بازی ها و اپلیکیشن های موبایل

بررسی بازی سبقت

باز هم یک بازی ریسینگ ایرانی و باز هم سبک محبوب (البته بین بازیسازان) درگ!

بدون شک دلیل اینکه درصد بالایی از سازندگان ایرانی به سراغ این سبک می‌روند سادگی بیش از حد آن است. در مسابقات درگ کاربر هیچ اختیاری ندارد و تنها کاری که باید و می‌تواند انجام دهد، لمس صفحه در زمان صحیح است! به عبارت دیگر در بازیهای سبک درگ سازنده اختیار عمل را به طور کامل از کاربر گرفته و فقط چیزی که خودش میخواهد را ارائه می‌دهد.

سبقت، ساخته‌ی استودیوی ایرانی پاپاتا، یکی دیگر از بازیهای ریسینگ در سبک درگ است که یک تفاوت بزرگ با دیگر بازیهای ایرانی در این سبک دارد و آنهم آنلاین بودن بازیست. با ورود به بازی شخصی به نام کامران که مربی شماست اطلاعاتی در مورد بازی و نحوه استفاده از منوهای مختلف به شما ارائه می‌کند و پس از آن یک مسابقه‌ی تمرینی انجام می‌دهد تا مکانیزم‌های نسبتاً ساده‌ی بازی آشنا شوید. پس از آن می‌توانید اولین اتوموبیل خود را خریداری کرده و با سایر بازیکنان به صورت آنلاین مسابقه دهید. گیم پلی بازی بسیار ساده است و به استارت به موقع برای شتاب گیری، تعویض دنده در زمان مناسب و البته استفاده از نیترو (که روح سبک درگ ریسینگ است) خلاصه می‌شود. همچنین چند دیالوگ از پیش تعیین شده نیز در زمان مسابقه در اختیار بازیکنان است تا بتوانند به اصطلاح با یکدیگر مکالمه و یا کل‌کل کنند. البته بعضی از این دیالوگ‌ها چندان جالب نیستند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در زمان مسابقه باید تمام حواستان به کیلومتر باشد تا بتوانید در زمان مناسب دنده را تعویض کنید در نتیجه استفاده از این دیالوگ‌ها عملا ممکن نیست. زمانی که مسابقه به اتمام می‌رسد نیز یک کادر که اعلام می‌کند برنده یا بازنده مسابقه بوده‌اید روی دیالوگ‌ها را می‌پوشاند! با این حال استفاده از این دیالوگ‌ها در ابتدای مسابقه خالی از لطف نیست.

در حال حاضر 14 اتوموبیل از برندهای مختلف داخلی و خارجی در بازی وجود دارد که می‌توانید با مراجعه به تعمیرگاه آنها را ارتقاء دهید تا نتایج بهتری در مسابقات کسب کنید. متاسفانه بخش تعمیرگاه بسیار محدود طراحی شده و به جز ارتقاء موتور، نتیروژن و جعبه دنده گزینه دیگری برای ارتقاء در دسترس نیست. اسپرت کردن اتوموبیل نیز تنها به تعویض رنگ آن محدود می‌شود.

بررسی بازی سبقت

با مراجعه به قسمت نمایشگاه می‌توانید اتوموبیل‌های جدید خریداری کنید. البته قیمت اتوموبیل‌های بازی بالاست و برای جمع‌آوری پول کافی باید تعداد زیادی مسابقه را ببرید و یا از پرداخت درون برنامه‌ای استفاده کنید. یکی از راهکارهای عجیب سازندگان بازی برای مجبور کردن کاربر به استفاده از پرداخت درون برنامه‌ای، قرار دادن محدودیت برای انجام مسابقات پی در پی است. بعد از هر بار شرکت در مسابقه مقداری از بنزین اتوموبیل شما کم می‌شود و اگر بنزینتان به کلی تمام شود، باید زمان بسیار زیادی را منتظر بمانید تا دوباره بتوانید در مسابقه شرکت کنید. صد البته که استفاده از سکه‌ی طلا (که باید آن را خریداری کنید) باک اتوموبیل شما را پر می‌کند! یکی دیگر از راهکارهای سازندگان برای تشویق کاربر به خرید سکه‌ی طلا قرار دادن زمان آماده‌سازی بعد از خرید اتوموبیل و یا ارتقاء قطعات است. به طوریکه پس از خرید ماشین‌های جدید مانند BMW یا شورلت کامارو (که قیمت بسیار زیادی هم دارند) یا باید بیش از 100 ساعت منتظر بمانید یا از سکه‌ی طلا استفاده کنید. شاید کم کردن زمان انتظار برای آماده شدن اتوموبیل‌ها و پر شدن باک بنزین بتواند به جذاب‌تر شدن بازی کمک زیادی کند.

بررسی بازی سبقت

بازی از نظر گرافیکی کاملا معمولی به نظر می‌رسد که البته دلیل آن آنلاین بودن بازیست. دوربین بازی مسابقه را از بالا نشان می‌دهد و تقریبا هیچ جزئیاتی از اتوموبیل‌ها برای کاربر قابل مشاهده نیست. محیط بازی نیز یکنواخت و تکراری کار شده است و به طور کلی در زمان مسابقه به دلیل اینکه کاربر مشغول دنده عوض کردن است توجه زیادی به محیط بازی نمی‌کند. البته همانطور که گفته شد سازندگان مجبور بودند با توجه به متوسط پائین سرعت اینترنت در ایران به همین گرافیک پائین با جزئیات کم بسنده کنند.

یکی از نقاط قوت سبقت را می‌توان سرورهای قدرتمند بازی دانست که عملیات Match Making را به خوبی انجام می‌دهند و کاربر را برای پیدا کردن حریف آنلاین معطل نمی‌کنند.

بررسی بازی سبقت

سبقت را می‌توان یک بازی تا حدودی متفاوت در سبک درگ ریسینگ دانست که سازندگان آن سعی کرده‌اند به جای تمرکز روی گرافیک بالا به ایده‌ی جذاب مسابقات ریسینگ آنلاین توجه کنند و اگر برخی از ایرادات بازی از جمله تعداد کم اتوموبیل‌ها، زمان انتظار زیاد بین مسابقات و گزینه‌های محدود برای ارتقاء اتوموبیل‌ها حل شوند، سبقت می‌تواند حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا