسد. به این شکل که هیولای بخت برگشته را زیر رگبار اسلحه می‌گیرید و زمانی که مرگ را جلوی چشم خود می‌بیند، به جای شلیک نهایی به سمت او رفته و بدترین کابوس‌هایش را جلوی چشمانش می‌آورید! مثلاً دندان هیولای بیچاره را کنده و در چشمش فرو می‌کنید، یا دست خود را در چشم هیولا فرو کرده و تنها چشم او را کور می‌کنید! دوم‌گای به جسد انسان‌ها هم رحم نمی‌کند و در نمایش‌های بازی شاهد حرکات سنگدلانه‌ای از طرف او بودیم. برای مثال او در بخشی از بازی نیاز به باز کردن یک در دارد و باید از اثر انگشت یک نفر استفاده کند، پس دست یکی از اجساد حاضر در محیط را از بازو قطع کرده و به این شکل از کمک او بهره‌مند می‌شود! البته همیشه اوضاع بر وفق مراد بازیکن نیست و هیولاها هم تا جایی که بتوانند این خوی وحشی دوم‌گای را جبران و با حرکات جالب خود از او پذیرایی می‌کنند. برای نمونه یکی از آن‌ها به سراغ بازیکن آمده و با کندن بازوی او، شروع به کتک زدن بازیکن توسط همین عضو بدنش می‌کند یا دیگری پاهای بازیکن را قطع کرده و مثل زباله‌ای به یک گوشه پرتاب می‌کند!
برای طرفداران دوم در کنار اتمسفر و گیم‌پلی بازی، دو ویژگی دیگر هم اهمیت بسیار بالایی دارد. اسلحه‌ها و هیولاها. دو موردی که از همان ابتدای کار سری به بهترین شکل ممکن طراحی شدند و تنوع و کیفیت بالایی داشتند که در نسخه‌های بعدی هم حفظ شد و به نظر می‌رسد در ریبوت هم با وضعیت خوبی همراه باشیم. در کنار موجودات جدید چون Unwillingها که کم و بیش جای انسان‌های مسخ شده و زامبی‌های نسخه‌های قبلی را گرفته‌اند، اکثر هیولاهای معروف و شناخته شده قبلی هم در این بازی حاضر هستند و بعضی با شکل و شمایل کاملاً متفاوت و بعضی دیگر با تغییرات کمتر به استقبال بازیکن می‌آیند. از Hell Knightها که طراحی‌ای مشابه نسخه سوم دارند و Revenantها که کم و بیش مانند قبل هستند ولی وحشی‌تر به نظر می‌رسند، تا Cacodemonهای محبوب که از نظر رنگ‌آمیزی به نسخه‌های کلاسیک نزدیک شده‌اند و Pinkyها که از حالت سایبورگی نسخه سوم فاصله گرفته و به دوران قدیم بازگشته‌اند. یکی از محبوب‌ترین هیولاهای دنیای بازی یعنی Cyberdemon هم بار دیگر در دوم حضور خواهد داشت و طراحی متفاوتی نسبت به قبل دارد. همچنین موجودی چون Baron of Hell که جزو سرسخت‌ترین‌ هیولاهای نسخه‌های کلاسیک بود، بعد از غیبت در نسخه سوم بار دیگر بازگشته و با رنگ قرمز و شاخ‌های خود نماد کاملی از یک موجود شیطانی خواهد بود. در طرف دیگر اسلحه‌های کلاسیک و دوست‌داشتنی دوم هم حضور پررنگی خواهند داشت. از شاتگان دو لول معروف و پلاسما گان با آن امواج زیبا و آبی‌رنگ، تا ابر سلاحی چون BFG9000 که دوست‌داران بازی برای استفاده از آن لحظه‌شماری می‌کنند. دیگر اسلحه محبوب و قدیمی دوم یعنی اره‌ برقی هم بازگشته و حضوری درخشان و جالب خواهد داشت که در کنار تمام‌کننده‌های تماشایی، اوج خشونت و خونریزی دوم را نمایش می‌دهد و هیولاهای مظلوم را به بدترین شکل ممکن به دو نیم تقسیم می‌کند. همچنین سلاح‌های تازه‌ای مانند Gauss Cannon هم به بازی اضافه شده‌اند تا ترکیب مناسبی از ابزار کشتار قدیمی و جدید را در کنار یکدیگر داشته باشیم.,,درست است که سری دوم را معمولاً با بخش داستانی آن می‌شناسیم، ولی این دلیل بر تمرکز کم روی بخش مولتی‌پلیر نخواهد بود. این بخش از همان ابتدای کار و با ساخت اولین نسخه همراه دوم بوده و در روزگاری که توجه بسیار کمتری به بخش مولتی‌پلیر در بازی‌های کامپیوتری می‌شد، نبردهای داغی در دوم جریان داشته. در نسخه جدید هم منتظر این بخش هستیم که حالت‌های مختلفی را شامل می‌شود:
Team Deathmatch: محبوب‌ترین بخش در بازی‌های مولتی‌پلیر که نیاز به توضیح خاصی ندارد و دو تیم باید از تمام راه و روش‌های ممکن به مبارزه با یکدیگر و کسب امتیاز بپردازند.
Clan Arena: این بخش هم تا حدی شبیه مورد قبلی است، با این تفاوت که در آن خبری از آیتم‌های متنوع و موارد جانبی مثل بسته‌های سلامتی نیست و همه چیز خیلی خالص و بدون پیچیدگی دنبال می‌شود. بخشی که نیاز به مهارت بالایی داشته و وقتی در آن می‌میرید، دیگر زنده نخواهید شد.
Soul Harvest: این حالت به Kill Confirmed در Call of Duty شباهت دارد و بازیکن‌ها در این بخش باید به جمع‌آوری روح رقبای خود بعد از کشتن آن‌ها بپردازند و هم‌تیمی‌ها هم می‌توانند با به‌دست آوردن روح اعضای تیم خود، از بالا رفتن امتیاز رقیب جلوگیری کنند.
Freeze Tag: در این حالت به جای مرگ معمولی در اثر شلیک دشمن، بازیکن برای مدتی فریز شده و باید توسط هم‌تیمی‌های خود به حالت طبیعی برگردد و هر تیمی بتواند همه اعضای تیم مقابل را فریز کند، امتیاز کامل را به‌دست خواهد آورد.
Warpath: در Warpath منطقه خاصی در نقشه وجود دارد که دو تیم باید برای تصرف آن به رقابت با یکدیگر پرداخته و تیم مقابل را از آن دور کنند. منطقه مورد نظر برای تصرف هم در نقاط مختلف نقشه جابجا شده و ثابت نخواهد بود.
Domination: این بخش هم شباهت‌هایی به Warpath داشته و سه نقطه مختلف در نقشه وجود دارند که بازیکن‌ها برای به چنگ آوردن آن‌ها به نبرد یکدیگر می‌روند.
این حالات و بخش‌های مختلف در قالب 9 نقشه قابل بازی هستند که طیف گسترده‌ای از محیط‌ها و مراحل را تشکیل می‌دهند. از تأسیسات UAC با راهروهای تنگ و باریک گرفته تا مکان‌های جهنمی. بخش مولتی‌پلیر در کنار سلاح‌های متنوعی که در اختیار بازیکن قرار می‌دهد، ویژگی‌های دیگری هم دارد که هیجان و جذابیت آن را به اوج می‌رسانند. از خطرات محیطی مثل مکان‌های رادیواکتیوی و آتشین تا قابلیت تله‌پورت و البته آیتم جالبی که بازیکن در صورت استفاده از آن تبدیل به یکی از هیولاهای اهریمنی شده و تجربه‌ای متفاوت را دنبال می‌کند. مثلاً با کنترل Revenant قابلیت استفاده از جت‌پک و موشک‌های قدرتمند را پیدا کرده یا در نقش Prowler به سرعت بالا و توانایی دیدن دشمنان از پشت دیوارها دست پیدا می‌کند.,,در کنار تمام موارد بالا که نویدبخش مولتی‌پلیری عظیم و متنوع هستند، قابلیت SnapMap هم در اختیار بازیکن‌ها خواهد بود که می‌توانند به کمک آن دست به تغییرات مختلفی در نقشه‌های بازی زده و بدون نیاز به دانش بالا در زمینه طراحی نقشه‌های بازی، ایده‌های جالب خود را به کار برده و نقشه‌های منحصربفردی خلق کنند. بد نیست بدانید که استودیو Certain Affinity زیر نظر اید سافت‌ور مسئولیت کار روی این بخش را برعهده دارد، استودیویی که طرفداران Halo به خوبی با آن آشنا هستند و در طراحی بخش مولتی‌پلیر بعضی از عناوین این سری محبوب دخیل بوده است.
به کار بردن نام دوم کافی است تا خیلی سریع به یاد مباحث گرافیکی و تکنیکی بیافتیم. دوم‌های کلاسیک در زمان خود از نظر گرافیکی بسیار قدرتمند بودند و نسخه سوم هم جزو برترین عناوین زمان خود بود و تا مدت‌ها شکوه بصری خود را حفظ کرد. ریبوت دوم هم دارای ویژگی‌های بصری بسیار خوبی خواهد بود. هرچند کارمک به عنوان یکی از بزرگترین افراد صنعت بازی در زمینه‌های فنی و تکنیکی دیگر همراه اید سافت‌ور نیست، ولی از طرف دیگر فردی چون «تیاگو سوسا» با بیش از 10 سال سابقه کار در Crytek به استودیو پیوسته و تا حدی جای خالی کارمک را پر کرده است. بازی بر پایه جدیدترین موتور گرافیکی اید سافت‌ور یعنی id Tech 6 ساخته شده و در کنار جلوه‌های بصری زیبا، مدل‌های تماشایی و نورپردازی دیدنی، به شکل 1080p/60fps روی کنسول‌ها اجرا می‌شود و از این نظر کمتر رقیبی خواهد داشت.,,طرفداران دوم بیشتر از یک دهه را به انتظار نسخه جدید این سری محبوب و قدیمی نشسته‌اند. نسخه‌ای که یک بار کنسل شده و دوباره از ابتدا به زندگی بازگشت. از طرفی نمایش‌های بازی تا امروز بسیار امیدوارکننده بوده و عطر و بوی اثری جذاب و دیدنی را می‌دهد، ولی از طرف دیگر عده‌ای با نگرانی به بازی نگاه می‌کنند که البته به دلیل وقفه طولانی بین نسخه قبلی و ریبوت فعلی، تا حدی طبیعی است. ولی امیدواریم در نهایت با عنوانی طرف باشیم که بار دیگر این سری دوست‌داشتنی را به دوران اوج خود رسانده و در کنار جذب طرفداران جدید، هواداران قدیمی خود را هم تا حد ممکن راضی نگه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا