اخبار بازیمقالاتمقاله های ویژه

تغییر نام سری FIFA به EA SPORT FC و پیامد های آن

پایان راه دو دوست قدیمی

بدون شک قطع رابطه EA با سازمان فیفا یکی از خبر های عجیب و در عین حال غافلگیر کننده در بخش بازی های ورزشی صنعت گیم بود. کمپانی «EA Games» از سال 1372 ( 1993 میلادی ) با «فدراسیون بین المللی فیفا» تاکنون همکاری بسیار نزدیک با هم داشته و به عبارتی می توان گفت بِرَند فیفا بر روی سری بازی هایی با همین نام سالیان سال بود که عجین شده بود؛ اما به یک باره خبر هایی از احتمال لغو همکاری این دو زوج قدیمی به گوش می رسید که سر انجام توسط کمپانی EA به صورت رسمی اعلام شد. اولین عنوان از این سری با نام «FIFA International Soccer» در 24 آذر 1372 ( 15 دسامبر 1993 میلادی) منتشر شد که یکی از پر فروش ترین بازی های صنعت گیم در آن زمان شده بود؛ بازی ای که در آن زمان با کیفیت بالای بصری و فنی خود چشم ها را به خود خیره کرده بود !

تغییر نام سری FIFA به EA SPORT FC و پیامد های آن
EA در ابتدا فروش حدود 300000 نسخه از این بازی را در اروپا پیش بینی کرد. پس از انتشار برای Sega Mega Drive، فروش فراتر از انتظارات بود. در بریتانیا، این بازی در دو هفته آخر دسامبر 400000 نسخه فروخت و پنجمین بازی خانگی پرفروش سال 1993 میلادی در بریتانیا شد و در چهار هفته اول بیش از 500000 نسخه فروخت. این بازی تا اوایل سال 1994 میلادی رتبه اول در جدول فروش مربوط به کنسول در بریتانیا باقی ماند و در ایالات متحده، در جدول فروش Super NES در صدر قرار گرفت.

همیشه پای پول در میان است !

EA از اعتراف به این که برای لغو این قرار داد انگیزه مالی داشته، شانه خالی نکرده و به صورت واضح و شفاف در بسیاری از مصاحبه ها و گزارش ها به این موضوع پرداخته است. قرارداد EA با «سازمان بین المللی فیفا» پس از جام جهانی که در آبان 1401 برگذار می شود، به پایان می رسد و نیویورک تایمز در گزارشی اشاره کرده که مدیران رده بالا سازمان فیفا «سالیانه 1 میلیارد دلار» از کمپانی EA برای بستن قرار دادی دوباره از آن ها طلب کرده اند. در نتیجه کمپانی EA هم دیگر زیر بار نرفته و گفته چنین پول هنگفتی را می توان به صورت بهینه تر و بهتری در قسمت های دیگری از این بازی برای توسعه آن خرج کرد.

دیوید جکسون، یکی از معاونین ارشد کمپانی EA Sports به بی‌ بی‌ سی می‌ گوید:

پول نقش مهمی در اکثر مذاکرات بازی می‌کند، اما دلیلی که ما این کار را انجام می‌دهیم این است که بهترین تجربیات را هم برای بازیکنان و هم برای شرکا ایجاد کنیم.

این صحبت های با نیش و کنایه «دِیوید جکسون» نشان از این دارد که لغو همکاری EA با سازمان فیفا، فقط و فقط در مبحث مالی خلاصه نمی شود. آیا این درگیری های لفظی و گِله مندی ها مابین مدیران رده بالای کمپانی EA و سازمان فیفا فقط به خاطر گذاشتن نام برند «فیفا» بر روی بازی با همین نام است ؟! و یا این که داستان های پشت پرده دیگری هم بوده که ما از آن بی خبر بودیم ؟! از نظر این که سری فیفا در ایجاد جو و اتمسفر دنیای فوتبال در بازی های خودشان زبانزد خاص و عام است بر هیچ کس پوشیده نیست؛ اما پرسش این است تیم سازنده فیفا اجازه داشته برای توسعه گیم پلی، مُد ها، ویژگی های جذاب دنیای فوتبال در بازی خود آزادی عمل داشته باشند ؟ و یا این که محدودیت هایی در تمامی این بخش ها برای توسعه دهندگان فیفا از طرف سازمان فیفا بوده و فشار هایی بر دوش خود حس می کردند ؟!

تغییر نام سری FIFA به EA SPORT FC و پیامد های آن
ستاد مرکزی سازمان بین المللی فیفا در شهر زوریخ که در کشور سوییس واقع شده است.

درگیری های پشت پرده سازمان فیفا با کمپانی EA Games

فیفا همیشه مشتاق بوده است که در بازی های فوتبال خود جنجال ها و حواشی دنیای واقعی فوتبال را در بازی خود شبیه سازی کند و به تصویر بکشد. در اواخر دهه 90 میلادی شاهد نوآوری هایی مانند «خطاهای عمدی» و حتی دکمه مربوط به «دایو زدن» بودیم که مورد توجه بازیبازان قرار گرفت، اما به همان سرعتی که اضافه شدند، به یک باره ناپدید شدند. پرسش این بود واقعا برای چه این امر اتفاق افتاد ؟ پرسشی که برای بسیاری از گیمر ها و طرفداران فوتبالی همانند یک معمای حل نشده باقی مانده بود.

داستان به همین جا ختم نمی شود و گُستره این محدودیت ها قسمت های دیگر بازی را هم در بر گرفته بود. در سری فیفا داوران به صورت رُباتیک و اسکریپت شده طراحی شده اند. زیرا سازمان فیفا نمی‌خواهد اشتباهات داوران حتی در یک بازی ویدیویی دیده شود ! اگر محدودیت ها و فشار ها از سوی سازمان فیفا نبود، EA می توانست یک داور با هوشی انسانی را در بازی طراحی کند و حتی ویژگی های فردی هر داوری در واقعیت را در بازی شبیه سازی کند. این اتفاق در بازی «MLB The Show 22» رخ می دهد و داوران خصوصیاتی فردی دارند، گاهی اوقات اشتباه می کنند و به اشتباه سوت می زنند. درنتیجه، این عمل و رفتار انسانی آن ها زنده‌ تر به نظر می‌رسد.

تغییر نام سری FIFA به EA SPORT FC و پیامد های آن
استودیوی EA Vancouver که مسئولیت ساخت سری مشهور فیفا را بر عهده دارد.

تمامی نکاتی که به آن اشاره شد در بخش گیم پلی آنلاین کاربردی ندارد و نکته مهم این است که بازیکنان آنلاین روی چنین مواردی که منجر به اشتباهات تصادفی ( Random ) شود واکنش منفی از خود نشان می دهند و در نهایت آن را محکوم می‌کنند. پس اگر چنین است این ویژگی ها به درد نمی خورند و کارایی لازم را با خود به همراه ندارند ؟ در پاسخ باید گفت خیر و می توان این ویژگی ها را در بخش آفلاین اضافه کرد. همان طور که بسیاری از ویژگی ها در فیفای کنونی گنجانده شده و می توان در بخش آفلاین از آن ها استفاده کرد. یکی از این ویژگی ها قابلیت تنظیمات اسلایدر است که در بین جامعه آفلاین باز ها بسیار محبوب است و به شدت مورد استفاده قرار می گیرد. قابلیتی که در بخش آنلاین خاموش است و با توجه به این که گیم پلی بخش آنلاین باید همه چیز در بین رقبا یکسان و یک شکل باشد، چنین ویژگی های در بخش آنلاین غیر قابل استفاده هستند. ویژگی های دیگر همانند خطای هند ( که البته هم اکنون در بازی فیفا می توان از آن استفاده کرد ) ، دایو کردن، خشونت های بیشتر در هنگام خطا ها و اشتباهات داوری از عناصر روزمره فوتبال هستند. پس بدون اینکه کسی به تیم توسعه برای استفاده نکردن از آن ها “نه” بگوید، EA می تواند به صورت مستقل اجازه دهد همه این موارد در بازی مورد استفاده قرار بگیرند.

تغییر نام سری FIFA به EA SPORT FC و پیامد های آن

کهنگی و عقب ماندگی بخش ویرایش در سری فیفا

همیشه تولید محتوا به ویژه در انجمن بازی های ورزشی وسوسه انگیز است. گیمرهای ورزشی عاشق ویرایش هستند. از ساخت یک بازیکن گرفته تا ساخت لیگ های مختلف و همین طور ایجاد استادیوم های گوناگون و بسیار محتویات مربوط به بخش ویرایش که در دسترس کاربران قرار می گیرد، بسیار لذت بخش و اعتیاد آور است. چنین مواردی در سری «Pro Evolution Soccer» که دیگر وجود خارجی ندارد، بسیار چشمگیر و حائز اهمیت بود. بخش ویرایش بازی های ورزشی «Ashes Cricket» و «AO Tennis 2» که ساخته های «Big Ant Studios»  هستند یکی از بهترین قسمت های بازی های این استودیو شامل می شود. مثال بارز دیگر، بخش ویرایش WWE 2K22 که باعث اوج گیری و احیای دوباره این سری شود و طرفداران بازی در سر تا سر دنیا کشتی کج کارانی را که می سازند برای یکدیگر به اشتراک گذاشته و باعث شده محتوای بازی بیش از پیش غنی تر شود. سری فیفا چندین سال است که در بخش ویرایش عقب افتاده و هیچ نو آوری خاصی در این بخش دیده نمی شود و یکی از دلایلی که بخش ویرایش در این سری در مقابل با رقبای خود تغییرات بزرگی صورت نگرفته، «محدودیت ها و اعمال فشاری است که سازمان فیفا» بر روی تیم توسعه دهنده فیفا وارد کرده است.

رد پای NFT در درگیری های سازمان فیفا با EA Games

خبر هایی از درگیری های داخلی مابین سازمان بین المللی فیفا با EA در رابطه با «NFT» ها یا «توکن های غیرقابل» تعویض به گوش می رسد. NFT ها امروزه موضوعی بحث برانگیزی در بین جامعه گیمرها شکل گرفته؛ برخی مایل به پرداخت هزینه های هنگفت برای به دست آوردن یک قطعه هنری منحصر به فرد از هنر دیجیتال هستند، در حالی که برخی دیگر فکر می کنند این یک کلاهبرداری برای شرکت ها است که پول بیشتری از آنها بیرون بکشند. در هر صورت، ناشران بازی مانند یوبی‌سافت فروش NFT‌ها را آغاز کرده‌اند و شرکت‌هایی مانند Gamestop نیز وارد این عرصه شده‌اند. هنگامی که از «اَندرو ویلسون» مدیر عامل EA در مورد NFT ها توضیح داد که چگونه فناوری های جدید باعث رشد و سرمایه گذاری می شود.

تغییر نام سری FIFA به EA SPORT FC و پیامد های آن

اندرو ویلسون افزود:

من معتقدم که قابلیت جمع آوری همچنان بخش مهمی از صنعت ما و بازی ها و تجربیاتی است که به بازیکنان خود ارائه می دهیم و آیا این بخشی از NFT و بلاک چین است ؟ خوب، باید در این رابطه فکر کرد و دنیای پیرامون NFT نکات مثبت و مفی خود را داشته؛ اما در حال حاضر این چیزی نیست که ما سخت روی آن کار کنیم و در آینده تصمیمی در این رابطه خواهیم گرفت.

با توجه به توضیحاتی که داده شد، ما متوجه شدیم که یکی از درگیری ها و مخالفت های مابین سازمان بین المللی فیفا با کمپانی EA سر همین داستان NFT بوده و سازمان فیفا مخالف استفاده از NFT ها در سری فیفا بوده و کمپانی EA به آن ها گفته که در آینده ما امکان استفاده از NFT در سری فیفا را خواستار هستیم. سازمان فیفا هم به این خواسته کمپانی EA Games پاسخ منفی داده و به آن ها گفته به هیچ وجه وارد شدن به دنیای NFT را قبول نخواهیم کرد. شاید یکی از اصلی ترین دلایل این که این دو سازمان با هم به مشکل برخورده باشند همین داستان NFT و بود و نبود آن در سری بازی های فیفا باشد. 

تغییر نام سری FIFA به EA SPORT FC و پیامد های آن
ویلسون در پاسخی بسیار دقیق‌ تر از آن چه که در جریان تماس قبلی با سرمایه‌ گذاران ارائه کرد، نگرانی‌ های زیست‌ محیطی را تأیید کرد و از فشار سودا گرانه‌ای که در حال حاضر NFT‌ها را هدایت می‌کند، انتقاد کرد. در همان زمان، او تکرار کرد که این شرکت همچنان به فضای NFT علاقه زیادی دارد. با توجه به بحث‌های اخیر پیرامون NFT، تغییر لحن EA تعجب‌ آور نیست. بازار OpenSea NFT اخیرا اعلام کرد که تا 80 درصد محتوای ایجاد شده در پلتفرم آن تقلبی است و طراحان Activision Blizzard با NFT در بازی های خود مخالف هستند. EA ممکن است در حال حاضر عقب نشینی کند، اما با توجه به شهرتش، اگر پولی در آن وجود داشته باشد، بخشی از NFT را می خواهد.

مد Creation Centre یکی از قربانیان محدودیت ها !

با این حال، طرفداران قدیمی فیفا مُد محبوبی به نام «Creation Centre» را باید به یاد داشته باشند. این مُد که در FIFA 11 معرفی شده بود، به شما این امکان را می داد که تیم‌هایی را در یک بخش ویرایش آنلاین بسازید و سپس آنها را وارد بازی کنید. تیم هایی از گذشته، حال، آینده و حتی تیم های تخیلی؛ همه چیز در بازی بود در مجموع تا نسخه فیفا 12 «چهار میلیون» تیم های ساخته شده به اشتراک گذاشته شد. تا جایی که این حالت در FIFA 14 گسترش یافت و شامل ایجاد و ساخت تصاویر اسپانسر پیراهن شد. مُدی که به سرعت در بین طرفداران فیفا محبوب شد و کاربران بسیاری در این مد مشغول به ساخت تیم های گوناگون بودند. سرانجام این مد هم به سرنوشت ویژگی های خطا های عمد و دایو کردن دچار شد و مُد Creation Centre هم بی سر و صدا از بازی حذف شد. آیا سازمان فیفا خواستار حذف آن شد؟ هیچ خبر رسمی در رابطه با آن وجود ندارد اما به احتمال فراوان آن چهار میلیون تیم و تعبیه گذاری مارک اسپانسر ها و ایجاد آن ها احتمالا یک کابوس تعدیل کننده برای سازمان فیفا بود. فدارسیون بین المللی فیفا اصولا به عنوان سازمانی شناخته می شود که ترجیح می دهد بر همه چیز کنترل و نفوذ داشته باشد، باعث می شود نظریه احتمال حذف مُد Creation Centre را بیش از پیش پر رنگ تر می کند. صرف نظر از دلایل ناپدید شدن مُد Creation Centre کمپانی EA که دیگر محدودیت هایی برای توسعه مد های مختلف ندارد، پس امکان بازگشت مُد Creation Centre در آینده وجود خواهد داشت و حتی مد های خلاقانه دیگری که تیم توسعه دهنده بدون هیچ محدودیتی می تواند اقدام به ساخت آن کند.

تغییر نام سری FIFA به EA SPORT FC و پیامد های آن
EA SPORTS در نسخه فیفا 11 مد جدیدی به نام Creation Center رونمایی کرد که به طرفداران فوتبال ابزارهایی را برای سفارشی‌ سازی محتوا در FIFA 11 در کنسول های نسل هفتمی به روش‌های جدید ارائه می‌داد. شما می توانستید بازیکن فوتبال خود را بسازید و همین طور تیم رویایی خود را ساخته و با دیگران به اشتراک بگذارید. مد Creation Center سرانجام پس از 4 نسخه به یک باره در فیفا 15 حذف شد و دیگر خبری از این مد محبوب نشد و دلایل حذف این مد برای همگان بی پاسخ ماند.

جکسون باز هم بی کار نمی نشیند و با طعنه می گوید :

طبق کنوانسیون‌های صدور مجوز که 10 سال پیش با سازمان فیفا به توافق رسیده بودیم، محدودیت‌هایی وجود داشت که به ما اجازه نمی‌ داد تا بتوانیم آن تجربیات [خلاقانه] را برای طرفداران خودمان بسازیم و ایجاد کنیم.

در ادامه EA می‌گوید که لیگ برتر، بوندسلیگا، لالیگا و یوفا برای عضویت در «EA Sports FC 24» قرارداد رسمی امضا کرده‌اند. این نویدبخش 19000 بازیکن بین المللی فوتبال، 700 تیم، 100 استادیوم و بیش از 30 لیگ است. در سوی دیگر فدارسیون بین المللی فیفا می گوید این پایان کار فیفا نیست. هنوز یک FIFA 24 و 25 و غیره وجود خواهد داشت که توسعه‌ دهنده جدیدی کنترل آن را بر عهده می‌گیرد.

سازمان فیفا هم بی کار ننشسته و با اعتماد به نفسی خاص می گوید: “نام فیفا تنها عنوان جهانی و با اصالت است که وجود دارد.” به این معنی که پس از 30 سال تولید بزرگترین رقیب فیفا یعنی سری PES و یا همان eFootball کنونی به زودی می تواند رقیب دشمن دیرینه خود باشد. به عنوان یک برند، eFootball در حال حاضر مانند یک فاجعه غیرقابل جبران به نظر می رسد، بنابراین یک پیشنهاد وسوسه انگیز ممکن است به خوبی به ناشر ژاپنی کمک کند. اما حقیقتا باید اشاره کرد که کونامی دیگر هیچ علاقه ای به ساخت یک بازی فوتبالی بر محوریت سخت افزار های کنسولی ندارد و تمامی تمرکز این کمپانی به سوی بازی های موبایلی سوق پیدا کرده و آخرین قربانی سری بازی های این کمپانی، سری بازی محبوب و مشهور «Pro Evolution Soccer» بود که توسط کونامی به تاریخ پیوست. در ادامه پیش بینی ها، احتمال ورود کمپانی «Take-Two Interactive» و به دست گرفتن نام فیفا وجود دارد تا آن را به دست شرکت زیر مجموعه خود یعنی «2K Sport» بسپارد تا اقدام به ساخت یک بازی فوتبال شبیه ساز کنند. شاید هم سر و کله ناشری دیگر پیدا شود و در این رابطه به طور قطعی نمی توان چیزی گفت و همگی صحبت ها فقط و فقط حدس و گمان است.

تغییر نام سری FIFA به EA SPORT FC و پیامد های آن
طبق گزارش روزنامه انگلیسی Metro کمپانی Take-Two Interactive در حال مذاکره با سازمان بین المللی فیفا برای گرفتن مجوز «فیفا» و ساخت و توسعه یک بازی ویدیویی فوتبالی جدید است.

پایان راه

در نهایت داستان همکاری نزدیک «فدارسیون بین المللی فیفا» با «کمپانی EA» بعد از 30 سال به سر رسید. کمپانی EA با گرفتن نام فیفا و حَک این نام بر روی بازی فوتبالی خود توانست امتیاز های بسیار زیادی در نسل های گذشته به دست آورد و صد البته با توضیحاتی که داده شد محدودیت هایی هم در توسعه بازی خود با فشار سازمان بر روی دوش های خود حس می کردند. رابطه این دو به صورت کلی می توان گفت رابطه ای برد-برد در نسل های گذشته بود. اما روی هم رفته بار مثبت این قرارداد بیشتر از بار منفی آن در نسل های سپری شده برای کمپانی EA بود و با توجه به برخی از محدودیت ها و فشار ها از سوی سازمان فیفا بر روی EA می توان گفت در روی دیگر سکه سازمان فیفا در این همکاری بلند مدت تمهیدات بسیار خوبی برای این که سری فیفا بتواند نفوذ بالایی برای گرفتن لایسنس های لیگ های گوناگون داشته باشد در نظر گرفته بود و شرایط ویژه ای برای آن ها فراهم کرده بود. اما امروزه با توجه به تغییرات ساختاری که در قوانین لیگ های مختلف شکل گرفته، کاملا مشخص است که کمپانی EA دیگر نیازی به همکاری نزدیک با سازمان فیفا ندارد. کمپانی EA با لیگ های مختلف در سر تا سر جهان قرار داد های انحصاری بسته و جاپای خود را سفت کرده و به پول و نفوذ کافی در این عرصه رسیده است که مستقل عمل کند. لغو همکاری EA با سازمان فیفا دیگر برای آن ها چندان مهم نیست و از سال 2023 به بعد هر کدام از آن ها راه خود را می روند و باید دید در نهایت سمت و سو و مسیری که برای خود تعیین کرده اند چه خواهد شد و چه پیامد هایی برای آن ها در بر خواهد داشت؛ پایان راه دو دوست قدیمی.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. خسته نباشی عزیز
    اتفاقا چرا میگوید pes به تاریخ پیوست این آپدیت آخرش که بعد ۶ ماه دادن گفتن از خیلی جهات بازی بهبود پیدا کرده در نقدهای مختلف شما هم یک تست بکنید بد نیست
    ولی خوب درسته تمرکزشان عوض شد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا