اخبار بازی

شایعه: سخت افزار کنسول PlayStation 5 با مشکل مواجه شده‌است

با نزدیک شدن به نسل جدید کنسول‌ها دوباره بازار شایعات مختلف داغ شده و به قول معروف هر دم از این باغ بری می‌رسد. هر چند این شایعات همیشه درست نیستند و حتی می‌توان گفت که درصد بیشتری از آن‌ها به حقیقت هم نمی‌پیوندند، اما شایعه امروز از طرف منابع معتبری منتشر شده که حداقل می‌توان آن‌ها را بررسی کرد.

با توجه به گزارش‌های منتشر شده، کنسول PlayStation 5 دارای مشکلات شدیدی است. تعدادی از بازیسازان و برنامه نویسان اعلام کرده‌اند که نگران برخی از کمبود های کنسول PS5 هستند. این گزارش ابتدا توسط یکی از کاربران توییتر با نام Jeff Rickel منتشر شد، اما بعد از آن دو نویسنده معتبر سایت Windows Central هم اعلام کردند که گزارش‌های مشابه‌ای را از تعدادی از سازندگان شنیده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که به نظر می‌رسد شرکت سونی با موفقیت کنسول PS4 تا حدودی مایکروسافت و کنسول Xbox Series X را دست کم گرفته و بعد از معرفی Xbox جدید، سونی به دنبال چاره‌ای بوده‌است تا بتواند اختلاف سخت افزاری PS5 را با کنسول رقیب کاهش دهد. آن‌ها در نهایت تصمیم می‌گیرند تا سخت افزار کنسول را اورکلاک کنند و این عمل باعث ایجاد مشکلات شدید گرمایشی، کاهش کلاک سخت افزار و در نتیجه بازدهی کمتر کنسول می‌شود. در نهایت این مشکلات سبب شده تا پروسه بهینه‌سازی بازی‌ها بر روی کنسول به امری دشوار تبدیل شود. در حالی که Xbox Series X از نظر قدرتی که ارائه می دهد ثابت است، PS5 غیرقابل پیش بینی عمل کرده که به نوبه خود بهینه سازی را بسیار چالش برانگیز می کند.

در ادامه گزارش آمده است که شرکت سونی برای رفع این مشکلات تصمیم گرفته تا دیزاین کنسول PS5 را به صورت کلی برای جلوگیری از این مشکلات تغییر دهد و ممکن است ما با کنسولی شبیه به Xbox Series X از لحاظ ضاهری طرف باشیم. همچنین ادعا شده که شرکت سونی قصد دارد عرضه کنسول را بین ۶ تا ۱۲ ماه به تاخیر بیاندازد.

البته شرکت سونی همچنان برای مقابله با کنسول Xbox Series X ممکن است تا تصمیم به عرضه کنسول با مشکلاتی که در بالا اشاره شد، در پایان سال ۲۰۲۰ بگیرد و طراحی دوباره کنسول را به زمان دیگری موکول کند.

در نهایت دوباره باید اشاره کرد که تمام این گزارشات شایعه هستند، اما تایید آن‌ها توسط Daniel Rubino و Jez Corden نویسندگان سایت Windows Central کمی این شایعات را جدی می‌کند.

بهرام بی غرض

Journalist and Video game critic at @bazicenter and @bazinama | XBL gamertag: Bahram

نوشته های مشابه

‫18 دیدگاه ها

  1. [QUOTE=”Stephen Dedalus, post: 4727421, member: 150481″]
    نه عزیز من اینجوری نیست. دو سه ماه پیش هم یه خبری امد، نمیدونم اینجا هم بازتاب داشت یا نه، اما یکی از سازنده ها گفته بود سونی هنوز دوکیت مشخصی به ما نداده و روند ساخت کنسولش به مشکل خورده. اینکه PS5 هم گرافیکش 9 ترا بوده و سر رقابت با XSX سعی کردن بزور ببرنش روی 10 و خورده ای کامل درسته و ما از سازنده های خود سونی هم این رو شنیدیم.

    تحلیل خود من اینه که سونی بخصوص اگه شایعات درست باشه و PS5 یه کنسول 400 دلاری باشه بد عمل نکرده. یعنی با 400 دلار سخت افزار بدی نساخته بوده (با فرض همون 9 ترا فلاپ) و سعی داشته بیشتر با تمرکز روی SSD و سیستم صدا یه جهش خوبی داشته باشه اما مایکرو کامل غافلگیرشون کرده و با این ابر هیولایی که معرفی کرده باعث شده سونی مجبور به ایجاد تغییر تو کنسولش بشه. معلومم هست 6 ماه مونده به عرضه کنسول که نمیشه یهو همچین تغییراتی داد و آبم از آب تکون نخوره. قطعا به مشکلات سخت افزاری میخوره. اینطورم که بوش میاد اسپنسر گفته سر قیمت کنسول منتظر تصمیم سونی هستیم و شک نکنید با ضرر میفروشن ولی گرون تر از PS5 نمیدنش بیرون.

    کلا بیخیال فن بازی بشید همه رجوع کنید به سمت XSX. برید سمت کنسولی که به شما به عنوان یه گیمر احترام بیشتری میزاره. ترکیب XSX با Gamepass یعنی بهترین. میمونه فقط انحصاری های سونی که اونم به حق پنج تن برای PC میان.
    [/QUOTE]
    تحلیل خیلی دقیقی بود.
    بعد از اینهمه فن بوی بازی و پست کردن عکس توئیت های این و اون و….بالاخره یک نفر منطقی ترین و دقیق ترین نظر رو رک داد.

    دیگه میشه مطمئن بود مایکروسافت با معرفی سری X سونی رو حسابی غافلگیر کرد.
    سونی با غرور کاذب بخاطر موفقیت PS4 و امید به عناوین exclusives که داره ،فکر کرده بود خسیسی کنه و زیاد تو قدرت سخت افزاری PS5 ول خرجی نکنه و یه کنسول محافظه کارانه بسازه تا قیمت رو هم بتونه پایینتر نگه داره و فروش رو بالا ببره.

    اما مایکروسافت که نگرانی مالی نداره،بر خلاف تصور سونی،بجای انتخاب مسیر مشابه ،یک غول تمام عیار با بالاترین مشخصات سخت افزاری ممکن معرفی کرد.
    سونی فهمید تفاوت سخت افزاری بین این دو خیلی مشهود تر و واضح تر از اینه که بتونه به امید عناوین exclusive و gimmick هایی مثل صدای ۳ بعدی و قیمت پایینتر و حمایت صاحبان PS4 از نسل قبل با Series X رقابت کنه.
    به زبون ساده بدجور در مقابل Series X کم خواهد آورد.

    برای همین ناچارا دست به به اورکلاک کردن PS5 کرد تا بتونه تفاوت و شکاف فاحش قدرت رو تا حدی کم کنه،اما از اونطرف باعث ناپایداری و مشکلات جدی سخت افزاری شد و حالا به فکر طراحی جدید کیس و فن برای PS5 هست تا لااقل با فاجعه کامل رو‌در رو‌نشه.دقیقا به همین دلیله که هنوز چیزی از طرح و شکل کنسول نشون ‌ندادن،در صورتیکه با نشون دادن دسته PS5 میشه مطمئن بود خود کنسول هم طراحی شده بوده اما بدلایلی این طرح رو مجبورن عوض کنند!

    ولی حتی با طراحی مجدد بدنه شاید مشکل over heating و ناپایداری حذف بشه ولی مشکل ضعف قدرت PS5 به X Series همچنان مشهود و واضح خواهد بود.از طرف دیگه برای ارتقا سخت افزار دیگه دیر شده و dev kit ها دست سازندهای بازیه و هر تغییری باعث عقب افتادن حداقل یک سال و تفدیم دو‌دستی بازار به مایکروسافت پر اشتها و مصمم میشه.

    پ‌.ن ، من همه کنسولهام سونی بوده ولی واقعیت رو باید گفت.

  2. [QUOTE=”LiviNG D3AD, post: 4730432, member: 30435″]
    الان اتفاقا داشتم این مقاله رو میخوندم 😀 گستیمت هست بر اساس معماری RDNA 1.0 ولی به نظرم امکان درست بودن چنین چیزی هم میتونه زیاد باشه 😀

    [URL=’https://www.notebookcheck.net/No-the-PS5-won-t-offer-anywhere-near-the-graphics-performance-of-Xbox-Series-X-Navi-benchmarks-prove-it.458625.0.html’]No, the PS5 won’t offer anywhere near the graphics performance of Xbox Series X: Navi benchmarks prove it[/URL]

    درباره SSD حرف بدی نزده سرنی ولی خب من فکر نمیکنم تفاوت چندانی با ایکس باکس داشته باشه در عمل بخاطر روشی که خود XSX بکار میبره و توضیح مهندسین مایکروسافت خیلی منطقی و کاربردی بود و امیدوارم درصدها و آماری که ارائه دادن هم درست باشه 😀 خود چیپ صدا هم دقیق معلوم نیست تفاوت دو تا سیستم در چه حد هست ولی رو پرفورمنس و خروجی کلی 2 تا سیستم اثر چندانی نمیذاره ولی ساپورت هر دوتاشون از صدای 3 بعدی میتونه کمک کنه که نسل بعد صدا گذاری بازیها هم یه جهش معقولی داشته باشه 😀 این نسل که فقط چند تا بازی معدود سمت این داستانها رفتن و خداروشکر چندتاییش رو تجربه کردم من هم 😀

    از نظر بازی انحصاری هم اتفاقا نسل خیلی خوب و عالی شروع میشه برای من با Halo Infinite و بازگشت فورتزا و KI2 و پرفکت دارک جدید (اگر که شایعه 2 تا آخری درست باشه) و تا 2022 هم گیم پس التیمیت دارم و اگر زنده باشم لحظات خوشی را سپری خواهم کرد (بدون در نظر گرفتن باقی بازیهای فرست پارتی و ثرد پارتی) 😀

    در کل من خوشحالم و دلایل زیادی هم دارم برای خوشحالی 😀
    [/QUOTE]
    منم شخصا منتظر infinte هستم و باید پس از اینهمه انتظار انصافا یک جهش عظیمی باشه نسبت به قبلی ها ولی چیز زیادی نمیدونیم واقعا قراره بازی به چه سمتی بره الآنم که با حرفهای اخیر اسپنسر مشخصه به 2020 هم نمی‌رسه بازی احتمالا تا اواخر 2021 باید منتظرش بود باید دید سونی از اونور تا 2021 کدوم بازی ها رو عرضه می‌کنه البته همین Last of us 2 و Ghost بهبود یافته هم شروع بدی نیست برای ps5

  3. [QUOTE=”LiviNG D3AD, post: 4730138, member: 30435″]
    توجه داری که این مطلب در واقع همون سخنرانی 2 هفته پیش سرنی هست؟ 😀 همون که اولش با توضیح SSD شروع شد و با 3D Audio تمام؟ 😀
    [/QUOTE]
    اتفاقا سرنی بنده خدا بدم نمیگه ها به نظر تو بخش SSD که کاملا برتری دارن نسبت به X و این بحث 3D stdio میگن خیلی جالبه تو نسل بعدو کاملا صدا جهش بزرگی می‌کنه رو کنسول ps5 ولی خب اینا بیشتر توضیح همونه چون منم بعید می‌دونم اون چیزی که سرنی درباره متغیر بودن ps5 میگه عملیاتی باشه حتی فن های تغییر یافته که کاملا هم لازم بوده این که دیگه اضهر من الشمسه باید فن ها بزرگتر باشند نسل بعد ولی بازم زیاد خوشحال نباش چون تهش بازی انحصاری حرف اول و آخر میزنه:D

  4. این نگرانی وجود داره که این متغیر بودن در Ps5 مثل همون داستان Esram که ماکروسافت در زمان Xbox One خیلی روش مانور میداد قبل عرضه رسمی ولی در نهایت باعث ایجاد مشکلات زیادی برای سازندگان ترد پارتی شد که نمونش هم در رزولوشن بازی ها دیدیم هم بعضا در فریم اینجا هم به نسبت Xbox X که به نظر یک دستگاه بی عیب و نقص و قدرتمندی هست برای سونی دردسرساز بشه

  5. [QUOTE=”vaan 2, post: 4729078, member: 42639″]
    سونی طبق شایعات همین الانم کنسولش رو یک سال تاخیر زده… زمان بندی تمام بازی ها و استودیو هاشون رو تغییر دادن…
    خلاصه خوش به دلتون راه ندید، قرار نیست فانتزی هاتون به واقعیت تبدیل شه…
    [/QUOTE]
    اگه با یکسال تاخیر بکوارد درست حسابی ندارن جدا خاک بر سرشون:دی

  6. [QUOTE=”only sony, post: 4728782, member: 59508″]
    اخه ژورنالیست معتبر میره از همچین منبعی خبر میگیره و پخش میکنه ؟ باید گریه کرد به حال خبرگزاری که ژورنالیستش این دو تا باشن 😀
    [CENTER]
    منبع خبر ویندوز سنترال مشاهده میکنید
    :))

    [ATTACH=full]135228[/ATTACH][/CENTER]
    [/QUOTE]
    به گفته خودشون از تعدادی از سازنده ها شنیدن و به این شخص ربطی نداره. تو متن هم گفته شده که از تعدادی از سازنده ها شنیدن.

    [USER=78136]@The End Of Ps[/USER]
    شمارو هم ارجاع میدم به همین پست.

  7. [QUOTE=”only sony, post: 4728771, member: 59508″]
    [CENTER]
    سردبیر کوتاکو ده تا توییت زده که چرت و پرته
    نکنه میخوای بگی ایشون از اون دوتا شایعه نویس ویندوز سنترال کمتر میفهمه؟

    [ATTACH type=”full” alt=”135226″]135226[/ATTACH][/CENTER]
    [/QUOTE]
    دوباره تایید می کنم که این یک شایعست.
    دو تا ژورنالیست سایت wc که جزو منابع رسمی محسوب میشه این خبر هارو تایید کردن.
    ژورنالیست کوتاکو هم اون هارو تکذیب کرده.
    من هیچ جایی ندیدم سونی این خبر هارو تایید یا تکذیب کنه. پس تا اون موقع این خبر شایعه باقی میمونه.

    اگر هم نظر شخصی منو جویا هستید که باید بگم به نظرم این خبر حقیقت نداره و تنها یک شایعه اشتباه حساب میشه.

  8. [QUOTE=”only sony, post: 4728631, member: 59508″]
    چرا این تاپیک بسته نمیشه ؟ خبر که معلوم شد چرته و پرت بوده و الانم تبدیل به تاپیک VS شده 😀
    [/QUOTE]
    کی تایید کرده که چرت و پرت بوده؟
    این یک شایعست که دو تا جورنالیست اونو تایید کردن و یکی هم تکذیب کرده. تا اونجایی که من می دونم هم هیچ منبع رسمی اونو تایید یا تکذیب نکرده. با این اوصاف به صورت یک شایعه هم باقی میمونه.

  9. [QUOTE=”LiviNG D3AD, post: 4728432, member: 30435″]
    الان مثلا تو فن سونی و PS نیستی؟ یا فنهای سونی پاک و منزه هستن؟ 😀 نه جدی بیا بگو 😀
    [/QUOTE]
    فن سونی میاد سونی رو ترول میکنه و از xbox تعریف میکنه؟:دی

    من فن خود نینتندو هم نیستم ولی شدیدا فن سوییچ هستم و حیف که غیر ممکنه وگرنه دوست دارم همه بازیای بشریت روی سوییچ بیان :>>:)

  10. [QUOTE=”IMANOKA, post: 4728394, member: 112342″]
    اگه چند نفر مقابل این واقعیت که سری x قوی تره مقاومت نمیکردن این همه بحث و درگیری نداشتیم:/ قبول کردن حقیقت بین ایرانیا کار سختیه میدونم ولی بیاییم قبولش کنیم
    اون ssd سریعتر ps5 هم فقط تو بازی انحصاری بکارشون میاد
    مهمترین چیز که قیمته هنوز مشخص نشده
    [/QUOTE]
    اینکه Xbox قوی تره حقیقته، نمیدونم چرا نباید قابل قبول کردنی باشه:D
    حالا اولویت های همه مثل من گرافیک نیست ولی خوب دیگه باید این مسئله رو قبول کرد:D

  11. [QUOTE=”LiviNG D3AD, post: 4728243, member: 30435″]
    جالبی این بحث میدونی چیه؟‌ کسی اینجا نگفته شرایر معتبر نیست یا اینکه به منابع دسترسی نداره 😀 ولی گفته شده که داره یسری کارهایی میکنه که یه آدم بی طرف نمیکنه که این غیر منطقی نیست گفتنش و از طرفی شماها هستید که دارید خیلی راحت اعتبار جز کوردون و … رو میبرید زیر سوال اونم در حالی که بارها ثابت کردن به اطلاعات دسترسی دارن 😀 و البته این هم عجیب نیست چون نه تنها شماها بلکه مشابه های خارجیتون همین الان اسم یکی از کارشناس های DF‌ رو بردن تو لیست افرادی که FUD پراکنی میکنن علیه PS5‌ و … این رفتارها تازگی نداره برای من بشخصه 😀

    حالا هر چی که دوست داری بگو باز و حرفهای خودت رو به بقیه نسبت بده 😀
    [/QUOTE]
    باز خوبه تو خودت میگی طرف فنه فلانه… من که اینو نگفتم، تو خودت داری اعتبارش رو زیر سوال میبری!
    اگه اون فن فلانه(که نیست ) که این رفیق لیکر شما که اوضاع اش توی جریان فن بودن خیلی بدتره، ماشالا فن سه اتیشه مایکرو و ایکسباکسه:D

    در هرصورت ما دو لیکر مختلف داریم کلا دارن ساز مخالف همدیگه میزنن… بالاخره فقط یکیشون درست میگه! نمیشه که هر دو جبهه درست بگن.
    اصلا گیریم این لیکر شما معتبره… توی حیث لیک اعتبار کسی که چندین ساله وحشتناک دقیق و تا وقتی که 100% مطمئن نبوده لیکس رو منتشر نکرده بیشتره یا کسی که اصلا که گیریم چند تا لیک درست رو گفته‌ و اصلا در حد ایشون نیست؟! حالا من اصلا حرفی نمیزنم ولی جواب اش رو با دوستان میزارم:D

    این جریان اور کلاک هم چیزی بوده که نگرانی بچه ها از همون دقیقه اول بود چیزی نیست که بگیم طرف کار خفنی کرده داستانش رو سر هم کرده.

    خلاصه مطمئن مسئله ایی هست که نگران اش بود ولی من چشم بسته در یک منبع که اصلا بنظرم معتبر نمیاد نمیزارم، مخصوصا وقتی یک منبع معتبر تر داره حرف اش رو نقض میکنه‌.

    خدایی از نسبت و اینطور چیزا هم حرف نزن… که واقعا همه میدونن آدم بی طرفی نیستی:D

  12. [QUOTE=”LiviNG D3AD, post: 4728213, member: 30435″]
    مایکروسافت با 12 ترافلاپسش، واقعا همچین چیزی پرسیدن نداره دیگه 😀

    بحث این توییت نبود اخوی، بحث این بود که دو نفر که ارتباط دارن با صنعت (و بارها ثابت کردن این رو)‌ گفتن طی چند ماه گذشته شنیدن چنین مشکلات و نگرانی‌هایی رو 😀 شرایر هم خودش کم چرت نگفته همین ۲ صفحه پیش گذاشتم توییتش رو که با هیچی داره PS5 رو هایپ میکنه 😀 حالا میخوای بگو فن بوی میخوای بگو طرفدار سونی میخوای بگو خاطر خواه یا هر چی 😀

    بعد این رو دیگه شما و دوستان نگید که حرفهای تامی فیشر رو داشتید بولد میکردید همین ۳ هفته پیش 😀
    [/QUOTE]
    اونوقت شرایری که بیشتر از 5 ساله از همه شرکت ها(EA, سونی،نینتندو،بتسدا… ) لیک داشته معتبر نیست؟ دیگه خوبه توییت های طرف هم رو کرده:دی
    چون خودیه حرف اش راسته:))
    غیر خودی ها فقط دروغ میگن:دی

  13. [QUOTE=”Ali Venom, post: 4727657, member: 97585″]
    در همین لحظاتی که شما در حال تایپ این جملات در دفاع از جیسون شرایر بودید! ایشون داشت ماله میکشید

    [ATTACH type=”full”]135085[/ATTACH]
    [/QUOTE]
    ماله؟ باز روی هوا حرف زدی:دی
    نگران نباش… ما که کلا به این کارات عادت کردیم!
    طرف N ساله این دیدگاه اشه! اونم بخاطر لیک های خودش، اینکه بهش گیر میدن ملت که سوپرایز های کمپانی ها رو لو میده.
    بعد، وقتی میگه گیمرا باید صبر داشته باشن جزو محدود مواقع ایه که بی راهه نمیگه.

    البته بازم بنظرم الکی داره تمام کاسه و کوزه رو سر گیمرا میشکونه سو مدیریت کمپانی ها دلیل بزرگتری برای تاخیره تا گیمرا…حالا هم که کلا شرایط با حالت عادی فرق داره.

  14. شرایر نه سونی فنه و نه مایکرو فن ولی مطمئنن اگه یک چیز باشه… اون SJW بودنه:))
    که اصلا به بحث الان مربوط نیست…در مورد خود موضوع اینقدر شرایر معتبر هست که احتمال اینکه نویسنده Windows Central چاخان گفته باشه خیلی خیلی بیشتره…:دی
    پس من واقعا در مقابل شرایر اصلا طرف رو قابل استناد نمیدونم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا