معرفی بازی‌ها

این بار نوبت بیگانگان است

این بار نوبت بیگانگان است,این بار نوبت بیگانگان است, src=

به عقیده بسیاری سبک استراتژی نوبتی، اعتیادآور ترین نوع گیم پلی را دارا می باشد و کسانی که عناوینی مانند تمدن را تجربه کرده باشند کاملا متوجه این گفته های بنده می‌شوند، نسخه قبلی بازی ایکس کام نیز هر آنچه که یک گیمر از گیم پلی یک بازی استراتژی نوبتی انتظار داشت، را ارائه کرد. بنابراین مشخصا کلیت گیم پلی در این نسخه نیز تفاوتی با عنوان قبلی نکرده و شماره دوم تنها نقش کامل کننده ای برای EU دارد. بار دیگر باید در هر ماموریت گروه کوچک اما زبده سربازان خود را به میدان نبرد فرستاده تا به صورت نوبتی با بیگانگان یا انسان های زیر دستشان مبارزه کنند. شاید بزرگترین تفاوت این نسخه با عنوان قبلی جابجایی وضعیت دو جناح باشد، در EU گروه ایکس کام بود که در قدرت قرار داشت و بیگانگان نقش اقلیتی داشتند، هر بار به صورت جزیی به شهرها و پایگاه های گیمر حمله می‌کردند و گیمر باید در مقابل این حملات ایستادگی می‌کرد، اما این بار فضا اینگونه نیست، بیگانگان در راس قدرت هستند و تمام زمین را زیر نظر دارند و اکنون ایکس‌کام است که در اقلیت قرار دارد و به نظر می رسد در نبرد مستقیم و رودررو محکوم به شکست است. با توجه به این تغییر بنیادی اکثر ماموریت‌های بازی حالتی چریکی به خود گرفته به طوری که در بسیاری از مراحل بعد از انجام ماموریت اصلی باید فرار را به قرار ترجیح داد و سریع از منطقه عقب نشینی کرد زیرا گیمر در خیلی مواقع توان رویارویی با ارتش ادونت را در خود نمی‌بینید، هرچند ممکن است این وضعیت در اواخر بازی تغییر کند اما آن‌چه تاکنون از نمایش‌های بازی مشخص شده، ماموریت‌های تخریبی و سریع بوده است.

 src=

شاید تنها نکته منفی نسخه قبل را بتوان تکراری شدن نسبی آن در اواسط بازی ذکر کرد، برای جلوگیری از تکرار این مساله در این نسخه استدیوی Firaxis به چندین راهکار دست یافته است. مورد اول به نظر می‌رسد سرعت گیم‌پلی باشد که نسبت به شماره اول بسیار بیشتر شده و بیش از پیش حالت سینمایی به خود گرفته، به طوری که در بعضی نمایش‌های بازی شاهد صحنه‌هایی مانند حمله دو سرباز گیمر به یک Mutan وحشی، در حالتی که این Mutan با سرعت به سمت آن‌ها می دوید، بودیم. همچین صحنه‌هایی در کنار همان سیستم کند و فکری گذشته می‌تواند تا حدودی به جذابیت بازی کمک کرده و باعث ترشح آدرنالین در رگ‌های گیمر شود. راهکار دیگر استفاده از کلاس‌های جدید و سلاح‌های بسیار مخرب است، به نظر می‌رسد علاوه بر شاخه‌های کلاسیک گذشته مانند Assualt وSniper این بار می‌توان از کلاس‌های جدید مانند رنجر‌ها استفاده کرد. رنجرها که بدون شک با عرضه بازی تبدیل به محبوب‌ترین واحدهای بازی می‌شوند، بیشتر روی سلاح‌های سرد و نبرد تن به تن مانور می‌دهند. در سوی دیگر میدان نیز بیگانگان پیشرفت‌های اساسی داشته‌اند. در ابتدای بازی بیشتر مبارزات با نیروهای انسانس ادونت است و بیگانگان کمتر خود را نشان می‌دهند اما با پیشرفت در بازی ادونت کنار رفته و مبارزه مستقیم با اربابان ادونت یعنی موجودات فضایی آغاز می‌شود. از نیروهای جدید بیگانگان می‌توان به افعی اشاره کرد که واحدی بسیار سریع و خطرناک است، وی با زبان مرگبار خویش می‌تواند واحدهای شما را از پشت سنگرشان بیرون کشیده و با پیچیدن دور آن‌ها استخوان‌هایشان را خرد کند. به غیر از معرفی نیروهای جدید، واحدهای قدیمی هر دو طرف نیز قوی‌تر شده‌اند تا شاهد نبردهایی پیچیده‌تر و البته مرگبار تر باشیم. برای مثال در سمت انسان‌ها، نیروهای ساپورت که اکنون با نام متخصص شناخته می‌شوند علاوه بر پشتیبانی نیروهای خودی، همیشه همراه با یک Drone محلک، به میدان نبرد می‌روند و حتی می‌توانند با هک کردن سیستم‌های دفاعی دشمن، از آن‌ها به سود خود استفاده کنند یا در سمت بیگانگان Chryssalidها تمام حملاتشان به سم مجهز شده تا بیش از پیش کابوس هر گیمری باشند.

 

 src=

در عناوین ایکس کام، مبارزات تنها یک جنبه از بازی بوده و سمت دیگر سکه پایگاه و ویژگی‌های مربوط به آن قرار دارد. متاسفانه با این که چیزی تا عرضه بازی نمانده اما اطلاعات چندانی از تغییرات این بخش منتشر نشده و به نظر می‌رستد که همان سیستم لانه مورچه‌ای به همان صورت هنوز وجود دارد. اما این بار گیمر نه یک پایگاه زیر زمین بلکه یک پایگاه پرنده با نام اونجرز را در اختیار دارد. یک هواپیمای غول پیکر که می‌تواند در هر نقطه از زمین فعالیت کند. آنچه که از نمایش‌های بازی می‌توان حدس زد، احتمالا، امکان تحت حمله قرار گرفتن بیس گیمر نیز وجود دارد و برخلاف بازی قبلی، پایگاه دیگر یک مکان امن و غیرقابل نفوذ نیست. قسمت‌های اصلی بیس نیز به نظر می‌رسد تفاوت چندانی با نسخه قبلی نکرده، هنوز هم می‌توان دانشمندان را به تحقیق روی بیگانگان و ویژگی‌هایشان وا داشت و نتایج تحقیقاتشان را در بخش کارگاه تولید کرد. قسمت مربوط به سربازان نیز هنوز وجود دارد و می‌توان با پرداختن به هرکدام از سربازان، آنان را شخصی‌سازی کرد، به طوری که هیچ دو سرباز همانند در بازی وجود نداشته باشند. با سپری کرد وقت برای هریک از سربازان، گیمر همانند EU به عنوان یک فرمانده با تمام سربازانش احساس نزدیکی می‌کند و تمام تلاش خویش برای نجات آن‌ها را در میدان نبرد خواهد کرد.

 

 src=

به طور کلی ایکس‌کام 2 بیشتر یک عنوان مکمل برای نسخه اول است که مشخصا به قصد انقلابی در صنعت بازی نیامده اما به طور حتم با عرضه آن، مخاطبان با عنوانی جذاب و اعتیادآور سروکار خواهند داشت. ایکس‌کام 2 برخلاف نسخه قبلی بر روی کنسول‌ها عرضه نخواهد شد به قول سران استدیوی Firaxis، آن‌ها بار دیگر به خانه اصلی خود یعنی PC بازگشتند.

” alt=””/>

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا