اخباراخبار بازی

خالق مافیا: نسخه ریمیک باید برای شماره دوم ساخته شود

خالق، کارگردان و نویسنده شماره اول بازی مافیا و فیلم‌نامه نویس شماره دوم مافیا Daniel Vávra اخیرا مصاحبه‌ای را در خصوص عرضه مافیا تریلوژی انجام داده‌است. او عقیده دارد که نسخه دوم مافیا باید ریمیک شود و به نظر او ریمیک نسخه اول نمی‌تواند به اندازه نسخه اصلی موفق عمل کند.

چند سالی می‌شود که اطلاعاتی در خصوص مشکلات شماره دوم مافیا به گوش می‌رسد و با استناد به اطلاعات موجود، خالق این سری یعنی Daniel Vávra باعث ایجاد این مشکلات شده‌است. مشکلاتی که به دلیل انتظارات فراوان او برای افزودن موارد جدید به شماره دوم مافیا پیش آمده و سرانجام او تصمیم می‌گیرد ساخت و توسعه بازی را رها کند. اما سرانجام به نظر می‌رسد پشت پرده اتفاقات دیگری رخ داده و حال دنیل پس از سال‌ها سکوتش را شکسته و درباره وضعیت توسعه شماره دوم می‌گوید.

ما به صورت رسمی می‌دانیم که نوشتن فیلم‌نامه و ایده‌های داستانی شماره دوم به قلم دنیل نوشته‌ شده‌است و به غیر از آن، او نقش فراوانی در توسعه شماره دوم سری نداشته‌ است. در عمل او در زمان توسعه شماره دوم مافیا، مشغول به نوشتن سناریو و فیلم‌نامه شماره سوم بوده‌است. اما شماره سوم به دستور 2k کنسل و دنییل در آن زمان شغل خود را ترک کرده و کار خود را در یک استودیو دیگر شروع کرده‌است. بعد از آن اتفاقات ساخت شماره سوم به دست استودیو Hanger 13 سپرده شده‌است.

دنیل در این خصوص می‌گوید:

«من مافیا ۲ را تنها گذاشتم. قطعا شماره دوم مافیا به دلیل بلند پروازی‌ها و برنامه‌های بزرگ من به تعویق نیفتاد. من در آن زمان در یک تیم دیگر و بر روی چیز دیگری کار می‌کردم و در توسعه شماره دوم نقشی نداشتم. این موضوع خیلی برایم دشوار بود. تنها چیزی که در آن زمان بر روی آن در شروع توسعه دوم بازی تاکید داشتم، ساخت سریع شماره دوم با استفاده از موتور گرافیکی شماره‌ی اول مافیا تنها بر روی PC بود.»

Jarek Kolář تهیه‌کننده شماره دوم مافیا هم صحبت‌های دنیل را تایید و می‌گوید:

«من تایید می‌کنم. دنیل به خاطر من (و مافوق من) استودیو را ترک کرد. او از تغییرات و خواسته‌های گوناگون گروهی از مدیران برای تغییرات در داستان و دیزاین راضی نبود. من در نهایت فکر می‌کنم او کار درستی را انجام داد. اگر من در آن زمان می‌دانستم که سرنوشت شماره سوم چگونه خواهد شد، همانند او استودیو را ترک می‌کردم.»

خالق مافیا در خصوص شماره اول هم معتقد است هر چند از لحاظ بصری شماره اول بسیار خوب به نظر می‌رسد، اما به دلیل آن که شرکت 2K قصد دارد تغییراتی را در خصوص ریمیک شماره اول انجام دهد به همین دلیل او تا زمان عرضه بازی نمی‌تواند نظر نهایی خود را در خصوص نسخه ریمیک شماره اول بدهد.

«آیا من قصد دارم چیزی را باز‌ نویسی کنم اگر به من گفته می‌شد فیلم‌نامه شماره اول را دوباره بنویس؟ مطمئناً. شماره اول اولین تجربه نویسندگی من بود و قطعا تغییراتی کوچک به بهبود آن کمک خواهد کرد.

اما قطعا تمام افرادی که با من آشنا هستند، می‌دانند که من با ساخت نسخه‌های ریبوت، ریمیک و ریمستر مخالف هستم. به خصوص که اگر توسط تیم دیگری به غیر از خالق آن اثر ساخته شود. به این دلیل که معمولا نتیجه بهتر از نسخه اصلی نخواهد بود. در مورد مافیا ۱ هم این مورد صدق می‌کند.

ولی اگر در نهایت این بر عهده من بود که یکی از شماره های مافیا را به صورت ریمیک بسازم، شماره دوم را انتخاب می‌کردم. مواردی فراوانی در شماره دوم وجود دارد که شایسته است که به شکل برنامه ریزی شده به پایان برسد. پتانسیل فراوانی از دست رفته‌است و من دوست دارم که از آن‌ها برای ساخت مافیا ۲ استفاده کنم، زیرا بازی شایسته‌ آن است.

وقتی دیروز صحنه اول مافیا ۲ به همراه موزیکش که اثر Matus Siroka است را بعد از این همه مدت تجربه کردم، اشک در چشمانم جمع شد. حیف است که دوباره همان تجربه قبلی تکرار شده‌است…. .»

با بررسی فایل‌های نسخه اصلی مافیا ۲ کاملا بدیعی است که تعداد فراوانی از ماموریت‌های اصلی و تمام ماموریت‌های فرعی از نسخه‌ نهایی بازی حذف شده‌اند. هر چند ما امیدوار بودیم که با عرضه نسخه ریسمتر شماره دوم شاهد تعدادی از این ماموریت‌ها باشیم، اما در نهایت نسخه ریمستر بدون هیچ تغییری و تنها با افزایش رزولوشن و تغییرات کوچک بصری منتشر شده‌است.

*مصاحبه از زبان کشور چک ترجمه شده‌است.

بهرام بی غرض

Journalist and Video game critic at @bazicenter and @bazinama | XBL gamertag: Bahram

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. فقط ببینید فشار کمپانی ها و ناشر ها بر روی استودیو ها و سازندگان بازی میتونه چه بلایی به سر آی پی های مختلف بیاره . نسخه اول این بازی رو دقیقا من یادمه نویسنده و کارگردان و خالق این بازی Daniel Vávra بود و باید ادامه ساخت چنین بازی ای که از صفر تا صدش به دست یک نفر پایه گذاری میشد نسخه های بعدیش رو میدادن به دست ایشون و آزادی عمل میدادن بهش که خب مشخصه کاری کردن که ایشون پروژه رو ول کنه و …

    به هر حال ناشر ها با تصمیمات اشتباهشون میتونن IP هایی به بی نظیری مثل آی پی مافیا رو رو به بیراهه سوق بدن و باعث و بانی نابودی این ای پی ها بشن .

    فقط همین بخش مصاحبه رو بخونیم کافیه :

    [B][COLOR=rgb(184, 49, 47)]Jarek Kolář[/COLOR][/B][COLOR=rgb(184, 49, 47)] تهیه‌کننده شماره دوم مافیا هم صحبت‌های دنیل را تایید و می‌گوید:
    «من تایید می‌کنم. دنیل به خاطر من (و مافوق من) استودیو را ترک کرد. او از تغییرات و خواسته‌های گوناگون گروهی از مدیران برای تغییرات در داستان و دیزاین راضی نبود. من در نهایت فکر می‌کنم او کار درستی را انجام داد. اگر من در آن زمان می‌دانستم که سرنوشت شماره سوم چگونه خواهد شد، همانند او استودیو را ترک می‌کردم.»[/COLOR]

    حیف و صد حیف که این ای پی شاهکار به بیراهه رفت . ای پی که نسخه اولش تو لول دیزاین و …. انقلابی در صنعت گیم به وجود آورده بود و میتونست الگویی برای بسیاری از بازی ها باشه .

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا