بررسی بازی‌های موبایل

بررسی موتوری 2

گاهی اوقات بازی‌های ایده‌ی خوبی دارند اما در اجرا شکست می‌خورند و آن ایده‌های خوب هم خیلی زود به دست فراموشی سپرده می‌شوند. اما گاهی هم ایده‌ی خوب با اجرای بی نقص همراه می‌شود و اثری را خلق می‌کند که تا مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. بازی موتوری را می‌توان از دسته‌ی دوم دانست که با ایده‌ی خوب و اجرای موفق توانست روی پلتفرم موبایل نامی جایی برای خود باز کند و حالا همه‌ی ما استودیوی گلیم گیمز و بازیهای جذابش را می‌شناسیم.

بررسی موتوری 2

موتوری را می‌توان یکی از اولین بازی‌هایی دانست که از پایه بر مبنای فرهنگ ایرانی ساخته شده بود و توانست نظر بسیاری از مخاطبین را به خود جلب کند. گرافیک کارتونی ساده و در عین حال جذاب، موسیقی نوستالژیک، گیم پلی نه چندان پیجیده ولی در عین حال سرگرم کننده و بالاخره صداگذاری فوق‌العاده از ویژگی‌های موتوری بودند که حال در نسخه دوم بازی یعنی موتوری 2 دوباره بازگشته‌اند.

اگر بخواهیم موتوری 2 را در یک جمله توضیح دهیم باید بگوییم “اثری که از ترکیب موتوری (نسخه اصلی) و هِی تاکسی (بازی دیگر استودیوی گلیم گیمز) به وجود آمده است.”

قطعا بزرگترین انتقاد وارد به بازی این است که موتوری 2 بیش از حد به نسخه اصلی شباهت دارد و سازندگان تلاش زیادی برای وارد کردن ایده‌های جدید به بازی نکرده‌اند. البته نباید این نکته را هم نادیده بگیریم که سبک و سیاق بازی جوری نیست که بتوان تغییرات عظیم و گسترده در گیم پلی آن ایجاد کرد.

اولین و مهمترین تغییری که در موتوری 2 شاهد آن هستیم این است که بازی یک داستان ساده را بازگو می‌کند. در ابتدای بازی مادر شخصیت اصلی بازی با وی تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد تا به رامسر برود و مادر پیرش را به تهران بیاورد. پس از کمی بحث سرانجام شخصیت بازی رضایت می‌دهد تا عازم رامسر می‌شود.

وجود داستان باعث شده تا سازندگان به فکر ایجاد محیطهای جدید برای بازی بیفتند و در نسخه‌ی جدید شاهد مکان‌هایی از جمله جاده کرج، جاده چالوس و شهر رامسر هستیم. البته اولین مکانی که در بازی شاهد آن هستیم به شکل عجیبی به محیط نسخه اصلی بازی شباهت دارد و به نظر می‌رسد سازندگان به اضافه کردن چند آیتم به همان بازی قبلی بسنده کرده‌اند.

بررسی موتوری 2

یکی دیگر از ویژگیهای جالب اضافه شده به بازی قابلیت خرید قسطی است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید یک چهارم از قیمت اصلی چیزی که می‌خواهید بخرید را پرداخت کنید و بقیه‌ی آن را طی چند قسط و البته با سود تسویه کنید! با توجه به گران بودن آیتم‌های موجود در بازی، این قابلیت جذابیت زیادی را به بازی اضافه کرده است.

در بخش گیم پلی به نظر می‌رسد سازندگان دقیقا همان فرمول نسخه اصلی را بدون هیچ کم و کاست و البته پیشرفتی به موتوری 2 منتقل کرده‌اند. هدف بازی کماکان کسب سکه و ثبت رکورد است و در این راه می‌توانید با لایی کشیدن و اذبت و آزار عابرین پیاده هیجان بازی را افزایش دهید. همچنین در نسخه جدید می‌توانید بعضی افراد را به عنوان مسافر سوار کنید. خوشبختانه موتوری 2 نسبت به نسخه اصلی بسیار روان‌تر اجرا می‌شود و تصادف‌هایی که به دلیل عدم پاسخ به موقع بازی به فرمان کاربر رخ می‌دادند در نسخه جدید به حداقل رسیده‌اند. البته گاهی اوقات تغییر لاین اتوموبیل‌ها در زمان‌های نامناسبی اتفاق می‌افتد و به بازیکن اجازه نمی‌دهد به موقع عکس‌العمل نشان دهد. همین موضوع باعث شده که پیشروی در بازی و ثبت رکوردهای خوب کمی مشکل باشد چرا که هر لحظه باید منتظر تغییر لاین ناگهانی یک اتوموبیل (درست زمانی که در حال رد شدن از کنارش هستید) باشید.

قابلیت‌های شخصی سازی کماکان در بازی وجود دارند و می‌توانید موتور، لباس و مدل موی شخصیت خود را تغییر دهید. البته در این قسمت هم پیشرفت چشمگیری نسبت به نسخه‌ی اصلی دیده نمی‌شود و تقریبا همان آیتم‌ها به موتوری 2 هم وارد شده‌اند.

بازی از نظر گرافیکی نیز پیشرفت چندانی نکرده و تقریبا همان چیزی که در موتوری 1 شاهد آن بودیم را اینجا هم می‌بینیم. البته همانطور که گفتیم محیطهای بیشتری به بازی اضافه شده‌اند و تغییراتی هم در دوربین بازی ایجاد شده است. همچنین بعضی از باگهای گرافیکی مانند رد شدن اتوموبیل‌ها از داخل یکدیگر در بازی به چشم می‌خورند.

موتوری

بخش صداگذاری و موسیقی بازی کماکان نقطه قوت بازی بوده و به شدت جذاب است. هرچند که دیگر آن تازگی گذشته را ندارد. تعداد ترک‌های موسیقی موجود در بازی چندان زیاد نیستند اما همان تعداد کم هم بدون شک شما را به وجود خواهند آورد. صداگذاری بازی هم همچنان در سطح بسیاری بالایی قرار دارد و بعضی جملات و اصطلاحاتی که شخصیت‌های بازی به کار می‌برند بسیار بامزه هستند.

موتوری 2 را شاید نتوان دنباله‌ای برای موتوری دانست و شاید بهتر بود ویژگیهای جدید موتوری 2 در قالب یک آپدیت به بازی اصلی اضافه می‌شدند. اما با این حال موتوری 2 به هیچ عنوان بازی بدی نیست و قطعا می‌تواند برای ساعت‌های طولانی شما را سرگرم کند. ند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا