اخبار بازی

گزارش: کنسول PlayStation 5 به صورت محدود عرضه خواهد شد

به تازگی سایت معتبر bloomberg گزارشی را در خصوص وضعیت عرضه کنسول PlayStation 5 منتشر کرده‌است که نشان می‌دهد این کنسول در زمان عرضه به شکل محدودتری نسبت به نسل‌های گذشته کنسول‌های PlayStation عرضه خواهد شد.

در گزارش آمده، شرکت سونی قصد دارد کنسول PS5 را در تعداد کمتری تولید کند، زیرا آن‌ها بر این باور هستند که تکنولوژی پیشرفته کنسول باعث افزایش قیمت آن و در نتیجه کاهش تقاضا برای خرید کنسول خواهد شد. همچنین گفته شده شیوع ویروس کرونا تغییری در ظرفیت تولید کنسول ایجاد نکرده‌ و تنها برنامه‌های تبلیغاتی سونی را تحث تاثیر قرار داده‌است.

شرکت سونی به همکاران خود در بخش منتاژ و ساخت کنسول گفته‌است که آن‌ها تا پایان ماه مارچ سال ۲۰۲۱ قصد دارند تنها ۵ یا ۶ میلیون کنسول را تولید کنند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۳ شرکت سونی در بازه زمانی مشابه از زمان عرضه کنسول تا پایان ماه مارچ حدود ۷.۵ میلیون کنسول را تولید کرده‌ بود.

تعدادی از بازیسازان که در حال توسعه عناوین PS5 هستند، حدس می‌زنند قیمت کنسول PS5 بین ۴۹۹ تا ۵۴۹ دلار باشد. این بار هزینه تولید کنسول جدید بسیار بیشتر از گذشته خواهد بود و شرکت سونی تلاش فراوانی کرده‌است تا قیمت گذاری دقیقی را انجام دهد.

به گفته منابع قابل اعتماد، استراتژی سونی در زمانی که کنسول PS5 به صورت محدود تولید می‌شود، افزایش تعداد کاربران PlayStation Network از طریق فروش بیشتر مدل‌های مختلف کنسول PS4 خواهد بود. در حال حاضر شرکت سونی کنسول PS4 را با قیمت ۳۰۰ دلار و مدل Pro این کنسول را با قیمت 400 دلار به فروش می‌رساند و انتظار می‌رود با عرضه کنسول PS5، قیمت فروش مدل‌های مختلف PS4 هم کاهش یابد تا کاربران بیشتری ترغیب به خرید کنسول PS4 و استفاده از اشتراک PS Plus و PS Now شوند.

 Kenichiro Yoshida مدیر عامل سونی گفته‌است که این شرکت هدف دارد تا به فروش مکرر از طریق ارائه این سرویس ها دست یابد و آن‌ها این مورد را به فروش یک‌باره سخت‌افزار ترجیح می‌دهند.

البته حجم تولید کنسول بسته به شیوع ویروس کرونا می‌تواند تغییر کند. سونی از کارمندان خود خواسته‌است تا از خانه کار کنند و همچنین اعضای هیئت مدیره این شرکت تا به امروز قادر نبوده‌اند تشکیل جلسه برای اعلام برنامه مالی سال جاری را انجام دهند. این جلسه برای ماه مارچ امسال در نظر گرفته شده بود. هر چند سونی گفته است در تاریخ ۳۰ ماه اپریل برنامه مالی خود را اعلام خواهد کرد، اما باز هم به دلیل وجود ویروس کرونا ممکن است این تاریخ تغییر کند.

البته ویروس کرونا برنامه‌های تبلیغاتی سونی را هم اکنون تحت تاثیر قرار داده‌است. شرکت سونی ممکن‌است به دلیل ترس از شیوع بیشتر ویروس کرونا، قادر به برگزاری یک همایش عمومی برای معرفی تاریخ عرضه کنسول و قیمت آن نباشد. به گزارش منابع معتبر، معرفی کنترلر PS5 با نام DuelSense هم به صورت ناخواسته و از روی اجبار انجام شده‌است.

در حالی که شرکت سونی تا به امروز ظاهر کنسول را به شکل محرمانه‌ای محفوظ نگه‌ داشته‌است، اما آن‌ها کنترلر PS5 را از قبل در اختیار بازی‌سازان قرار داده‌اند و شرکت سونی ترس لو رفتن مشخصات کنترلر را قبل از معرفی آن‌ داشته‌ و همین دلیل معرفی کنترلر به شکل عجولانه‌ای انجام شده‌است.

در مورد عرضه کنسول، شرکت سونی قصد ندارد عرضه کنسول را به تعویق بیاندازد. مخصوصا تا زمانی که شرکت مایکروسافت هم تغییری در زمان عرضه کنسول خود انجام ندهد. تحلیلگران بر این باورند که در نهایت هر دو شرکت در پایان امسال کنسول‌های خود را همراه با ضرر مالی طبق برنامه‌های قبلی وارد بازار خواهند کرد. به خصوص برای بازار آمریکا که در اولویت آن‌ها قرار دارد.

یکی از تحلیگران با نام Damian Thong می‌گوید: «من فکر می‌کنم هر دو کنسول PS5 و Xbox Series X در نهایت با قیمت ۴۵۰ دلار به فروش خواهند رسید. قیمتی که همراه با ضرر برای هر دو شرکت خواهد بود.»

تولید انبوه کنسول PS5 در پایان ماه June آغاز خواهد شد و تولیدکنندگان قطعات هم اکنون در حال ارسال قطعات کنسول به کارخانه‌ها برای منتاژ و ساخت کنسول‌ هستند. البته محدودیت‌های سفری اعمال شده به دلیل شیوع ویروس کرونا، مانع از سفر مهندسان سونی به چین و ارزیابی نهایی کنسول قبل از شروع تولید انبوه آن شده‌است. هر چند نگرانی‌هایی در خصوص این موضوع از جانب شرکای سونی در بخش تولید وجود داشته‌است، اما به نظر می‌رسد مشکلات حل و تولید انبوه کنسول بدون مشکل شروع خواهد شد.

در بخش تولید بازی‌ها، شرکت سونی به صورت علنی هشدار داده‌است که به دلیل شیوع ویروس کرونا ممکن است روی خط تولید عناوینی که برای نسل بعد در نظر گرفته شده‌است، تاثیر بگذارد. البته این مشکلی است که تمام بازی‌سازان و ناشران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

بهرام بی غرض

Journalist and Video game critic at @bazicenter and @bazinama | XBL gamertag: Bahram

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا