اخبار بازی

برخلاف PS5 ، Xbox Series X در هنگام عرضه بازی های انحصاری خواهد داشت

طبق گزارش سونی، آنها برخلاف مایکروسافت رویکرد متفاوتی برای عرضه بازیهای انحصاری در زمان عرضه PS5 خواهند داشت.

مایکروسافت روشن کرد که بازیبازها حداقل یک سال بعد از لانچ Xbox Series X  نباید توقع بازیهایی که منحصرا برای این کنسول عرضه شود را داشته باشند.

گرچه این خبر باعث ناامیدی بعضی از طرفداران شد ولی واقع بینانه تر از تعهد دادن به آنها برای عرضه بازی های انحصاری از ابتدای عرضه کنسول است. اما به هرحال سونی ظاهرا با دیدگاه متفاوتی قصد ورود به نسل جدید را دارد.

جیسون شرایر (Jason Schreier) دبیر وبسایت Kotaku در پادکستی به نام Splitscreen فاش کرد که سونی در هنگام عرضه PS5 بازی های انحصاری خواهد داشت.

بر اساس صحبت های شرایر مایکروسافت حداقل در ابتدای نسل جدید هم چنان به عرضه بازی هایش روی پلتفرم های مختلف ( PC و Xbox One ) متعهد خواهد بود.

پیش بینی می شود اکثر بازی های Third-party نیز برای کنسول های هر دو نسل منتشر شوند. آقای شرایر برای مثال از نسخه جدید فرانچایز Assassin’s Creed نام برد که به عنوان یکی از بازیهای پرهزینه بین نسلی در سال جاری عرضه خواهد شد.

علی محمد خراسانی

Video Games, Movies and TOOL

نوشته های مشابه

‫25 دیدگاه ها

  1. [QUOTE=”LiFE iS 5TrAnG3, post: 4686826, member: 57813″]
    اگه مستقیم وابسطه باشه به لول دیزاین و هسته گیم پلی چی ؟ نسل هفت به نسل هشت به غیر GPU عملا تو بقیه ضمینه ها بیشرفت خاصی نداشتن کنسول ها الان تو ضمینه CPU چیزی بین 5 الی 8 برابر و SSD وحشتناک تفاوت دارن دو نسل بازی های نسل هشت قابلیت پورت رو سویچ رو دارن چون CPU سویچ تقریبا نصف کنسول های نسل هشته واسه همین یـ بازی مثل ویچر 3 با هزار ضرب و زوری عملی میشه روش ( چهار تا NPC کم کردن و دراو دیستنس رو زدن نابود کردن) ولی الان داریم از تفاوت فرای این حرفا صحبت میکنیم از یـ قدرت چند برابری و یـ تکنولوژی کاملا جدید اگه ایده سازنده ها مربوط بشه به لول دیزاین و گیم پلی (نه صرفا چهار تا قسمت فرعی) اون وقت باید اخرش یک سری فداکاری ها انجام بشه رو دیزاین کلی بازی هر جور بخوای حساب کنی این نسل با نسل قبلی فرق شدید داره ….
    [/QUOTE]
    مثال که بالا گذاشتم 😀 یه سری بازی تقریبا دیزاین متفاوتی داشتن، یا مثلا Black OPS 3 برای نسل قبل اصلا بخش تک نفره نداشت! به نظر من خیلی موضوع خاصی نیست این قضیه چرا که محدود به ماه های ابتدایی نسل هست.

  2. [QUOTE=”Frobary, post: 4686812, member: 8883″]
    خب رو نسخه X1 این قابلیت رو نمیزارن 😀 شروع همین نسل یه سری بازی میان نسلی بودن که نسخه نسل جدیدشون فارغ از گرافیک تکنیکی، تو مباحث گیم پلی هم با نسل قبل تفاوت داشتن. الان هم قضیه همونه.
    [/QUOTE]
    اگه مستقیم وابسطه باشه به لول دیزاین و هسته گیم پلی چی ؟ نسل هفت به نسل هشت به غیر GPU عملا تو بقیه ضمینه ها بیشرفت خاصی نداشتن کنسول ها الان تو ضمینه CPU چیزی بین 5 الی 8 برابر و SSD وحشتناک تفاوت دارن دو نسل بازی های نسل هشت قابلیت پورت رو سویچ رو دارن چون CPU سویچ تقریبا نصف کنسول های نسل هشته واسه همین یـ بازی مثل ویچر 3 با هزار ضرب و زوری عملی میشه روش ( چهار تا NPC کم کردن و دراو دیستنس رو زدن نابود کردن) ولی الان داریم از تفاوت فرای این حرفا صحبت میکنیم از یـ قدرت چند برابری و یـ تکنولوژی کاملا جدید اگه ایده سازنده ها مربوط بشه به لول دیزاین و گیم پلی (نه صرفا چهار تا قسمت فرعی) اون وقت باید اخرش یک سری فداکاری ها انجام بشه رو دیزاین کلی بازی هر جور بخوای حساب کنی این نسل با نسل قبلی فرق شدید داره ….

  3. [QUOTE=”esm nadaram, post: 4686814, member: 43750″]
    جدا واسم سوال شد.

    مثله چه بازی‌هایی؟
    [/QUOTE]
    چیزی که الان به ذهنم میرسه :دی
    [URL=”https://www.gamespot.com/articles/one-of-shadow-of-mordor-s-most-ambitious-features-scaled-back-for-xbox-360-ps3/1100-6417861/”]One of Shadow of Mordor’s most ambitious features scaled back for Xbox 360/PS3[/URL]

    [URL=”https://www.neogaf.com/threads/forza-horizon-2-x360-same-location-themes-no-weather-drivatars-more-details-later.842315/”]Forza Horizon 2 X360 – Same location/themes, No Weather/Drivatars, More details later[/URL]

    بازم هست قطعا.

  4. [QUOTE=”LiFE iS 5TrAnG3, post: 4686805, member: 57813″]
    در مورد این بحث اخیری که دوستان داشتن یـ کامنت زیر ویدئوی مربوطه از DF دیدم که گفتم بزارم اینجا :

    GPU scaling is easy. A game that is ran at 4k 60 on the series x could easily be scaled down to 720p 30 fps on the normal xbox one. The problem is the CPU scaling. You can’t necessarily scale down the CPU requirement without fundamentally changing the game. Also storage scaling is difficult as well.

    نسل هفت با نسل 8 از نظر CPU تفاوتش خیلی کم بود حالا این نسل به غیر CPU قضیه SSD ها هم مطرحه که خودش رسما یـ چالش جداگونه هست خود DF مثلا یـ مثال از هورایزن میزنه که سازنده ها میخواستن قابلیت پرواز کردن رو هم به بازی اضافه کنن ولی به خاطر مشکل استریم کردن دیتا روی هارد زپرتکی PS4 کلا بیخیال این قضیه شدن شما مثلا فک کنید یکی از استدیو های ماکرو یـ ایده خیلی خفن برا بازیش طراحی میکنه که سنگ بناش روی CPU قدرتمند و SSD کنسول هستش بعد که خواستن اجراییش کنن یادشون میوفته واسه نسل قبل هم باید پورت بشه بازی و کلا بیخیال قضیه میشن
    [/QUOTE]
    خب رو نسخه X1 این قابلیت رو نمیزارن :دی شروع همین نسل یه سری بازی میان نسلی بودن که نسخه نسل جدیدشون فارغ از گرافیک تکنیکی، تو مباحث گیم پلی هم با نسل قبل تفاوت داشتن. الان هم قضیه همونه.

  5. در مورد این بحث اخیری که دوستان داشتن یـ کامنت زیر ویدئوی مربوطه از DF دیدم که گفتم بزارم اینجا :

    GPU scaling is easy. A game that is ran at 4k 60 on the series x could easily be scaled down to 720p 30 fps on the normal xbox one. The problem is the CPU scaling. You can’t necessarily scale down the CPU requirement without fundamentally changing the game. Also storage scaling is difficult as well.

    نسل هفت با نسل 8 از نظر CPU تفاوتش خیلی کم بود حالا این نسل به غیر CPU قضیه SSD ها هم مطرحه که خودش رسما یـ چالش جداگونه هست خود DF مثلا یـ مثال از هورایزن میزنه که سازنده ها میخواستن قابلیت پرواز کردن رو هم به بازی اضافه کنن ولی به خاطر مشکل استریم کردن دیتا روی هارد زپرتکی PS4 کلا بیخیال این قضیه شدن شما مثلا فک کنید یکی از استدیو های ماکرو یـ ایده خیلی خفن برا بازیش طراحی میکنه که سنگ بناش روی CPU قدرتمند و SSD کنسول هستش بعد که خواستن اجراییش کنن یادشون میوفته واسه نسل قبل هم باید پورت بشه بازی و کلا بیخیال قضیه میشن

  6. حالا نیست سونی با کیلزون 4 ش چه انحصاری لانچ خفنی داد؟ همین الانشم fh4 روی pc واقعا 1 نسل جلو هست و نسل بعدی هست گرافیکش هر چند صرفا انحصاری قطعا گرافیک بالاتری داره اما به شرطی که حسابی هم روش کار شده باشه کنسولی که حتی بگیم Devkit ش 2 سال قبل از عرضه اماده شده باشه که نشده بازی های انحصاری خوب همه بالای 3 سال زمان ساخت دارن تازه این برای این نسل هست نسل بعدی قطعا زمان ساخت انحصاری خوب بیشترم خواهد شد.

  7. تا اینجای کار تنها انحصاری XBOX S X بازیه Hell Blade اعلام شده
    سونی انحصاری‌ای برای ps5 معرفی نکرده اما اخیراً اعلام کرده که هنوز تفاوت‌های اصلی PS5 رو نشون نداده این تفاوت میتونه انحصاری‌های جدیدی باشه توسط استودیوهای درجه یکش
    نسل بعد هم مثل نسل حاضر بهترین انتخاب ، کنسول PS خواهد بود و مطمعناً سونی باز هم تجربه‌های ناب و خفنی رو توسط استودیوهاش و سخت‌افزار قدرتمند فراهم میکنه

  8. الان چند ساله که استدیوهای سونی در حال ساخت بازی برای نسل بعد هستن و شاید فقط ساکرپانچ مونده باشه (حتی ND هم تیم دومش دارن رو نسل بعد کار میکنن که طبق شایعات باید اون FPS استیم پانکی باشه)، در نتیجه طبیعی هست که سونی بتونه نسل رو با انحصاری های بزرگ و خوب شروع کنه. اما مایکرو تازه استدیو خریده و تشکیل داده و تا اینا بیان به پروژه جدید برسن حداقل همین 2 سال زمان میبره. به هر حال بهترین فرصت برای سونی هست که به واسطه کیفیت بالای انحصاری هاش از همین ابتدای کار میخ خودش رو محکم بکوبه و بازار رو تسخیر کنه.

  9. [QUOTE=”FarSeeR, post: 4686557, member: 96935″]
    کلا نباید اسم ناتی داگ رو کنار استودیوهای دیگه آورد… چون هرچی که ارائه بدن تو بالاترین سطح کیفیه.
    [/QUOTE]
    اپيك گيمز و بانجي نسل هفت كمتر از ناتي نبودن
    ضمن اينكه اين حرف از ريشه غلطه وقتي الان سانتا مونيكا و راكستار و پلي گراند و فرام سافتور و ريسپاون رو داريم

    قصد اصلي بحث لانچ انحصاري بودن بود كه تاثيري الزاما بر كيفيت نداره
    و كيفيت ناتي مورد بحث نيست…

  10. [QUOTE=”benjohn, post: 4686381, member: 81312″]
    گیفای مقایسه بین درایو کلاب و فورزا هورایزن 2 رو دوستان فراموش کردن که قشنگ یه نسل بینشون اختلاف بود. تازه از نسخه سوم بود که بازی گرافیک نسل جدید پیدا کرد
    با شروع نسل جدید هم منتظر گیفای اینچنینی باشید.
    [/QUOTE]
    تو اون یکی تاپیک هم بحث شد 😀 اصلا سه نسل اختلاف باشه هم هیچ ربطی نداره، چون نسخه ۳۶۰ رو یه استودیو مجزا از پایه ساخته و پلی گراند تمام وقتش رو برای ساخت نسخه X1 گذاشته بود.
    ===
    دو تا بازی Everwild و Hellblade II تو یه مقطع معرفی شدن، اولی تایید شده برای X1 میاد ولی دومی نه. رویکرد مایکروسافت رو همین جا راحت میشه متوجه شد 😀 یعنی هلبلید واسه X1 بیاد هم مشخصه یه چیز نسبتا متفاوت با نسل بعد خواهد بود ولی Everwild نه چون داره بر پایه سخت افزار همین نسل ساخته میشه.

  11. [QUOTE=”Code:888, post: 4686389, member: 97628″]
    سخن هرکی باشه این موضوع درسته که در صورتی که بیس و لید پلتفرم هر بازی که نسل قبلی باشه تاثیر منفی میزاره روی نسخه نسل بعدی. کسی چشماشو نمیبنده رو این موضوع
    مسئله رویکرد و شیوه انجام اینکاره که سابقه مایکروسافت نشون میده هیچوقت نسل بعدی رو فدای نسل قبل نکرده
    [/QUOTE]
    امیدوارم حرف شما درست باشه. و نظر من اشتباه واقعا از ته دل میگم چون همچین چیزی در دراز مدت بنفع هیچ طرفی نیست.

  12. [QUOTE=”Code:888, post: 4686385, member: 97628″]
    کارشناس عزیز جهت اطلاع بهت بگم ورژن 360 هوریازن ۲ رو یه استودیوی دیگه با انجین متفاوت (انجین هرایزن ۱) پورت کرد و از همه جاش زد تا روی ۳۶۰ ران بشه
    بعد اومدی دوتا بازی متفاوت که یکیش اپن ورلد هست و دومین تجربه استودیو هست رو باهم مقایسه میکنی؟
    البته ما ازاین تحلیلای قشنگت زیاد دیدیم مثلا با وجود Game Pass قرار بود دیگه بازیا بلاکباستر نبینیم از طرف مایکروسافت و فقط یه مشت بازی AA آنلاین و سرویس محور ببینیم
    [/QUOTE]
    والا بنده کارشناس نیستم ولی سخنان جان لینمن که کارشناس هست رو نقل قول کردم
    کسی نمیگه بین وان واسکارلت تفاوتی نخواهد بود بحث سر اینه که اون جهش بین نسلی وجود نداره.
    البته برای درک این موضوع حرفای دیجیتال فاندری هم لازم نبود هر گیمری اینو میدونه فقط بعضیامون عشق و علاقه باعث شده چشمامون رو ببندیم

  13. گیفای مقایسه بین درایو کلاب و فورزا هورایزن 2 رو دوستان فراموش کردن که قشنگ یه نسل بینشون اختلاف بود. تازه از نسخه سوم بود که بازی گرافیک نسل جدید پیدا کرد
    با شروع نسل جدید هم منتظر گیفای اینچنینی باشید.
    [USER=119485]@mortezaall[/USER]
    شما ممکنه پست ترول تو این تاپیک رو به من نشون بدی؟ هر کی برخلاف نظر شما پست بده که اسمش ترول نیست ولی پست شما که هیچ چیزی به بحث اضافه نمیکنه قطعا اسپم هست

  14. یه چیزی واضحه توی 2013 مایکرو میتونست ترن10 رو مجبور کنه FORZA 5 رو برا 360 هم بهینه کنه اما بازی به عنوان یک بازی کاملا نسل هشتی معرفی کرد و کاره خوبی هم کرد چون بازی بر پایه سخت افزار 2013 ساخته شد نه سخت افزار 2005
    الان اگر همه انحصاری ها برا وان بیاد خب مشخصه دیگه کاملا نسل بعدی نیست و توی گرافیک نسبت به انحصاری های PS5 لنگ میزنه
    کاش حداقل یه تعدادی مثل هل بلید2 کاملا نسل 9 باشن نه بهینه برا سخت افزار 7 سال پیش

  15. [QUOTE=”benjohn, post: 4686248, member: 81312″]
    دوستان یکجا جواب میدم. این مسئله آبشخورش نه مشتری مداری مایکرو هست و نه مشکلات فنی و نه صرفا مسئله Xcloud. داستان بر میگرده به پلتفورم جامعی که مایکرو داره برای گیم پس درست میکنه. مایکرو نمیتونه یکهو 40 میلیون مشتری بالقوه گیم پسش رو از روی وان منتقل منتقل کنه رو اسکارلت در نتیجه چاره ای جز این نداره. انتخاب وان اس هم برای Xcloud از همین جا میاد.
    اینکه میگید فقط هیلو اینطوری هست من رد میکنم دو دلیل براش دارم اولا اگر فقط هیلو بود اصلا اشاره به این موضوع لزومی نداشت چون قبلا بین نسلی بودنش اظهر من الشمس بود در واقع مت داره ما رو آماده میکنه.
    دوما اگر در خوشبینانه ترین حالت همون یکسال رو بگیریم شما که انتظار نداری تنها بازی مایکرو تو سال اول همون هیلو باشه قطعا فورزا8 رو خواهیم داشت بعلاوه احتمالا یکی دوتای دیگه. تازه خوشبینانه ترین حالتش رو گفتم
    ثالثا من جایی ندیدم هلبلید صرفا برای اسکارلت تایید شده باشه. اصلا تعجب نمیکنم رو وان هم بیاد.علی الخصوص که نسخه ی اول هم بجز گرافیک قشنگش خیلی از لحاظ پیچیدگی های گیم دیزاین و هوش مصنوعی و…. پیشرفته نبود. نسخه دوم هم میتونه همین راهو ادامه بده
    [/QUOTE]

    Hellblade 2 فقط برای pc و نسل بعد تایید شده. همه سایت ها هم زدن. اگه قرار بود واس وان هم بیاد مثل هیلو تایید می کردن.
    بله منم گفتم سال ۲۰۲۱ ۳ ۴ بازی که بیاد cross gen می شه. بالاخره این همه آدمی که از طریق وان subscribe گیم پس شدن رو نمی شه که ول کنن. حتی بعد ۲۰۲۱ هم بازیهای تیم های کوچکتر که scope محدود تری دارن مثل اون مثال هایی که گفتم واس وان عرضه می شن.
    واس مایکروسافت فروش کنسول مهم نیست. تعداد subscription گیم‌پس مهمه. حالا موبایل باشه، pc باشه وان یا اسکارلت.
    [ATTACH type=”full” alt=”126918″]126918[/ATTACH]

  16. دوستان یکجا جواب میدم. این مسئله آبشخورش نه مشتری مداری مایکرو هست و نه مشکلات فنی و نه صرفا مسئله Xcloud. داستان بر میگرده به پلتفورم جامعی که مایکرو داره برای گیم پس درست میکنه. مایکرو نمیتونه یکهو 40 میلیون مشتری بالقوه گیم پسش رو از روی وان منتقل منتقل کنه رو اسکارلت در نتیجه چاره ای جز این نداره. انتخاب وان اس هم برای Xcloud از همین جا میاد.
    اینکه میگید فقط هیلو اینطوری هست من رد میکنم دو دلیل براش دارم اولا اگر فقط هیلو بود اصلا اشاره به این موضوع لزومی نداشت چون قبلا بین نسلی بودنش اظهر من الشمس بود در واقع مت داره ما رو آماده میکنه.
    دوما اگر در خوشبینانه ترین حالت همون یکسال رو بگیریم شما که انتظار نداری تنها بازی مایکرو تو سال اول همون هیلو باشه قطعا فورزا8 رو خواهیم داشت بعلاوه احتمالا یکی دوتای دیگه. تازه خوشبینانه ترین حالتش رو گفتم
    ثالثا من جایی ندیدم هلبلید صرفا برای اسکارلت تایید شده باشه. اصلا تعجب نمیکنم رو وان هم بیاد.علی الخصوص که نسخه ی اول هم بجز گرافیک قشنگش خیلی از لحاظ پیچیدگی های گیم دیزاین و هوش مصنوعی و…. پیشرفته نبود. نسخه دوم هم میتونه همین راهو ادامه بده

  17. [QUOTE=”benjohn, post: 4686230, member: 81312″]
    جان لینمن از دیجیتال فاندری هم توییت کرده که بسیار نا امید شده. بر خلاف تصور و اصرار بعضی ها این عمل فقط محدود به گرافیک نیست. بلکه در دیزاین گیم ها هم بسیار تاثیر داره. ممکنه مثلا هیلو بعدی روی اسکارلت 4K و شصت فریم باشه با ریتریسینگ ولی در نهایت یه بازی نسل هشتمیه با محدودیت های نسل هشت. بقیه بازی های مایکرو هم تا اطلاع ثانوی وضعشون همینه
    علی الخصوص جگوار نسل هشت بشدت بازی ها رو عقب نگه میداره
    نکته بعدی اینه که بنظر من بر خلاف چیزی که مت بوتی گفته این قضیه محدود بدو سال نمیشه یادمون نره قلب تپنده ی Xcloud اکس وان اس هست یعنی سخت افزار 2013. با توجه به نقش استریمینگ و اهمیتش برای مایکرو این سخت افزار 2013 حالا حالاها مهمون ناخوندست.
    [/QUOTE]

    مشخصا server blade های xcloud هم عوض می شه با شروع نسل جدید. بعید می دونم بازی بزرگ دیگه ای غیر infinite واس one بیاد. نهایتش بازی هایی مثل grounded , tell me why باشه. تاریخی که اعلام کردن یعنی آخر ۲۰۲۱ نهایتا ۳ ۴ بازی رو شامل بشن.
    Hellblade2 اعلام شده برای sX ساخته می شه.

  18. [QUOTE=”z2s sas, post: 4686234, member: 23002″]
    برای بازیهای ترد پارتی که اصولا مشکل خاصی وجود نداره. بازیهای فرست پارتی مایکروسافت هم می تونن با بهینه سازی کاملا با کنسول نسل جدید به روز شن.
    این تصمیم مایکروسافت نه تنها هیچ نکته منفی نداره، بلکه نشان از تعهدش به اینستال بیس و خریداران کنسول های نسل گذشته است.
    [/QUOTE]
    :))))))))))))
    میگم چطوره خیلی تعهد نشون بده مایکرو و بازی‌هاش رو برای اینستال‌بیس X360 هم منتشر کنه؟ یعنی شما ایکس باکس فن‌بوی‌ها آخرشید.

  19. [QUOTE=”benjohn, post: 4686230, member: 81312″]
    جان لینمن از دیجیتال فاندری هم توییت کرده که بسیار نا امید شده. بر خلاف تصور و اصرار بعضی ها این عمل فقط محدود به گرافیک نیست. بلکه در دیزاین گیم ها هم بسیار تاثیر داره. ممکنه مثلا هیلو بعدی روی اسکارلت 4K و شصت فریم باشه با ریتریسینگ ولی در نهایت یه بازی نسل هشتمیه با محدودیت های نسل هشت. بقیه بازی های مایکرو هم تا اطلاع ثانوی وضعشون همینه
    علی الخصوص جگوار نسل هشت بشدت بازی ها رو عقب نگه میداره
    نکته بعدی اینه که بنظر من بر خلاف چیزی که مت بوتی گفته این قضیه محدود بدو سال نمیشه یادمون نره قلب تپنده ی Xcloud اکس وان اس هست یعنی سخت افزار 2013. با توجه به نقش استریمینگ و اهمیتش برای مایکرو این سخت افزار 2013 حالا حالاها مهمون ناخوندست.
    [/QUOTE]
    برای بازیهای ترد پارتی که اصولا مشکل خاصی وجود نداره. بازیهای فرست پارتی مایکروسافت هم می تونن با بهینه سازی کاملا با کنسول نسل جدید به روز شن.
    این تصمیم مایکروسافت نه تنها هیچ نکته منفی نداره، بلکه نشان از تعهدش به اینستال بیس و خریداران کنسول های نسل گذشته است.

  20. جان لینمن از دیجیتال فاندری هم توییت کرده که بسیار نا امید شده. بر خلاف تصور و اصرار بعضی ها این عمل فقط محدود به گرافیک نیست. بلکه در دیزاین گیم ها هم بسیار تاثیر داره. ممکنه مثلا هیلو بعدی روی اسکارلت 4K و شصت فریم باشه با ریتریسینگ ولی در نهایت یه بازی نسل هشتمیه با محدودیت های نسل هشت. بقیه بازی های مایکرو هم تا اطلاع ثانوی وضعشون همینه
    علی الخصوص جگوار نسل هشت بشدت بازی ها رو عقب نگه میداره
    نکته بعدی اینه که بنظر من بر خلاف چیزی که مت بوتی گفته این قضیه محدود بدو سال نمیشه یادمون نره قلب تپنده ی Xcloud اکس وان اس هست یعنی سخت افزار 2013. با توجه به نقش استریمینگ و اهمیتش برای مایکرو این سخت افزار 2013 حالا حالاها مهمون ناخوندست.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا