اخبار تکنولوژی

صدور میلیاردها دلار مجوز فروش قطعات به هواوی توسط دولت آمریکا

هواوی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه فناوری است و به همین دلیل شرکت‌های تأمین کننده قطعات در سراسر دنیا برای حیات خود به آن وابسته هستند. گزارش جدید منتشرشده از سوی رویترز نشان می‌دهد کمپانی‌های آمریکایی با وجود کارزار عظیم تبلیغاتی علیه هواوی از دولت این کشور برای فروش میلیاردها دلار قطعات و فناوری به هواوی مجوز گرفته‌اند.

اسناد ارائه‌شده از سوی کنگره امریکا نشان می‌دهد دولت ایالات متحده در بازه زمانی نوامبر 2020 تا آوریل 2021 (آبان 99 تا مهر 1400) برای فروش قطعات و فناوری به هواوی و کمپانی تولید تراشه SMIC چین مجوزهایی به ارزش میلیاردها دلار صادر کرده است. طبق همین گزارش دولت آمریکا برای فروش قطعات به هواوی 113 مجوز صادرات به ارزش 61 میلیارد دلار صادر کرده است. همچنین در مدت یادشده 188 مجوز فروش به کمپانی تولید تراشه SMIC چین به ارزش نزدیک به 42 میلیارد دلار صادر شده است.

نه تنها هواوی یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های مخابراتی دنیا است، بلکه در حوزه شبکه‌های نسل پنجم (5G) نیز یکه‌تاز است و کشورهای مختلفی نسل پنجم از شبکه موبایل خود را بر پایه فناوری‌ها و تجهیزات مخابراتی هواوی راه‌اندازی کرده‌اند.

هواوی در سال 2012 موفق شد با پشت سر گذاشتن اریکسون به بزرگ‌ترین کمپانی مخابراتی دنیا تبدیل شود و در سال 2018 هم با پشت سر گذاشتن اپل به دومین سازنده بزرگ موبایل در دنیا تبدیل شد.

هواوی در ژوئیه 2020 میلادی با پشت سر گذاشتن سامسونگ و اپل عنوان برند شماره یک موبایل در دنیا را به دست آورد. این شرکت در شرایط همه‌گیری کرونا نیز با اتخاذ تصمیمات و استراتژی صحیح، توانست یکی از بهترین عملکردها را از خود نشان داده و با تسهیل فرایند و تولید ابزارهای مورد نیاز برای دورکاری، توانست به شرکتی موفق در این زمینه تبدیل شود.

در واقع طی روند موفقیت‌های اخیر هواوی و محبوبیت بالای محصولات این کمپانی بود که موجب برانگیختن حساسیت برخی دولت‌های غربی و وضع بعضی محدودیت ها علیه این کمپانی شد؛ محدودیت‌هایی که با توجه به اثرات منفی روی خود شرکت‎ها و دولت‎های غربی، به نظر در حال رنگ باختن هستند.

به باور برخی صاحب‌نظران محدودیت‌های ایالات ‌متحده علیه هواوی بخشی از جنگ تجاری این کشور با چین است. این در حالی است که هواوی با رد اتهامات وارده، بارها از اتهام‎زنندگان درخواست کرده که اسناد و مدارک ادعای خود را منتشر کنند ولی تا به امروز هیچ سند و مدرک مستدل و محکمه پسندی در این زمینه منتشر نشده است.

جالب اینکه پیش‌تر رویترز گزارش داده بود در دوران دولت ترامپ مجوزهایی به ارزش 87 میلیارد دلار برای فروش قطعات و فناوری‌های آمریکایی به هواوی صادرشده بود. این مجوزها معمولاً سال‌ها معتبر هستند.

خبرها و گزارش‌های منتشرشده طی ماه‌های اخیر به‌روشنی نوید آینده درخشانی را برای هواوی و خریداران محصولات این کمپانی می‌دهد.

آریا پیروز

گیم و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا