اخبار بازی

مصاحبه اختصاصی بازیسنتر با آقای یوشینوری کیتاسه، تهیه کننده FFXIII

درود بیکران خدمت کاربران عزیز سایت بازیسنتر.

مدتی پیش پس از تلاش فراوان موفق شدیم با آقای تتسویا نومورا (Tetsuya
Nomura)، مرد شماره یک این روزهای شرکت کهنه کار Square Enix که وظیفه
طراحی شخصیت و کارگردانی عناوینی چون FFVII, FFX, FFXIII و سری Kingdon
Heart را بر عهده دارد، مصاحبه‌ای هر چند کوتاه و مختصر انجام دهیم.
همانطور که در آن مقاله نیز به شما عزیزان قول داده بودیم تمام تلاش خود را
کرده تا با یکی دیگر از اعضای اصلی شرکت SE نیز مصاحبه و در خدمت شما قرار
دهیم.

پس از آقای نومورا اینبار به سراغ آقای یوشینوری کیتاسه (Yoshinori Kitase)
مغز متفکر شرکت SE رفته‌ایم تا از ایشان در مورد پروژه‌های آتی شرکت و
مشکلاتی که در سر راه آن‌ها قرار دارد سوال کنیم:

لازم به ذکر است که روال این مصاحبه نیز همانند مصاحبه
قبلی است، به این شکل که ابتدا سوالات نوشته و برای ایشان فرستاده شده و
سپس به آقای کیتاسه به آن‌ها پاسخ و برای ما ارسال نموده‌اند. در نتیجه
ممکن است سوالات در راستای جواب‌های داده شده نباشند.



به عنوان اولین سوال قصد دارم یه چیزی که همیشه برام بحث برانگیز بوده رو
مطرح کنم، اولین مصاحبه سایت ما با همکار شما، آقای نومورا بود. می‌خوام
بدونم بین شما چی پیش امده که هیچ وقت با هم رابطه خوبی نداشتید؟ آیا واقعا
از هم متنفرید؟ این مشکلات روی کارتون با هم تاثیر نزاشته؟

اه! نه ما از هم متنفر نیستیم! فقط نمیتونیم با هم کنار بیاییم و از هم
خوشمون نمیاد!. ما توی اکثر پروژه‌هامون با هم کار کردیم. حتی پیشنهاد ساخت
و کارگردانی Advent Children رو هم من به نومورا دادم. من ازش درخواست
کردم و ایشون هم انجام داد. مشکلات ما انقدری نیست که بخواد روی کارمون
تاثیر بزاره!

برای ما از آخرین پروژتون یعنی FFXIII بگید. بزرگترین مشکلی که توی
پروسه ساخت بازی باهاش روبرو بودید چی بود؟

خوب FFXIII برای ما یک پروژه بزرگ بود. شاید چندین بار نشستیم برای بازی
خودمون طرح ریزی کردیم و بعد همش رو ریختیم دور!. ما اوایل شروع کار اصلا
قصد داشتیم دوباره Yuna (FFX) رو بیاریم تو بازی اما بعدش پشیمون شدیم. کل
پروژه هم برای ما یک چالش بزرگ بود. این اولین FF ای بود که میخواستیم برای
PS3 بسازیم و همه مخاطبینمون انتظارهای زیادی داشتن. ما نمیخواستیم یک
بازی ناقص ارایه بدیم. اما باید بگم بزرگترین مشکل ما طراحی مراحل بود.
طراحی ان همه مرحله با کیفیت HD خیلی خیلی وقت گیر و سخت بود، رو همین حصاب
هم ما بیشتر آرتورک‌های طراحی شده رو کنار گزاشتیم.

متاسفانه بر خلاف ان چیزی که همه ما انتظار داشتیم FFXIII ان گستردگی
لازمه رو نداره. همه مراحل خطی هستن و شخصیت‌ها هم ان پرداخت لازمه رو
ندارن. دلیل این امر چی میتونه باشه؟

ساخت یک بازی با گستردگی عناوین قبلی و کیفیت HD کاری هست که احتیاج به یک
بودجه و وقت هنگفت داره. اگه ما میخواستیم FFXIII رو گسترده‌تر از این
طراحی کنیم باید زمان و هزینه‌های لازمه رو ضربدر دو میکردیم که فکر کنم نه
برای ما و نه برای طرفداران به صرفه نبود!


چرا وظیفه ساخت موسیقی بازی رو بازم به آقای امتسو واگزار نکردید؟ البته
کار آقای هامازو هم عالی بود اما ان چیزی نبود که ما از یک بازی با اسم FF
انتظار داشتیم. و از همه مهم‌تر اینکه چرا قطعات Fighting و Preload مخصوص
سری رو حذف کردید؟

آقای امتسو تمام وقت روی عنوان بعدی ما یعنی FFXIV و یک عنوان دیگه کار
می‌کنن و اصلا وقت نداشتن روی این پروژه هم وقت بزارن. برای همین ما این
وظیفه رو روی دوش آقای هامازو گزاشتیم و بهش اختیار کامل دادیم که هر
تصمیمی می‌خواد بگیره. خذف این آهنگ‌ها هم که اسم بردید نظر ایشون بود و ما
هم بهش احترام گزاشتیم.


به عنوان آخرین سوال از FFXIII از فروش بازی راضی هستید؟ از بازخورد گیمرها
چطور؟

بهترین اتفاقی که برای یک بازیساز میتونه بیفته این هست که گیمرها از بازی
که ساخته استقبال کنن. FFXIII هم فروش خوبی رو داشت و از همه مهم‌تر
گیمرهای جدید رو به خانواده ما اضافه کرد. این برای ما خیلی ارزشمنده.


خوب برمی‌گردیم سراغ سوال همیشگی!، چه خبر از Final Fantasy VII Remake؟
قصد ندارید روی این پروژه بیشتر فکر کنید؟

نمیدونم چرا هرجا میرم و مصاحبه میکنم همه همین سوال رو میپرسن! شوخی کردم،
چون واقعا میدونم چرا! ببینید FFVII یک عنوان خیلی محبوب هست و طرفداران
خیلی زیادی داره، برای همین هم ما مجبور هستیم در موردش خیلی محتاطانه عمل
کنیم. ما خیلی خوب میدونیم که طرفداران چی میخوان و تا الان هم سعی کردیم
با ساخت بازی‌هایی مثل Crisis Core و Dirge of Cerberus ان‌ها رو راضی نگه
داریم اما واقعیت امر این هست که همه بدنبال یک بازسازی هستن!

بر خلاف تصور همه، ایده بازسازی FFVII مدت‌هاست که توی شرکت هست و داریم
روش فکر میکنیم. منتها تا قبل از پایان ساخت FFXIII که خیلی سرمون شلوغ بود
و نمی‌تونستیم به هیچ پروژه دیگه‌ای فکر کنیم. اما الان با فکری باز‌تر
تصمیم می‌گریم و فکر کنم به نتایجی هم رسیدیم!


آقای وادا طی صحبت‌هایی که داشتن گفتن که در حال انتخاب پلتفرم مناسب برای
ساخت بازی هستن. آیا منظور این حرف این هست که این بازی مثلا برای کنسول‌
PSP ساخته میشه؟

بازسازی کامل FFVII خیلی هزینه بره، از ان بدتر احتیاج به یک وقت و تیم
خیلی خیلی بزرگ هم داره چون نه ما و نه طرفداران نمی‌خوایم با یک بازی نسفه
و نیمه طرف باشیم. برای همین این سوالی هست که واقعا احتیاج به تفکر داره.
میدونید روی FFVII نمیشه ریسک کرد!. اگه ما می‌تونستیم FFVII رو در عرض یک
سال بازسازی کنیم حتما تا به حال این کارو کرده بودیم!


با توجه به خط داستانی CC و DoC من این فکر رو میکنم که شما قصد ساخت ادامه
FFVII رو دارید!. چقدر درست فکر می‌کنم؟

من همیشه گفتم یک سری از گیمرها زیادی فکر می‌کنن. تو هم جزو ان دسته هستی!
البته شوخی میکنم.

با توجه به اینکه الان یک موتور کاملا آماده در اختیار دارید ما باید کی
منتظر FFXV باشیم؟

ما واقعا ایده‌های جالبی برای FFXV داریم اما ساخت این بازی به یک سری
تصمیم‌های مهم وابسته هست که من الان نمیتونم در موردش صحبت کنم.

آیا پروژه ساخت FFXV به عهده آقای ایتو و تیمش واگزار می‌شه؟

در حال حاظر نمیتونم به این سوال پاسخ بدم!


طبق ان چیزی که آقای وادا فرمودن FFXIII آخرین FF ای هست که به فرم کلاسیک
ساخته میشه. یعنی قصد دارید FFXV رو به سبک‌های دیگه بیارید؟

یک بار دیگه میگم، برای ساخت FF های دیگه باید بیشتر فکر کرد. ما میخوایم
یک بازی بسازیم که همه گیمرها به یک اندازه از ان لذت ببرن. این دستوری هست
که در راس کار ما قرار داره.

خانواده شما نظرشون در مورد کار شما چی هست؟ مثل اینکه یکبار گفته بودید
از کار زیاد شما راضی نیستن.

نه اصلا اینطور نیست. من دو تا بچه دارم و جفتشون هم طرفدار سرسخت FF هستن و
اکثرا هم با من به شرکت میان!

در حال حاظر شما بزرگترین چهره شرکت SE هستید و به عنوان تهیه کننده به
طور همزمان روی چند تا پروژه کار می‌کنید. ان روزی که به عنوان یک نویسنده
به تیم طراحی FFV پیوستید فکرش رو می‌کردید روزی جای آقای ساکاگوچی رو
بگیرید؟

من از همون روزی که به Square Soft پیوستم می‌خواستم توی کارم بهترین باشم.
البته روی FFV و FFVI ان چنان جدی نبودم. FFVII اولین پروژه‌ای بود که من
تمام وقتم رو روش گزاشتم و میتونم بگم FF ای بود که ما ساختیمش (منظور تیم
جدید هست که ایشون به عنوان کارگردان توش بود).

سری قبلی که ما با هم صحبت می‌کردیم شما به من قول دادید یک سورپرایز
مهم برای سایت ما داشته باشید. خوب این سورپرایزتون چی هست؟

متاسفانه طی پیغامی که به بنده داده شد این بخش رو حذف میکنم!

و اما در آخر چه پیغامی برای کاربران سایت بازیسنتر که الان صحبت‌های
شما رو میخونن دارید؟

به همشون سلام می‌کنم. از این که از ما حمایت می‌کنید مچکرم. امیدوارم روزی
بشه که زبان شما رو هم تو بازی‌هامون ببینیم.


ممنون از اینکه وقتتون رو در اختیار سایت ما قرار دادید.

منم از شما تشکر میکنم.

مطالب پیشنهادی:

ماکان علیخانی

رئیس گروه Avalanche

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
  • ثبت نام کنید
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟ لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد نمایید. شما یک لینک برای ایجاد رمز عبور جدید از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد.