اخبار بازی

AMD تایید کرد: کارت گرافیک “قاتل NVIDIA” در 2020 عرضه می شود

Image credit: AMD

مدیر عامل AMD تایید کرد که کارت گرافیک سطح بالای (high-end) “BIG NAVI” در سال جاری عرضه خواهد شد.

در یک مصحابه ویدیویی با عنوان ‘The Bring Up’ که در کانال یوتوب شرکت AMD منتشر شد، مدیر عامل این شرکت Lisa Su به کسانی که در مورد BIG NAVI کنجکاو بودن اشاره کرد و بیان داشت:

 می توانم بگویم که قرار است شما BIG NAVI را در سال 2020 ببینید

BIG NAVI  قوی ترین GPU در معماری کارت های گرافیک نسل بعدی AMD به نام NAVI است که از آن به عنوان قاتل NVIDIA نیز یاد می شود و طبق اطلاعات موجود قرار است قوی تر از کارت های گرافیکی NVIDIA سری RTX باشد.

این اولین تاییدیه رسمی AMD است مبنی بر اینکه آنها  قطعا در سال جاری از قدرت بهترین کارت گرافیکشان پرده بر خواهند داشت. گرچه در این چند وقت شایعات همیشه به قدرت بسیار بالای BIG NAVI اشاره داشتند و همچنین از اظهارات Lisa Su در جلسه پرسش و پاسخی که در رویداد CES 2020 برگزار شد هم می توانستیم به این مهم پی ببریم.

Lisa Su در CES تاکیید کرد که چقدر (ساخت) کارت گرافیکی که بالاترین قدرت را دارا باشد، برای AMD اهمیت دارد. و بیان داشت ” شما باید انتظار یک کارت گرافیک NAVI سطح بالا از طرف ما را داشته باشید. گرچه من معمولا در باره محصولات معرفی نشده، اظهار نظر نمی کنم”

هر چند که Lisa Su تاریخ عرضه دقیقی اعلام نکرد اما با این حال این اشارات بیان دارد که ما قطعا شاهد عرضه این کارت گرافیک در سال جاری خواهیم بود.  البته کسانی که اخیرا شایعات پیرامون AMD و اخبار کارت گرافیک را دنبال میکردند، از شنیدن این موضوع سوپرایز نخواهند شد. ولی حداقل ما در حال حاضر از طرف AMD یک تاییدیه قوی داریم!

حدس و گمان ها در مورد قدرت BIG NAVI کم نیست. چندی پیش در یک بنچمارک، کارت گرافیکی ناشناس که ساخت شرکت AMD بود، تواسنت عملکردی تا 30% بهتر از قویترین کارت گرافیک NVIDIA یعنی  GeForce RTX 2080 Ti داشته باشد. اگر این کارت گرافیک ناشناس AMD همان BIG NAVI باشد، بسیار خبر قابل ملاحظه ای خواهد بود.

در برهه حساس کنونی، مطمعنا AMD باید سریعتر عمل کند تا عرضه کارت گرافیکش مصادف با عرضه کارت مورد انتظار NVIDIA یعنی RTX 3080 Ti که بر اساس شایعات تا 50% قویتر از کارت های فعلی شان است، نشود. هرچند که طبق همان شایعات این پیشرفت می تواند فقط در مورد تکنولوژی نور پردازی ray tracing باشد.

لازم به ذکر است که انتظار می رود نسل بعدی GPU های شرکت NVIDIA در اواخر نیمه دوم سال 2020 عرضه شوند.

علی محمد خراسانی

Video Games, Movies and TOOL

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. [QUOTE=”Paranormal, post: 4689096, member: 43233″]
    ایشالا ک واسه ۶ ۷ سال دیگه گوگل با رایانش کوآنتومیش یه سرویسی معادل ۱۰۰-۲۰۰ ترافلاپسی بزنه !! خلاص شیم از این کارتای گرون قیمت. از ج.ا هم گذار کرده باشیم 😀 مثل آدم از سرویس های استریمی و ابری لذت ببریم.
    [/QUOTE]

    با اینترنت ملی؟ :))

    به اینترنت سپاه وصل می شیم هواپیما می زنیم.

  2. خلاصه نکشیمون :))

    پ.ن:
    اقا زمانی که رم 120 دلاری می دن 2900 یا گرافیک 750 دلاری می شه 16 تومن یا کیس 100 دلاری می شه 3 تومن اونم تازه توی بازاری که طرف حق تجارت داره ارز ارزون تر می گیره گمرک کمتر می ده عمده میاره قیمتش کمتر می شه شماها برید به اونا اعتراض کنید الان خیلی از قطعات سبک وزن از همین سایتا بخرید به مراتب ارزون تر درمیاد.
    دلال ها با فروشنده های محترم می گن ما دیگه به سودهای کم راضی نیستیم به سودهای کلان عادت کردیم که البته همین مردم هم عادتشون دادن جالب ترش اینه که مدام هم می گن بازار خرابه و به این بهانه 1 ریال به اجاره هاشون اضافه نشده(در این چند ساله) اما قیمت جنس هایی که داشتن رو چند برابر کردن
    1 مثال: بزنم همین 2 هفته پیش کیس x3+viper به طور ناگهانی روز 5 شنبه شد 1650 از 1200 همین دلال های گنده هم که سایت معروف هم دارن این کارم کردن اما زرشک خوردن چون فکر می کردن فقط خودشون جنس دارن اما هنوز کلی از کیس ها دست فروشنده های متفرقه بود و هست و به اجبار باز کردنش 1200 این ها همش در حالی هست که این کیس قیمت فروشش 800 هست اخرین قیمتی که گرین بهشون داده اما به بهانه ی کمبود با انبار کردنش 1200 شد و الانم خیال 1600 به بالا دارن براش

  3. [QUOTE=”vivaz360, post: 4688966, member: 63761″]
    هزینه گمرک و حمل و نقل و سود دلال و فروشنده با هم قیمت نهایی رو تعیین میکنه
    [/QUOTE]

    اتفاقا وقتی محاسبه میکنم با هزینه گمرکی باید خیلی بیشتر از اینا باشه! بعضا قیمت ها ظاهرش به درهم میخوره تا دلار!

  4. دوستان میون کلامتون. این سخت افزار هایی که تو بازار وجود داره و سایتایی که برای فروش گذاشتن و سایتایی که براتون میخرن از دبی و…. با دلار چند تومنی هست؟ ظاهرشون اصن ب دلار فعلی 13-14تومنی نمیخوره اینی که من میبینم حداقل 18تومنه!!!!

  5. [QUOTE=”z2s sas, post: 4688636, member: 23002″]
    البته اینجا مشخصا در مورد BIG NAVI بحث شده که قویترین کارت گرافیک در این سریه و اگر ثابت بشه اون بنچمارک کارت ناشناس متعلق به BIG NAVI بوده، تا 30% از 2080ti قویتره.
    [/QUOTE]

    اینا که همش دروغه کارتی که هنوز ساخته هم نشده حتی حدود عرضه هم نداره اما سری 5950 اگرم حقیق باشه طبق سنت ATI می شه 2 هسته ای یعنی دو تا 5800 هستش احتمالا که خوب هنر می کنه 30 درصدم بهتر می شه در کل NVIDIA همیشه توی استینش چیزهایی داره که به محض ارائه روش می کنه نمونش همین 1650 SUPER که نفهمیدم از کجا از اسمون زارچ اومد پایین با 10 دلار اختلاف با 1650 عملا 40 درصد ازش قوی تره خلاصه AMD خودش رو پاره کنه سری جدید بده اخرش می شه 3080 یا همون 2080TI که با قیمت 700 دلار اینا هم می دش اما نکته ش اینجاس پاس به ایران برسه 750 800 دلار می شه 20 ملیون

  6. [QUOTE=”g4mer, post: 4688668, member: 133324″]
    Nvidia killer !!!! 😀
    اگه این اتفاق بیوفته تو بهترین حالت میتونیم منتظر رشد فروش بهترش رو شاهد باشیم و حالا حالاها باید با نمودار فروش خودش مقایسه بشه تا nvidia که عملا همچی با درصد بالا تو مشتش هست
    مثل فروش cpu سری ZEN فروش عالی نسبت به گذشته و شروع رقابت نامتوازن با رقیبی که سهم بالایی از فروش داره اما باید کم کم شروع کنه سهم amd رو هم جدی بگیره
    [/QUOTE]
    خیر!
    AMD برای گرفتن سهم بازار از NVIDIA پتانسیل بلقوه داره. به نوعی درصد قابل توجهی از یوزرهای NVIDIA مشتری پنهان AMD هستند.
    نمونش خود من که بل اجبار کارت گرافیک NVIDIA دارم. به قول دوستمون اگر AMD ضعفشو تو رده HIGH-END برطرف کنه، خیلی ها به سمت این برند خواهند رفت.
    این خطر رو خود NVIDIA هم حس کرده. میشه گفت یکی از دلایلی که توی CES قیمت کارت RTX2060 رو پایین آورد همینه. یه جورایی من حس میکنم به این وسیله علاوه بر رقابت با میان رده های AMD میخاست سابقه گرون فروشیش رو کمرنگ کنه.:D
    ویرایش:
    یه توضیحی در مورد لیستی که [USER=58618]@rahyarpaul[/USER] از استیم گذاشت بدم.
    اهمیت فلگ شیپ ها در مارکتینگ یک برند بسیار زیاده. پیروز جنگ بین فلگ شیپ ها موجب پیروزی کل برند، حتی بعضا در دپارتمان های غیر مرتبط میشه.
    جدا از مشتری های high-end ، مشتری های رده های پایین تر هم به طور مستقیم از فلگ شیپ ها تاثیر میگرند. به بیانی دیگر وقتی ما amd و nvidia رو باهم مقایسه میکنیم، در اصل محصولات high-end این دو کمپانی باهم مقایسه میشن. مثلا کسی نمیاد بگه amd در میان رده و پایین رده از nvidia بهتره پس amd برندس.
    یکی از تاثیرات دیگه مربوط به رفتار شناسی میشه که اصولا کسی دوست نداره تو تیم بازنده باشه.
    مشتری میان رده یا پایین رده وقتی بخاد بین دو برند رقیب یکی رو انتخاب کنه، با توجه به “برنده” بودن اون کمپانی، که در نتیجه پیروزیشون در رقابت بین فلگ شیپ ها این عنوان رو به دست آورده، انتخابشو میکنه.
    فلگ شیپ ها تاثیرات بسیاری در موفقیت کل یک کمپانی دارند. اعتماد سازی، کامیونیتی برند، تبلیغات غیر مستقیم و…. من فقط خاستم تیتروار به یکی دوتاشون اشاره ای کوتاه کرده باشم تا شاید بتونه کمکی بکنه.

  7. [QUOTE=”ALI_FURY, post: 4688657, member: 136539″]
    اتفاقا ضعف اصلی AMD در High-end هست تا میان‌رده!
    شما الان کارت 5700 xt در رو نظر بگیرید! با قیمت ۴۰۰ دلاری رقیب RTX 2060 محسوب می‌شود اما در عمل‌ میبینم در بعضی بازی ها از 2070 با قیمت ۵۰۰ دلار(۴۸۰دلار)هم بهتر عمل کرده!
    [ATTACH=full]127492[/ATTACH]
    [ATTACH=full]127493[/ATTACH]
    [ATTACH=full]127494[/ATTACH]
    اما بطور کلی کارت های high end انویدیا بی‌رقیب دارن به کارشون ادامه میدن و amd باید خلاء‌یی که در این قسمت داره رو پر کنه!
    [/QUOTE]
    کارت high end آخه فروش چندانی نداره .بعد دو تا نکته هست:
    1.کارت 2060 الان یه کارت 300 دلاری هستو 5700xt یه کارت 400 تایی. میدونم ایران نیومده پایین ولی 50 دلار قیمتش کم شده.
    بحث اول که گفتم مصرفه 160 در برابر 225 وات.تازه معماری انویدیا 12 هست و معماری amd 7 نانومتری و باید بهینه تر باشه دومی هم 2060 خنکتره از amd
    2.هسته rt هست که باعث افزایش قیمت کارت میشه که از اون بهره نمیبره این سری amd.
    _____________________
    برق تو کشورهای دیگه گرونه و اینا هم تو فاکتورهای خرید موثره.amd باید به اینا توجه کنه

  8. [QUOTE=”z2s sas, post: 4688636, member: 23002″]
    البته اینجا مشخصا در مورد BIG NAVI بحث شده که قویترین کارت گرافیک در این سریه و اگر ثابت بشه اون بنچمارک کارت ناشناس متعلق به BIG NAVI بوده، تا 30% از 2080ti قویتره.
    [/QUOTE]
    آمپر هم اولین کارت از سری 7 نانو هست. بعد این amd قبلا هم از این خالی بندیها زیاد میکرد. میدیدیم رفته کارت رو اور زده آورده مقایسه کرده با یه بازی خاص که amd توش خوب بوده.
    و مهم آخه بالارده نیست. 20 درصد گیمرهای استیم 1060 دارن.باید به فکر گرفتن میان رده باشه و درست اینکار رو بکنه و گر نه همچنان تو گرافیک در جا میزنه
    [ATTACH type=”full”]127490[/ATTACH][ATTACH type=”full”]127491[/ATTACH]

    باید یه فکر اساسی بکنه. و گر نه با ورود کارتهای اینتل ،ممکنه بره به رده سوم.amd باید کارت خوش قیمت و خنک و میان رده بده. بجای اینکه فقط vram ببنده به تنگ کارتاش. اونو کم کنه ،هزینه رو صرف بهینه سازی و تکنولوژی کنه.
    1060و 580 تو یه رده هستند و 580 رم بالاتر هم داره ولی یکی 20 درصد رو داره اون یکی 1 درصد.الان 2080 کلا یه درصد داره 2080ti کلا 0.5 درصد داره.
    تو cpu کار خوبی کرد ولی هنوز تو gpu بازار رو کاملا داده دست انویدیا.ما دوست داریم ،قوی بشه .این انویدیا هم درست رقابت کنه،اونموقع سودشو pc بازا میبرند

  9. [QUOTE=”rahyarpaul, post: 4688634, member: 58618″]
    راحت تر بگبم سری navi 20 رو دارن عرضه میکنن. که یه سری هست و نه یه کارت.
    و میگن پرچمدارشون میتونه اونو شکست بده. ولی سری آمپر انویدیا هم داره میاد . ئوباره اون ججلو میوفته و نکته بعدی مصرف و دمای amd هست که نکته منفی اونه در برابر انویدیا.
    یکی از دلایلی که عمدتا pc گیمرها میرن سمت اون ،همینه.
    و pc gamer عمدتا کارت متوسط دارن و الان بیشترین کارت گرافیک مصرفی تو استیم 1060 هست و تو 20 تای اول amd کلا دو تا نماینده داره.
    amd باید یه فکری به حال میان رده بکنه. که دما و مصرفش بهینه بشه. با اینکه رفته رو 7 نانو متر ولی مصرفش هنوز از انویدیا بالاتره و دماش
    [/QUOTE]
    البته اینجا مشخصا در مورد BIG NAVI بحث شده که قویترین کارت گرافیک در این سریه و اگر ثابت بشه اون بنچمارک کارت ناشناس متعلق به BIG NAVI بوده، تا 30% از 2080ti قویتره.

  10. راحت تر بگبم سری navi 20 رو دارن عرضه میکنن. که یه سری هست و نه یه کارت.
    و میگن پرچمدارشون میتونه اونو شکست بده. ولی سری آمپر انویدیا هم داره میاد . ئوباره اون ججلو میوفته و نکته بعدی مصرف و دمای amd هست که نکته منفی اونه در برابر انویدیا.
    یکی از دلایلی که عمدتا pc گیمرها میرن سمت اون ،همینه.
    و pc gamer عمدتا کارت متوسط دارن و الان بیشترین کارت گرافیک مصرفی تو استیم 1060 هست و تو 20 تای اول amd کلا دو تا نماینده داره.
    amd باید یه فکری به حال میان رده بکنه. که دما و مصرفش بهینه بشه. با اینکه رفته رو 7 نانو متر ولی مصرفش هنوز از انویدیا بالاتره و دماش

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا