اخبار بازی

جزئیات تکمیلی کنسول پلی استیشن 5 از زبان مارک سرنی

کنسول PlayStation 5

روز گذشته اخبار غیرمنتظره‌ای از زبان آقای Mark Cerny طراح ارشد کنسول‌های پلی‌استیشن 4 و پلی‌استیشن 5 منتشر شد که همه را غافلگیر کرد. نکته حائز اهمیت این است که «مارک سرنی» از خطاب کردن این سخت افزار جدید با نام PlayStation 5 خودداری نموده و آن‌را صرفاً «کنسول نسل بعدی سونی» خطاب می‌کند که ما برای سهولت مطالعه متن، چندین بار از نام PS5 استفاده خواهیم کرد.

طبق ادعای سرنی، پلی‌ استیشن 5 یک ارتقای ساده نسبت به نسل قبل خود نخواهد بود. هر دو کمپانی سونی و مایکروسافت در نسل هشت کنسول‌های بازی، دو سخت افزار قدرتمندتر را در اواسط چرخه عمری این پلتفرم‌ها عرضه نمودند تا به عمر نسل (هرچند برای مدتی محدود) بیافزایند. سرنی می‌گوید: «سؤال اساسی اینجا مطرح می‌شود که آیا کنسول نسل بعدی تنها لایه‌ جدیدی را به تجربه کاربران می‌افزاید و یا قرار است تغییرات بنیادی ایجاد کند تا بازی‌ها بتوانند به فراتر از آن‌چه که می‌توانند تبدیل شوند؟»

«پاسخ به این سؤال در خصوص PS5، قطعاً به مورد دوم منتهی می‌شود.» سپس ادامه می‌دهد: «انتظار عرضه این سخت افزار را به این زودی‌ها و یا به طور دقیق‌تر، در طول سال 2019 نداشته باشید.» به گفته سرنی، قلب تپنده این کنسول را پردازنده نسل سوم کمپانی AMD یعنی خط تولید Ryzen تشکیل می‌دهد که شامل 8 هسته با طراحی 7نانومتری Zen 2 microarchitecture می‌شود.

پردازنده گرافیکی PS5 نیز یک مدل کاستوم از خانواده Navi کارت‌های Radeon خواهد بود که از مهم‌ترین ویژگی‌های آن، پشتیبانی از تکنولوژی سنگین Ray Tracing (بازتاب پویا و با کیفیت تصاویر و افکت‌ها روی سطوح مختلف) است. چیپست AMD شامل یک واحد کاستوم شده برای استفاده از صداهای 3D نیز می‌شود که به اعتقاد سرنی، تعریف صداگذاری و اصوات در بازی‌هارا برای گیمرها دگرگون می‌سازد. (سرنی از عدم تفاوت چیپ صدا در PS3 و PS4 چندان راضی نبوده و مدعی می‌شود PS5 در این زمینه تجربه گیمرهارا برای همیشه دگرگون می‌سازد)

اما مهم‌ترین تفاوت این کنسول با تمامی سخت افزارهای گیمینگ ساخته شده در طول تاریخ، استفاده از SSDهای ویژه به عنوان فضای ذخیره سازی اطلاعات روی کنسول است. وی می‌گوید سال 2015 هنگامی که از توسعه دهندگان مختلف پرسیدم از کنسول بعدی چه انتظاری دارید، همه به صورت یک صدا می‌گفتند: «می‌دانیم که امکان ناپذیر است اما وجود SSD در کنسول می‌توانست یک تغییر اساسی در کارهای ما ایجاد کند.» و ظاهراً شرکت سونی قصد دارد این رویای به ظاهر دست نیافتنی را ممکن سازد! در آزمایش‌های انجام شده روی بازی Spider Man، مدت زمان مورد نیاز برای Fast Travel از نقطه‌ای به نقطه دیگر، کنسول PS4Pro حدود 15 ثانیه زمان نیاز دارد و این درحالیست که روی کنسول جدید، این زمان به 0.8 ثانیه کاهش پیدا کرده است!!!

مارک سرنی از ارائه جزئیات بیشتر درباره کنسول خودداری نمود اما تقریباً به وجود قابلیت پشتیبانی از نسل قبل در کنسول جدید اشاره‌ داشت و می‌توان این مورد را تقریباً تایید شده دانست. همچنین کنسول به طور تکنیکی قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 8k را نیز دارد. در ادامه چند نکته مهم وجود دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. مورد اول، جیسون شرایر خبرنگار Kotaku است که مدعی شد در GDC 2019 شنیده شعار کنسول نسل بعدی سونی، حذف لودینگ‌های طولانی و سرعت بارگذاری عناوین است. مورد دوم نیز مربوط به شایعه‌‌ای می‌شود که در آغاز سال منتشر شد. یک منبع ناشناس بیشتر صحبت‌های سرنی و حتی تاریخ رونمایی از این اطلاعات را ماه‌ها قبل لو داده بود و اگر تمامی صحبت‌های او را باور کنیم، باید منتظر رونمایی از یک کنسول قدرتمند 500 دلاری باشیم که عناوینی همچون Death Stranding جزء لانچ تایتل‌های آن خواهند بود و درکنار آن، PSVR2 نیز به بازار عرضه خواهد شد.

شروین ژاوه

Nigh is the Time of Madness and Disdain

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا