اخبار بازی

Anti-Tamper مانند DRM نیست، از زاویه دیگری به آن نگاه کنید

ماه‌های اخیر با بازی‌هایی همراه بوده که به ظاهر DRM یا اسمی از آن را به همراه نداشته‌اند اما زود و بی‌دردسر، طی همان هفته اول یا روز عرضه کرک نشده‌اند. Dragon Age: Inquisition مثال قابل‌توجهی است که کرک‌شدن آن نزدیک به یک‌ماه طول کشیده است. FIFA 15 و Lords of the Fallen هم دیگر بازی‌هایی‌اند که خیلی زود و ساده شکسته نشده‌اند.

Anti-Tamper راه‌کار و فناوری تازه‌ایست که موجب این تاخیر شده و توانسته قدرتمندتر از گذشته از بازی‌ها محافظت کند. این ساختار که توسط شرکت Denuvo ایجاد شده، بدون استفاده از راه‌حل‌های DRM، مانع از اشکال‌زدایی و تغییر فایل‌های قابل‌اجرا می‌شود و از همین طریق هم امنیت بازی‌ها را بالا می‌برد. البته هنوز هم روند اصلی کارکرد آن از ناگفته‌های Denuvo به حساب می‌آید. از طرفی Anti-Tamper محدودیت‌های DRM یا به طور کامل‌تر Digital Rights Management را ایجاد نمی‌کند و بدون درخواست‌های خاصی مانند نصب درایور، قرار گرفتن در وضعیت آنلاین به صورت دایم و موارد مشابه کار خود را انجام می‌دهد.

Denuvo هنگام گفتگو خود با EUROGAMER درباره Anti- Tamper متذکر شده است که «این یک راه‌حل از جنس DRM نیست. پای مدیریت حقوق دیجیتال یا مدیریت مجوزها هم در میان نیست. Anti-Tamper اساسا با DRM متفاوت است. به طور مثال اگر شما این مکانیسم را بدون یک DRM خارجی مانند استیم به عنوان خود اضافه کنید، به طور کامل ناکارآمد خواهد بود. Anti-Tamper فقط در ترکیب با یک DRM خارجی کار می‌کند».

 

در ادامه: «ما از اتفاقات رقم‌خورده بسیار خوشحال هستیم. به یاد داشته باشید که بسیاری از بازی‌های PC در روز انتشار کرک می‌شوند، البته اگر زودتر چنین نشود. حال دور نگاه داشتن بازی‌ها از چنین عملی طی هفته‌ها یا ماه‌ها تقریبا در صنعت بازی‌ها بی‌سابقه است».

برخی از بازی‌ها از جمله Dragon Age: Inquisition با وجود استفاده از این فناوری در نهایت کرک شده‌اند که این موضوع توسط تعدادی از افراد در NeoGAF هم تایید شده است. Denuvo نسبت به این موضوع و این‌که آیا Anti-Tamper هم مانند دیگر ساختارها در آینده کنار گذاشته خواهد شد، گفته است: «هر بازی محافظت‌شده‌ای در نهایت کرک خواهد شد. برای مثال سیستمی که ما روی FIFA 13 اعمال کردیم کرک شدن آن را سیزده روز به تاخیر انداخت. ما این سیستم را برای FIFA 14 بهبود بخشیدیم و  زمان مورد نظر به 46 روز افزایش پیدا کرد. برای FIFA 15 هم ما این بهبودها را ادامه دادیم و نهایت به جایی رسیدیم که این بازی 90 روز را بدون کرک‌شدن پشت سر گذاشت. این روند شکل گرفته این اجازه را به ما می‌دهد که یک قدم جلوتر قرار بگیریم و IPهای مشتری‌های خود را امن نگاه داریم».
 

با تمام این توضیحات و دلایل، باز هم سوال این‌جاست که آیا این خبر خوبی در فضای عمومی بازی‌هاست یا خیر؟ DRM خود به طور کلی مورد پسند هیچ‌کس نبود و یکی از دلایل این موضوع تداخل و آسیب‌های کم و زیادی بود که این مکانیسم به تجربه بازی‌ها وارد می‌کرد. ممکن است Denuvo Anti Tamper هم فاصله‌ای را بین خود و بازیکن‌ها ایجاد کند. ضمن این‌که به نظر می‌رسد این سیستم هم لطمه زدن به تجربه بازی‌ها را به همراه داشته است.

 

Denuvo در ارتباط با این موضوعات اشاره کرده است: «فناوری Anti Tamper ما، هیچ‌گونه عملیات خواندن و نوشتنی را حین اجرا بازی‌ها نسبت به هارد درایو سیستم انجام نمی‌دهد. این کار اگر صورت گیرد، نه تنها مسایل امنیتی را بهبود نمی‌بخشد بلکه ممکن است تاثیر منفی بر روی عملکرد کلی هم داشته باشد. در حقیقت ما هیچ‌گونه تاثیر منفی روی عملکرد بازی‌ها نمی‌گذاریم و سخت‌افزار سیستم‌ها را هم زیر فشار بیشتر قرار نمی‌دهیم. این یکی از مهم‌ترین درخواست‌ها از مشتریان، توسعه‌دهندگان و ناشرین است. حقوق مصرف‌کننده هرگز نباید تحت تاثیر Anti-Tamper قرار گیرد. ما تنها مانع کپی‌های غیرقانونی یا به تاخیر انداختن آن هستیم».

در ادامه هم بحث‌های دیگری پیرامون Anti-Tamper و آینده شرکت آن وجود دارد. هم‌چنین اشاره‌ای هم شده بود که این سیستم قرار است مانع از کرک‌شدن بازی‌ها شود که این‌چنین نشده است. هر چند که این کار را به شکل قابل توجهی به تاخیر انداخته است.

Denuvo از علاقه دیگر ناشرین نسبت به Anti- Tamper خبر داده و گفته است که «ما شاهد علاقه دیگر ناشرین حوزه بازی‌ و هم‌چنین ناشرین که خارج از این صنعت فعالیت دارند، بوده‌ایم». تنظیم‌کننده اصلی این مقاله هم از سکوت EA و CI Games (سازنده Lord of the Fallen) در ارتباط با این موضوع خبر داده و متذکر شده که انگار قرار است این سیستم دوباره تکرار شود. به طور کامل‌تر Denuvo's Anti-Tamper آمده است که بماند.
 

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا