اخبار بازی

آینده ای مبهم برای سرویس های ابری! نارضایتی سازندگان این بار از GeForce Now

روز گذشته خبری مبنی از نارضایتی ناشران و سازندگان از سرویس ابری گوگل با نام Stadia را برای شما پوشش دادیم. در متن آن خبر گفتیم که به دلیل پیشنهادات ضعیف گوگل برای عرضه بازی ها بر روی استیدیا تعدادی از سازندگان و ناشران انگیزه کافی برای پشتیبانی از این سرویس را ندارند.

حال اما به نظر می‌رسد سرویس ابری شرکت Nvidia هم با مشکلات مشابهی دست و پنجه نرم می‌کند و دوباره شاهد نارضایتی تعدادی از ناشران و سازندگان بازی‌ها از این سرویس هستیم.

شرکت Nvidia سال ۲۰۱۵ با معرفی سرویس Geforce Now همانند دو شرکت گوگل و مایکروسافت عملا وارد رقابت ارایه بازی‌ها از طریق سرویس ابری شد و در نهایت سال گذشته این سرویس به صورت کامل منتشر شد. Geforce Now به شما این اجازه را خواهد داد تا کنترل یک سیستم پرقدرت سخت افزاری شرکت Nvidia را از طریق سرور های این شرکت به دست بگیرید و بازی‌های خود را به وسیله آن اجرا کنید. اما تفاوت اصلی این سرویس با دیگر سرویس‌های ابری، امکان اجرای رایگان بازی‌هایی که قبلا بر روی استیم خریداری کرده‌اید، است. به عنوان مثال اگر قبلا عنوان The Witcher 3 را برای PC خریداری کرده‌اید، می‌توانید به صورت رایگان و یا با خرید اشتراک ماهیانه Geforce Now آن را از طریق سرویس‌های ابری اجرا کنید و عملا دیگر نیازی به خرید دوباره بازی‌های خود ندارید.

در حالی که قابلیت اجرا بازی‌هایی که قبلا خریداری کرده‌ایم به صورت رایگان امری منطقی به نظر می‌رسد، اما تعدادی از سازنگدان ادعا دارند که Nvidia بدون اجازه آن‌ها دسترسی به اجرای بازی ها بر روی سرویس‌ ابری خود صادر کرده‌است.

سازنده عنوان The Long Dark در این خصوص گفت:

« از کسانی که باعث ناامیدی آن‌ها شده‌ام، عذر خواهی می‌کنم. اما این حق سازنده بازی است که تصمیم بگیرد عنوانی که ساخته برای کدام پلتفرم عرضه شود. عنوان The Long Dark دیگر از طریق GeForce Now در دسترس نخواهد بود.»

البته The Long Dark تنها عنوانی نیست که از این سرویس پشتیبانی نمی‌کند و ناشران بزرگی مثل راک‌استار، کپکام، اکتیویژن و Square Enix دیگر ناشرانی هستند که بعد از عرضه این سرویس، عناوین خود را از دسترس مخاطبان این سرویس خارج کردند.

شرکت Nvidia در این خصوص این گونه واکنش نشان داد:

« بیش از یک میلیون از بازیکنان برای استفاده از GeForce Now ثبت نام کرده‌اند. تعدادی از آن‌ها تنها مشترکان سرویس مجانی هستند و گروهی هم اشتراک ماهیانه این سرویس که شامل ۹۰ روز استفاده رایگان از این سرویس می‌شود را انتخاب کرده‌اند. تعدادی از ناشران ممکن است تصمیم بگیرند تا پشتیبانی از این سرویس را متوقف کنند و این کاملا بر عهده آن‌ها است که برای عناوین خود تصمیم گیری کنند. تعدادی از آن‌ها هم با ارزیابی ارزش‌های این سرویس ابری، دوباره عناوین خود را برای این سرویس در اختیار بازیکنان قرار خواهند داد. در نهایت تعداد بازی‌هایی که از GeForce Now حذف می‌شوند بسیار اندک است و هر هفته شاهد پشتیبانی عناوین بیشتری از این سرویس هستیم.»

این در حالی است که فیل اسپنسر مدیر بخش Xbox شرکت مایکروسافت هم بیان کرده‌ بود که کنسول‌های خانگی همچنان انتخاب اول بازیکنان خواهند بود و سرویس‌های ابری مانند Xcloud فعلا زمان زیادی برای تبدیل شدن به انتخاب اول بازیکنان در پیش‌ روی خود دارند.

با قرار دادن قطعات پازل در کنار یک‌دیگر می‌توانیم به یک نتیجه کلی برسیم و آن‌ هم عدم اطمینان ناشران و سازندگان مختلف نسبت به آینده و مزایا این سرویس است. بیشتر آن‌ها از سود کم و پیشنهادات ضعیف ارایه شده در خصوص سرویس‌های ابری ناراضی هستند. حال باید دید با عرضه کنسول‌های خانگی PlayStation 5 و Xbox Series X، آینده سرویس‌های ابری به چه سمت و سویی خواهد رفت.

بهرام بی غرض

Journalist and Video game critic at @bazicenter and @bazinama | XBL gamertag: Bahram

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. یعنی حرکتی که سازنده های The Long Dark زدن کثیف ترین حرکت ممکنه بود اون کفتار ها (اکتی بلیزارد بتزدا و …) ازشون بر میمود همچین کاری بکنن چون اون وسط صد درصد برا پولی که قراره گوگل بهشون بده دندون تیز کردن ولی سازنده یه بازی مستقل بازیش رو بکشونه بیرون از سرویس خیلی حرفه بعد تازه مثل طلبکار ها بگه حق ماست که بازیمون رو از سرویس کشیدیم بیرون !! این سرویس اصلا نباید با سرویس گوگل مقایسه بشه این سرویس عملا اجاره کردن PC محسوب میشه که شما حق داری بازییی که خریدی رو رو هرجایی که دوست داشتی پلی کنی هیچ احد و الناسی هم حق نداره بگه کجا میتونی محصولت رو پلی کنی من مشتری تصمیم میگیرم PC مجازی که رو بستر کلود هست رو اجاره کنم و بازیم رو روی اونجا اجرا کنم حرکتی که امثال سازنده The Long Dark زدن مثل این میمونه که بیان بگن تو حق نداری رو PC جدیدت بازی رو پلی کنی دقیقا همین حرکت رو زدن بعد جالبه با پر رویی تمام میان از حرکتشون دفاع هم میکنن یباره بگو سهمت رو میخوای دیگه باید بهت باج بدن دیگه این حرفا چیه ؟؟!!!توی سرویس انویدیا سازنده ها هیچ حقی ندارن برای سهمشون چون براشون فقط لایسنس بازی حق مالکیت ایجاد میکنه که اونم مشتری قبلا پولش رو ریخته تو حلقشون اینی که مشتری کجا تصمیم بگیره بازی رو اجرا کنه به خودش بستگی داره …

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا