بررسی

بررسی بازی شتاب در شهر

خواندن نقد و بررسی,اولین چیزی که در حین ورود به بازی توجه شما را جلب می‌کند، دنیای باز این عنوان است. شما قادرید در شهر به صورت آزادانه گردش کرده و به نقاط مختلف سرکشی کنید. شهر نسبتا شلوغ بوده و اتومبیل‌ها و افراد پیاده زیادی در حال حرکت و عبور و مرور هستند. هدف اصلی، پیروز شدن در مسابقات مختلف بوده و با پیشرفت در بازی می‌‌توانید به رقابت‌های اصلی دست پیدا کنید، علاوه بر این برخی ماموریت‌های جانبی نیز وجود دارند که باعث می‌شوند تنوع نسبتا کافی در این بخش وجود داشته باشد. مسابقات در پیست‌های شهری برگزار می‌گردد و با برتری در این مسابقات می‌توانید به پیست‌های جدیدتری مانند پیست خاکی دسترسی پیدا کنید. رقابت‌های اصلی با حضور فقط دو حریف انجام می‌شود که در نوع خود بسیار عجیب است، علاوه بر این، طراحی پیست‌های شهری به گونه‌ای بوده که هر دور پیست در کمتر از 30 ثانیه به پایان می‌رسد و اگر در ابتدای مسابقه از حریفان خود عقب بیفتید، امکان اول شدن بسیار اندک خواهد بود. این عامل موجب می‌شود که شما به وفور از گزینه تکرار مسابقه استفاده کرده و بازی به سرعت برای شما خسته کننده خواهد شد. مشکل دیگر کم بودن تعداد مسیرها است، مسیرها بسیار انگشت شمار بوده و شما مجبورید برای پیشرفت، برخی مسابقات را بارها تکرار کنید که این عامل نیز کمک شایانی به کسل کننده کردن بازی خواهد کرد! البته وضعیت در پیست خاکی و پیست جالبی که در انتها آزاد می‌شود، بهتر بوده و گرچه کماکان باید با دو حریف مسابقه دهید، ولی مسیر مسابقه طولانی‌‌تر شده و دیگر وضعیت مشابه پیست‌های شهری به وجود نخواهد آمد. در هر مسیر تعدادی نشانه وجود دارد که با گرفتن آن‌ها می‌توانید از قابلیت‌هایی نظیر متوقف کردن حریفان یا افزایش قدرت نیترو بهره ببرید، در ابتدای مسابقه نیز کارت‌هایی قرار دارند که با خرید آن‌ها، امکاناتی نظیر افزایش قدرت موتور یا محافظت در برابر توقف زمان به شما تعلق می‌گیرد. این دو ویژگی، هیجان بیشتری به رقابت‌ها داده و استفاده درست از ‌آن‌ها رمز برتری در مسابقات است.

شتاب در شهر

با پیروزی در رقابت‌ها پول به دست می‌آورید که به کمک آن می‌توانید اتومبیل‌های جدیدتر خریداری کرده یا آن‌‌ها را ارتقا دهید. اتومبیل‌ها کم تعداد بوده و تنها شامل 15 اتومبیل هستند که هر چند برای یک عنوان ریسینگ کافی به نظر نمی‌آید ولی تا انتها شما را سرگرم خواهند کرد. اتومبیل‌ها از چندین نمونه ایرانی مانند پراید و سمند یا نمونه‌های خارجی همانند لامبورگینی تشکیل شده‌اند که هر یک قدرت و سرعت منحصر به فردی داشته و برای برتری در مسابقات پایانی به اتومبیل‌های سریع‌تر نیاز پیدا خواهید کرد. کنترل اتومبیل‌ها نسبتا خوب است و گر چه چندان نرم و روان نیست ولی مشکلی از این بابت احساس نمی‌کنید، مشکل اصلی در این بخش کم وزن بودن اتومبیل‌هاست به نحوی که با کوچک‌ترین برخورد، اتومبیل همانند بادکنک به هوا پرتاب خواهد شد! این مشکل در مسابقات بسیار حاد بوده و اگر اتومبیل پشت سر شما با سرعت به شما ضربه بزند، اتومبیل شما به جای منحرف شدن به چپ یا راست، به طرف بالا پرواز می‌کند! در حین سرعت گرفتن نیز این کم وزنی اذیت کننده می‌شود و کنترل اتومبیل از دستان شما خارج خواهد شد. طراحی اتومبیل‌‌ها بسیار خوب بوده و همانند نمونه‌های اصلی ساخته شده‌اند، به علاوه برای آن‌ها نمای کاکپیت نیز در نظر گرفته شده است. با پیشروی در بازی و پیروزی در رقابت‌ها، به شما قابلیت ارتقا اتومبیل داده می‌شود که این قابلیت‌ها شامل مواردی همچون بهبود قدرت نیتروژن یا افزایش قدرت موتور است.

شتاب در شهر

در طول شهر مسابقات مختلفی وجود دارد؛ از جمله رسیدن به یک نقطه در زمان معین، جمع کردن تعداد مشخصی ستاره و یا پرش از سکوهای مختلف. این بخش‌ها نسبتا جذاب بوده و خصوصا رقابت‌هایی مانند پرش یا رسیدن به سرعتی خاص، لذت بخش هستند. ولی سایر مسابقات به دلیل اشتباه در طراحی، بیشتر موجب خرد شدن اعصاب شما خواهند شد. عابران پیاده‌ای که در سطح شهر وجود دارند بسیار سر به هوا بوده و برای عبور از خیابان، هیچ قانونی را در نظر نمی‌گیرند، به همین دلیل تا به خود بجنبید مشاهده می‌کنید که یک عابر پیاده را زیر گرفته‌اید. زیر گرفتن عابرین پیاده علاوه بر کم شدن امتیازات، در اکثر مواقع باعث لغو مسابقه نیز می‌گردند. در طول گردش آزاد نیز این عابرین بسیار مزاحم بوده و تصادف با آن‌ها بسیار محتمل است، این تصادفات از تعداد ستاره‌های جمع‌آوری شده به میزان زیادی می‌کاهد و به مرور نسبت به این عابرین حس تنفر پیدا خواهید کرد! البته سازنده برای حل این مشکل، در بخش افزایش قابلیت‌ها گزینه‌ای جهت افزایش شانس در هنگام تصادف قرار داده که اندکی از ضعف این بخش می‌کاهد ولی با توجه به کم بودن تعداد ارتقا‌ها، راهکاری جامع به نظر نمی‌آید. یکی دیگر از بخش‌های ضعیف این عنوان سیستم تصادفات آن است که در بیشتر موارد موجب لغو رقابت‌های فرعی خواهند شد. به جز این در حین مسابقات یا گردش آزاد و پس از چند تصادف، اتومبیل شما از کار می‌افتد و مجبورید برای تعمیر آن به تعمیرگاه‌هایی که در سطح شهر پراکنده هستند سر بزنید. تعمیرگاه‌ها برای بهبود اتومبیل از شما هزینه‌ دریافت می‌کنند که الگوریتم دریافت هزینه مطابق با واقعیت ساخته شده و هر چه اتومبیل گران‌قیمت‌تری داشته باشید باید هزینه بیشتری بپردازید! البته اگر در وقت لازم اتومبیل خود را تعمیر نکنید شاهد منفجر شدن آن و پرپر گشتن بخش زیادی از پول‌هایی که با سختی به دست آورده‌اید، خواهید بود! شلوغی شهر موجب می‌شود تا تصادفات یا برخورد با عابرین پیاده در سرعت‌های بالا اجتناب ناپذیر شده و اکثر مسابقات فرعی، نیمه تمام رها شوند یا عمده وقت شما صرف یافتن تعمیرگاه گردد. نقشه نیز خود معضل بزرگی به حساب می‌آید! مکان ماموریت‌ها بر روی نقشه مشخص هستند و برای یافتن مسیر در حین یک ماموریت باید به نقشه مراجعه کنید، ولی در حرکتی عجیب هنگام باز کردن نقشه، بازی متوقف نشده و هم‌چنان ادامه دارد. تصور کنید با سرعت بالا در حال حرکت هستید و می‌خواهید با مراجعه به نقشه مسیر بعدی خود را تعیین کنید، باز کردن نقشه همان و زیرگرفتن چند عابر پیاده همان! این عوامل در کنار هم باعث کاستن از ارزش‌های بخش گردش آزاد شده و تیم سازنده از پتانسیل بالای این بخش به خوبی استفاده نکرده است.

شتاب در شهر

بخش بصری با وجود داشتن مشکلاتی نظیر لود کردن اشیا یا سایه زنی ضعیف، به صورت کلی قابل قبول است. اتومبیل‌ها به خوبی طراحی شده و شهر نیز طراحی جالبی دارد. اشیا موجود در محیط از فاصله دور نمای خوبی دارند ولی در فاصله نزدیک شاهد بافت‌های بی‌کیفیتی خواهید بود. قطعات موسیقی در نظر گرفته شده برای این عنوان از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار هستند و در حین مسابقه، هیجان خوبی به رقابت‌ها می‌دهند. گوینده بازی منوچهر والی زاده است که در هنگام شروع بازی با لحن زیبای خود، شما را با ویژگی‌های این عنوان آشنا خواهد کرد.

شتاب در شهر

شتاب در شهر از ایده جالبی بهره برده ولی در پیاده‌سازی این ایده موفق نبوده است. روند بازی به گونه‌ای پیش می‌رود که بازیکن‌های کم‌حوصله ممکن است به سرعت از آن دلسرد شوند، شتاب در شهر پتانسیل بالایی دارد و تیم سازنده می‌تواند با بهبود نقاط ضعف آن در ادامه دنباله‌های با کیفیت‌تری از این عنوان روانه بازار کند.

مجموع امتیاز - 4

4

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:

نقاط ضعف:
کم تعداد بودن پیست‌ها و رقبا
بازی پس از مدتی خسته کننده خواهد شد
عابرین پیاده!

User Rating: 1.1 ( 1 votes)

محمد شکری

گیم، کتاب، فیلم، فوتبال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا