اخبار بازی

مصاحبه‌ای با کلیف بیلزینسکی در مورد صنعت بازی

forbes، مصاحبه‌ای با کلیف بیلزینسکی انجام داده است که در زیر آن‌را خواهیم خواند.

چه بازی‌ای انگیزه شد که شما به بازیسازی روی آورید؟

اولین بازی‌ای که من در عمرم بازی کردم، "Space Invaders" بود که بر روی Atari 2600 اجرا می‌شد. ایده شکل‌گیری تصاویر بر روی صفحه تلویزیون برای من بسیار جالب بود ولی در ان هنگام اینقدر بزرگ نبودم که بفهمم این می‌تواند یه نوع شغل با حساب آید. اما عنوانی که مرا به شدت در فکر فرو برد بازی "Super Mario Brothers" بود. من حس می‌کردم چیزی در آن بازی است که تابحال کشف نشده است.

مهمترین اتفاق زندگی شغلی شما تا بحال چه بوده؟

من مجبورم که بگویم پرده‌برداری از پروژه "Gears of War" در سال 2006 که بسیاری از مردم را شگفت زده کرد، در صدر لیست خواهد بود. امیدوارم که لحظه‌ای اینچنینی، باز هم منتظرم باشند.

موفق‌ترین پروژه‌ای که تابحال بر روی آن کار کرده‌اید چه بوده؟

بازی Gears of War که تا کنون در دسته خود بیش از 5.5 میلیون نسخه فروخته است. ادامه این بازی نیز تابحال خوب عمل کرده و احتمالا رکود قبلی را خواهد شکست که البته فعلا نزدیک یک ماه است که عرضه شده.

به نظر شما مشخصه این دوران و این نسل از بازی‌ها چیست؟

این نسل احتمالا دورانی خواهد بود که به صنعت بازی کمک کرد تا بازیباز‌هایی را که اخیرا بازی‌ای انجام نداده بودند و یا کسانی را که تا بحال به هیچ وجه بازی نکرده بودند، به سوی خود بازگرداند. کسانی که این موضوع را بفهمند، راهی پیدا خواهند کرد تا آن را به سرمایه تبدیل کنند.

به نظر شما مشکلات و ایرادات صنعت بازی چیست؟

به نظر من ما باید در وحله اول تلاش کنیم، تا مخاطبان اصلی خود را راضی کنیم و در کنار آن، محبوبیت و گیرایی خود را برای جمعیت بزرگتر و عموم مردم نیز حفظ کنیم. مثلا اگر شما در حال ساخت یک شوتر حرفه‌ای هستید، سعی کنید که آن را به ساده‌ترین راه ممکن برای بازیباز‌ها بسازید نه ساده‌ترین راه ممکن برای بازیسازان و همه چیز را جذاب طراحی کنید.

چگونه در طراحی بازی خود، بازیباز‌های غیرحرفه‌ای را نیز در نظر گرفتید؟

ما همیشه به این نکته توجه می‌کردیم و تلاش می‌کردیم که بازی‌هایمان برای همه قابل دسترس باشد. ما معتقدیم که مود "Casual" واقعا کژوال( غیر‌حرفه‌ای) است و در بازی‌ای مثل Gears 2 ما درجه‌های سختی متفاوتی داریم که برای بازیباز‌های متفاوتی ساخته شده‌اند و همچنین سیستم خون‌ریزی و خشونت بازی نیز برای کسانی که ازاین عناصر خوششان نمی‌آید، قابل تنظیم است.

نظر شما راجع به مود co-op در بازی‌ها چیست؟

Co-op بهترین راهی است که در آن یک گیمر حرفه‌ای می‌تواند به عصایی برای یک گیمر نه چندان حرفه‌ای تبدیل شود. بازی‌های مثل "Lego Star Wars"، "Gears" و "Halo" از بهترین نمونه‌ها هستند. من فکر می‌کنم ما در دنیایی هستیم که مود co-op از یک " خوب است ولی ضروری نیست" به یک " باید باشد" در صنعت بازی تبدیل شده است.

طولانی‌ترین زمانی که در یک بازی صرف کرده‌اید چقدر بوده؟ کدام بازی؟

من اولین بازی از سری "Zelda" را برای 24 ساعت پیاپی بازی کردم. از همان اولین صحنه بازی که یک آبشار را نشان می‌داد مجذوب موزیک و گیم‌پلی سحرآمیز آن شدم.

دوست داشتید که کدام یک از بازی‌ها ساخته دست شما بود؟ چرا؟

بازی BioShock. زیرا من یکی از طرفداران پرو‌پا‌قرص "System Shock" بودم و البته "Deus Ex". من عاشق محیط این بازی و آلمان‌های RPG آن هستم.

عمر فروش "Gears 2" را چقدر پیش‌بینی می‌کنید و چه تعدادی DLC برای این بازی عرضه خواهد شد؟

ما امیدواریم که "Gear 2" برای چندین ماه آینده فروش مناسبی داشته باشد و به تازگی نیز مپ "Combustible" را در XBL قرار داده‌ایم. شروع و استارت یک بازی در هفته اول بسیار مهم است اما مهمتر این است که این بازی شاخ و برگ پیدا کند و در دست بازیبازان باقی بماند. DLCها ارزش آنلاین یک بازی را بالا می‌برند، چیزی که در خرده فروشی‌ها به دست نمی‌آید.

بازار بازی‌های دست دوم چه خطری برای بازیسازان دارد؟

خیلی ساده است. ما ترجیح می‌دهیم که طرفدارانمان به جای بازی‌های دست دوم، ازبازی‌های نو استفاده کنند و با این راه‌کار مثبت، صنعت بازی را دلگرم‌تر کنند.

اکنون در حال انجام چه بازی‌ای هستید؟

فعلا من مشغول بازی Fallout3 هستم. چند سالی است که بازی‌های RPG انجام نداده‌ام و این اولین RPG است که واقعا مرا درگیر خود کرد. اتمسفر این بازی بسیار خاص و ویژه است و تلاش شما برای زنده ماندن در این محیط بسیار سرگرم کننده است.

اگر بازیساز نبودید، چه شغلی را ترجیح می‌دادید؟

خدا می‌داند… احتمالا در هالیوود مشغول انجام کاری بودم.

پایان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا