بررسیپلی استیشن 3

مبارزه‌ای شلوغ اما مجانی

تحلیل‌گران بازی‌های کامپیوتری می‌گویند، شرکت‌های سازنده بازی‌ها و همچنین کنسول‌های بازی برای موفقیت در نسل بعدی باید به دو نکته بیش‌تر توجه داشته باشند؛ یکی محتوای قابل فروش در بازی‌ها (مانند فروش سکه و پول در بازی‌های برخط) و دیگری عرضه بازی‌های مجانی برای مخاطبانی با سلایق مختلف که خصوصا نکته دوم، در سال های اخیر بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. Dust 514 نیز یکی دیگر از این دسته بازی‌ها است که هم به صورت کاملا مجانی و انحصارا بر روی دستگاه PS3 و به واسطه‌ی PSN قابل دسترسی است و هم درون آن محتوای قابل فروش نیز وجود دارد که در ادامه به جزئیات هر یک از بخش ها خواهیم پرداخت. این بازی در سبک اول شخص به نمایش در می‌آید و در هدف اصلی خود، بازیبازان مالتی پلیر را هدف قرار داده است. اما سوال اصلی ما در اینجا مطرح می‌شود که Dust 514 با ظاهری حرفه‌ای و متفاوت تر از دیگر بازی‌های رایگان یا Free to Play آیا واقعا می‌تواند همه‌ی مخاطبان سبک خود را درگیر بازی خود کرده و آن‌هارا نیز راضی کند؟ چرا که پیش از این کمتر بازی رایگانی در این سبک عرضه شده بود و نیز سطح کیفی نمایش آن‌ها نیز به هیچ وجه به نمایش خوب Dust 514 نمی‌رسید. اما آیا Dust 514 در این زمینه موفق شده است یا خیر؟

Dust 514 حداقل بر روی کاغذ بسیار راضی کننده است. قرار گرفتن در دنیای بزرگ بازی که چیزی همانند دنیای Halo است، وجود سرور‌های قوی برای بخش مالتی پلیر با تعداد زیاد مخاطب، Modeهای مختلف برای بازی، وجود سیستم ارتقا پیشرفته که حتی از بسیاری از بازی‌های RPG نیز می‌توان آن را بهتر دانست، کاستومایز شخصیت، Market بزرگ و کارآمد برای بازی و همینطور قابلیت اتصال محتویات بازی و انتقال Skillهای دریافت شده به دنیای بزرگ Eve Online خود نکات بسیار مهمی تلقی می‌شوند که می‌تواند هر بازیبازی را مجبور به تهیه این بازی کند. حال به این نکات، رایگان بودن بازی را نیز اضافه کنید. Dust 514 دیگر چه چیزی کم دارد؟

متاسفانه همانطور که اشاره شد، Dust 514 به صورت تئوری کاملا عالی است اما چیزی که در عمل مشاهده شد تا حد زیادی نا امید کننده به نظر می‌رسد. گیم پلی خشک، اجرا شدن بد، ضعف‌های گرافیکی، دوربین سردرد آور و پردازش کند این بازی تنها چندی از نقاط ضعف بازی هستند که باعث شده‌اند Dust 514 نه‌تنها بازی خوبی نباشد، بلکه ارزش تجربه آن نیز بسیار پایین تر از حد پیشبینی شده قرار گیرد.

Dust 514 یک بازی آنلاین است و نباید از آن انتظار داستان داشت، داستان کلی Dust 514 نیز به مبارزات کهکشانی و فضایی مربوط می‌شود و این سناریو نه‌چندان وسیع کمک به هضم مسائل موجود و اتفاقات درون آن می‌کند. اساس مبارزات نیز بر همین اساس است، البته Modeهای گوناگونی که درون بازی گنجانده شده‌اند نوید تنوع وقایع بازی را به شما خواهند داد.

اگر شما نیز از کسانی باشید که در سبک اول شخص شوتر از بازی‌هایی نظیر سری بازی‌های Call of Duty و یا Battlefield لذت می‌برید، باید اذعان داشت که گیم پلی Dust 514 هیچ‌گاه شما را راضی نخواهد کرد. اولین چیزی که در تجربه Dust 514 توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند، سرعت پایین کارکتر و انجام دیر درخواست های ارائه شده است. با این وجود، دوربین بد بازی نیز توانایی لذت بردن از روند بازی را نیز از بین برده است. به طوری که از طرفی آنقدر کند است که اگر دشمنی در طرفین و یا پشت شما باشد، نمی‌توانید با سرعت کافی برگردید و همینطور دقت بسیار پایین نشانگر، از طرف دیگر باعث شده تا به هیچ وجه هدف گیری دقیقی را شاهد نباشیم و همین امر نیز باعث تیراندازی بی‌هدف توسط بازیبازان می شود. همچنین یکی دیگر از نتایج بد نبود دقت در تیراندازی، موجب این شده که تنوان به قسمت مشخصی از دشمنان تیر اندازی کرد، از همین رو در درگیری‌ها اغلب همه به بدن یکدیگر شلیک می‌کنند. شاید اگر سازندگان بازی، Zoom خوبی را برای اسلحه‌ها پیشبینی می‌کردند، این طور و به این شکل مشکلات عدیده‌ای پدید نمی‌آمد.

مبارزات نزدیک نیز در Dust 514 تعریف چندانی ندارند، اغلب در میدان جنگ، دشمنان خود را گروهی یا فردی خواهید یافت، در صورتی که بخواهید از فاصله دور به آن‌ها تیر اندازی کنید، مشکلات تیر‌اندازی را خواهید داشت که به آن اشاره شد، (لازم به ذکر است که به خاطر وجود نوع خاص گیم‌پلی در Dust 514 و نحوه متفاوت سیستم تیراندازی و … پس از مدتی بازی کردن به این نوع نیز عادت خواهید کرد و مانند دفعات اولیه آزار دهنده نخواهد بود.) و اگر بخواهید از نزدیک دشمن خود را از پای در آورید، باید به سمت مبارزه تن به تن و حمله نزدیک یا همان Melee Attack بروید که همین بخش، خود بسیار اعصاب پولادین می‌خواهد. برای اثبات این سخن کافی است که چندی تلاش کنید تا از این روش برای کشتن دشمن استفاده کنید و آن وقت است که می‌فهمید Melee Attack به ضعیف‌ترین شکل خود در Dust 514 ظاهر شده است، آن هم به خاطر نبود زمان بندی درست و دقیق نبودن آن. پس در مواجهه با دشمنان نزدیک یک راهکار وجود دارد که اکثر کاربران نیز از همان استفاده می‌کنند: چرخیدن ممتد به دور دشمن و تیر اندازی به او! در این روش کسی برنده است که دیرتر خشابش تمام شود و یا یکی از هم‌تیمی‌ها به کمک او بیاید. جدا سازندگان Dust 514 باید فکر اساسی برای این بخش داشته باشند و ما هم امیدواریم تا به زودی در آپدیت‌های بعدی دیگر شاهد این مشکلات را نباشیم.

مورد دیگری که بسیار به چشم می‌خورد، شلوغ بودن میدان بازی است که در حالت معمولی 22 نفر در آن به بازی می‌پردازند. این رقم تا حد زیادی باعث شده تا تفاوت آشکاری میان بازیبازان حرفه‌ای و معمولی به‌وجود بیاید. به این صورت که بازیبازان آماتور به طور کلی خیلی زود میمیرند و شاید در کل 10-15 دقیقه بازی تنها چند نفر را بتوانند بکشند، خوشبختانه شلوغ بودن بازی تا این حد به هیچ وجه دچار کند شدن پردازش و لگ داشتن آن نشده اما برای کسانی که به تازگی می‌خواهند این بازی را شروع کنند نمی‌تواند تجربه دلچسبی را به همراه داشته باشد. پس یادتان باشد اگر روزی سراغ Dust 514 رفتید، کمی حوصله به خرج دهید تا کم کم حرفه‌ای‌تر شوید. از طرف دیگر نیز همانطور که پیش از این اشاره شد سیستم گیم‌پلی Dust 514 به طور کلی با سایر بازی‌های اول شخص موجود در بازار فرق دارد. نه می‌توان از آن خرده گرفت و نه می‌توان تمجید کرد. چرا که علاقه به این نوع گیم‌پلی تنها با عادت کردن به آن و بازی کردن مکرر به دست می‌آید و نه چیز دیگر.

بخش دیگری از گیم‌پلی بازی به وسایل نقلیه نیز اختصاص می‌یابد. چنان که سعی شده تا سیستمی همانند سری بازی‌های Halo را در آن ایجاد کنند. اما متاسفانه CCP Games در این بخش نیز ناکام بودند و جز سیستمی سردرد آور، المان دیگری در این بخش پذیرای شما نخواهد بود. به طور کلی کنترل بازی مشکل و طاقت فرسا است اما برای اینکه تجربه‌ Dust 514 کمی بهتر باشد، پیشنهاد می‌شود از این بخش صرف نظر کنید که استفاده کردن از آن هیچ سود خاصی را نیز شامل نمی‌شود.

بدیهی است که در Dust 514 نیز همانند سایر بازی‌های مالتی پلیر، پس از کشتن هر دشمن یا فتح کردن پایگاه و … Skill Point هایی در نظر گرفته شود. با گرفتن این امتیازات پس از هر دست بازی کردن و جمع آوری آن‌ها در نهایت می‌توانید در فروشگاه بزرگ بازی وسایل جدید خریده و بخش‌های مختلفی را که می‌خواهید، ارتقا ببخشید. البته اکثر محصولات موجود امتیاز بسیار بیشتری از مقدار کسب شده در هر دور طالب است؛ به طوری که شاید برای تهیه یکی از آپگرید‌های موجود، باید ساعت‌ها پای بازی و بخش‌های گوناگون بنشینید تا بتوانید امتیاز خود را به مقدار دلخواه نزدیک کنید. البته اگر اهل خرج کردن زمان ارزشمندتان نیستید، CCP Games راه دیگری را نیز پیش رویتان قرار می‌دهد. با پرداختن پول واقعی، می‌توان همان موارد دلخواه را بدون صرف وقت و به راحتی خرید. (بالاخره سازندگان بازی نیز باید از یک راهی پول در بیاورند دیگر!) البته نباید از این نکته نیز به آسانی گذشت که برخی از این امکانات قیمتی بسیار زیاد دارند تا جایی که شاید برای بعضی از این قابلیت‌ها باید مبلغی حتی بیشتر از هزینه یک بازی ارجینال پرداخت. پس مراقب باشید تا پول خود را به راحتی در این راه نبازید!

Dust 514 در لباس یک بازی MMO بسیار خوب عمل کرده. جدای قابلیت‌هایی برای خرید آپگرید‌های گوناگون و متنوع، کاستومایز کردن شخصیت هم که راستای همان بخش اعمال می‌شود جذاب و جالب پیاده شده. حتی شاید بتوان از بخش کاستومایز کردن به شکلی سخن گفت که بهتر و بالاتر از بازی‌های MMO ظاهر شده‌اند. Option های فوق العاده زیادی برای این کار در نظر گرفته شده‌اند که در وهله اول شما را شگفت زده می‌کنند. شاید از خود بپرسید که آیا وجود این همه امکانات برای این بازی لازم است؟ جواب سوال هرچه که باشد، Dust 514 حداقل در این بخش بسیار خوب عمل کرده و می‌تواند نقطه قوتی برای این بازی رقم بزند. کاستومایز کردن شخصیت در لباس‌های متنوع با جزئیات بالا نیز دیده می‌شود که آن هم بسیار خوشایند و خوش‌حال کننده است.

طراحی مراحل و یا بهتر است بگویین طراحی مپ‌های Dust 514 خوب است. همین امر معلوم می‌کند که برای طراحی آن فکر شده و تلاش شده تا بهترین چیزی که امکان دارد پیاده شود. اما در بخش گرافیک، باز هم Dust 514 حرفی برای گفتن ندارد. مدل‌های بی‌کیفیت، نور پردازی بد و البته رنگ‌های مرده باعث و بانی این شده‌اند تا هیج گاه نتوان از گرافیک Dust 514 به نیکی یاد کرد. گرافیک Dust 514 در بهترین حالت، برای نسل گذشته مناسب است و در این نسل و خصوصا در میان بازی‌های Sci-Fi جایی ندارد. اما بد نیست که یک بار دیگر اشاره کنیم، این بازی رایگان است و نمی‌توان از آن انتظار گرافیکی زیبا و چشم نواز داشت، اما اگر CCP Games نمی‌توانست موردی عالی‌ به آن بیافزاید، بهتر بود حداقل، کم‌ترین استاندارد‌های گرافیکی را در آن رعایت کند. گرچه تا حدود زیادی به نظر نمی‌رسد که مخاطبان Dust 514 به گرافیک آن اهمیت بدهند.

انتظارات ما از بخش صدا و موسیقی در بازی‌هایی نظیر Dust 514، وجود موسیقی همگام با جو حاکم بر بازی و افکت‌هایی برای کامل شدن تجربه میدان جنگ است. در Dust 514 موسیقی‌ای وجود ندارد که بخواهد مخاطبان را درگیر بازی کند، پس باید از این بخش صرف نظر کرد. در سمت دیگر افکت‌های صوتی اسلحه‌ها در حد متوسطی قرار دارند که نه می‌توان از آن‌‌ها بد گفت و نه می‌توان تعریف کرد. به نظر می‌رسد که CCP Games در بخش افکت‌ها کار خود را به درستی انجام داده و پای خود را پس و یا پیش نگذاشته است!

در پایان باید گفت که Dust 514 یک بازی خیلی خوب نیست و همینطور لذت بردن از آن منوط به عادت کردن به گیم‌پلی خاص خود این بازی است. با وجود نکات مثبت و منفی‌ای که در این متن به آن‌ها اشاره شد، باید یاد آور شد که با تمام این موارد، Dust 514 یک بازی رایگان است و نباید از آن انتظار زیادی داشت. از طرف دیگر ما با یک بازی آنلاین روبرو هستیم، بازی‌ای که هر چند وقت یک بار آپدیتی برایش خواهد آمد، پس زیاد دور از ذهن هم نیست اگر پس از مدتی Dust 514 را با آپدیت‌های جدیدتر تجربه کردید و آن وقت اثری از بسیاری از نکات منفی گفته شده در این نقد را در بازی یافت نکردید. به هر حال CCP Games با خلق Dust 514 نه بسیار موفق و نه ناامید کننده عمل کرده است اما قطعا Dust 514 نیز پتانسیل این را دارد که به یکی از بازی‌های رایگان معروف (اما با اصلاح مشکلات فعلی.) تبدیل شود.

مجموع امتیاز - 6

6

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
اتصال به دنیای Eve Online طراحی خوب مپ‌ها قابلیت کاستومایز کردن بسیار خوب فروشگاه بزرگ با داشتن آپدیت‌های کارآمد
نقاط ضعف:
گیم‌پلی خشک و اجرای بد دوربین گیج کننده گرافیک ضعیف مبارزات نزدیک نا‌امید کننده گیم‌پلی بد وسایل نقلیه

User Rating: Be the first one !

فرنود

عضو هیئت تحریریه بازی‌سنتر از سال ۸۹

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا