اخبار بازی

نشست تخصصی بازی‌های رایانه‌ای با حضور دکتر ولایتی برگزار شد

نشست تخصصی بازی‌های رایانه‌ای «بازی‌های رایانه‌ای ؛ فرصت‌ها و چالش‌ها » در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ، با حضور دکتر ولایتی رییس این سازمان برگزار شد. این نشست یک‌ساعته صبح سه‌شنبه 27 مردادماه با حضور نمایندگانی از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ، انستیتو ملی بازی‌سازی ، کارگروه بازی‌های رایانه‌ای انجمن صنفی ، ستاد مبارزه با بازی‌های غیرمجاز ، شورای عالی فضای مجازی ، مرکز رشد ، انجمن بازی‌های الکترونیک وزارت ورزش و تعدادی از بازی‌سازان بزرگ کشوری برگزار شد. در ابتدای جلسه دکتر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از اهمیت فراوان صنعت بازی در جهان امروز سخن گفت و سپس به نظرات افراد مهم شاغل در این حوزه گوش فرا داد. در این جلسه یک‌ساعته به مباحث مهمی همچون مشکلات بازی‌سازان ، رشد صنعت بازی در جهان و نقش مهم مرکز تحقیقات استراتژیک در پیشرفت صنعت بازی پرداخته شد. 
بابک کرباسی به نمایندگی از طرف اعضای کارگروه انجمن صنفی از مشکلات متعدد بازی‌سازان سخن گفت. کرباسی که بیش از یک دهه است در صنعت بازی ایران فعالیت می‌کند گفت : «تا به حال چندین نهاد به بازی‌سازان قول شرایط بهتر را داده‌اند ، اما هیچ‌کدام تا این لحظه حتی به یک قول خود هم عمل‌نکرده‌اند.» او اضافه کرد : «اگر تنها به یکی از این قول‌ها جامه عمل پوشانده می‌شد ، گیم کشور در وضعیت بسیار بهتری قرار می‌گرفت.» دکتر ولایتی هم در پاسخ اعلام کرد که هدف برگزاری این جلسه هم بررسی مشکلات و به دست آوردن راهکاری برای ارتقا سطح کیفی صنعت بازی کشور است. مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت «ما دو راه پیش روی خود داریم. یا در همین‌جا متوقف شویم یا این شرایط سخت را تحمل‌کنیم.» او ادامه داد : « با توقف در شرایط فعلی هیچ آینده روشنی برایمان وجود ندارد ، اما اگر سختی‌های پیش رو را تحمل کنیم شاید بتوانیم به اهدافمان دست پیدا کنیم.» 
حسن مزروعی برگزارکننده استارتاپ ویکند گیم ایران و یکی از داوران پنجمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران از نبود سرمایه و عدم توجه مسئولان به گیم کشور گفت : «من همیشه فوتبال و گیم با یکدیگر مقایسه می‌کنم. دو صنعت به‌شدت پول‌ساز در سطح جهانی که در ایران تنها هزینه‌های گزاف را برای دولت به همراه داشته‌اند. بااین‌حال برای شکوفایی این صنعت نوپا ابتدا دولت باید سرمایه‌گذاری کرده و سپس شرکت‌های خصوصی این راه را ادامه دهند» دکتر ولایتی هم در پاسخ به سخنان مزروعی و یکی دیگر گفت : « هدف مرکز تحقیقات استراتژیک بررسی زمینه‌های مختلف و مطالعه استراتژیک آن‌هاست تا درنهایت راهکار و استراتژی درست اتخاذ شود و امید می‌رود با چنین نظراتی ، مشکلات بازی کشور شناسایی‌شده و یک استراتژی قدرتمند طراحی شود.»
حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ضمن مثبت قلمداد کردن برگزاری چنین جلساتی گفت : «ورود مرکز تحقیقات استراتژیک می‌تواند به پیشرفت صنعت گیم کمک کند. امید داریم این امر موجب بهبود وضعیت فعلی و تکمیل‌کننده راهی باشد که پیش‌تر از سوی مراجع مرتبط با بازی همچون بنیاد ملی بازی و شورای عالی فضای مجازی دنبال شده بود . حضور دکتر ولایتی باعث خوشحالی بود ، ایشان دیپلمات مقتدری است و به‌خوبی با جهان امروز آشناست»
میثم طهماسبی دبیر انجمن بازی‌های الکترونیک هم ضمن مثبت خواندن این جلسه اعلام کرد : «امید داریم با ورود مرکز تحقیقات استراتژیک ، صنعت بازی در ایران شکوفا شده و در کشور به آن بهای بیشتری داده شود. حضور دکتر ولایتی اتفاقی مسرت‌بخش بود و خوشحالیم که مشاور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب به این صنعت رو به رشد در کشور اهمیت می‌دهد.» 
عماد رحمانی نماینده کارگروه بازی‌های رایانه‌ای انجمن صنفی هم در گفته‌هایش اظهار امیدواری کرد که چنین جلساتی به‌صورت مستمر برگزارشده تا سازندگان ایرانی بتوانند از مشکلات و سدهای پیش رویشان سخن بگویند «خوشحالیم که چنین جلسه‌ای برگزار شد. این نخستین باری بود که سیاستمدار بزرگی همچون دکتر ولایتی در جمع بازی‌سازان حاضرشده و به مشکلات آن‌ها گوش فرا داد. بسیار امید داریم که چنین جلساتی بازهم برگزارشده و به بازی‌های رایانه‌ای بهای بیشتری داده شود. ما با توجه به برنامه سنگین دکتر ولایتی انتظار حضور ایشان را در تمامی جلسات بعدی را نداریم ؛ اما دوست داریم آقای دکتر با توجه به تجربه و پیشینه فرهنگی بالایشان روی چنین جلساتی نظارت کنند»
دکتر محمدحسین رضوانی ، مدیر دانشگاه بازی‌سازی هم ضمن اظهار امیدواری به برگزاری دوباره چنین جلساتی از اهمیت آموزش در این حوزه سخن گفت :«خوشحالیم که چنین جلسه‌ای در مرکز تحقیقات استراتژیک و آن‌هم با حضور دکتر ولایتی برگزار شد. امیدواریم بازهم شاهد برگزاری جلسات باشیم تا افراد شاغل در این حوزه از مشکلاتشان سخن گفته و درنهایت به یک راهکار مشترک دست پیدا کنیم. متأسفانه به بخش آموزش کم‌توجه‌ی شده و باید بیشتر به آن بها بدهیم ، در غیر این صورت دیگر شاهد هنرجویان بازی‌های رایانه‌ای نبوده و با کمبود نیروی متخصص روبرو خواهیم شد. این در حالی است که تعداد زیادی از دوستداران بازی خواهان ورود تخصصی به این حوزه بوده و دوست دارند در این رشته به تحصیلات خود ادامه دهند. برای بهبود وضع آموزشی به کمک دوستان حاضر در مرکز تحقیقات استراتژیک و شخص دکتر ولایتی نیاز داریم.»
حمید عبدالهی‌ها بازیساز باسابقه و کارگردان بازی شبگرد نیز ضمن اظهار امیدواری از برگزاری این جلسه گفت : «صنعت بازی ما با مشکلات بزرگی دست‌وپنجه نرم می‌کند. مشکلاتی که تمامی بازی‌سازان خوب این کشور با آن‌ها آشنا هستند و در چنین شرایطی ورود مرکز تحقیقات استراتژیک می‌تواند گامی مثبت برای صنعت بازی باشد. حضور دکتر ولایتی در این جلسه نشان می‌دهد که بازی‌سازان می‌توانند افق‌های روشن‌تری را برای این صنعت نوپا در ایران متصور شوند.»
حمزه آزاد مسئول برگزاری جشنواره بازی‌های مستقل ایران هم ضمن ابزار رضایت ، خواستار به توافق رسیدن تمامی سازمان‌های مرتبط با بازی کشور شد. « بی‌شک ورود مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه کلان گیم کشور می‌تواند اتفاق فرخنده‌ای باشد به‌شرط آنکه مباحث و مصوبات مطرح‌شده اجرایی شوند و سازمان‌های مرتبط مختلف شانه خالی نکنند و همگی در راستای ساماندهی و کمک به پیشرفت این حوزه گام بردارند. حضور و تأثیرگذاری چهره‌ای فرهیخته همچون دکتر ولایتی که فردی با سوابق عالی و ارزشمند که در خدمت نظام بوده و از نزدیکان به رهبری است ، آغاز فصلی جدید در حوزه گیم کشور خواهد بود و باید آن را به فال نیک گرفت و از حداکثر این ظرفیت‌ها برای ساختن مسیری روشن استفاده نمود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا