اخبار بازی

کارگردان سری Mass Effect و تهیه‌کننده بازی‌های Dragon Age از بایوور جدا می‌شوند

پس از سال‌ها فعالیت در استودیو BioWare، آقایان Casey Hudson و Mark Darrah از این شرکت جدا می‌شوند. با بازی سنتر و جدید ترین اخبار بازی همراه باشید.

استودیو BioWare

رئیس استودیوهای EA، خانم Laura Miele این خبر را به‌صورت رسمی اعلام کرد. طرفداران آقای Casey Hudson را به‌عنوان کارگردان سه‌گانه سری Mass Effect می‌شناسند، اما او پس از بازگشت به استودیو از سال 2017 تاکنون مدیر استودیو بود. آقای Darrah نیز به‌مدت 23 سال با بایوور همراه بود و به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی سری Dragon Age شناخته می‌شد.

خانم Miele در خصوص جدایی این دو بازیساز باسابقه می‌گوید: “می‌خواهم شخصا از کیسی و مارک بابت آنچه که برای طرفداران بایوور و به‌طور خاص، برای بازیکنان انجام دادند تشکر کنم. آن‌ها همیشه بخش مهمی از تاریخ استودیو باقی خواهند ماند. ما بابت همکاری‌های بسیار آن‌ها قدردان هستیم و مشتاقیم تا ببینیم هرکدام از آن‌ها در قدم بعدی خود چه کاری را انجام خواهند داد.”

آقای Gary McKay که تا قبل از جدایی هادسون کارگردان ارشد توسعه به‌شمار می‌رفت، به‌طور موقت جای او را خواهد گرفت و تا پیدا شدن شخص مناسب، مدیر کل استودیو خواهد بود. همچنین مدیر شعبه Austin بایوور (Chrisitan Dalley) جای آقای Darrah را پر می‌کند و از حالا تهیه‌کننده اجرایی سری Dragon Age محسوب می‌شود. کارگردان خلاق دراگون ایج 4 نیز همچنان Matthew Goldman باقی می‌ماند.

کیسی و مارک هر دو در بیانیه‌ای از بایوور و موسسان استودیو (Greg Zeschuk و Ray Muzyka) تشکر کردند. همچنین این دو اعلام کردند هر کجا بروند، همراه هم نخواهند بود و مسیر جداگانه‌ای را طی خواهند کرد. مراحل توسعه نسخه جدید Mass Effect و Dragon Age و همچنین بازسازی سه‌گانه مس افکت نیز ادامه خواهند یافت.

نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

  1. کلاً هر استدیوی که بره زیر دست EA سرانجامش همینه دیر و زود داره اما سوخت و سوز نداره. در خصوص اینکوزیشن هم درسته که بازی خوبی بود و جایزه های زیادی برد و… اما مشکل اینجاست به عنوان یک دراگون ایج … گیم پلی تاکتیکال حتی از DA2 هم کمتر بود و تاکتیکال ویو هم رسماً نقش دلخوش کنک رو داشت. ساید کوئست ها بخش اعظمشون فچ کوئست شده بودن (رسماً MMO ش میکردن بهتر بود) حالا اینا به کنار به عنوان میج پلیر (البته هم اوریجینز و هم 2 رو با همه کلاسها رفتم) اوضاع برای من بدتر بود کل کلاسهای Creation و Entropy پر ، جادوهای ساپورت و CC پر، باف و دی باف در حد … رسماً روگ از میج، میج تر بود! اون جادوهای که قبل عرضه تاکتیکال نشونش میدادن هم در عمل کارایی نداشتن (انگار قبل عرضه نرف شدن اونهاهم)…….

    پ.ن: شدیداً شک دارم که اینکوزیشن همون دی ال سی اگزالتت مارچ (که بعد نمایش یک ارت ظاهراً کنسل شد) بود که به زور EA و با زور چپون کردنش توی قالب یه بازی جهان باز نابود شد.

  2. [QUOTE=”Paradise Lost, post: 4905080, member: 123768″]
    بازی هایی که Bioware میسازه، نقش افرینی ترین، گسترده ترین، لذت بخش ترین، خارق العاده ترین بازی های نقش افرینی تاریخ صنعت گیم هستن، من از بازی های Bioware فقط نسخه سوم Dragon Age و سه گانه مس افکت، و نسخه اخری مس افکت رو بازی کردم، در مورد خلق اتمسفر اینکوزیشن همون موقعه که اومد کمی بعدش ویچر 3 اومد من همون زمان از ویچر 3 بیشتر باهاش حال کردم! بعدا یک نقد تومار مانند تو بخش امتیاز دهی به بازی های کامپیوتر نوشتم و گفتم طراحی اتمسفر و داستان این بازی چقدر گستردست و من سر شکست یک اژدها 3 تا 4 ساعت گیم پلی و استراتژی ریختم، در صورتی که بقیه بازی های نقش افرینی یا فقط دیالوگ هستن، یا اکسپلور xD در صورتی که بازی های Bioware همه ی ویژگی های مخصوص به یک بازی نقش افرینی رو داره، یعنی هم یک گیم پلی گسترده، هم داستان و انتخاب گسترده، هم جهان باز بودن و لول اپ شدن لذت بخش xD
    سه گانه اصلی مس افکت رو در نظر نگیریم که ویژگی نقش افرینی توش کمتر بود، ولی نسخه اندرومدا، همون اینکوزیشن با یک گرافیم خارق العاده با بهبود های بسیار در قالب یک شوتینگ جذاب بود، اگر اون مشکلات احمقانه انیمیشن ها رو اول نداشت، و اون همه باگ مسخره اور ، و اگر رو شخصیت های اصلی و فرعی کار میکردن و کمی مثل قبل حماسی بود بازی واقعا الان وضع نسخه اخری این نمیشد :/

    Bioware برای من و خیلی کسایی دیگه ای که اشنایی دارن با سبک بازی هاش، از همه مهمتره و امیدارم به دوران اوج خودش دوباره باز برگرده.
    [/QUOTE]
    بله اگه بازی‌های قدیم بایوور رو بازی نکرده باشین احتمال داره اینکوئیزیشن واستون تجربه لذت‌بخشی باشه، اتمسفرش گیرا باشه و حتی از داستانش هم خوشتون بیاد ولی تو بحث مقایسه با خود بایوور (بازی‌های قدیمیش) به معنای واقعی آشغاله، مخصوصا در مقایسه با اوریجینز، چه از لحاظ داستان، اتمسفر یا حتی گیم‌پلی و مبارزات. مبارزات که نصف اوریجینز هم تاکتیکی نبود و اون دوربین ایزومتریک هم فقط گذاشته بودن که دهن فن‌های قدیمی رو ببندن، در مورد داستان هم بنده قبلا که تحریریه بودم دو تا مقاله واسه سری نوشتم یکی که ترجمه ویکی بازی بود، یکی دیگه هم علت بد بودن داستان نسخه سوم، خواستین مطالعه کنید تا متوجه بشین چرا میگیم اینکوئیزیشن بد بود.

  3. بازی هایی که Bioware میسازه، نقش افرینی ترین، گسترده ترین، لذت بخش ترین، خارق العاده ترین بازی های نقش افرینی تاریخ صنعت گیم هستن، من از بازی های Bioware فقط نسخه سوم Dragon Age و سه گانه مس افکت، و نسخه اخری مس افکت رو بازی کردم، در مورد خلق اتمسفر اینکوزیشن همون موقعه که اومد کمی بعدش ویچر 3 اومد من همون زمان از ویچر 3 بیشتر باهاش حال کردم! بعدا یک نقد تومار مانند تو بخش امتیاز دهی به بازی های کامپیوتر نوشتم و گفتم طراحی اتمسفر و داستان این بازی چقدر گستردست و من سر شکست یک اژدها 3 تا 4 ساعت گیم پلی و استراتژی ریختم، در صورتی که بقیه بازی های نقش افرینی یا فقط دیالوگ هستن، یا اکسپلور xD در صورتی که بازی های Bioware همه ای ویژگی های مخصول به یک بازی نقش افرینی رو داره، یعنی هم یک گیم پلی گسترده، هم داستان و انتخاب گسترده، هم جهان باز بودن و لول اپ شدن لذت بخش xD
    سه گانه اصلی مس افکت رو در نظر نگیریم که ویژگی نقش افرینی توش کمتر بود، ولی نسخه اندرومدا، همون اینکوزیشن با یک گرافیم خارق العاده با بهبود های بسیار در قالب یک شوتینگ جذاب بود، اگر اون مشکلات احمقانه انیمیشن ها رو اول نداشت، و اون همه باگ مسخره اور ، و اگر رو شخصیت های اصلی و فرعی کار میکردن و کمی مثل قبل حماسی بود بازی واقعا الان وضع نسخه اخری این نمیشد :/

    Bioware برای من و خیلی کسایی دیگه ای که اشنایی دارن با سبک بازی هاش، از همه مهمتره و امیدارم به دوران اوج خودش دوباره باز برگرده.

  4. بازی هایی که Bioware میسازه، نقش افرینی ترین، گسترده ترین، لذت بخش ترین، خارق العاده ترین بازی های نقش افرینی تاریخ صنعت گیم هستن، من از بازی های Bioware فقط نسخه سوم Dragon Age و سه گانه مس افکت، و نسخه اخری مس افکت رو بازی کردم، در مورد خلق اتمسفر اینکوزیشن همون موقعه که اومد کمی بعدش ویچر 3 اومد من همون زمان از ویچر 3 بیشتر باهاش حال کردم! بعدا یک نقد تومار مانند تو بخش امتیاز دهی به بازی های کامپیوتر نوشتم و گفتم طراحی اتمسفر و داستان این بازی چقدر گستردست و من سر شکست یک اژدها 3 تا 4 ساعت گیم پلی و استراتژی ریختم، در صورتی که بقیه بازی های نقش افرینی یا فقط دیالوگ هستن، یا اکسپلور xD در صورتی که بازی های Bioware همه ی ویژگی های مخصوص به یک بازی نقش افرینی رو داره، یعنی هم یک گیم پلی گسترده، هم داستان و انتخاب گسترده، هم جهان باز بودن و لول اپ شدن لذت بخش xD
    سه گانه اصلی مس افکت رو در نظر نگیریم که ویژگی نقش افرینی توش کمتر بود، ولی نسخه اندرومدا، همون اینکوزیشن با یک گرافیم خارق العاده با بهبود های بسیار در قالب یک شوتینگ جذاب بود، اگر اون مشکلات احمقانه انیمیشن ها رو اول نداشت، و اون همه باگ مسخره اور ، و اگر رو شخصیت های اصلی و فرعی کار میکردن و کمی مثل قبل حماسی بود بازی واقعا الان وضع نسخه اخری این نمیشد :/

    Bioware برای من و خیلی کسایی دیگه ای که اشنایی دارن با سبک بازی هاش، از همه مهمتره و امیدارم به دوران اوج خودش دوباره باز برگرده.

  5. [QUOTE=”The Dragonslayer, post: 4904949, member: 154555″]
    حالا شاید برخی اینکوزیشن و آندرومدا رو «آشغال» خطاب کنن اما اینکوزیشن موفقترین لانچ رو در بین تمام بازیهای بایوور داشته و به طور کلی از نظر فروش گمان زده میشه موفقترین بازی بایوور باشه، از طرف منتقدین هم، هم با برنده شدن بیشتر از 150 جایزه برترین بازی سال و هم با قرار گرفتن توی لیست برترین بازی های نقش آفرینی (تاریخ) رسانه های معتبری مثل گیمزریدار و …، باز هم موفق ترین بازی بایووره. حالا میخوایید بهش «آشغال» یا هر چیزی دیگه ای که دوست دارین بگین، اما انکار کردن این حقیقت که اینکوزیشن یک موفقیت بزرگ بوده، چندان عقلانی نیست.

    اما همه این حرف ها به این معنیه که اینکوزیشن یک بازی بینقصه؟
    خیر، به هیچ وجه. بایوور توی کارنامش نشون داده خیلی توی ساختن بازی های جهان باز تبحر نداره؛ بله جهان اینکوزیشن یک جهان غیرپویا و خالیه، بله اکثر محتوای فرعی اینکوزیشن میانمایه و فراموش شدنیه، بله بازی به خاطر محتوای جانبی خسته کنندش خیلی طولانی تر از اونه که میبایست میبود. اما جدا از همه مشکلات بازی، که اکثریتشون به نابلدی بایوور در ساختن بازی های جهان باز برمیگرده، اینکوزیشن توی برجسته ترین ویژگی بازی های بایوور، برجسته ترین بازی بایووره؛ بله درست متوجه شدید؛ دارم درمورد کارکترهای فرعی و تعامل پروتاگونیست با اونها حرف میزنم.

    بیاید مسئله کارکترهای فرعی و تعامل پروتاگونیست با اونها رو از دو نظر، کمی وکیفی، بررسی کنیم. از نظر کمی حقایق کاملا موجود و مشهوده و ربطی به نظر شخصی افراد نداره، تعداد کارکترهای فرعی در اینکوزیشن بیشتر از بقیه بازی های بایووره – البته به جز بالدرز گیتها که در اونها هم به خصوص در شماره اول، کارکترها یک بعدی و خیلی سطحین و اصلا با آثار جدیدتر بایوور قابل مقایسه نیستن. از نظر طول زمان تعامل، در اینجا هم باز اینکوزیشن برنده ست و زمانی که اینکوزیشن به تعامل پروتاگونیست با کارکترهای فرعی ارائه میده با سایر بازیهای بایوور قابل مقایسه نیست. حالا برسیم به بحث کیفی، در اینجا بحث نظرشخصی به میان میاد و اگه مثلا یکی بیاد بگه من موریگان و الیستر رو به تمام کارکترهای اینکوزیشن ترجیح میدم، من نمیتونم بهش بگم اشتباه میکنی. ولی حالا جدا از بحث ترجیحات فردی، اکثریت تیم نویسندگی پشت هر دو بازی ثابتن و اگه توانایی نویسندگیشون رشد و پیشرفت نکرده باشه، شاید چندان معقول نباشه که بگیم پسرفت کرده، اون هم در حالی که در این نسخه، زمان و تمرکز بیشتری به این بخش اختصاص داده شده.

    بله. اینکوزیشن مشکل کم نداره اما نقطه قوت هم کم نداره و اگه با دید مثبت سراغش بریم و فقط دنبال عیبجویی نباشیم، میتونیم ازش لذت ببریم. آندرومدا هم همین طور؛ من خودم به شخصه با دید مثبت در همون زمان عرضه، که مشکلات فنیش هنوز حل نشده بود، سراغش رفتم و نزدیک 70 ساعت سرگرم شدم و ازش لذت بردم. در مورد بازی های آینده بایوور، اخبار فعلی کمی دلسردکننده ست اما باز هم به نظرم میشه بهشون امیدوار بود.
    [/QUOTE]

    فقط من راجب کارکتر های فرعی بگم حرف شما درسته که میگین بیشتر از بقیه بوده. ولی تعاملی هر چی به قسمت های قبلش نگاه میکنم میبینم نه قبلیه (اوریجینز) بهتر بوده. اینکوزیشن چارتا کرکترهای جذابی که داشت همه شون از قسمت های قبل قرض گرفته که همونا رو هم به شدت ضعیف و بد باهاشون رفتار کرد. و من به شخصه برای هاوک خیلی این مورد ناراحتم کرد.

    و اینکه هیچکدوم شخصیتای اینکوزیشن به موندگاریه قبلیا نمیرسن . نظر شخصیه ولی بعنوان فکت میخوام بگم :D… خانواده هاوک بهتر پرداخته شده بود تا این کرکتر های اینکوزیشن. اینکوزیشن شاید یک کرکتر جدید نسبتن خوب داشت که اون بول بودش.

    در کل DA:2 با همه اون ایراداتش خیلی خیلی دوست داشتم فضای بازی خیلی به اوریجینز نزدیک بود حداقل میدونستی داری دراگون ایج بازی میکنی اما اینکوزیشن این حس و به من نداد.

  6. من حقیقتش اندرومدا رو دوست داشتم با این که در حد سگانه و بازی های سابق بایوویر نبود.گیم پلیش خیلی خوب بود.شخصیتا بد نبودن و ماموریتای فرعیشم بنظرم خیلی بهتر از اینکوئیزیشن بود و کلا انتظاراتمم بخاطر بازخوردش خیلی پایین بود.ولی بعد اون همه ستایش اینکوئیزیشن سراعش رفتم و نیست و نابود شدم.مخصوصا وقتی که بعد ویچر3 رفتم سراغش.نه داستان نه ماموریتای فرعی اصلا در سطح خوبی نبودن و با این که من اوریجینز و این بازی رو با فاصله یه سال بازی کردم اوریجینز هنوز خیلی جذابتر بود واسم.خلاصه من برا اولین بار با بازی کردن اینکوئیزیشن از یه بازی بایوویر بدم اومد و کلا بعد از اون تو سراشیبی بوده.

  7. حالا شاید برخی اینکوزیشن و آندرومدا رو «آشغال» خطاب کنن اما اینکوزیشن موفقترین لانچ رو در بین تمام بازیهای بایوور داشته و به طور کلی از نظر فروش گمان زده میشه موفقترین بازی بایوور باشه، از طرف منتقدین هم، هم با برنده شدن بیشتر از 150 جایزه برترین بازی سال و هم با قرار گرفتن توی لیست برترین بازی های نقش آفرینی (تاریخ) رسانه های معتبری مثل گیمزریدار و …، باز هم موفق ترین بازی بایووره. حالا میخوایید بهش «آشغال» یا هر چیزی دیگه ای که دوست دارین بگین، اما انکار کردن این حقیقت که اینکوزیشن یک موفقیت بزرگ بوده، چندان عقلانی نیست.

    اما همه این حرف ها به این معنیه که اینکوزیشن یک بازی بینقصه؟
    خیر، به هیچ وجه. بایوور توی کارنامش نشون داده خیلی توی ساختن بازی های جهان باز تبحر نداره؛ بله جهان اینکوزیشن یک جهان غیرپویا و خالیه، بله اکثر محتوای فرعی اینکوزیشن میانمایه و فراموش شدنیه، بله بازی به خاطر محتوای جانبی خسته کنندش خیلی طولانی تر از اونه که میبایست میبود. اما جدا از همه مشکلات بازی، که اکثریتشون به نابلدی بایوور در ساختن بازی های جهان باز برمیگرده، اینکوزیشن توی برجسته ترین ویژگی بازی های بایوور، برجسته ترین بازی بایووره؛ بله درست متوجه شدید؛ دارم درمورد کارکترهای فرعی و تعامل پروتاگونیست با اونها حرف میزنم.

    بیاید مسئله کارکترهای فرعی و تعامل پروتاگونیست با اونها رو از دو نظر، کمی وکیفی، بررسی کنیم. از نظر کمی حقایق کاملا موجود و مشهوده و ربطی به نظر شخصی افراد نداره، تعداد کارکترهای فرعی در اینکوزیشن بیشتر از بقیه بازی های بایووره – البته به جز بالدرز گیتها که در اونها هم به خصوص در شماره اول، کارکترها یک بعدی و خیلی سطحین و اصلا با آثار جدیدتر بایوور قابل مقایسه نیستن. از نظر طول زمان تعامل، در اینجا هم باز اینکوزیشن برنده ست و زمانی که اینکوزیشن به تعامل پروتاگونیست با کارکترهای فرعی ارائه میده با سایر بازیهای بایوور قابل مقایسه نیست. حالا برسیم به بحث کیفی، در اینجا بحث نظرشخصی به میان میاد و اگه مثلا یکی بیاد بگه من موریگان و الیستر رو به تمام کارکترهای اینکوزیشن ترجیح میدم، من نمیتونم بهش بگم اشتباه میکنی. ولی حالا جدا از بحث ترجیحات فردی، اکثریت تیم نویسندگی پشت هر دو بازی ثابتن و اگه توانایی نویسندگیشون رشد و پیشرفت نکرده باشه، شاید چندان معقول نباشه که بگیم پسرفت کرده، اون هم در حالی که در این نسخه، زمان و تمرکز بیشتری به این بخش اختصاص داده شده.

    بله. اینکوزیشن مشکل کم نداره اما نقطه قوت هم کم نداره و اگه با دید مثبت سراغش بریم و فقط دنبال عیبجویی نباشیم، میتونیم ازش لذت ببریم. آندرومدا هم همین طور؛ من خودم به شخصه با دید مثبت در همون زمان عرضه، که مشکلات فنیش هنوز حل نشده بود، سراغش رفتم و نزدیک 70 ساعت سرگرم شدم و ازش لذت بردم. در مورد بازی های آینده بایوور، اخبار فعلی کمی دلسردکننده ست اما باز هم به نظرم میشه بهشون امیدوار بود.

  8. دوستان الان برای دادن حکم قطعی زوده ، جدایی این دو میتونه دلایل دیگه ای هم داشته باشه به هر حال بعد از یک فشار کاری طاقت فرسا، اونم بعد از اون همه کرانچ شاید هادسون و دارا خسته شده باشن یا دلایل دیگه ، پس منتظر رونمایی بازی DA4 در Game Awards باشین .

    درسته Bioware قدیمی که ما PC gamer ها باهاش خاطره داریم دیگه نیست ولی بسته شدن این استودیو سودی برای EA و طرفداران نداره ، خودشون هم به این نکته واقف هستند ، امیدوارم Bioware از این منجلاب بیاد بیرون چون هنوز نیروی خلاق داره فقط مشکل مدیریتی

    شدید گریبانگیرش شده

  9. [QUOTE=”Grey Warden, post: 4904658, member: 3403″]
    بایوور خیلی قبل‌تر از ترک این دو نفر مرده بود، بعد از مس‌افکت ۳ مرد، وقتی آشغال‌هایی مثل اینکوئیزیشن و آندرومدا رو می‌داد.
    [/QUOTE]
    نه نمرده بود تو کما بود و فامیل دورش جمع شده بودن اخرین خداحافظیا رو بکنن الانم کامل نمرده فقط دکترا دیگه کامل ناامید شدن دارن دستگاه های برقی رو یکی یکی ازش جدا میکنن به نظر خودم در بدترین حالت ۲۰۲۱ کامل تموم میکنه در بهترین حالت هم da4 و me بعدی رو میده که به احتمال بالای ۹۰ درصد با سر میخورن زمین و اونجا کامل تموم میکنه و عمو ea میبرش حیاط پشتی و بقل جنازه های pandemic و … دفنش میکنه قبلش هم یه تیر خلاص برای محکم کاری میزنه که اگر معجزه هم شد زنده نشه فکر کنم همه عکسش رو دیدن البته این خبر فاجعه هم نیست الان دو تا بهشت برای برادران و خواهران bioware زیر فشار استکبار جهانی ea وجود داره اولیش cdpr هست دومیش هم مایکرو میرن تو این استودیو ها و نبوغ و استعدادشون رو اونجا به رخ میکشن تنها بدی اینه که دیگه از da خبری نیست و داستان ناتموم ممکنه بمونه me هم که ما با سه گانه اصلی تو اوج تموم شده فرضش میکنیم.

  10. [QUOTE=”Grey Warden, post: 4904658, member: 3403″]
    بایوور خیلی قبل‌تر از ترک این دو نفر مرده بود، بعد از مس‌افکت ۳ مرد، وقتی آشغال‌هایی مثل اینکوئیزیشن و آندرومدا رو می‌داد.
    [/QUOTE]
    یادش به خیر چندین سال پیش بود که به من میگفتی بایوور مرده، من باور نمی کردم
    هنوز بهشون امید داشتم
    الان قشنگ به حرفت رسیدم…

  11. [QUOTE=”Grey Warden, post: 4904658, member: 3403″]
    بایوور خیلی قبل‌تر از ترک این دو نفر مرده بود، بعد از مس‌افکت ۳ مرد، وقتی آشغال‌هایی مثل اینکوئیزیشن و آندرومدا رو می‌داد.
    [/QUOTE]
    واقعیتش من بعد از اومدن کیسی هادسون دوباره بهشون امیدوار شده بودم.

  12. [QUOTE=”Aperture, post: 4904647, member: 79078″]
    R.I.P BIOWARE
    1995-2021
    ?
    دیگه گذاشتن فیلم تابوت کشی به سبک افریقاییش هم با شما
    [/QUOTE]
    بایوور خیلی قبل‌تر از ترک این دو نفر مرده بود، بعد از مس‌افکت ۳ مرد، وقتی آشغال‌هایی مثل اینکوئیزیشن و آندرومدا رو می‌داد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا