معرفی بازی‌ها

جدال با جنگ سالاران

جدال با جنگ سالاران,جدال با جنگ سالاران, چند ماهی است که عرصه ی بازی سازی در تب و تاب کنسول دستی جدید سونی، یعنی PSVita و بازی های آن قرار گرفته است و تعداد بسیار زیادی از شرکت های تلاشگر در صنعت گیم، با Sony برای ساخت عنوان های مختلف برای PSVita قرار دادهایی بسته اند، تا از همین هفته های اول عرضه ی کنسول، جای خود در زمره ی کمپانی هایی که برای PSVita بازی می سازند، باز نمایند. یکی از این شرکت ها که قرار است در ساخت عناوین مختلف برای این کنسول همکاری نماید، بدون شک Zipper Interactive است. این کمپانی بازی سازی مقرر کرده تا اولین بازی خود را بر روی این کنسول در تاریخ ششم مارس سال جاری منتشر نماید. این عنوان که در قالب سبک شوتر اکشن سوم شخص ساخته شده،Unit 13 نام دارد. Unit 13 جزو اولین عناوینی است که برای PSVita معرفی گردید و 14 روز پس از عرضه ی کنسول، انتشار خواهد یافت.Zipper Interactive قبلاً نیز با ساخت بازی های انحصاری همانند Socom 4 و MAG برای PS3 همکاری کرده بود و مطمئناًSony نیز بهای بیشتری را به آن می دهد. حال سایت بازی سنتر مفتخر است تا شما کاربران گرامی را با پیش نمایش عنوان Unit 13 همراه سازد. با ما باشید …

 

 src=/files/650674_20111123_640screen001.jpg /></p><p>  </p><p style= این عنوان دارای داستانی ساده و کمی هم کلیشه ای می باشد که به وفور در عناوین مختلف، نظیر آنرا مشاهده کرده ایم. البته Zipper Interactive هیچگونه اطلاعات کاملی را در رابطه با داستان Unit 13 انتشار نداده و فقط زمینه ی کلی آنرا فاش نموده است. یکی از مسئولین این کمپانی در یک کنفرانس خبری، در جواب یکی از حضار در رابطه با داستان بازی جواب داد: "شما و اعضای گروهتان در این عنوان، عضو سازمانی می باشید که واقع در آفریقا است و برای مخالفت با جنگ سالاران و جدایی طلبان آفریقایی بوجود آمده." در طول بازی شما باید ماموریت های مختلفی را انجام دهید و هر بار به یکی از مکان های استقرار جنگ سالاران آفریقایی، به همراه گروه خود حمله کرده و آنها را نابود سازید.

طبق گفته ی طراح مراحل بازی،Unit 13 از 36 ماموریت مختلف تشکیل شده است که هر یک را باید به روش مختلفی به پایان برسانید. هر کدام از این وظایف بین 5 تا 25 دقیقه به طول می انجامد و البته مراحلی که سریع به پایان می رسند، شامل چند بخش مختلف هستند؛ با این اوصاف، مرحله ی کوتاهی در بازی دیده نخواهد شد که سریع به پایان برسد. لازم به ذکر است این ماموریت ها انتخابی هستند، یعنی همانند برخی دیگر از بازی ها شما ملزم به انجام یک ماموریت و باز کردن ماموریت دیگری نیستید و در ابتدای بازی، از میان 36 مرحله، هرکدام را به دلخواه می توانید انتخاب کنید و آنرا انجام دهید. در واقع در پیشبرد مراحل ترتیب خاصی در بازی مشاهده نخواهیم کرد.

 

 src=/files/650674_20111209_640screen001.jpg /></p><p>  </p><p style= مراحلی که در بازی دیده می شوند، نسبت به یکدیگر بسیار متفاوتند. اکثر مرحله ها در این عنوان بسیار متنوعند و تقریباً هیچ مرحله ی تکراری در بازی نخواهید دید. نحوه ی انجام ماموریت های بازی به چهار نوع مختلف تقسیم می شوند، که در ذیل آنها را برررسی خواهیم کرد:

Direct Action: در این نوع ماموریت ها که اکثراً گروهی انجام می شوند، بازیکن ها بدون هیچگونه مقدمه و اعلان جنگی، به سمت گروهک های آفریقایی حمله می کنند. در اینگونه ماموریت ها معمولاً کل گروه از پیروزیشان در نبرد، اطمینان کامل دارند و با اعتماد به مافوق خود، ماموریت مستقیم را انجام می دهند. باید در نظر داشت که این مراحل از جمله مراحلی هستند که 5 دقیقه ای به اتمام می رسند و البته به چند ماموریت مجزا نیز تقسیم خواهند شد.

Covert: این دسته از مراحل بازی باید بصورت مخفی کاری پیش بروند. در واقع هیچ یک از اعضای دشمن نباید از وجود شما آگاه شود، در غیر این صورت با عبارتMission Failed برخورد خواهید کرد! این مراحل یا به صورت تک نفره و یا دو نفره انجام می پذیرد، و در خلاف این امر، ماموریت لو می رود. دقت کافی در این ماموریت ها و البته استفاده از صداخفه کن برای سلاح خود بسیار مهم است و کسانی که اینگونه ماموریت ها را قبلاً در عناوین مختلف انجام داده اند، بی شک موفق خواهند شد.

Deadline: اینگونه مراحل اصطلاحاً "مهلت" نام دارند. در واقع زمانبندی در پیشبرد این مراحل بازی حرف اول را می زنند و شما باید در مدت زمانی کمتر از زمان پیش فرض بازی، آنها را به اتمام برسانید. در این مرحله ها،Checkpoint هایی هم متناسب با درجه ی سختی بازی وجود دارد که هرگاه که به آنها برسیم، زمان بازی بیشتر می شود. در واقع زمان اولیه ای که مشاهده می کنید، برای رسیدن به اولین Checkpoint بازی طراحی شده است. این ماموریت ها، که بیشتر آنها از درجه ی سختی بسیاری هم برخوردارند، اغلب به صورت تک نفره انجام خواهند شد.

Elite: این دسته از مراحل Unit 13 نیز به مراحل گروهی معروفند، در این مراحل شما باید ماموریت هایی را انجام دهید که در آنها جان عده ای دیگر را نجات می دهید. از این دسته مرحله های بازی می توان به ماموریتی اشاره کرد که شما باید هم گروهی های خود را از محلی نجات دهید که آلوده به مواد شیمیایی و رادیواکتیو شده است و مدت زمان کمی هم برای به اتمام رساندن این ماموریت دارید. در اصل مراحل Elite، تلفیقی از Direct Action و Deadline می باشند و شما هم باید مستقیاً حمله کنید و هم ملزم به در نظر داشتن زمان پیشفرض هستید.

 

 src=/files/650674_20111123_640screen004.jpg /></p><p>  </p><p style= یکی دیگر از ویژگی های این عنوان، Rankـهایی است که در ازای برخی اعمال در طول بازی کسب خواهید کرد. مثلاً شما اگر تعداد مشخصی از آفریقاییان را هدشات کنید، امتیازی را دریافت خواهید کرد که با این روش می توانید جایگاه خود را در Leaderbord جهانی Unit 13 افزایش دهید. دیگر قابلیت این عنوان، سیستم کلاس بندی کارکتر هاست که به چند دسته تقسیم می شوند. عده ای از آنان که لباس های تیره ای را بر تن دارند، برای مراحل مخفی کاری طراحی شده اند و برخی دیگر که لباسشان شبیه لباس کماندوهاست، وظیفه ی پیشبرد مراحل Direct Action و مابقی را دارند.

در رابطه با گیم پلی Unit 13 با توجه به چندین تریلری که از بازی دیده ایم، می توان اظهار خوشحالی نمود و ادعا کرد که با عنوانی رو به رو خواهیم بود که به خوبی در آن المان های یک عنوان شوتر سوم شخص رعایت شده است. از مهمترین ویژگی های گیم پلی این عنوان، می توان به سیستم کاور گیری اشاره داشت. این سیستم از بهینه ترین و پرکاربردترین سیستم ها در بازی است و در اکثر مراحل بازی، الالخصوص مراحل مخفی کاری از آن بسیار استفاده می گردد. این قابلیت به صورت هوشمند ساخته شده است. اگر سری عناوین Splinter Cell را تجربه کرده باشید، در طول بازی شباهت سیستم کاورگیری Unit 13 را به آنها حس خواهید کرد. کمپانی Zipper Interactive آیتم ها و بخش های بسیاری را در گیم پلی Unit 13 گنجانده است که هر یک از آنها به جذابیت بازی کمک بسیاری خواهند کرد. سلاح های بازی هم به دو نوع سبک و سنگین تقسیم می شوند، که از سلاح سبک بازی می توان به کلت کمری و از سلاح های سنگین بازی هم می توان به کلاشینکوف و MP5 اشاره داشت. به طور کلی قسمت سلاح های بازی هم بسیار متنوعند و انواع بسیاری در آنها دیده می شود. بازیکن در طول بازی قادر خواهد بود با استفاده از صفحه ی نمایشگر لمسی جلوی کنسول، سلاح خود را عوض کند و یا سلاح دیگری را خریداری نماید. این سیستم بسیار جالب است و از هدر رفت وقت نیز جلوگیری می کند. جذابیت بازی به لطف دو آنالوگ موجود در کنسول دستیPSVita ، دو چندان شده است و تلفیق کار با این دو آنالوگ در Unit 13 بسیار آسان و هیجان انگیز شده است. همچنین سازنده ی بازی از وجود مود Co-op در بازی خبر داده است و در رابطه با آن گفته است که کاربران را راضی خواهد کرد. با توجه به تریلرهایی که از بخش Co-op بازی دیدیم، می توان گفت که تقریباً همانند مود تکنفره ی بازی است، با این تفاوت که در مود دو نفره، دو بازیکن وجود دارند. باید در نظر داشت که کار هر یک از بازیکنانی که با هم در حال انجام بازی هستند، مکمل کار دیگری است. یعنی مثلاً اگر بازیکنی خود را در مرحله ی مخفی کاری نمایان سازد، موجب اختلال در کار بازیکن دیگر نیز می شود. به طور کلی می توان Unit 13 را جزء دسته عناوین خوب و اولیه یPSVita به حساب آورد که مطمئناً در همین اوایل عرضه ی کنسول، موجب رضایت طرفداران، حداقل در قسمت گیم پلی خواهد شد.

 

 src=/files/650674_20111209_640screen007.jpg /></p><p>  </p><p style= در رابطه با گرافیک بازی نیز طبق تریلرهای آن می توان گفت که در سطح مطلوبی است، اما اگر کمی به بافت های درون بازی منجمله بافت های چهره ی شخصیت ها، در و دیوارها و یا اقسام دیگر محیط دقت کنید، کاملاً به ضعف این قسمت پی خواهید برد. البته رنگبندی محیط تقریباً در سطح خوبی قرار دارد و محیط های بازی از رنگ های مختلفی شده است که همه از لطف پالت رنگی فوق العاده ی این عنوان است. البته به جرئت می توان گفت، رنگ زمینه ی کلی مراحل را سبز کم رنگ تشکیل داده است. افکت های بسیاری هم منجمله افکت خون و باران در بازی وجود دارد که آنها نیز خوب ساخته و پرداخته شده اند. البته در رابطه با افکت خون می توان گفت که در سطح پایینی است و بسیار مصنوعی طراحی شده است. در مورد صداگذاری بازی نیز اطلاعات زیادی در دسترس نیست و هنوز تریلری منتشر نشده است که نشانگر موزیک و نحوه صداگذاری شخصیت های بازی باشد.

در کلام آخر باید گفت که عنوان Unit 13 از اولین عناوین PSVita است و نباید انتظار بیش از حدی از آن داشت، البته کمپانی Zipper Interactive از هیچگونه تلاشی در راستای هرچه بهتر ساختن بازی دریغ نکرده است؛ ولی هنوز سازندگان با فن و تکنیک بازی سازی روی PSVita به طور کامل آشنا نیستند و ممکن است عناوین اولیه ی این کنسول دارای نقص هایی باشند که هر کدام از آنها در عناوین بعدی مطمئناً برطرف خواهد شد.
 

” alt=””/>

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا