معرفی بازی‌ها

اولین نگاه بر Final Fantasy Versus XIII

اولین نگاه بر Final Fantasy Versus XIII,اولین نگاه بر Final Fantasy Versus XIII,(ترجمه قطعه سمنوس)


رویایی بر اساس واقعیت، راهنمای ما برای ورود به دنیای تاریک و مرموز آخرین برگ از افسانه بی‌انتهاست. دنیایی خشن و جدی که بیش از هرچیز وامدار فضای گیرا و تاثیر گذار عنوان بیاد ماندنی مجموعه، Final Fantasy VII است و محیط شهری و مدرن Midgar و کمپانی شینرا را به یاد طرفداران مجموعه خواهد آورد.

در دنیای Versus خبری از سرزمین‌های افسانه‌ای همراه با جادوگران باستان نیست، همه ماجرا در شهری مدرن و پوشیده از آسمان خراش‌های چند صد متری اتفاق می‌افتد که بازسازی مدرن شهر توکیو منطقه شینجوکو است. ناکتیس لوییسیس (Noctis Lusic این نام در زبان لاتین با غلط املایی به معنی روشنایی شبانه است) که دوستانش او را ناکت (Noct) صدا می‌کنند، شخصیت اصلی بازی و آخرین فرد از خاندانی سلطنتی است که بر این شهر (هنوز نام آن مشخص نیست) حکومت می‌کنند. خانواده لوییسیس فرمی مدرن برای یاکوزا‌های ژاپنی هستند که از نیروی کریستالی مرموز و باستانی محافظت می‌کنند. در قسمتی از نمایش بازی ما می‌بینیم پدر ناکتیس (پادشاه فعلی) که بر روی اریکه قدرت تکیه داده است به پسرش ناکتیس می‌گوید: "متاسفانه این تخت بعد از من صاحبی نخواهد داشت و من ان رو به تو نمی‌دم، اسم من به عنوان آخرین پادشاه در تاریخ خواهد موند!". هرچند هنوز چیزی از روابط میان پدر و پسر مشخص نیست اما ناراحتی ناکتیس از پدرش را می‌توان در خلال دیالوگ‌هایی که بین او و راننده‌اش در شروع نمایش رد و بدل می‌شود دریافت کرد.

noct

در صحنه‌ای دیگر بار دیگر ناکتیس را می‌بینیم که همراه با دختری زیبا به نام استلا نوکس فلورت (Stella Nox Fleuret نام و نام خانوادگی این شخصیت در زبان لاتین به معنی ستاره و شمیر است) که دختری از خاندان سلطنتی سرزمین Tenebrae (این نام در زبان لاتین به معنی تاریکی است) در حال صحبت کردن در رابطه با نور و نیرویی است که گویا فقط این دو قادر به دیدن آن هستند. استلا این نیرو را مدیون خدای خوابیده مرگ، Etro می‌داند. خدایی که تصویر خوابیده آن را در لوگوی بازی نیز می‌توان مشاهده کرد و جالب این است که قطعه Somnus (سمنوس در زبان لاتین نام خدایی خفته است) که در این صحنه در حال نواخته شدن است کامل کننده این ملاقات مرموز است. در نمایش‌های قبلی بازی نیز بارها جمله "و جلوی راستین او هنوز پنهان (خوابیده) است" به نمایش در آمده است که بیشتر از قبل بر روی رمز و راز‌های مربوط به این خدا و یا بهتر است بگوییم فال سی خفته و خاموش تاکید می‌کند. این ملاقات بر خلاف نمایش قبلی بازی که تنها در آن ناکتیس و استلا حضور داشتند اکنون تبدیل به یک میهمانی بزرگ در داخل عمارت پادشاهی ناکتیس شده است که نشان از تغییرات بسیار زیاد بازی در این سال‌ها دارد.

نکته‌ای که از هم اکنون بوی آن از بند بند بازی به مشام می‌رسد تم سیاسی و تاریکی است که چاشنی داستان شده است. دلیل آن مشخص نیست (شاید نیروی کریستال؟) اما کشور و پدر ناکتیس بر سر دلایلی مجهول با کشور همسایه و پادشاه سفید پوش آن سر جنگ و ناسازگاری داشته و درگیر جنگی سرد هستند. رنگ سفید لباس‌های پادشاه پیر و سفید موی کشور همسایه در تضاد با رنگ سیاه لباس پادشاه سیه موی کشور ناکتیس است که در حرکتی آشنا همانند تضاد سفید و سیاه میان Cloud Strife و Sephiroth دشمنی این دو سرزمین را به نمایش می‌گذارد. در صحنه‌هایی از بازی نیز ما دو پادشاه و در صحنه‌ای دیگر فرزاندان آن‌ها را روبروی هم و در حال مبارزه می بینیم که خود دلیلی دیگر برای این دشمنی و شروع داستان است.

dad

گیم‌پلی و خصوصا Battle System این عنوان یکی از جنجالی‌ترین سورپرایزهای سازندگان است که تمام طرفداران مجموعه بی‌صبرانه منتظر نمایش آن بوده‌اند که خوشختانه نمایش‌ بازی به خوبی نشان می‌دهد آقای تتسویا نومورا (Tetsuya Nomura) و یارانش در این سال‌ها بی‌کار ننشسته و واقعا در حال ساخت بزرگ و بهترین Action/RPG این نسل بوده‌اند!

اولین نکته‌ای که در رابطه با گیم‌پلی Versus خودنمایی می‌کند حضور World Map در بازیست که علاوه‌بر اینکه برخلاف FFXIII گیم‌پلی بازی را از خطی و یکنواخت بودن نجات می‌دهد به گیمرها اجازه می‌دهد در داخل آن گشت زنی کرده و با انواع و اقسام وسایل نقلیه موجود (همگی وسایل حمل و نقل داخل بازی توسط طراحی مشابه آن در Advent Children طراحی شده است) تفریح کنند. از جمله این وسایل می‌توان به کشتی هوایی و ماشین اشاره کرد که تاکنون حضور آن‌ها در داخل بازی تایید شده است.

اما اصلی‌ترین بخش گیم‌پلی یعنی BS بازی مکانیسمی مشابه آنچه که در Kingdoms Hearts بیاد دارید را در ابعادی وسیع‌ و خشونت و آزادی بیشتر ارایه می‌دهد. در طول مبارزات همزمان بازی شما قادر خواهید بود از میان چهار شخصیت قابل بازی سه نفر را انتخاب کرده و به دلخواه خود کنترل هر کدام از آن‌ها را در اختیار گرفته و یا در طول بازی میان آن‌ها سوییچ کنید. هر کدام از این سه شخصیت با نوار کوچکی در گوشه سمت راست تصویر به نمایش درآمده و نوارهای مربوط به HP, MP و Ex وضعیت هرکدام از آن‌ها را نشان خواهد داد. نکته جالب در رابطه با این نوار‌ها تصویر هر کدام از شخصیت‌ها در کنار آن‌هاست که دقیقا مطابق نوع حرکت آن‌ها در داخل محیط تغییر و حالت چهره آن‌ها را نشان می‌دهد!

GP

منوی دستورات (Command) نیز که یکی از بخش‌های جدایی ناپذیر این سری است با چهار گزینه Item, Summon, Magic و Ex-Arts در انتظار گیمرهاست و خبر از حضور سامون‌های محبوب سری و همچنین بازگشت Limit Break در این عنوان را می‌دهد! هنوز مشخص نیست چه موجوداتی قابلیت احضار شدن در داخل بازی را خواهند داشت اما می‌توان حدس زد هر کدام از شخصیت‌ها قادر به احضار موجودات مخصوص به خود بوده و همچنین همانند دیگر آثار نومورا قابلیت احضار ادین، افریت و شیوا را داشته باشیم. اما قابلیت LB نیز در غالب سیستمی به نام Ex-Arts در بازی حضور خواهد داشت، به این ترتیب که همانند LB نوار مخصوص Ex پس از هر بار ضربه خوردن شخصیت‌ها کمی اضافه شده و با هر بار پر شدن کامل آن شما قادر خواهید بود یک ضربه خاص و مرگبار را بر روی دشمنان پیاده کنید.

اما نکته‌ای که در رابطه با منو دستورات خودنمایی می‌کند عدم حضور دستور ضربات در داخل آن است که نشان دهنده آزاد و همزمان بودن مبارزات همانند دیگر HnS های موجود است. به این ترتیب شما برای وارد ساختن ضربات، پریدن، دفاع و … نیازی به مراجعه به منو دستورات نداشته و تنها برای استفاده از آیتم‌ها، سامونینگ، استفاده از جادوهای خاص و Ex-Arts نیاز به استفاده از این منو دارید. این چهار دستور تنها در خلال مبارزات قابل انتخاب بوده و هنگامی که مشغول گشت و گذار بر روی World Map باشید تنها گزینه Magic باقی خواهد ماند که هنوز مورد استفاده آن مشخص نیست.

Final

هر کدام از چهار شخصیت قابل بازی گیم‌پلی مخصوص به خود را دارا بوده و مبارزه با آن‌ها شباهتی به دیگری ندارد. شخصیت اصلی بازی ناکتیس شمشیر زنی ماهر و چیره دست در اجرای جادوهای مختلف است که با قابلیت تله پورت کردن خود به راحتی می‌تواند دشمنان را از سر راه خود بردارد. شخصیت‌های دیگر بازی نیز متشکل از یک تیر اندازه ماهر، یک شمشیر زن و یک مبارز عادی (با مشت و لگد) هستند که به طور قطع تنوع بسیار خوبی به گیم‌پلی بازی خواهند بخشید. نکته دیگری که در رابطه با شخصیت‌های بازی به چشم می‌خورد نوع استفاده از آن‌هاست؛ به عنوان مثال شما مجبور خواهید بود برای عبور از بعضی قسمت‌های مراحل از شخصیتی خاص استفاده کرده و مثلا با کمک شات گان مخصوص یکی از اعضای گروهتان مانعی را نابود و از سر راه بردارید.

اما سورپرایز دیگری که خصوصا طرفداران قدیمی‌تر FF را سر ذوق خواهد آورد قابلیت سوار شدن بر روی ربات‌های دوپا همانند مرحله آغازین FFVI است که حتی دیدن آن نیز شما را به وجد خواهد آورد! علاوه‌بر ربات‌های دوپا بقیه وسایل نقلیه دشمن نظیر تانک نیز آماده خدمت به شما بوده و با سوار شدن بر روی آن‌ها قادر به منفجر کردن هدف‌های بزرگ هستید. مبارزه با Boss ها بخش مهم دیگری از گیم‌پلی بازی است که تاکنون دو مورد از آن‌ها به نمایش در آمده است. نکته‌ای که این مبارزات را جذاب‌تر‌ خواهد ساخت حضور باس‌های انسانی با ظاهری عجیب به سبک FF های کلاسیک خصوصا FFIV است که خود به خود حس بسیار خوبی به این مبارزات خواهد بخشید. نکته دیگری نیز که کامل کننده این بخش از بازی است حضور افکت Blood & Gore در بازی است که اولین در مجموعه به شمار می‌رود! افکت خون به زیبایی در بازی گنجانده شده است و با هر ضربه‌ای که شخصیت‌ها بر دشمنان وارد می‌سازند به زیبایی هرچه تمام مقدار معقولی خون به بیرون ریخته و جذابیت‌های بصری مبارزات را چند برابر خواهد ساخت.

به لطف موتور قدرتمند SE گرافیک تکنیکی Versus حتی در سطحی بالاتر از FFXIII قرار دارد و حتی نمایش‌های قبلی بازی نیز به نشان دهنده آن هستند. مدل سازی شخصیت‌ها یکی از مواردی است که توجه بسیار ویژه‌ای بر روی آن شده و برای کامل کردن آن‌ها (خصوصا موی شخصیت‌ها) از بسیاری از تکنیک‌ها بکار رفته در انیمیشن Advent Children Complete استفاده شده است! اگر به نمایش‌های قبلی بازی دقت کرده باشید حتما متوجه خواهید شد که چهره شخصیت‌های بازی خصوصا ناکتیس در نمایش جدید آن کمی تغییر کرده و علاوه‌بر پخته‌تر شدن چهره او مدل مو و حالت آن نیز کمی تغییر و معقول‌تر شده است که البته بر زیبایی و جذابیت‌های ظاهری این شخصیت افزوده است.

Noct_3

لباس و ظاهر شخصیت‌ها نیز از موارد دیگری است که به لطف طراحی‌های شرکت طراحی مد و لباس شینجوکو، Roen به کلی دچار تغییر شده و ظاهری مدرن و زیبا‌تر یافته است. محیط‌های وسیع و متنوع بخش دیگری از بازیست که توجه خاصی بر روی طراحی آن شده است. این مراحل از شهری مدرن تا جنگل‌های انبوه و بیابان را شامل می‌شوند که با توجه به بخش‌های به نمایش درآمده شما قادر خواهد بود بر خلاف FFXIII به تمامی نقاط آن سرک کشیده و در آن‌ها به گشت و گذار بپردازید! صحنه‌های نمایشی بازی نیز به لطف کیفیت بالای کار طراحان SE و نیز کارگردانی هنرمندانه شخص تتسویا نومورا به یک تجربه بی‌نظیر بصری و تکنیکی تبدیل شده و حس سینمایی بازی را به شدت افزایش خواهد داد.

Env

موسیقی یکی از بخش‌های جدایی ناپذیر سری Final Fantasy است و خوشبختانه به لطف ذهن زیبای خانوم Yoko Shimomura قطعات ساخته شده برای بازی بسیار زیبا از کار درآمده‌ و توانسته‌اند برخلاف FFXIII طرافداران مجموعه را راضی نگه دارند. همانطور که آقای نومورا نیز قبلا وعده آن را داده‌ بودند در نمایش اخیر بازی بالاخره برای اولین بار صدای ناکتیس را نیز شنیدیم که البته کسی متوجه نشد نام دوبلور آن چیست؟!

در مجموع می‌توان گفت Final Fantasy Versus XIII بزرگترین سورپرایز این نسل برای کنسول PS3، دوست داران سبک Action/RPG و سری FF است و با نمایش قدرتمند خود توانسته تمامی طرفداران مجموعه را مجذوب خود کند. این عنوان شاید در ظاهر کامل کننده داستان بزرگ فال سی‌ها و FFXIII باشد اما همه چیز آن خبر از ادامه‌ای فنی و تکنیکی بر بزرگ و محبوب‌ترین عنوان این سری یعنی Final Fantasy VII می‌دهد و بدون شک طرفداران این شماره از بازی قادر خواهند بود در غیاب یک ادامه و یا بازسازی از FFVII که مدت‌هاست به طور سربسته وعده آن داده شده است از Versus و غرق شدن در دنیای تاریک و مرموز آن لذت برند…

noct_2

” alt=””/>

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا