اخبار بازی

Yoshida: سونی به دنبال عرضه محتواهای بیشتر برای کنسول های خود است

با اتمام کنفرانس سونی در  Gamescom 2012 سونی تعدادی از عناوین جدید برای PS Vita، PS3، Move و البته شبکه PSN معرفی کرده است به نظر می رسد برنامه اصلی سونی در این نمایشگاه بیشتر در جهت پوشاندن نقاط ضعف خود در جریان کنفرانس E3 2012  بوده است و سعی شده تا حد امکان جوابگوی انتقادات وارد به خود باشد. در این میان آقای Shuhei Yoshida ریاست جهانی استودیو های سونی در مورد عملکرد شرکت در جریان این نمایشگاه مصاحبه ای را انجام داده است که بیشتر پیرامون کنسول PS Vita است. در ادامه شاهد این مصاحبه خواهید بود.

 سوال: کنفرانس دیروز به نظر باز خورد مثبتی را به دنبال داشت. هدف اصلی شما در مراسم چه بود؟ چه پیامی را می خواستید به مخاطبانتان بدهید؟
Shuhei Yoshida: توجه ما بیشتر به ظرفیت های کنسول  Vita بود. یک انتقاد اصلی که از ما در جریان E3 می شد این بود که برنامه ما برای  PS Vita چیست و چه بازی هایی قرار است برای آن عرضه شود. ما زمان کمی را برای صحبت در مورد این موضوع صرف کردیم ولی اکنون در Gamescom توجه اصلی ما به این موضوع معطوف شد. ما بسیار خوشحال هستیم که 5 عنوان جدید از  جمله عنوان جدیدی از Ratchet & Clank  را توسط استودیو های خود برای PS Vita، PS3، Move و PSN معرفی کردیم. پس ما در تمام زمینه ها سعی کردیم عنوانی را معرفی کنیم.
سوال: سونی اکنون طیف وسیعی از عناوین و محصولات جدید  را در حال عرضه دارد، پس شاید الان کمی سخت باشد که بتوان گفت پیام اصلی شما در تمام این محصولات  به خوبی نمایان  می شود.
Shuhei Yoshida: این حرف درست است، اما ما تعداد بسیار زیادی از کارکنان را در بخش توسعه بازی ها در اختیار داریم، پس باید قادر باشیم تا از تمام پلتفرم ها و ظرفیت های موجود، نهایت  حمایت خود  را به عمل بیاوریم. پس وظیفه ما در این جا این است که مطمئن شویم تمام این منابع بخوبی به تک تک بخش ها اختصاص داده شده است  تا جوابگوی حمایت ما باشند.
سوال: آیا کنسول Vita از پذیرفته شدن در عرصه بازار رنج می برد؟ این کنسول بسیار تاثیرگذار است اما هنوز کار های زیادی باید انجام شود تا مردم آن را به عنوان یک چالش جدید بپذیرند.
Shuhei Yoshida: ما بازخورد مثبتی در مورد قابلیت های سخت افزاری کنسول از رسانه ها و مصرف کنندگان دریافت کردیم و اینکه بازی های مختلف سعی کرده اند از هر کدام از قابلیت های این کنسول به خوبی استفاده کنند. با در نظر گرفتن این بازخورد، سازندگان ما اطلاعات بیشتری در مورد قابلیت های جدید این کنسول دریافت می کنند.
سوال: آیا کنسول  Vita آنقدر که می باید، مطرح شده است؟
Shuhei Yoshida: واکنشی که خریداران این کنسول تا الان نشان داده اند ما را خوشحال کرده است. آنها از سخت افزار این کنسول رضایت دارند. در مورد فروش کنسول ما قطعا انتظار بیشتر از این را داریم. میلیون ها نفر هستند که ما مطمنیم آنها از بازی های این کنسول لذت خواهند برد. هدف فعلی ما در این زمان این است تا این عامل باز دارنده برای مردم را در مسیر خرید کنسول را کشف کنیم. هدف قطعی ما در شرایط حاظر عرضه هر چه بیشتر محتواها برای این کنسول است.
سوال: آیا فقدان محتوا و سرویس ها علتی است که شما فکر می کنید به دلیل آن کنسول Vita  خوب فروش نرفته است؟
Shuhei Yoshida: بله. مساله مهم این جا است که تنها چیزی را که ما قادر به تغییر در آن نیستیم مشخصات سخت افزاری کنسول است. اما این مساله به خوبی از جانب مردم مورد توجه قرار گرفته است. با این حال در زمینه محتواها و سرویس های جدید ما می توانیم این موارد را به کنسول اضافه کنیم و از استودیو های خارجی  (third-parties) در خواست همکاری کنیم. زمانی که ما با این استودیو ها صحبت می کنیم نکات جدیدی را می آموزیم و البته عناوینی را مختص به خود را نیز خلق می کنیم، و برای افرادی که امیدوار هستند تا این کنسول هر چه بیشتر  برای خرید توسط آنها مقرون به صرفه شود ما باندل های جدید و بسته های با ارزشی را عرضه خواهیم داشت. ما امیدواریم تا در کریسمس امسال تعداد بیشتری به خریداران این کنسول اضافه شوند.
سوال: همیشه این مساله که عناوینی جدید برای کنسول ها عرضه شود، حتی پس از اتمام دوره کنسول، خوشحال کننده است. اما بعضی از ناشران چنین عقیده ای ندارند.
Shuhei Yoshida: خب این مساله درست است که به محض عرضه کنسول جدید باید عناوین و بازی های جدید نیز برای آن عرضه شود چون مردم اشتیاق زیادی برای کسب تجربه ای جدید را با این کنسول ها دارند. تعداد این عناوین بیشمار نیست پس هر کدام از این بازی ها و عناوین باید سعی در جذب مخاطب بیشتری بکنند. اما از طرفی این مساله به این معنا نیست که پس از طی کردن یک دوره گذار از یک کنسول به کنسولی دیگر نباید برای کنسول قبلی عنوانی عرضه شود. اگر به گذشته و کنسول PS2 نگاه کنید، ما عناوینی هم چون God of War و Guitar Hero  را برای آن کنسول عرضه کردیم و تاثیر مثبتی هم بر مخاطبین گذاشتند.
سوال: با بازی هم چون The Last of Us آیا سونی به دنبال نشان دادن پتانسیل بالایی است که کنسول PS3 از آن بهره می برد؟
Shuhei Yoshida: این جااست که تفاوت شرکتی مانند سونی با بقیه مشخص می شود یا سازندگانی که کاملا بر روی یک پلتفرم توجه خود را معطوف می دارند و سعی می کنند تا هر چه بیشتر به عمق قابلیت های آن کنسول نزدیک شوند تا بتوانند محصول مورد نظر خود را عرضه کنند. اما استودیو های خارجی (third-party)  باید در جهت عرضه عناوین خود بر روی پلتفرم های متفاوتی تلاش کنند.
سوال: آیا کنسول Vita  هم چنین نقشی رابرای سونی ایفا می کند؟ در جریان کنفرانس نشانه هایی وجود داشت مبنی بر این که کنسول های  Vita و PS3 می توانند در ارتباط با یکدیگر فعالیت کنند. این مساله در مورد کنسول PSP هم مطرح شده بود اما به حقیقت نپیوست.
Shuhei Yoshida:کنسول PSP آن قدر قدرتمند نبود تا قادر به انجام کار های بسیاری باشد. ما در مورد کنسول های PS3 و PSP پیشتر ارتباطی در زمینه بازی های مرتبط با هم داشتیم که از نظر فنی هنوز در مرحله شروع کار به سر می بردیم. اما از نقطه نظر قابلت های کنسولی، PSP چیزی بیش از آن چه در صفحه خود ارائه می داد، برای عرضه  در چنته نداشت. در مقام  مقایسه ، ترکیب کنسول Vita و  PS3 بسیار قدرتمند تر به نظر می رسد، همان طور که دیروز در جریان کنفرانس و نمایش LittleBigPlanet 2 شاهد آن بودید. امیدوارم که شما هم شاهد پتانسیل بالایی که کنسول دستی Vita به عنوان یک کنترلر قادر به عرضه بر روی کنسول PS3 است، شده باشید. این  مساله هم چنین نشان از قابلیت بالای کنسول PS3 برای عرضه محصولات و محتواهای جدید بر روی خود دارد.
سوال: سخت افزار ها قطعا قابلیت های بسیاری دارند اما آیا مصرف کنندگان هم خواهان این قابلیت ها هستند؟
Shuhei Yoshida: خب ما این قابلیت ها را اضافه کرده ایم چون تصور می کنیم که نکات جذاب و جالبی را با خود برای مصرف کنندگان به همراه خواهد آورد و منتظر می مانیم تا عکس العمل آن ها را در مورد این قابلیت ها شاهد باشیم. اما در مورد قابلیت کنترل در بازی LittleBigPlanet 2 به نمایش گذاشته شد و هم چنین ارتباط میان دو کنسول و بازی از طریق آنها بازخورد مثبتی را به همراه داشت.
سوال: شما در پروژه Dust 514 نیز همکاری دارید که شاید بتوان لقب بلند پروازانه ترین عنوان free-to-play که قرار است برای کنسول ها عرضه شود را به آن داد.
Shuhei Yoshida: بله همین طور است.
سوال: آیا برای مدل های فعالیت تجاری خود در زمینه بازی های free-to-play  و بخصوص بر روی سیستم های بسته و محدودی مانند کنسول ها شرایط خاصی را دارید؟
Shuhei Yoshida: خب تا الان عناوین free-to-play بوده اند که بر روی کنسول ها عرضه شده اند و واکنش مثبتی را هم در بر داشته اند. اما وقتی مردم به عناوین free-to-play فکر می کنند نوعی از بازی های اجتماعی را در ذهن می پرورانند، و البته یک سری نکات خاص در مورد مکانیک و ساختار بازی های اجتماعی وجود دارد که باعث نگرانی است. به نظر من این سری بازی ها از ترفند های روانی را برای تاثیر گذاری  روی مردم بهره می برند. این مساله ای است که ما به دقت بر روی آن توجه خود را معطوف کرده ایم. ما همیشه خواهان یک رابطه توام با اعتماد متقابل با مشتریان خود هستیم. اما به طور کلی من معتقد هستم که بازی های free-to-play قادر به عرضه نوعی جدید از محتوا ها و سرویس ها به مصرف کنندگان خود هستند که در مدل سنتی عرضه بازی ها قابل تکرار نیست. پس این همان چیزی است که ما قصد اضافه کردنش به محصولات خود را داریم.
سوال: آیا آینده متعلق به شرکت هایی مانند سونی است که سعی دارند تا فضا را بر روی پلتفرم ها خود به منظور عرضه ایده های جدید مهیا سازند؟
Shuhei Yoshida: به صورت خلاصه اگر بخواهم جواب این سوال را بدهم باید بگویم همینطور است. ما زمانی که بدنبال خواسته ها و علایق مردم برویم و سعی کنیم تا نکات جذاب و تاثیرگذار برای آنها را پیدا کنیم چیز های جدیدی را نیز یاد خواهیم گرفت. و از این  درس ها می توانیم در برنامه های آینده خود بهره ببریم. بدون تلاش چیزی را یاد گرفته نخواهد شد.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا