بررسیپلی استیشن 3

مجانی، گلادیاتور شوید

Spartacus Legends ورود مجانی شما به وحشیانه‌ترین ورزش جهان باستان را خوش آمد می‌گوید، اما آن را در گرو اتصال دایمی به شبکه لایو قرار می‌دهد که خبر خوشحال کننده‌ای برای اکثر کاربران ایرانی نیست. این بازی به شما ایستادن در جایگاه یک گلادیاتور خشن و مرگبار را هدیه می‌دهد و سعی میکند ضعف‌های خود را در برخی از نکات مثبت و مجانی بودنش، کم رنگ تر کند تا باعث شود گیمرهای بیشتری به سمت آن جذب شوند. این یک بازی کامل نیست و می‌توانست با کمی تغییرات و بهبود‌های فنی به یک تجربه ماندگارتر تبدیل شود، با این حال اصلی ترین دلیلی که باعث می‌شود تا دانلود آن را به شما پیشنهاد دهیم، لحظات سرگرم کننده نسبتا کوتاه، مبارزات مرگبار گلادیاتور‌ها و مجانی بودن آن است.,مجانی، گلادیاتور شوید,مجانی، گلادیاتور شوید,

محبوبیت روز افزون بازهای Free to Play و موفقیت بی نظیر برخی از این عناوین باعث شده تا استودیوهای بیشتری به این سمت گرایش پیدا کنند. در همین راستا، حدود یک سال پیش UBISOFT اعلام کرد که قصد دارد بازی Spartacus Legends را با همکاری شبکه Starz و بر اساس سریال تلویزیونی اسپارتاکوس بسازد. UBISOFT به عنوان ناشر، ساخت بازی را به عهده استودیوی لس‌آنجلسی Kung Fu Factory گذاشت که در کارنامه‌اش برخی از نسخه‌های مورتال کمبت و بازیهایی نظیر Supremacy MMA دیده می‌شد. این یک بازی مبارزه‌ای در دنیای باستان قدیم است و گلادیاتور‌های بی رحم می‌خواهند آن را در XBLA و PSN رقم بزنند، اما آیا این بازی می‌تواند موفقیتی در حد و اندازه‌های سریال تلویزیونی‌اش بدست آورد؟ پس با ما همراه باشید تا تجربه خود را با شما به اشتراک بگذاریم …

بازی Spartacus Legends فاقد هر گونه داستان خاصی است و بیشتر سعی می‌کند یاد آور نبردهای خونین و بی رحمانه گلادیاتور‌ها در دنیای باستان باشد. فقدان توضیحات لازم در بازی برای کسانی که فیلم اسپارتاکوس را ندیده و داستانش را نشنیده اند یک نکته منفی محسوب می‌شود. زمانی که بازی در آن جریان دارد مربوط به 73 سال قبل از تولد عیسی مسیح و در مورد مردی است که در جنگ اسیر ارتش روم شده و به بردگی گرفته می‌شود. او بخاطر اندام‌های ورزیده و قدرتمند به عنوان یک گلادیاتور انتخاب می‌شود تا آموزش‌های لازم را ببیند و با دیگر گلادیاتور‌ها به مبارزه بپردازد. بازی سعی نمی کند به این موضع بپردازد و فقط برای یادآوری، در شروع تکه هایی از فیلم اسپارتاکوس را با یک فریم جهنمی، به همراه چند آرت نشان داده می‌دهد و راوی توضیحاتی مختصر و اندک را ارایه می‌کند تا شما کمی آمادگی لازم را برای ورود کسب کنید. در کل ما انتظار داشتیم این بازی همانند سریالش، داستان جذاب و نفس گیری داشته باشد که گیمر را تشویق به ادامه بازی کند، اما این چنین نبود.

Spartacus Legends یک بازی F2P سه بعدی در سبک مبارزه‌ای است که برای بازی کردن آن باید همیشه آنلاین باشید، حتی اگر بخواهید بخش تک نفره بازی را دنبال کنید. مکانیزم گیم‌پلی در این بازی بی شباهت به بازی‌های دیگر این سبک نیست، با این تفاوت که بازی بر اساس شخصیت‌ها، سلاح‌ها و مهارتهای دنیای گلادیاتورها شکل گرفته است. این بازی، برخلاف بازیهایی نظیر تکن و مورتال کمبت از سیستم مبارزه پیچیده‌ای برخوردار نیست ولی با این حساب در شروع با یک سیستم آموزشی، فرامین اولیه را به شما یاد خواهد داد، اما در کل شیوه مبارزات، کومبوها و حملات آنها همگی برگرفته شده از همان دوران است. حملات در این بازی با طیف وسیعی از سلاح‌های سبک و سنگین و برخورد فیزیکی با دشمن برای شکستن گارد دفاعی آنها همراه بوده که میتواند به انجام کومبوهای تکمیلی در صورت فشار دادن دکمه‌های صحیح پایان یابد، همچنین دفاع در مقابل دشمن نیز می‌تواند با مسدود کردن حملات با سپر و غلتیدن به جهت مخالف همراه باشد که در صورت موفقیت، شما را به انجام یک حرکت هجومی ترغیب می‌کند. در کل باید گفت مبارزات بی‌رحمانه، مناظر پر هیجان نبرد گلادیاتور‌ها در بین تشویق تماشاگران و صحنه‌های خشونت‌بار اعدام، از مشخصه‌های این بازی است.

Spartacus Legends مبارزات را در یک نقشه جامع معین کرده که گیمر می‌تواند انتخاب کند که CPU (هوش مصنوعی) دشمنش باشد یا یک بازیکن آنلاین. بخش کمپین در شهر کاپوا از امپراطوری روم انجام می‌شود که خود متشکل از چندین منطقه، و هر منطقه شامل چندین ناحیه، برای برگزاری نبردهای خونین است. بعد از مبارزه با تمامی گلادیاتورهای یک ناحیه، باید با رییس آن قسمت مبارزه کنید و بخاطر گرده خوردن LVL UP شخصیت شما با نتیجه این مبارزات، شما اتوماتیک‌وار به پیروزی در میدان فکر خواهید کرد. با پیروزی در هر مسابقه، شهرت بیشتری بدست می‌آورید که این برای رقتن به مراحل دیگر که به سطح شهرت بیشتری نیاز دارند ضروری است و در کنارش پاداش‌هایی نظیر سکه طلا و نقره دریافت می‌کنید که با آنها می‌توان مبادرت به استخدام گلادیاتور جدید، خرید زره، شمشیر، کلاه خود، سپر، ساق و … کرد. تنوع گلادیاتور‌ها و سلاح‌های مختلف در بازی قابل تحسین است ، شما کم کم با طیف وسیعی از تجهیزات رو به رو می‌شوید که می‌توانید گلادیاتور خود را به آن مجهز کنید و با خریدن تجهیزات سطح بالا امید بیشتری به کسب پیروزی داشته باشید.

یا اینکه این بازی F2P محسوب می‌شود اما سازندگان بازی برای کسب درآمد، چیدمان پاداش و پیشرفت هر گلادیاتور را بسیار کند طراحی کرده تا گیمر برای بدست آوردن طلا و رسیدن به سطح بالاتر به چالش کشیده شود، مثلا سکه‌های طلا بیشتر از راه lvl up شخصیت بدست می‌آیند و دریافت تجربه برای این مهم نیز منوط به مبارزات پی در پی و خسته کننده است و اینجاست که سازندگان پیشنهاد آسانتری را از طریق خرج کردن پول به شما پیشنهاد می‌دهند . در نسخه X360 میتوانید با خرج کردن 400 پویینت مایکروسافت 50 سکه طلا بدست آورید و اقدام به خرید گلادیاتور و تجهیزات قدرتمند کنید، در کنارشان آیتم‌های دیگری مانند افزایش خسارت گلادیاتور، تمام کننده‌های پایانی و یا double xp نیز هست که میزان دریافت تجربه شما را تا 5 مسابقه 2 برابر می‌کند و بعد از آن باید دوباره اقدام به خرید کنید. خلاصه بگویم که پیشرفت در این بازی دردناک است، هر چند ما درک می‌کنیم که این بازی رایگان است و اینها معاملاتی برای سودآور بودن بازی و هزینه هایش است اما در دنیایی که گیمر‌ها کلی پول بابت بازی و دانلود DLC می‌دهند این بازی می‌توانست موفق‌تر ظاهر شود تا اینکه مجانی باشد ولی کلی موانع مصنوعی در سر راهش باشد.

گلادیاتور‌ها در بازی از لحاظ ظاهری نیز صدمه می‌بینند، و شما میتوانید به کرات کبودی، پارگی و پاشیدن خون را بروی بدن هر دو مبارز مشاهده کنید و حتی صدای آن را حس کنید که در این مورد بی شباهت به موتال کمبت نیست، ولی جذابترین و خشن ترین قسمت هر نبرد پایان دهنده‌ها و یا صحنه‌های اعدام آن مسابقه است. قبل از پرداختن به این موضوع، باید درباره تماشاگران نکاتی را بگوییم که تاثیر زیادی در جذابیت و اجرای همین اعدام‌ها دارند. برای هر مبارز یک تماشاگرسنج نمایان است که بسته به مبارزه‌ها و به وجد آوردن تماشاگران، تغییر میکند ، بدین صورت که اگر مرتبا حملات جدید کنید و به حریف آسیب بزنید پر شده و اگر فرار کنید و یا ضربه بخورید کم می‌شود، پس اگر شما بر حریف غلبه کنید و در آن هنگام تماشاگر متر شما پر باشد دشمن به حالت ژولیده و خیره می‌ایستد و شما باید در عرض چند ثانیه یکی از تمام کننده‌ای وحشتناک را بروی او عملی کنید، که میتواند شامل برش صورت، جدا کردن سر از بدن ، قطع برخی از عضوهای بدن و …باشد، البته در عمل ممکن است اگر بازنده باشید همین اتفاق برای شما بی افتد.

در روز اول انتشار این بازی، سرور بازی مشکلات زیادی داشت که میتوان به لگ شدن مبارزات آنلاین اشاره کرد و حتی در قسمتی از روز، سرور به کلی Down شد . با توجه به مشکلات اینترنت ایران در ابتدا حدس بر این بود که مشکل ازطرف ISP من است ولی با جستجو در اینترنت متوجه شدم که مشکل کلی بوده و بقیه گیمرها نیز همین مشکل را دارند. تست من در روز دوم و سوم نیز تعریف چندانی نداشت، بعد ازمدتی انتظار، سرور من را به صورت رندوم با یک گیمر آنلاین دیگر به مبارزه دعوت کرد. من هیجان خاصی برای شکست حریفم نداشتم و به همین خاطر به محض شروع مسابقه، دیوانه‌وار به سمتش حرکت کردم، اما او بی حرکت ایستاده بود !!!! بدون اینکه بدانم مشکل از اینترنت من است یا سرور بیشتر به این فکر میکردم که آیا طرف مقابلم در حال کشتن گلادیاتور من است؟؟ … من کمتر مبارزه‌ای رو بدون لگ پشت سر گذاشتم و بیشتر عکس العمل‌ها با تاخیر همراه بود و به همین خاطر نیز، اکثرا بازنده بودم . شما در بازی قادر خواهید بود به عنوان اسپارتاکوس و یا دیگر گلادیاتور‌ها با دوستان خود آنلاین به مبارزه بپردازید و رده کشندگی خود را در سراسر جهان ثبت کنید.

هشت سبک مختلف مبارزه برای گلادیاتور‌ها وجود دارد که هر سبک مملو از سلاح‌های منحصر به فرد است. به هر حال شما باید برای خریدن آنها اقدام کنید زیرا هر کدام مهارتهای خاصی دارند که در مبارزات خاص ممکن است نیاز شوند. آنها در سرعت، جا خالی، حمله به حریف و دفاع متفاوت هستند پس به هنگام انتخاب و تجهیزشان خوب دقت کنید . یکی از نکات جالب مبارزات در هنگام حمله همزمان دو گلادیاتور به همدیگر است که یک لحظه صحنه آهسته می‌شود و آن کس که زودتر کومبو را اجرا کند موفق تر خواهد بود. در هر نبرد قطعا یکی باید بمیرد، حال اگر گلادیاتور شما بیمرد باید برای احیای ان اقدام کنید که در صورت تکرار زیاد مستلزم هزینه بالا و استفاده از سکه‌های طلاست که بسته به سطح گلادیاتور شما می‌تواند متفاوت باشد. هر گلادیاتور دارای 4 بخش اصلی شامل سلامت، دفاع، خسارت و رتبه است. گیم‌پلی بازی سریع و روان است ولی کومبوها عموما بعد از چند ساعت حالتی تکراری گرفته و خسته کننده می‌شود. با وجود برخی شباهتهای این بازی با سریال تلویزیونی‌اش، این بازی فاقد المانهایی هست که گیمر را به مدت طولانی جذب خود کند .هوش مصنوعی بسیار گنگ و احمق به نظر می‌رسد و کمتر حرکات هوشمندانه انجام می‌دهد . به نوعی فقط در مبارزات در سطح بالا میتوان نقطه امیدی در این مورد یافت. در حالت کلی هوش مصنوعی منوط به فشار بدون فکر دکمه‌ها است و چالش خاصی وجود ندارد. رک بگویم این بازی، یک تجربه عمیق و ماندگار نیست.

گرافیک این بازی اصلا در حد و اندازه‌های دیگر بازیهای این سبک نیست، پس سعی کنید دید خود را به یک بازی آرکید و Free to play محدود کنید تا برای شما قابل تحمل باشد. محیط مبارزات در بازی سعی شده شبیه به مجموعه تلویزیونی‌اش باشد، اما بخاطر ضعف در طراحی و رنگ بندی یکنواختش، فاقد جذابیت‌های لازم بوده و خیلی زود خسته کننده می‌شود. طراحی محیط‌های مبارزه نشعت گرفته از آن دوران است و سعی شده به اندازه کافی وسعت داشته باشد تا شما برای انجام حرکات خود با محدودیت همراه نشوید. طراحی شخصیتها، بخاطر استفاده از برخی چهره‌های فیلم مانند آقای Liam McIntyre در نقش اسپارتاکوس ، نسبتا قابل قبول است و می‌توان در آنها بافت‌های با کیفیت‌تر، چند ضلعی‌های بیشتر و جزییات بهتری را مشاهده کرد، با این حال انیمیشن آنها بر خلاف قدرتشان، تنبل گونه به نظر می‌رسد. محیطی که در آن به مبارزه می‌پردازید عموما از بافتهای بی کیفیتی تشکیل شده و تماشاگران هم برای اینکه به پردازش بازی و نرخ فریم لطمه نزنند،عموما تکراری و از چند ضلعی‌های بسیار پایینتری ساخته شده اند. فیزیک بازی مشکلاتی داشت که باعث می‌شد تبعات برخورد شخصیتها، گاهی اوقات غیر طبیعی به نظر برسد، برای مثال من با ضربه‌ای حریف را نقش بر زمین کردم و با حرکت به طرف او، باعث شدم وی در حالت خوابیده به عقب کشیده شود، بدون اینکه حریف من در این مورد تقلایی کند و یا حملات همزمان گلادیاتور ها، بخاطر ضعف در شدت ضربات اولیه، برخی اوقات عکس العمل‌های عجیبی را به همراه داشت. در کنار این معایب، فیزیک بازی حسن‌هایی نیز داشت که می‌شد در ضربات سنگین وارد شده از سوی یک گلادیاتور و تقلای گلادیاتور دیگر برای دفع آن ضربه و همچنین در برخوردهای فیزیکی دو مبارز آن را حس کرد . نورپردازی نسبتا قابل قبول است و درکنارش می‌توان به کیفیت ضعیف سایه‌ها اشاره کرد که گاهی اوقات بسیار غیر طبیعی جلوه می‌کرد. افت فریم مخصوصا در مبارزات در مقابل هوش مصنوعی ( AI یا به نقل از خود بازی CPU ) مشهود بود و این را حتی در مبارزات آنلاین نیز مشاهده خواهید کرد. با تمامی این اوصاف یک سوال برای من مطرح است که آیا استودیو Kung Fu Factory با چه چالشی رو به رو بوده که این سطح گرافیکی را نتوانسته بدون افت نرخ فریم ارایه دهد ؟ می‌توان گفت گرافیک این بازی کمی بالاتر از بهترین بازی‌های کنسول PS2 است و من فکر نمی کنم مجانی و آرکید بودن یک عنوان بتواند همه ضعف‌ها را توجیه کند.

موسیقی در این بازی خیلی موفق تر از قسمتهایی مانند گرافیک ظاهر شده و ملودیها به خوبی با زمان بازی منطبق است و سعی میکند گیمر را در حالتی هیجانی قرار دهد.استفاده از صدای برخی شخصیتهای سری اسپارتاکوس از جمله McIntyre از نکات مثبت و خوب بازی است .جلوه‌های صوتی در این بازی اقتباس خوبی از برخورد سلاح و سپرهای فولادی به همراه فریاد گلادیاتورهای خشمگین است. فریاد تماشاگران در انظار عمومی که آهنگ هیاهوی آنها هوشمندانه به موقعیت‌های جنگ دو گلادیاتور گره خورده، نقش بسزایی در ایجاد هیجان بیشتر خواهد داشت که این را در صحنه‌های اعدام بیشتر حس می‌کنید. کنترل در این بازی سعی شده ساده باشد و چیدمان حرکات مختلف بروی کنترلر، شما را برای انجام راحت کومبوهای مختلف یاری کند به همین خاطر باید گفت شما خیلی زود بر گلادیاتور خود مسلط می‌شوید و می‌توانید در بازی از آن بهره بگیرید .تنها ایراد جزیی این بخش تغییر زاویه دوربین به هنگام تکمیل برخی حرکات بود که باعث می‌شد شما کمی در تکمیل آن گیج شوید .در کل کنترل و موسیقی بازی کمترین نقص را نسبت به سایر قسمتها داشتند.

مجموع امتیاز - 6

6

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
جنگیدن در دنیای گلادیاتور رایگان بودن لحظات مرگبار اعدام
نقاط ضعف:
مشکلات سرور در مبارزات آنلاین بافت های بی کیفیت و افت فریم یک لذت سطحی

User Rating: 3.94 ( 4 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا