اخبار بازی

مصاحبه Oskari Häkkinen درباره Alan Wake

بازی Alan Wake مدت هاست که در حال ساخته شدن است اما هنوز اطلاعات خاصی از این بازی در دسترس نیست. بعد از مدت ها یکی از مدیران Remedy یعنی Oskari Häkkinen با یک سایت نوروژی مصاحبه کرده است. این مصاحبه در سان فرانسیسکو واقع در یکی از رستوان های ایتالیایی صورت گرفته است !!
……………

خب , تو درباره Alan Wake چه چیزی می تونی به من بگی ؟

– خب من نمیتونم چیز زیادی بهت بگم هههه … بذار این طوری بگم. تو از من سوال می کنی و من سعی می کنم به بهترین نحوی که می تونم توضیح بدم. ما در حال حاضر هیچ چیزی در Game Developers Conference نشان نداده ایم. و به همین خاطر ممکن است فکر کنی ما علاقه ای به توضیح درباره مراحل ساخت بازی نداریم.

این بازی چند سال پیش تایید شده اما بعد از این همه مدت ما دقیقا نمی دانیم با چه جور بازی سر و کار داریم , میشه یکم به ما در این باره توضیح بدی ؟

– باشه … Alan Wake یک بازی هست که بر اساس داستان پیش میره. و پیشنیه بسیار قوی دارد. این بازی یک psychological action thriller هست و الن در این بازی یک نویسنده هست.

زمانی که Alan Wake یک نویسنده هست واکنش وی در بازی چگونه هست ؟ ایا این بازی مثل Max Payne یک بازی کاملا اکشن خواهد بود یا به گونه ای دیگر پیش خواهد رفت ؟

– اکشن بازی خیلی کمتر از Max Payne هست.

تو ترجیح میدی این بازی رو با Silent Hill مقایسه کنی ؟ یک سری اکشن در بازی هست که با تجسس و معما ادغام شده است ؟

– بله همین گونه است. منتها Silent Hill یک بازی زامبی گونه است و ما سعی می کنیم از مسائل زامبی گونه دوری کنیم و به اصلیت بازی تکیه کنیم.

من داشتم درباره سرعت اهنگ بازی از لحاظ اکشن و اکتشاف فکر می کردم.

– این بازی کاملا بر اساس داستان هست. پیشینه مهمترین رکن در بازی هست و داستان برای ما خیلی مهمتر از به عنوان مثال داستان در بازی Silent Hill هست. یک داستان هوشمندانه برای ما خیلی مهم هست. ما یک پیشینه بسیار قوئ در کنار اتمسفر و روح( جو ) بسیار قوی در بازی داریم. ما می خواهیم یک دلیلی برای ترس و احساس خطر وجود داشته باشد در حالی که در بازی های دیگر زامبی ها از پشت به شما حمله می کنند و این چیزی هست که ما خوشمان نمیاد. روشنایی( نورپردازی) در این بازی خیلی مهم است و یک ایتم بسیار تک در بازی هست و روشنایی که ما در این بازی استفاده تا به حال در هیچ بازی استفاده نشده است. Remedy همیشه سعی میکند چیز جدیدی را وارد عرصه کند.

ایا حرف های شما بدین معنا هست که روشنایی( light ) در این بازی یک Bullet-Time ( عنصر ابتکاری و یگانه Max Payne ) جدید است ؟

– Bullet-Time یک عنصر جدیدی بود که ما واردش شدیم و روشنایی در این بازی هم به این گونه هست. روشنایی در Alan Wake المان بسیار مهمی است و در همه المان ها بازی به کار رفته است. ما بازسازی روز و شب را در بازی وارسی می کنیم. اما مهمترین چیز این است که چه مقدار روشنایی در بازی به کار رفته و چه میزان تاثیری را دارد.

این بدین معنا هست که اب و هوای بازی به صورت پویا هست یا اب و هوا با توجه به محیط و جو بازی عوض میشه ؟

– ما این اتمسفر انتخاب کردیم. حدس شما در این زمینه درست هست. هر چیزی در بازی می تونه تحت تاثیر اب و هوا قرار بگیره. مثلا زمانی که شما در حال رانندگی با ماشین هستید اگر هوا بارانی باشد وضعیت شما خیلی بدتر از زمانی که هوا خوب است , خواهد شد. اب و هوای پویا بر روی وضعیت بازی تاثیر گذار است و مثلا اگر هوا به صورت مه باشد وضعیت شما هم بد خواهد بود. شما باید به یاد داشته باشید کانسپت این بازی جدید و با دیگر بازی های متفاوت است.

خیلی از مردم این متن می خونند و فکر می کنند : من این روشنایی قبل از این در بازی دیدم. من قبلا از چراغ استفاده کردم. ایا این بدین معناست که روشنایی در Alan Wake متفاوت با چیزی هست که ما تا به حال دیده ایم ؟

– بله و البته این المان در مبارزات بازی هم تاثیر داره.

بگذارید یک سوال اصلی از تون بپرسم. شما در این بازی چه کاری کرده اید ؟ بیشتر بازی های در حال حاضر بازی های Fighting یا Shooter هستند. زمانی که شما مبارزه در طول بازی ندارید چی کار می کنید ؟

– بذارید با پیشینه شروع کنم و اینکه Alan Wake چه کسی هست. وی یک نویسنده معروف هست اما یک مشکلی پیدا کرده. وی برای دو سال هست که هیچ اثری را ننوشته. زنش یعنی Alice برای حل این مشکل, الن را به شهر کوچک Bright Falls میفرستد. و یک مشکلی بزرگی در این بین هست. الیس یک دفعه ای ناپدید می شود و الن باید وی را پیدا کند. این در حالی هست که وی بین افکارش و کابوس هاش گیر افتاده. ما المان های زیادی برای کابوس های وی در نظر دیدیم. و در مورد خیلی از این المان ها شما مطمئن نیستید که انها چی هستند. و این چیزی هست که حالت بسیار جالبی به گیم پلی بازی هم میدهد. و البته من دوباره باید در مورد جنبه psychological (روانشناسانه) بازی اشاره کنم اما می ترسم که بیش از حد از بازی تعریف کنم !! . به سریال هایی مثل 24 , Lost , Prison Break فکر کنید. و این که در اخر هر سریال شخصیت اصلی بین کوهی از مشکلات قرار می گیرد و شما در پایان در این فکر هستید که در قسمت بعدی چه اتفاقی می افتد. این همون چیزی هست که ما می خواهیم با Alan Wake به دست بیاوریم. ما به این معقوله خیلی نزدیک هستیم و از این بابت خیلی خوشحالیم. این بازی پروسه بسیار طولانی داشته است و ما پنج سال هست که در حال ساخت این بازی هستیم و بالای و پایین های بسیاری برای پیدا کردن راه درست داشته ایم. در حال حاضر ما راه درست پیدا کرده ایم و ساخت بازی به خوبی پیش می رود.

از انجایی که شما پستی و بلندی های زیادی را داشتید ایا مفهموم ( Concept ) عوض شده ؟

– concept ما عوض نشده اما هیچ concept از اول قوی نبوده. پاسخ به این که ما چطور concept اشکار می کنیم از اول مشخص نبوده . ما خیلی توقع خودمون از بازی زیاد بوده و همیشه تونستیم راهی پیدا کنیم که ایده های دشوار و پیچیده را در بازی به واقعیت در بیاوریم و این یک concept کاملا منحصر به فرد هست.

من هنوز , دقیقا نفهمیدم که ما با چه جور بازی طرف هستیم ؟

– Alan Wake یک بازی سوم شخص هست. ما در بازی Shooting ه , جستجو , رانندگی و تعقیب و گریز خواهیم داشت. تفاوت های زیادی در این بین وجود دارد. و این بازی به صورت اپیزود وارانه هست. ما دوست داریم درباره هر اپیزود صحبت کنیم تا اینکه درباره Level صحبت کنیم و هر اپیزود داری یک مضمون جدا هست.

هر اپیزود چه مقدار به طول می انجامد ؟

– متاسفانه من نمی توانم در این مورد فعلا صحبت کنم. بازی همیشه به یک شکل هست و کنترل هم به همین صورت منتها اتمسفر هر مرحله تفاوت دارد. شما به مکان های مختلفی سفر خواهید کرد. مثل Bright Falls در Washington و جاهای دیگر. Alan Wake در این بین سعی می کنه دست نوشته های خودش را پیدا کند.

دست نوشته های خودش را ؟ وی چگونه انها را گم کرده است ؟

– اره … این مورد فعلا مخفی هست.

من متوجه هستم که شما نمی توانید بگوید که بازی کی عرضه می شود اما می تونید به من بگید چه زمانی اطلاعات جدید از بازی عرضه خواهد شد ؟

– امیدوارم به زودی اما نمی توانم زمان دقیقش رو بهتون بگم.

ایا گرافیک بازی از اولین تریلر بازی تغییر کرده است ؟ نه فقط از بعد تکنیکی بلکه طراحی بازی در طول این چند ساله تغییر پیدا کرده است ؟

– از بعد تکنیکی , این تکنولوژی به طور مستمر در طول پروسه تکامل پیدا کرده. حالا اگه کسی بیاد و از این موضوع شاکی باشه… که این تکنولوژی قدیمی هست بهتره سخت نگیره.

مشکل همینجاست. خیلی ها به این مورد شدیدا اهمیت می دهند و همین عامل موجب خرید انها می شود.

– زمانی که Alan Wake عرضه شود یکی از بهترین زیبا ترین بازی هایی خواهد بود که هر کسی دیده است.

چه چیزی در زمینه بصری بازی مهم هست ؟ استایل بازی با بعد تکنیکی ؟

– جلوه های بصری و جزییات بازی و تمرکز بر روی جزییات این بازی بی نظیر هست.

صدا در بازی چه مقدار اهمیت دارد ؟ مثل افکت های صدایی یا موسیقی ؟

موسیقی برای ما بسیار مهم است و جهت بازی ما رو تعیین می کند. ما از روی نحوه موسیقی های فیلم و سریال ها تاثیر گرفته ایم. موسیقی وسیله ای مهمی برای به وجود اوردن اتمسفر مناسب بازی است.به کمک موسیقی حس اینکه اتفاقی افتاده یا قرار است بیافتد منتقل می شود.این بازی یک اثر thriller (هیجانی) است. ما هیچ گونه هیولایی در بازی نداریم. هیچ زامبی نداریم که بر روی شما بپرد و این مسئله راحت نیست. ما یک بازی راونشناسانه رو به ارمغان اورده ایم. ساختن یک زامبی که باعث ترس شما بشه کار راحتی هست. اما ساختن یک چنین بازی روانشناسانه ای سخت است. شما باید اتمسفر درست را داشته باشید و افرادی را داشته باشید که شما به انها اهمیت می دهید.

پیشینه در این بازی چگونه گفته خواهد شد ؟ ایا همه چیز در بازی گفته خواهد شد یا از تکنیک های که در Max Payne استفاده بود , در اینجا استفاده خواهد شد ؟

متاسفانه من فعلا نمیتوانم در این مورد نظر دهم. اما پیشینه در این بازی بسیار مهم خواهد بود ما یک گالری شخصی بسیار قوی داریم که با گالری های مدل بازی خیلی تفاوت دارد که فرضا در ان شخصیت ها خیلی خوب هستند یا بد.اونها همه در حالت صحیح خودشون قرار دارد. اصلیت در بازی بسیار مهم خواهد بود. کاری که برگرداندن ان با بازیگر است. الن و الیس هر دو از New Yrok هستند. و ما برای انها صداهای با همان اصلییت تهیه دیدم. برای مردم واشنگتن هم ما صداهایی با همان اصلیت را خواهیم داشت. ما بازی نمیخواهیم که بازیکن بعد از اینکه در مقابل بازی قرار می گیرد با خود فکر کند : نه این امکان پذیر نیست. ما یک تجربه واقعی و قابل باور می خواهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا