اخبار بازی

تام وارن: آینده ایکس‌باکس بسیار شبیه به یک رایانه‌شخصی است

تام وارن، خبرنگار ورج، میگوید: وقتی نزدیک به چهار سال پیش Xbox Series X را بررسی کردم، کنسول را رایانه شخصی نسل بعدی نامیدم. ایکس باکس نه تنها به شکل یک جعبه مستطیل شکل و برج مانند بود، بلکه شبیه یک رایانه شخصی نیز بود. همچنین به لطف ارتقای سخت افزاری، ایکس باکس میتواند بازی‌ها را با انواع حالت‌های گرافیکی شبیه رایانه شخصی اجرا کند. اکنون، با نزدیک شدن به نسل بعدی ایکس‌باکس، به نظر می‌رسد که مایکروسافت در حال نزدیک‌تر کردن شکاف بین Xbox و PC است.

فیل اسپنسر، مدیر عامل مایکروسافت گیمینگ، برخی تغییرات بالقوه عظیم پلتفرم ایکس باکس را در هفته های اخیر به اشتراک گذاشته است. در همان زمان، یادداشت‌های داخلی افشا شده نشان می‌دهد که مایکروسافت تمرکز بیشتری روی حفظ بازی ایکس‌باکس و  همچنین سازگاری بازیهای آینده دارد. هنگامی که همه‌ی تکه‌های پازل را کنار هم می‌گذارید، به نظر می‌رسد که مایکروسافت میخواهد تمام بخش‌های خوب ویندوز و ایکس‌باکس را برای کنسول نسل بعدی خود ترکیب کند.

اسپنسر اخیراً در مصاحبه‌ای با Polygon گفت که تیم ایکس باکس به این فکر می کند که چگونه اکوسیستم خود را گسترده‌تر کند و فروشگاه‌های رایانه های شخصی مانند فروشگاه Epic Games و Itch.io را پشتیبانی کند. این یک تجدید نظر اساسی در مورد مدل کنسول ایکس باکس است و اسپنسر معمولاً مطالبی از این قبیل را مطرح نمی‌کند، مگر اینکه چیزی باشد که مایکروسافت به طور جدی در نظر دارد.

برای اینکه ایکس باکس بتواند فروشگاه‌های رایانه شخصی را ساپورت کند و مدلی گسترده‌تر را بپذیرید، چندین اتفاق باید بیفتد که به نظر من در داخل مایکروسافت در حال حرکت هستند. اول از همه، باید کنسول قادر باشد که بازی‌های رایانه شخصی را اجرا کند. این بدان معنا نیست که دارندگان ایکس باکس به طور ناگهانی با دسکتاپ ویندوز و منوی استارت و تبلیغات پاپ آپ برای Bing روبرو شوند، اما می‌تواند به این معنی باشد که کنسول ایکس باکس آینده بیشتر به سمت توسعه بازی رایانه شخصی متمایل خواهد شد.

در حالی که مایکروسافت قول بزرگترین جهش فنی در یک نسل را برای کنسول بعدی ایکس باکس خود داده است، این شرکت همچنین تیم جدیدی را راه اندازی کرده است که به حفظ بازی های فعلی Xbox اختصاص دارد. سارا باند، رئیس ایکس‌باکس اخیراً در یادداشت داخلی افشاشده‌ای نوشت: ما بر تاریخچه قوی خود در ارائه سازگاری بازیهای قدیمی برای بازیکنانمان تمرکز می‌کنیم و همچنان متعهد هستیم که کتابخانه شگفت‌انگیز بازی‌های ایکس‌باکس را برای بازیکنان نسل‌های آینده عرضه کنیم.

مایکروسافت با باز کردن درهای کنسول ایکس باکس خود برای فروشگاه‌های رایانه‌های شخصی ثردپارتی با خطرات و مزایایی همراه است، اما نباید تعجب آور باشد. دو سال پیش، مایکروسافت اعلام کرد که متعهد است که پلتفرم Xbox خود را با قوانین و اصول فروشگاه ویندوز خود مطابقت دهد، که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد از سیستم‌های جایگزین برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای استفاده کنند. برد اسمیت، رئیس مایکروسافت در آن زمان گفت: ما فروشگاه بازی‌های نسل بعدی خود را بر اساس این اصول جدید ایجاد خواهیم کرد.

این امر ایکس باکس را برای اجرای بازی های بسیار بیشتری آماده می‌کند و کار را برای توسعه دهندگان آسان‌تر می‌کند، اما این بدان معنا نیست که مایکروسافت از سخت‌افزار ایکس‌باکس کنار می‌رود.

همه این تغییرات بالقوه پلتفرم ایکس باکس برای کنسولهای دستی نیز اعمال می شود و من فکر می‌کنم این بخش بزرگی از تفکر کلی مایکروسافت است. Valve نشان داده است که Steam Deck یک کنسول قابل اعتماد است. Valve سال‌ها تلاش کرد و نتوانست کنسولهای پلتفرم استیم (استیم ماشینها) که مانند Xbox بودند را به واقعیت تبدیل کند. Steam Deck از یک سیستم عامل لینوکس سفارشی به نام پروتون،که از یک لایه سازگاری برای اجرای بازی‌های ویندوز در لینوکس، استفاده می‌کند. پروتون کلید موفقیت Steam Deck بوده است، زیرا بدون آن، توسعه دهندگان باید کارهای بیشتری را برای پورت بازی‌های خود به لینوکس انجام دادند.

شایعه شده است که مایکروسافت در حال کار بر روی یک کنسول دستی ایکس باکس است، برای موفقیت یک ایکس باکس دستی، مایکروسافت باید از نقاط قوت ویندوز و ایکس باکس در ترکیبی هوشمند استفاده کند. اخیراً در مورد ایده‌آل خود برای Xbox handheld صحبت کردم. دستگاهی که سیستم عامل ویندوز را در هسته خود اجرا می کند، اما هرگز آن را در معرض دید شما قرار نمی‌دهد، بنابراین مانند یک کنسول Xbox به نظر می رسد، اما اگر می خواهید، می توانید بازی های Steam و یا بازی های Xbox را اجرا کنید. مایکروسافت توانایی اجرای سیستم عامل ایکس باکس بر روی ویندوز را دارد و در گذشته دقیقاً این کار را انجام داده است.

Steam Deck ممکن است تا کنون تنها چند میلیون دستگاه فروخته باشد، اما بزرگترین تهدید برای کنسول‌های ایکس باکس و رایانه شخصی مبتنی بر ویندوز است. Valve موفق شده است تجربه‌ای شبیه به کنسول برای بازی‌های رایانه شخصی ایجاد کند و از طریق فروشگاه Steam خود به بهترین بازی های انحصاری ایکس باکس و پلی استیشن دسترسی داشته باشد.

مایکروسافت تاکنون در مورد Steam Deck  پاسخی نداده است، اما این شرکت تیم جدیدی برای Xbox Experiences و Platforms تشکیل داده است که به بهبود تجربه ویندوز در دستگاه‌های دستی کمک می‌کند. اگر مایکروسافت بتواند ایکس باکس و ویندوز را با هم ادغام کند، ممکن است واقعاً به چشم انداز هر صفحه‌ای یک ایکس باکس است (ایکس باکس در همه جا) دست یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا