اخبار بازی

نارضایتی سازندگان از شرکت گوگل و Stadia!

شرکت گوگل سال گذشته به صورت رسمی وارد عرصه رقابت در صنعت بازی‌های ویدیویی شد. هر چند آن‌ها بر خلاف بقیه شرکت‌ها، با سرویس ابری خود با نام Stadia وارد این صنعت شدند و خبری از کنسول خانگی نبود. در ابتدا شک و تردید زیادی نسبت به قابلیت اجرایی و سخت افزاری بازی‌ها از طریق سرویس ابری وجود داشت، اما با عرضه استیدیا مشخص شد که سرویس ابری گوگل توانایی نسبتا کاملی برای اجرای بازی‌ها از طریق سرویس ابری را دارد.

اما حال با گذشت چندین ماه از عرضه این سرویس، به نظر می‌رسد مشکل اصلی آن هیچ کدام از موارد بالا نیستند بلکه مشکل اصلی استیدیا کمبود بازی است. در حالی که گوگل مدعی شده تا پایان سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰۰ بازی برای این سرویس منتشر خواهد شد، اما سازندگان مختلف نظر دیگری دارند. در نقد بررسی استیدیا در سایت بازی‌سنتر هم ما در خصوص آن نوشتیم:

«در حال حاضر تنها ۲۴ بازی برای استیدیا در دسترس است. لیستی ناامید کننده با عناوینی که اکثرشان مدت‌ها قبل برای کنسول‌ها و PC عرضه شده‌اند. همچنین قیمتگذاری بازی‌ها هم به درستی انجام نشده و اکثر عناوین با قیمت کامل 60 دلار به فروش می‌رسند.»

مطالب مرتبط:

با توجه به گزارش‌های منتشر شده، سازندگان انگیزه کافی برای عرضه عناوین خود را برای این سرویس ندارند.

یکی از سازندگان مستقل در این باره گفت:

« به تازگی شرکت گوگل به سراغ ما آمد. معمولا برای این سرویس های جدید و نوپا شرکت ها سعی می‌کنند پیشنهاد هایی به ما بدن تا انگیزه کافی برای ما به وجود بیاد. اما پیشنهاد آن‌ها به نحوی بود که کلا انگیزه‌ ما را از بین برد.»

این موضوعی است که از طرف چندین سازنده و دو ناشر بازی ها در خصوص پیشنهادات گوگل مطرح شده است. حتی یکی از ناشران می‌گوید که پیشنهاد گوگل به قدری از لحاظ مالی کم بود که آن‌ها حتی اشتیاقی به ادامه مذاکره با آن‌ها نداشتند.

همچنین یکی دیگر از ناشران در خصوص استیدیا و همکاری با گوگل گفت:

« با نگاهی به تاریخچه گوگل، من حتی مطمئن نیستم که آن‌ها در سال آینده به پشتیبانی خود از استیدیا ادامه دهند. این موضوع دیوانه‌واری برای گوگل نیست. تنها کافیه نگاهی به پیشینه و رکورد آن ها داشته باشید.»

البته با بررسی حرف این ناشر تا حدودی می‌توان صحت گفته او را تایید کرد. شرکت گوگل بار ها در چند سال اخیر سرویس‌های خود را به صورت کامل از کار انداخته و یا حتی از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کند.

در آن طرف مدیران گوگل و استیدیا صحبت دیگری را مطرح می‌کنند. Patrick Seybold یکی از مدیران پروژه استیدیا در این خصوص می‌گوید:

«ناشران و سازندگانی که با آن‌ها در تماس هستیم، معمولا بسیار از استیدیا و موفقیت آن پشتیبانی می‌کنند. همچنین لازم به ذکر است که بگویم، تعدادی از ناشران هنوز عناوین خود را برای استیدیا معرفی نکرده‌اند و در آینده عناوین بیشتری برای این سرویس معرفی خواهد شد.»

در کل می‌توان این گونه نتیجه گیری کرد که بر خلاف شرکت های مختلف همانند اپیک، سونی و مایکروسافت که معمولا پیشنهادات خوبی را در اختیار سازندگان برای ساخت بازی مطرح می‌کنند، اما شرکت گوگل هنوز نتوانسته تا نظر تعدادی از این ناشران و سازندگان را به خود جلب کند. همچنین برای آشنایی بیشتر در خصوص استیدیا، شما می‌توانید بررسی سرویس استیدیا شرکت گوگل را از طریق سایت بازی‌سنتر مشاهده کنید.

بهرام بی غرض

Journalist and Video game critic at @bazicenter and @bazinama | XBL gamertag: Bahram

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا