اخباراخبار سینما و تلویزیون

آهنگساز مشهور اِنیو موریکونه در سن 91 سالگی درگذشت

آهنگساز مشهور ایتالیایی اِنیو موریکونه در سن 91 سالگی دار فانی را وداع گفت. مدتی کوتاهی بعد از اینکه خبر فوت این چهره بزرگ موسیقی جهان تایید شد نخست وزیر ایتالیا در پست توییتر خود به این خبر چنین واکنش نشان داد :

ما برای همیشه و با نهایت قدردانی، یاد نابغه هنری و رهبر ارکستر اِنیو موریکونه را گرامی خواهیم داشت. آثار او ما را به داشتن آرزو ، احساس هیجان، تامل و نوشتن قطعات موسیقی واداشت که همیشه در تاریخ موسیقی و سینما باقی خواهد ماند.

این رهبر بزرگ ارکستر ایتالیایی در 50 سال کار موفق هنری خود تقریباً 500 قطعه­‌ی موسیقی برای فیلم‌های سینمایی و تلویزیون ساخت. و رکورد بزرگی  را در سینمای غرب از خود بجای گذاشت. در گستره عملکرد آهنگسازان سینما از سده بیستم تا به اکنون، انیو موریکونه بیش از اغلب مصنفان گذشته و امروز، در سیر تحول و ترفیع هُنر موسیقی فیلم نقشی آشکار داشته و حداقل نزدیک به 12 اثر از کارهای وی تبدیل به موسیقی‌های کلاسیک فیلم‌های وسترن اسپاگتی دهه­‌ی 1960 شدند از آثار درخشانی مانند موسیقی متن فیلم‌های “خوب، بد، زشت” و “روزی روزگاری در غرب” گرفته تا موسیقی تحسین شده­ی فیلم‌های “ماموریت” و “سینما پارادیزو” در دهه 1980.

موریکونه شش بار نامزد جایزه اسکار بهترین موسیقی متن برای فیلم­های “روزهای بهشت” “ماموریت” “تسخیرناپذیران” “باگزی” “مالنا” و برنده­‌ی  جایزه اسکار بهترین موسیقی متن برای فیلم “هشت نفرت‌­انگیز” به کارگردانی کوئنتین تارانتیو است همچنین در سال 2006 آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا به پاس یک عمر فعالیت هنری وی برای “مشارکتی درخشان و چند وجهی در هنر موسیقی فیلم” اسکار افتخاری آکادمی را به او اهدا نمود.

موریکونه صبح دوشنبه امروز بر اثر جراحات وارده از شکستگی لگن در کلینیکی در رم  درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا