اخبار بازی

XBOX ONE قویتر است یا PS4؟

طی بررسی و تحلیل جامعی که سایت Anand بر روی سخت افزار کنسول XBOX One و PS4 انجام داده مشخص شده که هر دو کنسول از لحاظ پردازنده بطور کامل برابر هستند اما از نظر توان گرافیکی و قدرت GPU یی که برای هر یک در نظر گرفته شده راهکار متفاوتی را پیاده سازی کرده اند:

 

 src=https://www.wired.com/images_blogs/gadgetlab/2013/05/0521-hero-live.png style=

 

 src=/files/X-PS4-Comparison%20-%20Copy.jpg style=

 

پردازنده هر دو کنسول بر اساس معماری Jaguar شرکت AMD -که خود طرح توسعه داده شده Bobcat Core می باشد- و بر اساس فن آوری 28 نانومتری ساخته شده است. هر دو کنسول نیز از دو واحد پردازشی 4 هسته ای Jaguar در کنار هم بهره گیری می کنند که در کل یک SoC هشت هسته ای را تشکیل می دهند.

 

اما در مورد GPU وضعیت تفاوت دارد، به نحوی که SONY یک راه حل سرراست و مشخص را با بکارگیری 18 واحد پردازش گرافیکی CGN -که در کل 1152 هسته Stream/ALU را تشکیل می دهند- ترجیح داده است. اما مایکروسافت تنها از 12 واحد پردازش گرافیکی CGN که تعداد کل 768 هسته Stream/ALU را شامل می شوند بکار گرفته است که در نتیجه قدرت پردازش گرافیکی XBOX One حدود 33 درصد پایینتر از PS4 برآورد می شود، اما از یک حافظه سریع 32 مگابایتی eSRAM هم در SoC خود بهره گیری کرده است که احتمال دارد بعنوان حافظه کش برای کاستن از بار حافظه اصلی و افزایش راندمان استفاده شود.

 

بجز موارد بالا SONY از تراشه های پرسرعت GDDR5 با فرکانس اسمی 5500 مگاهرتز با عرض باند 176 گیگابایت بر ثانیه در PS4 استفاده کرده است. این نوع تراشه ها معمولا در کارتهای گرافیکی قدرتمند PC استفاده می شوند در حالی که در اینجا هم بعنوان حافظه اصلی و هم حافظه گرافیکی استفاده شده است. مایکروسافت در کنسول جدید از حافظه های 2133 مگاهرتزی DDR3 با عرض باند 68.3 گیگابایت بر ثانیه استفاده کرده که بسیار کمتر از عرض باند حافظه PS4 است.

 

 src=/files/xboxone%20inside%20-%20Copy.jpg style=

نمای داخلی XBOX One

 

آنچه که مسلم است هر دو کنسول قدرت پردازشی بین 5 تا 8 برابر نسبت به نسل قبلی خود دارند، بعلت معماری X86 بازی نویسی برای هر دو بسیار راحتتر از قبل شده و نیز انتقال و تبدیل بازی (پورت کردن) بین کنسولها و همینطور PC بسیار کم دردسرتر و کم هزینه تر از قبل شده و این در اختیار سازندگان بازیست که از قدرت نسل جدید چگونه بهره گیری کنند.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا