اخبار بازی

بلوتوث 5.0 با برد چهار برابری و سرعت دوبرابر معرفی شد

نسل بعدی ابزارهای دارای بلوتوث از محدوده چهار برابری و سرعت دوبرابری نسبت به نسل فعلی برخوردارند. سازمان Bluetooth Special Interest Group که توسعه فناوری بلوتوث را برعهده دارد دیروز این خبر را منتشر کرد و همچنین تایید شد بلوتوث 5.0 اوایل پاییز برای تولیدکنندگان در دسترس خواهد بود.
مشخصات بلوتوث 5.0 مطابق با گفته های SIG در پاییز گذشته است، زمانی که رئیس این سازمان آقای توبی نیکسون گفت: "تقاضای قابل توجهی" برای بهبود بلوتوث وجود دارد. ریشه این تقاضا را می‌توان در ابزارهای مرتبط با اینترنت اشیاء (IoT) جستجو کرد.
مدیر اجرایی SIG در بیانیه ای گفت: "افزایش محدوده عملکرد باعث می‌شود ابزارهای IoT بتوانند فراتر از دیوارهای خانه معمولی به همدیگر متصل شوند، علاوه بر این سرعت انتقال داده و بروزرسانی نرم افزار سریع تر از قبل خواهد شد. اکنون با پیشرفت بلوتوث استفاده از ابزارهای IoT اسان‌تر و یکپارچه‌تر از می‌شود."
شاید بتوان گفت مهم‌ترین پیشرفت بلوتوث 5.0 انتقال حجم بیشتری از داده ها در هر لحظه است که نقش خود را در انتقال اطلاعات بدون اتصال (connectionless) نشان می‌دهد. تا پیش از این مصرف کنندگان برای اتصال صفحه کلید بی سیم یا اسپیکر قابل حمل خود به تلفن های هوشمند با دردسر روبرو بودند اما اکنون می توان گفت با بلوتوث 5.0 فرآیند جفت شدن بلوتوث به گذشته ها می پیوندد.
به جای درخواست خودکار برای جفت شدن با یک دستگاه، نسل جدید بلوتوث به اندازه کافی هوشمند است تا بتواند نوع اتصال موردنیاز برای انتقال اطلاعات را تجزیه و تحلیل کند. برای مثال مدیر یک انبار می تواند از این قابلیت برای موقعیت یابی و سازمان دهی کالاهای خود استفاده کند یا مسافران می توانند نزدیک ترین کافیشاپ را در فرودگاه بدون اتصال Wi-Fi یا 4G پیدا کنند.
البته این مثال‌ها و بسیاری دیگر از موارد مورد استفاده در IoT در حال حاضر و با نسل فعلی ابزارهای IoT نیز ممکن است اما مزیت بلوتوث جدید بودن آن در همه جاست. با توجه به گفته های SIG در حال حاضر 8.2 میلیارد دستگاه از فناوری بلوتوث استفاده می کنند و تخمین زده می شود که این مقدار فقط یک سوم از دستگاه‌های اینترنت اشیاء در سال 2020 باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا