اخبار بازی

ویژگی های خنک کننده WindForce 3X گیگابایت

خنک کننده های سری WindForce عضوی ثابت در کارت های گرافیک گیگابایت به شمار می روند و در حال حاضر نسخه هایی از این خنک کننده برای کارت های میان رده و حرفه ای وجود دارد. نسخه ای مجهز به دو عدد فن برای میان رده ها و در سطح بالاتر نسخه ای با سه عدد فن در کنار فناوری های بهبود دهنده قدرت خنک سازی پردازنده گرافیکی، مدار تغذیه و چیپ ست های حافظه از قطعات تشکیل دهنده کولر های جدید WindForce هستند. در بالاترین سطح خنک کننده های WindForce در نسل جدید کارت های گرافیک می توان به GTX 1080 Xtreme Gaming اشاره کرد.

 src=/files/gigabyte.png style=

 

 سه عدد فن 100 میلی متری با چرخش در جهت های متفاوت برای افزایش شدت جریان هوا و همچنین تسریع خروج جریان هوا از کارت گرافیک در نظر گرفته شده است. فن میانی برای خنک سازی موثر پردازنده گرافیکی در فاصله نزدیک تری به GPU قرار گرفته و دو فن دیگر اندکی بالاتر نصب گردیدند.

 src=/files/gigabyte2(2).jpg /></p><p dir=RTL style= 

 با به کارگیری چنین ساختاری برای سه عدد فن 100 میلی متری، عملکرد خنک کننده به میزان 2 برابر نسبت به نسل گذشته افزایش یافته است. به کارگیری دو عدد یاتاقان در خنک کننده WindForce 3X Xtreme Gaming سبب افزایش عملکرد و افزایش طول عمر فن ها می شود. گیگابایت در طراحی هیت سینک های آلومینیومی نیز زمان زیادی صرف کرده و با تست روش های متعدد، به طرح نهایی هیت سینک خنک کننده WindForce 3X دست یافته است. جریان هوای تولید شده توسط فن ها به درون هیت سینک منتقل می شوند و با وقفه کوتاهی که در نقطه خاصی از مسیر به وجود می آید، حرارت لوله های انتقال حرارت و در نتیجه پردازنده گرافیکی به شکل موثرتری دفع می شود. از سوی دیگر طراحی خاص هیت سینک، میزان نویز را کاهش می دهد. دو لایه لوله انتقال حرارت به صورت ترکیبی و حضور زینترن در میان این دو لایه، بهبود خنک سازی را به میزان 29 درصد به ارمغان می آورد. حرارت پردازنده گرافیکی و چیپ ست های حافظه از طریق سطح تماس بزرگ با آلیاژ مس به لوله های انتقال حرارت و سپس به هیت سینک ها منتقل می شود تا عملیات خنک سازی به طور کامل صورت گیرد.

 src=/files/gigabyte3(1).jpg /></p><p dir=RTL style= 

سه عدد فن 100 میلی متری نیز به این روند کمک می کنند و گیگابایت با به کارگیری سطح تماس مسی در ابعاد بزرگ، علاوه بر پوشش GPU، چیپ ست های حافظه را تحت کنترل خود قرار می دهند. فناوری 3D Active Fan گیگابایت، اولین سیستم خنک کننده نیمه Passive با نویز 0 در جهان به شمار می رود که اولین نسخه آن در سال 2007 معرفی شد. در صورتی که حرارت پردازنده گرافیکی کمتر از 60 درجه سانتی گراد باشد، فن های سیستم خنک کننده به صورت کامل متوقف می شوند و پس از گذر دما از این محدوده شروع به فعالیت می کنند. LED های به کار رفته در قسمت بالای WindForce 3X با روشن نمودن عبارت FAN STOP به کاربران اعلام می کنند که در حال حاضر دمای پردازنده گرافیکی کمتر از 60 درجه سانتی گراد است و فن ها بدون فعالیت هستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا